Autor: Nukem Publikováno: 10.února 2005 | Verze hry: prodávaná/česká Doba recenzování: 1 týden |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Chvíli na to se probouzí v člunu pohupujícím se na daleko klidnější hladině. První, čeho si Curtis všimne, je obrovský vír, který ho sem patrně vyplivl. Záhy na to mu výhled na Slunce zakryje kovové monstrum, které se vznáší několik metrů nad jeho hlavou. Spodek plavidla se otevírá a Curtis je vtažen i s člunem do jeho nitra. Následujícím událostem lze jen těžko uvěřit. Curtis se ocitá v prapodivné společnosti, kde prostí lidé žijí v bídě a útisku. Pak tu jsou vojáci v moderních brněních s helmami a energetickými zbraněmi. Na obloze se prohání ocelová plavidla, která do vzdušného zámku odváží všechno, co sklidí a vyrobí lidé na zemi. A kdo v zámku žije? Nikdo menší než bohové. Ti si žijí v dokonalém přepychu a jediné, co dělají je, že ovládají Slunce a Měsíc a životy poddaných. I Curtis by měl být začleněn do této komunity otroků nebo ještě lépe odstraněn. Ale samozřejmě, že to nebude tak lehké. Jeho výhodou je kromě jasné mysli i zarážející podoba jednomu z bohů. Krok za krokem Oproti Atlantis III má Evolution opravdu příběh. Ten se i jistým způsobem vyvíjí a dokáže tak udržet hráčovu pozornost a zvědavost. První kroky ve hře nejsou pro znalce tohoto typu her žádným problémem. Chopíte se myši a po vzoru starších dílů Atlantis, ale třeba i Myst či Schizm, se dáte do zkoumání svého okolí, jež vidíte Curtisovýma očima. Pohybujete se po předem daných místech a kurzorem uprostřed obrazovky pátráte po všemožných detailech. Hra je zcela lineární, dílčí problémy na sebe přímo navazují, takže dokud nevyřešíte jeden, nemůžete řešit další. To sice nahrává častým zákysům, ale díky celkové jednoduchosti a logičnosti byste se jim mohli úspěšně vyvarovat. Jediným problémem tu zůstává občasné přehlédnutí nějakého předmětu na zemi Někdy se Curtis na takový předmět sám podívá, takže i tento nešvar je minimalizován jen na několik ojedinělých případů. Nenechte se načapat Úkolů, které musíte splnit je hned několik druhů. Předně je to klasické hledání a sbírání předmětů, ale nikdy jich nebudete mít pohromadě víc než asi sedm. Navíc po jejich nalezení je velká šance, že je v brzké době použijete. Dále tu jsou logické hádanky, kde se snažíte přelstít ovládací konzole. Ty obsahují obrazovku, na níž musíte odehrát jednoduchou minihru, jako např. katapulty které si navzájem ničí jednu budovu (velmi zjednodušené Scorched Tanks), pak třeba Socoban, hanojské věže, plošinovka atd. Jde tedy o velmi primitivní úkoly, jejichž zdolání je otázkou několika minut, když jste šikovní. V neposlední řadě tu jsou pak slídící a úprkové části. V nich musíte projít kolem strážných nepozorovaně nebo před nimi utíkat a ještě k tomu prohledávat okolí a sbírat předměty. Není to úplně snadné a často vás chytí. Naštěstí vám nasbírané předměty obvykle zůstávají, takže další úprk je už o něco lehčí. Situaci tu trochu komplikují častá bludiště cest, které se nestálé větví a pak zase spojují. Nevíte kudy dřív, kdy a jestli se na rozcestí opět vrátíte (pokud se trefíte) nebo zda jste tu už nebyli. Toto zmatení v druhé části hry naštěstí odpadá. Jako od Disney Hry Atlantis se vždy vyznačovaly zajímavým prostředím, tvořeným prapodivnými stroji či budovami, rozkošnými zahradami a zajímavými tvory. Prostředí Evolution není výjimkou. Styl prostředí se zdravě střídá. Z tmavého podpalubí atlantského vznášedla do pohádkově barevného lesa plného těch nejroztodivnějších rostlin opylovaných barevnými motýly a zavlažovanými třpytivými potůčky, až do honosné zahrady božského paláce a nepřijdete ani o pohled na hrozivě dýmající sopečný masiv. Detailnost a ostrost grafiky sice není taková jako např. v posledním Mystu, ale i tak je se na co dívat. Rozlišení grafiky je pevné (1024x768), ovlivnit můžete pouze vyhlazování a barevnou hloubku. Komiksové postavy Samostatnou kapitolu tvoří živé bytosti. Ty jsou polygonové, ale ne zcela věrohodné. Často přetažené obličejové rysy, některé postavy, včetně Curtise, mají nezvykle velké dlaně či boty, šlachovitá a poněkud tuhá těla, chůze připomíná kyborgy. Na své cestě potkáte odhadem asi dvacet odlišných postav, plus několik strážných, ale mezi nimi není, díky uniformám a přilbám, žádný rozdíl. Zvuková část hry leží v průměru. Občasné jednoduché melodie doplňuje šumění vody, zpěv ptactva či bzučení hmyzu. Na anglický dabingu jsem neshledal zásadní nedostatky. Možná až na toho malého hošíka, kterého ne zcela věrohodně nadaboval dospělý muž a poněkud chladnější Mirandu, ale taková Miranda už je ;-) Čtěte česky Protože se mi do rukou, díky Hypermaxu, dostala počeštěná verze, mohu přidat pár informací i k lokalizaci. Ta se dotkla tradičně pouze titulků. Překlad je kvalitní, i když místy oproti tomu, co postavy říkají, trochu šetří slovy. Ono toho je asi občas zapotřebí, neboť dialogy jsou obvykle dost svižné, a tak aby hráč stihl přečíst všechno, bylo zřejmě místy ubráno na detailech. 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů Hra je dodávána na 4 CD, která se mi opět nedařilo z pouzdra dostat. Bál jsem se, že když je budu ohýbat ještě víc, tak mi prasknou :-) Asi na to nemám ten správný grif. Útlý manuál se věnuje popisu ovládání hry a pro úplné začátečníky tu je i návod na prvních pět minut hraní. Chladná čísla Hardwarové nároky jsou na dnešní dobu prakticky minimální: 800MHz procesor, 64 nebo lépe 128 MB RAM, 32MB DX8.0 kompatibilní grafická karta a něco přes 4 GB místa na disku, neboť hra se instaluje celá. Během hraní jsem nezaznamenal žádné problémy se stabilitou a to ani při občasném přechodu na plochu a zpátky do hry. Hrací doba se díky jednoduchým úkolům, jejichž množství není nikterak přehnané, pohybuje kolem 8 hodin hraní. Kde vzal výrobce oněch 30+ hodin, to skutečně nechápu. Možná naprostí nováčci nebo menší děti. Stáhněte si: Demo, Trailer... Související články: Novinky, Atlantis III: The New World recenze a návod (2001) |
Nukem | |
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora) |