Atlantis Evolution CZ - recenze
7/10

Atlantis Evolution CZ - recenze

10. 2. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Atlantis Evolution je další pokračování adventurní série, ale tentokrát přenese mladého dobrodruha a fotografa do srdce ztraceného města Atlantidy. Od předchůdců se prakticky v ničem neliší - je to k prospěchu věci nebo ne?

Autor: Nukem
Publikováno: 10.února 2005
Verze hry: prodávaná/česká

Obrázek zdroj: tisková zpráva Zdá se, že adventurám rodu Atlantis ještě stále neodzvonilo, neboť po dlouhých 4 letech se na naše disky vrací nová řada této celkem populární série. O to poslední dobrodružství, Atlantis III: The New World, se postarala firma Cryo, blahé paměti. Nyní, po jejím zániku, přebírá otěže Adventure Company, aby pokračovala tam, kde Cryo skončilo. Co se dá říci už na začátku je fakt, že se čtvrté pokračování prakticky v ničem neliší od těch předchozích. Zda je to dobře či špatně, to už závisí na jednotlivých hráčích. Kdo měl hry Atlantis rád takové jaké jsou, nebude zklamán. Kdo čekal nějaké výrazné změny, ten zklamán nejspíš bude.

Dle zavedeného konceptu
Co je pro všechny díly příznačné, jsou samostatné příběhy lidí, se kterými se v každé hře setkáváme poprvé. Různé jsou i doby, z nichž pochází, jakož i doby a místa, kam se posléze dostanou. V Atlantis Evolution to je newyorský fotograf jménem Curtis Hewitt, který se v roce 1904 vrací z Patagonie, kde strávil nějaká čas focením divoké přírody.

Bohužel loď, na které se plaví neobstála při jedné bouři a tak se Curtis ocitá v záchranném člunu sám uprostřed oceánu. Jeho trable tím ale nekončí, neboť něco daleko horšího se mu žene do zad. Je to tornádo, které vysává z hladiny hektolitry vody a vůbec všechno, co na hladině pluje. Po několika prudkých otáčkách uvnitř tornáda ztrácí Curtis vědomí.

Setkání s Bohy
Chvíli na to se probouzí v člunu pohupujícím se na daleko klidnější hladině. První, čeho si Curtis všimne, je obrovský vír, který ho sem patrně vyplivl. Záhy na to mu výhled na Slunce zakryje kovové monstrum, které se vznáší několik metrů nad jeho hlavou. Spodek plavidla se otevírá a Curtis je vtažen i s člunem do jeho nitra. Následujícím událostem lze jen těžko uvěřit. Curtis se ocitá v prapodivné společnosti, kde prostí lidé žijí v bídě a útisku. Pak tu jsou vojáci v moderních brněních s helmami a energetickými zbraněmi. Na obloze se prohání ocelová plavidla, která do vzdušného zámku odváží všechno, co sklidí a vyrobí lidé na zemi.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A kdo v zámku žije? Nikdo menší než bohové. Ti si žijí v dokonalém přepychu a jediné, co dělají je, že ovládají Slunce a Měsíc a životy poddaných. I Curtis by měl být začleněn do této komunity otroků nebo ještě lépe odstraněn. Ale samozřejmě, že to nebude tak lehké. Jeho výhodou je kromě jasné mysli i zarážející podoba jednomu z bohů.

Krok za krokem
Oproti Atlantis III má Evolution opravdu příběh. Ten se i jistým způsobem vyvíjí a dokáže tak udržet hráčovu pozornost a zvědavost. První kroky ve hře nejsou pro znalce tohoto typu her žádným problémem. Chopíte se myši a po vzoru starších dílů Atlantis, ale třeba i Myst či Schizm, se dáte do zkoumání svého okolí, jež vidíte Curtisovýma očima. Pohybujete se po předem daných místech a kurzorem uprostřed obrazovky pátráte po všemožných detailech.

Hra je zcela lineární, dílčí problémy na sebe přímo navazují, takže dokud nevyřešíte jeden, nemůžete řešit další. To sice nahrává častým zákysům, ale díky celkové jednoduchosti a logičnosti byste se jim mohli úspěšně vyvarovat. Jediným problémem tu zůstává občasné přehlédnutí nějakého předmětu na zemi Někdy se Curtis na takový předmět sám podívá, takže i tento nešvar je minimalizován jen na několik ojedinělých případů.

