Age of Wonders: Shadow Magic recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Age of Wonders: Shadow Magic recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

8. 8. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po krachu firmy 3DO stojící za Heroes of Might & Magic mohou fanoušci tahových fantasy strategií oslavovat nového krále - Age of Wonders: Shadow Magic - který posouvá tuto herní sérii k dokonalosti.

Autor: Frix
Publikováno: 8.srpna 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Zhruba před rokem spatřila světlo herního světa hra původem z Holandska, přesněji tedy z produkce firmy Triumph Studios, která do značné míry změnila nazírání hráčů na oblast tahových fantasy strategií á la Heroes of Might and Magic. Samozřejmě mluvíme o Age of Wonders II: The Wizard’s Throne. Obšírněji jsem popisoval situaci na kolbišti tohoto typu her před rokem v recenzi, pokud však nemáte chuť se k ní vracet, vězte, že právě holandský výplod s lehkou nadsázkou řečeno zadupal svojí kvalitou do země jak Disciples II (ty méně), tak HoMM 4 (ty znatelně více) a po právu se stal nejopěvovanější hrou žánru.

 Ani datadisk ani pokračování
V poměrně krátké době stihli jak Disciples, tak Heroes přičlenit do svojí rodiny i pár nových datadisků, dojmy z nich však jdou popsat jako přinejmenším rozporuplné. Datadisky k Disciples II: Dark Prophecy fungují narozdíl od těch ‚heroesovských‘ samostatně, nevyžadují tedy ke spuštění původní hru. Nepochybně skvělý marketingový a vůbec user-friendly tah, ovšem datadisk samotný více než cokoliv jiného připomínal pár posbíraných map a questů bez jediného reálného oživení.

Shadow Magic však jde, díkybohu, naprosto opačnou cestou. Je sice též samostatně spustitelný, ale zde veškerá podobnost s ostatními končí - hra by šla považovat téměř za plnohodnotné pokračování. Avšak engine a celkový vzhled nedoznaly mnoha změn, takže autoři hru férově vydávají bez jasného označení jako datadisk či plná hra (i když za trochu nižší cenu 30 dolarů nebo 1379 Kč). Shadow Magic však dovede nabídnout více než dost jak pro nováčky, tak zkušené harcovníky, kteří již AoW2 dohráli (pozn.-kampaň z původní hry není v Shadow Magic obsažena). Velmi kvalitní a obsáhlý nový tutoriál, vedle země a podzemí celá jedná nová herní dimenze Stínu, nové rasy, jednotky, příběh... Je toho více než dost, přestože základní principy AoW zůstaly takřka beze změn. Proto se budeme soustředit právě na ně, chuť po poznání všech principů AoW bezpochyby naplní již zmiňovaná recenze The Wizard’s Throne a nemusíme papouškovat již jednou řečená fakta.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zápletka příběhu
Přestože AoW2 mělo pěkně větvený fantasy příběh, Shadow Magic jej rozvíjí do nových sfér a hra je jím celá daleko více protkána a spojena. Na konci dvojky jsme jako čaroděj Merlin porazili bandu zlých čarodějů a víceméně by se dalo mluvit o klidu a pokoji na nějaký čas, ovšem zčistajasna se začaly zjevovat Démoni Stínu. Jako dobře vychovaní démoni samozřejmě začali plundrovat svět a všichni si s tragédií spojovali magii, čarodějové měli údajně otevřít pekelným stvůrám portály do světa.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Ať tak či tak, magicky činní lidé se stali hledaným terčem. Merlin byl chycen démony a zavlečen do krajiny Stínu, odkud jen náhodou vyslal s úspěchem jakéhosi prostředníka, éterickou bytost, která se spojila s elfskou čarodějnicí Julií. Zpráva obsahovala informace potvrzující, že démoni se nedostali ven díky čarodějům a lidé se musí proti silám Stínu spojit dříve než bude pozdě. Zhruba v tento moment se nám pod kontrolu dostává nezkušený mladíček jménem Symon, který se nedávno vyučil na mága-začátečníka a zná se dobře i s Julií...

