Aura: Fate of the Ages - recenze
7/10

Aura: Fate of the Ages - recenze

16. 7. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Už jste dohráli Schizm II a dali byste si nějakou další adventuru s logickými hádankami? Ale beze všeho. Jmenuje se Aura: Fate of the Ages a opět je určena pro trpělivé hráče, které baví řešit komplikované hlavolamy.

Autor: Nukem
Publikováno: 16.července 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 3 dny

Tak už jste dohráli Schizm II? Že nebyl příliš dlouhý a dali byste si ještě zákusek? Ale beze všeho. Račte okusit čerstvý přírůstek do našeho menu logických her s názvem Aura: Fate of the Ages, jejímž dodavatelem na váš stůl je opět firma DreamCatcher Interactive, výrobcem pak Streko Graphics. Skoro by se tak zdálo, že Aura je jakýmsi nezávislým pokračováním Schizm II, ale není tomu tak, byť tyto hry mají spolu hodně společných prvků, takže jejich neustálé vzájemné srovnávání v recenzi se prostě nabízí.

Zasypáni hlavolamy
Primárně to jsou všudypřítomné hádanky a hlavolamy, na které narazíte už asi po prvních třech kliknutích. Stejně jako ve Schizm jde veskrze o prapodivná mechanická zařízení, na jejichž princip lze někdy přijít okamžitě, jindy s malou nápovědou a někdy to chce hodně shánění informací a ověřování si domnělých řešení.

Pokud jste ve Schizm obdivovali nápaditost a komplexnost jednotlivých zařízení, Aura vás rozhodně nezklame. I zde je pro vás přichystána plejáda nejrůznějších tlačítek, kontrolek, hejblátek a ocelových konstrukcí, které se všemožně otáčejí, otevírají a odevzdávají vám různé drahocenné předměty.

Už od prvního okamžiku budete hlavolamy přímo zavaleni, když vám hra nabídne hned několikero různých cest, kudy se vydat. Každá cesta vede k některým z těch podivných zařízení, takže nebudete vědět, čím vlastně začít. Určitá zařízení totiž slouží jen jako efektní nápověda pro manipulaci s těmi zbývajícími. Ještě že tu je přítomný, alespoň do začátku, jakýsi poznámkový blok, kde se tu a tam objeví další tipy či jiné důležité poznámky. Nikoliv však psané, pouze kreslené.

Na druhou stranu díky velké ploše, na které se ve hře pohybujete, lze mezi hlavolami přebíhat a když vám nejde jeden, zkusíte vyřešit jiný a k předchozímu se pak vrátit. To samozřejmě za podmínky, že si jako prozatímní náhradu nevyberete zrovna takový hlavolam, který vyžaduje vyřešení toho předchozího.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Pro bystré hlavičky
Ačkoliv v Auře nezažijete taková zvěrstva jako převody mezi třemi číselnými soustavami, nebude ani zdejší postup hrou nikterak jednoduchý. Brzdit vás bude ne vždy jasná nápověda, která nikdy nejde k jádru věci, s čímž ale pokořitelé Schizm snad ani nepočítají. Problémem nápovědy je to, že ji je potřeba nejprve najít. Ne vždy leží poblíž řešeného hlavolamu a ne vždy je zřejmé, zda např. onen nákres na tmavé zdi, či malůvka na papíru ležícím v tmavém koutě, obsahuje potřebnou informaci a nebo jde pouze o nevýznamnou dekoraci.

Stejně tak lze snadno přehlédnout důležitý předmět k sebrání a výjimkou není ani pixelhunting při hledání aktivních míst. Celkově je Aura hrou s vyšší náročností na pozornost a důvtip, ale odměnou vám budou třeba efektní videosekvence, v nichž stroj, který dosud odolával jakýmkoliv pokusům o oživení, vydá své nejhlubší tajemství.

