Act of War: Direct Action - recenze
9/10

Act of War: Direct Action - recenze

31. 3. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Bilý dům v plamenech, města v troskách a celá Amerika na kolenou kvůli invazi teroristických sil na jejich území - to je ambiciózní RTS Act of War. Našli v ní C&C: Generals přemožitele? I to zjistíte v prvním českém verdiktu...

Autor: Bergy
Publikováno: 31.března 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 9 dnů

Boj s terorismem se z pochopitelných důvodů stává stále častějším námětem pro akční a strategické hry. Nicméně bylo by chybou si myslet, že se tyto nápady zrodily až s příchodem neradostné reality posledních let. Stačí si například vzpomenout na rok 1995, kdy se ve hře Command & Conquer objevila teroristická skupina Brotherhood of NOD bojující proti zbytku demokratického světa (GDI). Ironií se nyní o 10 let později může jevit skutečnost, že tenkrát jsme to všichni považovali za povedený sci-fi scénář. Z dnešního pohledu už to vůbec nevypadá tak fantasticky...

Příběh zbrusu nové RTS s názvem Act of War: Direct Action (dále už jen AoW) jde v tomto ohledu ještě více do hloubky a zobrazuje velmi blízkou (snad alternativní) budoucnost. Je to vize, která, obsahuje reálný základ současného světa tak, jak ho dobře známe a počítá s extrémním vyhrocením boje proti terorismu. Krize vrcholí ve chvíli, kdy cena benzínu vzroste v USA na 7$ za gallon. Tento stav je výsledkem dramatického snížení těžby ropy a neustálých útoků na energetické koncerny. Protesty občanů pochopitelně sílí a přerostou v hromadné demonstrace tlačící vlády západních zemí k nějaké rozhodné akci. Nepokoje bohužel vedou k dočasné destabilizaci těchto států, čehož využívají teroristé nejdříve k útoku ve Velké Británii a později k vojenské ofenzívě přímo na půdě Spojených států.

Operace Trvalá svoboda?
AoW není překvapivě rozděleno na několik kampaní, ale na jednu jedinou rozsáhlou proamerickou operaci čítající 33 kapitol. Je to dáno tím, že celá tato RTS je hráčům předkládána jako akční film, jehož děje se lze zúčastnit. Ve hře se nacházejí dohromady 3 bojující frakce, z čehož 2 jsou spojenecké (U.S. Army a Task Force Talon) a 1 teroristická (Consortium).

Vše působí výborně, ale jen do chvíle, než člověk zjistí, že v hlavním tažení může hrát jen za ty hodné. Ovládání záporňáků zřejmě nezapadalo autorům do příběhové koncepce, ale nabízí se ještě jedno možné vysvětlení - hra, ve které by bylo možné beztrestně coby terorista demolovat americká města, by asi nejspíš neprošla u tamních úřadů a soudů ;) Každopádně je velká škoda, že tuto RTS si jde za Consortium vychutnat jen v multiplayeru a skirmish módu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva AoW má na poměry běžných RTS nezvyklý a dlouhý prolog. Už během něho sice vstupujete do hry, ovládáte však jen pár vojáčků. Trochu nudnější začátek je naštěstí za okamžik vystřídán rychlou akcí a vše nabírá na obrátkách, zejména po invazi těžké techniky do USA (záměrně vynechávám detaily, ať z toho pak taky něco máte ;) Jednotlivé mise se samozřejmě neodehrávají na jednom místě. Boje zuří hned na několika kontinentech - například ve Velké Británii, africkém Egyptě, východním a západním pobřeží USA nebo na území bývalého Sovětského svazu.

Rozmanité úkoly
Náplň všech misí je velmi členitá a obsahuje celou řádku poslání. V každé z nich je třeba postarat se o přežití velitelské jednotky, která tvoří základ pro postup do dalších fází. Dále je nutné zajmout teroristy, osvobozovat zajatce, získávat zpět okupovaná místa, bránit opěrné body či likvidovat nejrůznější cíle. Samozřejmě drtivá většina úkolů je čistě eliminačního charakteru, což je pro RTS tohoto ražení zcela přirozené. Na druhou stranu nechybí ani takové specialitky jako záchrana amerického prezidenta nebo převzetí kontroly nad Bílým domem, který se potupně pro Američany ocitl v držení nepřátele.