Nenechte se načapat
Úkolů, které musíte splnit je hned několik druhů. Předně je to klasické hledání a sbírání předmětů, ale nikdy jich nebudete mít pohromadě víc než asi sedm. Navíc po jejich nalezení je velká šance, že je v brzké době použijete. Dále tu jsou logické hádanky, kde se snažíte přelstít ovládací konzole. Ty obsahují obrazovku, na níž musíte odehrát jednoduchou minihru, jako např. katapulty které si navzájem ničí jednu budovu (velmi zjednodušené Scorched Tanks), pak třeba Socoban, hanojské věže, plošinovka atd. Jde tedy o velmi primitivní úkoly, jejichž zdolání je otázkou několika minut, když jste šikovní.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V neposlední řadě tu jsou pak slídící a úprkové části. V nich musíte projít kolem strážných nepozorovaně nebo před nimi utíkat a ještě k tomu prohledávat okolí a sbírat předměty. Není to úplně snadné a často vás chytí. Naštěstí vám nasbírané předměty obvykle zůstávají, takže další úprk je už o něco lehčí. Situaci tu trochu komplikují častá bludiště cest, které se nestálé větví a pak zase spojují. Nevíte kudy dřív, kdy a jestli se na rozcestí opět vrátíte (pokud se trefíte) nebo zda jste tu už nebyli. Toto zmatení v druhé části hry naštěstí odpadá.

Jako od Disney
Hry Atlantis se vždy vyznačovaly zajímavým prostředím, tvořeným prapodivnými stroji či budovami, rozkošnými zahradami a zajímavými tvory. Prostředí Evolution není výjimkou. Styl prostředí se zdravě střídá. Z tmavého podpalubí atlantského vznášedla do pohádkově barevného lesa plného těch nejroztodivnějších rostlin opylovaných barevnými motýly a zavlažovanými třpytivými potůčky, až do honosné zahrady božského paláce a nepřijdete ani o pohled na hrozivě dýmající sopečný masiv.

Detailnost a ostrost grafiky sice není taková jako např. v posledním Mystu, ale i tak je se na co dívat. Rozlišení grafiky je pevné (1024x768), ovlivnit můžete pouze vyhlazování a barevnou hloubku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Komiksové postavy
Samostatnou kapitolu tvoří živé bytosti. Ty jsou polygonové, ale ne zcela věrohodné. Často přetažené obličejové rysy, některé postavy, včetně Curtise, mají nezvykle velké dlaně či boty, šlachovitá a poněkud tuhá těla, chůze připomíná kyborgy. Na své cestě potkáte odhadem asi dvacet odlišných postav, plus několik strážných, ale mezi nimi není, díky uniformám a přilbám, žádný rozdíl.

Zvuková část hry leží v průměru. Občasné jednoduché melodie doplňuje šumění vody, zpěv ptactva či bzučení hmyzu. Na anglický dabingu jsem neshledal zásadní nedostatky. Možná až na toho malého hošíka, kterého ne zcela věrohodně nadaboval dospělý muž a poněkud chladnější Mirandu, ale taková Miranda už je ;-)

Čtěte česky
Protože se mi do rukou, díky Hypermaxu, dostala počeštěná verze, mohu přidat pár informací i k lokalizaci. Ta se dotkla tradičně pouze titulků. Překlad je kvalitní, i když místy oproti tomu, co postavy říkají, trochu šetří slovy. Ono toho je asi občas zapotřebí, neboť dialogy jsou obvykle dost svižné, a tak aby hráč stihl přečíst všechno, bylo zřejmě místy ubráno na detailech.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Hra je dodávána na 4 CD, která se mi opět nedařilo z pouzdra dostat. Bál jsem se, že když je budu ohýbat ještě víc, tak mi prasknou :-) Asi na to nemám ten správný grif. Útlý manuál se věnuje popisu ovládání hry a pro úplné začátečníky tu je i návod na prvních pět minut hraní.

Chladná čísla
Hardwarové nároky jsou na dnešní dobu prakticky minimální: 800MHz procesor, 64 nebo lépe 128 MB RAM, 32MB DX8.0 kompatibilní grafická karta a něco přes 4 GB místa na disku, neboť hra se instaluje celá. Během hraní jsem nezaznamenal žádné problémy se stabilitou a to ani při občasném přechodu na plochu a zpátky do hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hrací doba se díky jednoduchým úkolům, jejichž množství není nikterak přehnané, pohybuje kolem 8 hodin hraní. Kde vzal výrobce oněch 30+ hodin, to skutečně nechápu. Možná naprostí nováčci nebo menší děti.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky, Atlantis III: The New World recenze a návod (2001)

Nukem
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora)

Nukem

Atlanis Evolution se od svých předchůdců příliš nevzdálil. Opět jde o graficky zdařilé ztvárnění dalšího nezávislého povídání o Atlantidě. Příběh tentokrát nezůstal na pozadí hry, ale je její podstatnou součástí. Nízká náročnost vám zajistí ne více než jednodenní odpoutání od reality. Tedy pokud si ji nebudete dopřávat po menších dávkách. Vhodné i pro začátečníky každého věku.