První novinka Shadow Magic vás praští do očí okamžitě, tutoriál byl totiž přepracován a rozdělen do tří tematických celků, jejichž obtížnost postupně narůstá a i sebevětší začátečník si projitím tréninku osvojí herní principy, leckdy dost komplexní. Odehrát si tutoriál doporučuji i znalcům AoW2, poněvadž odkryje základní obrysy příběhu a také není na škodu si po roce odpočinku trochu hru připomenout před nástupem do skutečného dění.

 Krajina Stínu
Velmi důležitým přídavkem je již zběžně zmíněný Stín, který funguje jako třetí herní dimenze vedle povrchu a podzemí. Koncept podzemí byl zahrnut ve všech HoMM a také AoW2, tudíž jistě nebudete mít potíže s jeho zvládáním. Mezi světy si lze bez potíží přepínat drobnými tlačítky nad minimapkou, ovládání přejde rychle do krve. Zpět však ke Stínu - chová se podobně jako jeho dva známější sourozenci, vypadá jako takové fialově temné podzemí, ale především v něm vládne Stínové Uhranutí. Tento, abychom tak řekli, instantní jed bez smrtelných účinků, začne působit na jakoukoliv jednotku v krajině Stínu a sníží schopnosti útoku, obrany, odolnosti a zranění o celou třetinu. To i z poměrně drsných jednotek dělá až příliš snadná sousta pro démony, kteří pochopitelně afektováni nejsou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kromě nich mají takzvaný Shadow Walking, který jed neutralizuje, ještě několik dalších jednotek z běžných ras. Zamezit jedu lze buď pomocí kouzla, které však nese břemeno neoblíbeného upkeepu, tedy manové údržby, nebo pojedením plodů z kouzelného stromu, který na tři kola zbaví jednotky obtíží spojených se Stínem. Pozitivní na Stínu je především vysoká koncentrace manových krystalů a zdvojnásobená rychlost pohybu, Stín se tak stává jakousi dálnicí ve světe AoW. Ono poslat do Stínu draka nebo gryfa s rychlostí kolem 40 na tah a použít je jako výzvědné komando, to se vyplatí na obřích mapách, které Shadow Magic nabízí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Herní princip Age of Wonders
V základu se skutečně mnoho neměnilo a mezi námi, co by také měli autoři na geniálním konceptu AoW měnit? V úvodu jsem vás odkazoval na recenzi AoW2, avšak jestliže vás lenora nutí nepřesouvat se na jiné články, shrňme si ta skutečně nejzákladnější fakta. Pohybujete se mezi třemi dimenzemi výše popsanými, kouzlíte pomocí svého čaroděje a zprostředkovaně pak přes svoje hrdiny, kteří chodí do bitev spolu s běžnými jednotkami.

Musíte stavět a obhospodařovat města, prohledávat mapu a nacházet na ní zdroje materiální i magické, bojovat s potulnými lapky i skutečnými nepřáteli, hospodařit s penězi a manou, vynalézat nová kouzla, budovy a jednotky a samozřejmě bojovat. Směs tahové budovací strategie s RPG a hromadnými souboji opět zafungoval a systém AoW podle mého převyšuje svojí komplexností a logikou i klasiku jako HoMM. Důležité jsou simultánní pohyby vás a všech ostatních hráčů na mapě, což dost oživuje zaběhlý styl a atmosféru.

 Generátor map a kampaň
K hraní máte na výběr kampaň, scénáře, generátor náhodných map a nakonec multiplayer. Připravených scénářů je spousta a rozhodně vám vystačí svojí kvalitou i kvantitou na dlouhou dobu, avšak za pohled rozhodně stojí zmíněný náhodný generátor. Ač se to zdá být neuvěřitelné, tato utilitka skutečně funguje tak, jak by měla a můžete si během vteřin vygenerovat mapu přesně podle vaší momentální nálady, ať už menší, zaměřenou na boj, nebo epickou, se spoustou měst, zdrojů atd.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Teď však k nejdůležitější části, tedy kampaní - ač zůstává její průběh stejný, začít ji můžete dvěma způsoby, resp. dvěma rasami. První jsou klasičtí elfové, nyní obdaření například skvělou možností zneviditelnit svá města v lese a rekrutovat z něj drsné stromové bojovníky. Na druhé straně jsou zde Nomádi, nová rasa ve světě AoW, která vyniká přesně tím, co byste od nomádů čekali - jsou fantasticky mobilní. Nejenže i pitomé základní jednotky se hýbou jako vítr, ale Nomádi disponují kromě pojízdných lučištníků možností sbalit město kompletně se vším všudy a převést ho karavanou na nové místo. Podobně vychytralou možnost, jak uniknout dotírajícím nepřátelům bychom hledali těžko. Abych nezapomněl, Nomádi mohou krom zmíněných lučištníků rekrutovat také například skvělé válečné slony á la Alexandr Veliký. Na hradby se opravdu hodí.