Světy nekonečné fantazie
Už jsem naznačil výše, že většina mechanismů není jen prostou skládankou několika trubek, ale že jde o obdivuhodné stroje, které nejsou ani tak účelovým zařízením, jako spíše uměleckým dílem. Snad právě proto v mnohých z nich lze jen těžko nalézt nějakou užší spojitost s příběhem či třeba jen důvod k tomu, proč s nimi musíte manipulovat. Zkrátka tu jsou a dokud je neovládnete, tak se nepohnete z místa.
Samozřejmě, že nejen stroje jsou tou jedinou pěknou podívanou, ale je to i vzhled jednotlivých lokací. Ve hře projdete několika naprosto odlišnými světy, jednou se dostanete tak nějak i mimo realitu - tam, kde se světy, jaké je znáte, teprve utvářejí. Podobnost Aury se Schizm je po grafické stránce asi nejvýraznější. Vítězí však Schizm, který hráči nabízí širší prostor ke zkoumání.

Zvukově pokulhává
Poněkud hůře je na tom dabing hry. Asi proto, že dialogů je zde poskrovnu, nebylo by zřejmě rentabilní najímat si zkušené a drahé dabéry. Ozvučení hry je na standardní úrovni. Hudba zde hraje poměrně často, avšak nejde o žádné mistrovské kousky, které by stálo za to mít v soukromé audiotéce. Snad jen jedna melodie velmi citlivě dokreslovala až mystickou atmosféru jistého místa s výhledem na nekonečné moře mlhy, kde na okraji skály stojí dvě malé děti a s němým úžasem sledují ladné pohyby obrovského ptáka, plachtícího vysoko na obloze. Tady jako by zastavil čas.

Má to i děj
Takže to důležité jsem již popsal, nyní k okrajovým tématům. Pakliže ve Schizm příběh nebyl ústředním motivem hry, v Auře je skutečně jen okrajovým článkem. Hlavní postavou je mladý student jménem Umang. Nejde však o žádného bohémského vysokoškoláka ;-), ale o nadaného mladíka, který se jako člen klanu Strážců prstenů má vydat na dlouhou cestu za záchranou světů. Jak těch existujících, tak i těch dosud nevytvořených.

Pomocí těchto prstenů mohou členové klanu cestovat mezi realitami a vytvářet nové. Pokud se ale prsteny spojí s mocnými artefakty skrytých světů, dopomohou jejich majiteli k nekonečnému životu a neomezené moci. A pochopitelně, že takových lidí, kteří to chtějí zkusit, se pár najde. Umang byl vybrán, aby se s prsteny a dvěma artefakty ukryl do jednoho ze skrytých světů a zamezil tak jejich zneužití.

Příběh tedy trochu „klišovitý“, který se však během hry nikam dál neposune. Sehrajete pouze kratičkou epizodku, kde najdete dva artefakty a projdete bránou do další reality. Tím sice hra končí, nikoliv však samotný příběh a je tedy téměř jisté, že Aura bude mít pokračování.

Bez velkých systémových nároků
Ovládání hry je po vzoru Cryo her myšoidní s tím, že své okolí vídíte z pohledu očí hrdiny. Můžete se otáčet do všech směrů, avšak pohybovat se pouze po jednoznačně určených bodech. Kurzor, který vidíte neustále uprostřed obrazovky, se mění podle typu aktivního místa. Rozlišení grafiky lze nastavit až na hodnotu 1600x1200. Díky předrenderovanému prostředí není hra nikterak systémově náročná. Nahrávání a ukládání je svižné a hra je víceméně stabilní, spadla mi jen jednou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Aura je stejně jako Schizm specifickou adventurou, kde příběh je zastíněn neustálým hraním si s mnoha komplikovanými hlavolamy. Působivá předrenderovaná grafika a do detailů promyšlené mechanismy jsou tím nejlepším, co hra nabízí. Obtížnost hry není tak vysoká jako ve Schizm, přesto vás některé hlavolamy určitě chvíli potrápí, někdy už třeba jen proto, že k nim budete dlouho hledat nápovědu.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky, Schizm II CZ recenze (5/2004), Anglický návod

Nukem