Autor: Bergy Publikováno: 31.března 2005 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek AoW má na poměry běžných RTS nezvyklý a dlouhý prolog. Už během něho sice vstupujete do hry, ovládáte však jen pár vojáčků. Trochu nudnější začátek je naštěstí za okamžik vystřídán rychlou akcí a vše nabírá na obrátkách, zejména po invazi těžké techniky do USA (záměrně vynechávám detaily, ať z toho pak taky něco máte ;) Jednotlivé mise se samozřejmě neodehrávají na jednom místě. Boje zuří hned na několika kontinentech - například ve Velké Británii, africkém Egyptě, východním a západním pobřeží USA nebo na území bývalého Sovětského svazu. Rozmanité úkoly Náplň všech misí je velmi členitá a obsahuje celou řádku poslání. V každé z nich je třeba postarat se o přežití velitelské jednotky, která tvoří základ pro postup do dalších fází. Dále je nutné zajmout teroristy, osvobozovat zajatce, získávat zpět okupovaná místa, bránit opěrné body či likvidovat nejrůznější cíle. Samozřejmě drtivá většina úkolů je čistě eliminačního charakteru, což je pro RTS tohoto ražení zcela přirozené. Na druhou stranu nechybí ani takové specialitky jako záchrana amerického prezidenta nebo převzetí kontroly nad Bílým domem, který se potupně pro Američany ocitl v držení nepřátele. Náročnost hry stoupá postupně, což byl bezpochyby záměr, protože v AoW chybí jakékoli výukové mise. Není si ovšem proč zoufat, všechno je velmi intuitivní a jednoduché. Problémy by zkrátka neměl mít ani ten, kdo si k takové RTS sedne poprvé v životě. Délka singleplayerového tažení je ale jinak dosti krátká, dohrání mi zabralo jen pár večerů. Oněch 33 zmiňovaných kapitol se totiž ani ve snu nerovná stejnému množství misí. Jejich skutečný počet se pohybuje někde kolem jedné třetiny, což je maskováno právě oním rozdělením do velkého počtu menších na sebe navazujících oddílů. Vzhledem k absenci dalších kampaní to tedy není zrovna potěšující fakt. Netradiční financování Herní systém je v zásadě ten samý, který známe z C&C série, jen je místy vylepšený o pár detailů. Jedinou a základní surovinou nemůže být nic jiného než ropa, která se těží pumpami a zpracovává v rafinériích. Ovšem řada misí probíhá v městské zástavbě, kde se naleziště logicky moc nevyskytují. V těchto případech se člověk musí ze začátku spolehnout na přidělené finance a poté se snažit přilepšit si i jinými způsoby. Například uvězňování teroristů je docela výnosný obchod, protože za každého živého nepřítele dostáváte finanční odměnu. Důležité je teroristy nerozprášit úplně, ale pouze zranit, aby je bylo možné postupujícími jednotkami zajmout. Při prudkém útoku na teroristickou základnu se mi ale kolikrát stalo, že se nepřátelé začali sami vzdávat čistě jen ze strachu. Asi viděli, že nemají šanci :) Dalším způsobem, jak si přivydělat, je možnost vyhlédnout si ve městech banky a vtrhnout do nich s vojáky. Jejich sejfy mají hodnotu až několika desítek tisíc $ a to už stojí za námahu, i když tyto činnosti se ve skutečné válce příliš nestávají. Všechny tři zde přítomné armády se od sebe mírně odlišují, ale zásadní rozdíly v hratelnosti jsem zatím nevypozoroval. US Army má ve výbavě převážně standardní americkou techniku současnosti (automatické pušky M16, stíhačky F-15, tanky M1A2 Abrams atd.) Jejich spojenci, kterými jsou Task Force Talon, zase pro změnu disponují užším spektrem zbraní, ale jejich jednotky jsou supermoderní