Náročnost hry stoupá postupně, což byl bezpochyby záměr, protože v AoW chybí jakékoli výukové mise. Není si ovšem proč zoufat, všechno je velmi intuitivní a jednoduché. Problémy by zkrátka neměl mít ani ten, kdo si k takové RTS sedne poprvé v životě. Délka singleplayerového tažení je ale jinak dosti krátká, dohrání mi zabralo jen pár večerů. Oněch 33 zmiňovaných kapitol se totiž ani ve snu nerovná stejnému množství misí. Jejich skutečný počet se pohybuje někde kolem jedné třetiny, což je maskováno právě oním rozdělením do velkého počtu menších na sebe navazujících oddílů. Vzhledem k absenci dalších kampaní to tedy není zrovna potěšující fakt.

Netradiční financování
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Herní systém je v zásadě ten samý, který známe z C&C série, jen je místy vylepšený o pár detailů. Jedinou a základní surovinou nemůže být nic jiného než ropa, která se těží pumpami a zpracovává v rafinériích. Ovšem řada misí probíhá v městské zástavbě, kde se naleziště logicky moc nevyskytují. V těchto případech se člověk musí ze začátku spolehnout na přidělené finance a poté se snažit přilepšit si i jinými způsoby. Například uvězňování teroristů je docela výnosný obchod, protože za každého živého nepřítele dostáváte finanční odměnu. Důležité je teroristy nerozprášit úplně, ale pouze zranit, aby je bylo možné postupujícími jednotkami zajmout.

Při prudkém útoku na teroristickou základnu se mi ale kolikrát stalo, že se nepřátelé začali sami vzdávat čistě jen ze strachu. Asi viděli, že nemají šanci :) Dalším způsobem, jak si přivydělat, je možnost vyhlédnout si ve městech banky a vtrhnout do nich s vojáky. Jejich sejfy mají hodnotu až několika desítek tisíc $ a to už stojí za námahu, i když tyto činnosti se ve skutečné válce příliš nestávají.

Všechny tři zde přítomné armády se od sebe mírně odlišují, ale zásadní rozdíly v hratelnosti jsem zatím nevypozoroval. US Army má ve výbavě převážně standardní americkou techniku současnosti (automatické pušky M16, stíhačky F-15, tanky M1A2 Abrams atd.) Jejich spojenci, kterými jsou Task Force Talon, zase pro změnu disponují užším spektrem zbraní, ale jejich jednotky jsou supermoderní a výkonné. Protiváhou je pak teroristická organizace Consortium vlastnící jak známý ruský arzenál (pušky Kalašnikov AK-74, vrtulníky Mi-35 HIND respektive Mi-24 HIND, obrněná vozidla BTR-80 apod.) tak i pár futuristických udělátek.

LETECKÉ SÍLY V MULTIPLAYERU
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vzdušné akce mohou být díky své rychlosti a solidním účinkům velmi zničující zbraní. Jak dobře jsou ale po této stránce vybaveny jednotlivé armády? US Army musí například sestrojit pro každý druh útoku specifický model. V praxi to znamená, že proti jiným letadlům je potřeba použít F-15, na tanky A-10 Thunderbolt a na budovy bombardér B-2.

Task Force Talon jsou na tom už o něco lépe, protože jim stačí jen dva letouny. Jsou jimi FA-35 Joint Strike Fighter a bezpilotní RQ-4A Global Hawk. První jmenovaný stroj si poradí s nepřátelskými budovami či letadly a druhý se zaměřuje pouze na pohyblivé pozemní cíle. Teroristé pak mají ve své výbavě pouze jeden bitevník a to experimentální YF-23 Black Widow, který však po určitém upgradu může v MP útočit na všechny druhy cílů.

