7.62 mm High Calibre - recenze

7.62 mm High Calibre - recenze

14. 4. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Podaří se nějaké taktické strategii překonat legendární Jagged Alliance? Titulu Brigade E5 se to nepovedlo. A co nástupci, opět se žoldáky v jakési banánové republice?

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 14.dubna 2009
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/PC/review

Na krabici od taktické strategie Brigade E5: New Jagged Union se na poličce ještě neusadil prach a už je to tu zas. Druhý díl na stejném enginu, problémy v jakési banánové republice a štědrá odměna pro žoldáka, který zapeklitou situaci vyřeší. A kdo asi bude oním spasitelem, aha?

Žoldáci i žoldačky
Příznivce RPG potěší výběr ústřední postavy. Zvolit můžete z několika statných hochů a sličných vojand, přičemž charaktery se liší základními atributy, jako je síla, obratnost nebo třeba zrak a sluch. Sekundární dovednosti jim můžete upravit – vytvoříte si tak třeba specialistu na výbušniny, snajpra, útočnou postavu s dobrým házením granátů a střelbou od boku nebo zdravotníka či experta na kamufláž. Samozřejmě si tyto skilly budete postupně vylepšovat při boji a dalších akcích. Oproti předchozí hře nic nového, ale v tomto ohledu to ani není potřeba.

Vojáci bez osobnosti
Spíš je škoda, že postavy nemají nějaké speciální schopnosti, jako třeba ve stařičké Jagged Alliance 2 nebo i relativně aktuálním kousku Jazz: Hired Guns. Mám na mysli třeba specializaci na automatické zbraně nebo noční boj...

Tak nějak chybí i osobnostní rysy a historie, a dvojnásob to platí u žoldáků, které budete později najímat. Zdá se mi, že hra funguje na náhodném generování žoldáků v hospodách, které navštívíte – liší se prostě jen jménem, atributy a cenou, žádnou osobnost nebo třeba preference, s kým chtějí a nechtějí bojovat (opět připomínám JA2 i Jazz) tu nenajdete. Hra je v tomhle ohledu stejně sterilní a plochá jako její předchůdce, Brigade E5.

Klasický příběh
Na rozdíl od minulého dílu začíná 7.62 MM v celkem poklidném městečku. Vaším primárním úkolem je najít jistého Bashirova, který se skrývá v zakázané oblasti. Propustku do ní vám může dát ministr válející si šunky v dalším městě. Hurá za ním... Ministr vám samozřejmě propouštěcí listinu nedá jen tak, ale až výměnou za službičku – odstranění šéfa banditů v jiném městě. Vzhůru na cestu... A tak pořád dokola, bez špetky originality. Zpestřením je jen možnost vybrat si, zda budete plnit úkoly pro vládní jednotky nebo naopak pro místní guerillu; z dalších misí jmenujme třeba záchranu vězně, eskort důležité osoby do města nebo shánění výbušnin na záškodnickou akci.

Osvědčený koncept
Základní herní koncept použitý už v prvním díle není špatný. Mezi důležitými místy se pohybujete po globální mapě, na složení party závisí nenápadnost, viditelnost a také rychlost; ta se samozřejmě mohutně zvýší, když si pořídíte auto (do kterého mimochodem můžete nacpat i nějaké haraburdí). Tu a tam vás někdo přepadne jen tak na cestě, taktický režim (tedy 3D pobíhání a boj v krajině, městě či kempu) se zapne i ve chvíli, kdy vstoupíte do nějaké důležité lokace.

Adventurní dojem ze hry na první pohled podporuje možnost pokecat s e spoustou osob – bezejmenných kolemjdoucích se můžete zeptat aspoň na pár obecných věcí, důležitější NPC vám občas vykecají něco důležitějšího. Nemůžu se ale zbavit dojmu, že drtivá většina osob je ve skutečnosti tak nějak do počtu; i úkolů je tu snad méně než v předchozím díle série, a vesměs spočívají v doběhnutí z místa A do místa B, případně postřílení nějakých otrapů.

Tupí nepřátelé
Boje na první pohled nedoznaly žádných velkých změn. V reálném čase – s možností pauzy – se můžete plížit, přikrčeně pohybovat či běhat, střílet, dobíjet zbraně, házet granáty... Největší nebezpeční číhá od velké přesily nepřátel, chytré manévry od nich nečekejte, obvykle prostě běží k vám, maximálně se přikrčí a začnou pálit. Několikrát se mi také stalo, že mne přepadli na cestě neozbrojení bandité, kteří se okamžitě obrátili na útěk a nechali si ze zad udělat ementál... Opravdu podivná umělá inteligence.

Zbraně a výbava
Jednou z mála věcí, kterou jsme v minulém titulu chválili, byla celá řada vybavení. Popravdě, kvůli chatrné paměti vám neprozradím, zda se nějaké kousky změnily, ale každopádně platí, že military fandové si opět v tomhle ohledu přijdou na své. Neprůstřelné vesty, baťohy, opasky se sumkami na zásobníky, granáty útočné i oslepovací, miny, polní lahve, lepící pásky na vytváření dvojitých zásobníků, nože... a spousta reálných pistolí, brokovnic, pušek, samopalů i těžkých zbraní s různými doplňky. To máme ve hrách rádi a autoři 7.62 MM nám opět celou škálu vojenského vybavení servírují na stříbrném podnose.

Grafika je pořád chabá, i když oproti minulému dílu doznala aspoň částečného vylepšení. Potěší dobře zvládnutý pathfinding, zamrzí naopak hodně nešikovná kamera a také příležitostný „pixelhunting“ – když třeba chcete pokecat s barmanem za pultem nebo se chystáte otevřít dveře, chvíli trvá, než najedete kurzorem do takové pozice, aby se změnil z běžného ukazatele na akční a vy mohli provést kýženou činnost.

Stejný závěr jako minule
Tohle není povedená hra. Světlé momenty v ní sice najdeme, ale to hlavní pro taktickou hru – umělá inteligence – je prostě špatné. Nemluvě o grafice. Na pár chvil možná může tahle hra zkrátit čekání na další hry ve stylu Jagged Alliance, ale doporučit ji rozhodně nemůžeme...
Takhle zněl verdikt nad hrou Brigade E5, a bez jakýchkoliv změn jej můžeme použít i pro aktuální 7.62 mm. Snad s jedinou drobností. Grafika je o něco bohatší a čistší. Stále ji ale nemůžeme označit za současnou. Příběh je navíc snad ještě nudnější než minule, celá hra je těžkodpádná a vůbec nemá spád... a hodnocení tedy nemůže být lepší. Tuhle hru si kupte snad jen v případě, že jste blázni do taktických strategií a opravdu, ale opravdu nemáte co jiného na hraní. Stařičká Jagged Alliance 2 (ideálně v edici Wildfire) je opravdu mnohem lepším zážitkem. Vývojáři a vydavatelé, vytvořte už konečně kvalitní remake Jagged Alliance nebo Silent Storm! Prosím!

Stáhněte si: Trailer

Související články: Novinka, Brigade E3 New Jagged Union recenze, Hired Guns recenze

Jiří Sládek