a výkonné. Protiváhou je pak teroristická organizace Consortium vlastnící jak známý ruský arzenál (pušky Kalašnikov AK-74, vrtulníky Mi-35 HIND respektive Mi-24 HIND, obrněná vozidla BTR-80 apod.) tak i pár futuristických udělátek. Působivá atmosféra Dovolil bych si zkritizovat nemožnost pauznout si hru a udělovat potřebné rozkazy jednotkám. Vzhledem k tomu, že vše má velmi rychlý spád a mnohdy je nutno koordinovat více skupin jednotek najednou, byla tato chybějící volba pro mě osobně vcelku nepříjemná. Pochválit naopak musím drobné detaily toho typu, že například boj o budovy je ztvárněn vcelku realistickým způsobem. Už není potřeba provozovat zoufalou taktiku, kdy jedna parta střílí zvenčí na ty uvnitř. Pěchota může naběhnout do obsazeného objektu, kde také proběhne vzájemná řež. S vojáky se lze rovněž vydrápat až na střechy domů nebo je na ně mohou vysadit transportní vrtulníky. Jelikož je hlavní kampaň relativně krátká, informace o dalších herních možnostech se určitě hodí. Není to sice žádná velká sláva, ale přeci jen 17 map pro skirmish mód a multiplayer rozhodně potěší. Režim více hráčů se dá provozovat až v osmi lidech najednou a to prostřednictvím lokální sítě nebo internetu. Samozřejmostí jsou bitvy všichni proti všem nebo v týmové režii. Grafické zpracování je možná tou nejsilnější a nejpoutavější stránkou celé hry. Důvod je prostý - krásná krajina, spousta efektů, stínů, rozmanité prostředí a místy až neuvěřitelná detailnost činí z AoW jednu z nejpřitažlivějších RTS poslední doby. Hlavně mapy, které ze 100% tvoří městská zástavba mě dokonale fascinovaly. V prostředí, kde se nachází nespočet různých objektů, je také daleko snadnější ztratit přehled nad děním v dané oblasti, ale to už patří k věci. Ovšem model destrukce budov, který je zde použit, jsem snad ještě nikde jinde neviděl. Ze zasažených baráků se do okolních ulic sypou haldy trosek a z oken šlehají plameny, prostě nádhera. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Kamerou lze libovolně otáčet kolem dokola a mimo změny úhlu pohledu samozřejmě lze i zoomovat. Opět si musím postěžovat na zcela nedostatečný rozsah maximálního oddálení od povrchu mapy. Možnost většího nadhledu nad bojištěm by AoW prospělo jako sůl. Takhle je totiž nutné neustále scrollovat z místa na místo prakticky při každé trochu větší bitce. Hardwarové nároky bych rozhodně řadil k těm krvavějším. Na mé nové sestavě ve složení AMD Athlon 64 3500+, 1 GB RAM a GF 6800GT jelo sice vše bez problému (použité rozlišení 1280x1024), ale bylo znát, že je chvílemi z počítače doslova ždímán všechen dostupný výkon. Instalace hry z dvouvrstvého DVD si mimojiné žádá přes 5 GB volného místa na disku a podle všeho si AoW nezahrajete na nVidia kartách řady MX. Je Command & Conquer pokořen? Kdybych měl jednoznačně říci, jestli AoW pokořilo po všech stránkách C&C Generals, musel bych popravdě přiznat, že nikoli. Místy skutečně mistrná grafika a výborná atmosféra singleplayeové kampaně, za kterou by se možná nemusel stydět ani kdejaký hollywoodský film, zkrátka nejsou vše. Rozhodně by to chtělo samostatná tažení za každou frakci a neškodil by ani nějaký nový herní mód na způsob „generálské výzvy“ z datadisku Zero Hour k C&C Generals. Stáhněte si: Demo, Trailery, Patch, Cheaty... Související články: První dojmy (2/2005), Novinky |
Bergy | |
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora) |