Působivá atmosféra
Hratelnost AoW je na vysoké úrovni především díky strhující atmosféře hlavního tažení. Velkou měrou se o to zasloužilo skutečně obrovské množství cutscén s živými aktéry společně s renderovanými animacemi. Škoda jen mizerných výkonů béčkových herců. Každopádně je ale velmi zajímavé, že zatímco v normálních hrách filmečky pouze dotvářejí děj a hratelné mise stojí v popředí, v AoW je tomu přesně naopak. Člověk dlouhé minuty vstřebává nové události, pak si zahraje kousek jedné mise, následuje další cutscéna a po ní je možné zase chvíli hrát dál, než dojde k příštímu předělu.

Dovolil bych si zkritizovat nemožnost pauznout si hru a udělovat potřebné rozkazy jednotkám. Vzhledem k tomu, že vše má velmi rychlý spád a mnohdy je nutno koordinovat více skupin jednotek najednou, byla tato chybějící volba pro mě osobně vcelku nepříjemná. Pochválit naopak musím drobné detaily toho typu, že například boj o budovy je ztvárněn vcelku realistickým způsobem. Už není potřeba provozovat zoufalou taktiku, kdy jedna parta střílí zvenčí na ty uvnitř. Pěchota může naběhnout do obsazeného objektu, kde také proběhne vzájemná řež. S vojáky se lze rovněž vydrápat až na střechy domů nebo je na ně mohou vysadit transportní vrtulníky.

Jelikož je hlavní kampaň relativně krátká, informace o dalších herních možnostech se určitě hodí. Není to sice žádná velká sláva, ale přeci jen 17 map pro skirmish mód a multiplayer rozhodně potěší. Režim více hráčů se dá provozovat až v osmi lidech najednou a to prostřednictvím lokální sítě nebo internetu. Samozřejmostí jsou bitvy všichni proti všem nebo v týmové režii.

Výtečná grafika
Grafické zpracování je možná tou nejsilnější a nejpoutavější stránkou celé hry. Důvod je prostý - krásná krajina, spousta efektů, stínů, rozmanité prostředí a místy až neuvěřitelná detailnost činí z AoW jednu z nejpřitažlivějších RTS poslední doby. Hlavně mapy, které ze 100% tvoří městská zástavba mě dokonale fascinovaly. V prostředí, kde se nachází nespočet různých objektů, je také daleko snadnější ztratit přehled nad děním v dané oblasti, ale to už patří k věci.

Ovšem model destrukce budov, který je zde použit, jsem snad ještě nikde jinde neviděl. Ze zasažených baráků se do okolních ulic sypou haldy trosek a z oken šlehají plameny, prostě nádhera.

Kamerou lze libovolně otáčet kolem dokola a mimo změny úhlu pohledu samozřejmě lze i zoomovat. Opět si musím postěžovat na zcela nedostatečný rozsah maximálního oddálení od povrchu mapy. Možnost většího nadhledu nad bojištěm by AoW prospělo jako sůl. Takhle je totiž nutné neustále scrollovat z místa na místo prakticky při každé trochu větší bitce.

Hardwarové nároky bych rozhodně řadil k těm krvavějším. Na mé nové sestavě ve složení AMD Athlon 64 3500+, 1 GB RAM a GF 6800GT jelo sice vše bez problému (použité rozlišení 1280x1024), ale bylo znát, že je chvílemi z počítače doslova ždímán všechen dostupný výkon. Instalace hry z dvouvrstvého DVD si mimojiné žádá přes 5 GB volného místa na disku a podle všeho si AoW nezahrajete na nVidia kartách řady MX.

Je Command & Conquer pokořen?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kdybych měl jednoznačně říci, jestli AoW pokořilo po všech stránkách C&C Generals, musel bych popravdě přiznat, že nikoli. Místy skutečně mistrná grafika a výborná atmosféra singleplayeové kampaně, za kterou by se možná nemusel stydět ani kdejaký hollywoodský film, zkrátka nejsou vše. Rozhodně by to chtělo samostatná tažení za každou frakci a neškodil by ani nějaký nový herní mód na způsob „generálské výzvy“ z datadisku Zero Hour k C&C Generals.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Patch, Cheaty...