 Nové rasy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kromě Nomádů jsou zde jako nové rasy přítomni Syroni a Démoni Stínu. Prvně jmenovaní jsou přirozeně velmi nadaní k provozování magie a zároveň velmi nesympatičti, démoni jsou obligátně velmi odporní, zlí a silní. Dohromady dostanete díky novým rasám k dispozici celkem až 50 nových jednotek, které naštěstí jdou ve vyšlapané cestičce AoW a dost se odlišují rasu od rasy, především na vyšších úrovních.

Hojně je využíváno i různých speciálních vlastností specifických jednotek, takže například draci mohou prostě spražit nepřátele ohněm, ale také vykouzlit různá uhranutí atp. Vcelku dost jednotek nyní k mému překvapení disponuje možností útoku jak na blízko, tak na dálku - například půlčík Sheriff krom ohánění zbraní může taky vytasit předpotopní bambitku a zkusit nepřátele odstřelit z dálky. Nových kouzel je dost, vesměs jsou útočná a korespondují tak s vysokou obtížností hry.

 Drobné nesrovnalosti
Chybky se bohužel stále nějaké najdou, avšak od minula se jejich charakter nijak nezměnil. Diplomacie zůstává nadále hlavně prostředkem obchodu a možná by se propříště hodilo ji prostě na obchod přejmenovat. Nechat si boj automaticky vykalkulovat počítačem se jedná sebevraždě, poněvadž i ty nejsnazší bitvy evidentně řeší jako idiot a vždy ztratíte bez příčiny alespoň jednu nebo dvě jednotky. Příjemně kontrastní je na druhé straně AI nepřátel, kteří jsou skutečně prohnaní, hrají nepředvídatelně a vůbec vám dají celkem zabrat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Specificky úžasný grafický styl AoW zůstal beze změn a myslím, že opět vezme všem milovníkům fantasy, kreslené nebo obecně hezké grafiky dech. Rozlišení jde vyhnat až k lichotivým 1280x1024, což kvituji s povděkem. Pokud by se vám náhodou nelíbily úžasné portréty hrdinů a čarodějů, můžete si dokonce importovat například své vlastní fotky.

Bohužel stále čas od času splývají jednotky na mapě s pozadím a nepůsobí příliš výrazně, majestátní jsou snad jen draci a sloni. Lehká megalomanie v tomto směru by, myslím, neuškodila... Animace se na druhou stranu vylepšila a jednotky se již nepohybují tak toporně. Interface zůstal stejně přehledný, účelný a celkově fajn. Hudbu snad ani není třeba komentovat, musí se slyšet. Dokonale padne k atmosféře a nerušivým způsobem dobarví herní zážitek.

 Shrnutí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hráči sérií Age of Wonders dosud nepoznamenaní mohou brát Shadow Magic jako dar z nebes, přináší totiž k AoW2 mnoho vylepšení a novinek, které zaručují více než velkou porci zábavy a dobrý odrazový bod pro skutečné pokračování, kterého se snad brzy dočkáme. Fanoušci série pak váhat nemusejí vůbec - dostane se jim vylepšená porce oblíbené herní drogy, ke všemu s vylepšeným multiplayerem a generátorem map, který nikdy nezastará.

Stáhněte si k Shadow Magic: Trailer, Cheaty

Stáhněte si k původním Age of Wonders II: Demo, Patch, Cheaty

Související články: Novinky, Age of Wonders II recenze (6/2002)

Frix
autorovi je 17 let, píše pro Tiscali Games a Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)



 
 
Frix

Verdikt:

Jestliže máte žánr á la HoMM aspoň trochu rádi, Shadow Magic určitě zkuste. Jestliže ne, je to nejlepší příležitost, jak mu přijít na chuť. Milovníci fantasy nechť laskavě přičtou k hodnocení 5%.

Nejnovější články