WoW: Wrath of Lich King - dojmy 2.část
zdroj: tisková zpráva

WoW: Wrath of Lich King - dojmy 2.část

4. 10. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Tentokrát se zabývají novou profesí Inscription, lootem, holičstvím a především mnoha drobnými změnami v hratelnosti u šamana, paladina, druida a warlocka.

Autor: Lano
Publikováno: 4.října 2008
Verze hry: PC/neveřejný betatest/ang.
Doba hraní: pár týdnů

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Minule jste v prvním dílu četli dojmy z nového kontinentu Northrend, hraní za Death Knighta, jeho schopnostech pro rozsévání nemoci či vysávání života a také o zábavnějších questech. Nyní v druhém dílu článku pokračujeme s postřehy o nové profesi, změnách u všech charakterových tříd, lootu či instancích.

 Profese
V nadcházejícím datadisku Wrath of the Lich King najdete jednu novou profesi s názvem Inscription. Maximální dosažitelná úroveň byla v době mého hraní 120. Jako podpůrná profese je zde herbalismus, odkud si bere materiál. Podobně jako s jewelcraftingem přišla možnost prospektování surové rudy, s Inscription přijde pommeling, kdy z pěti kytek vyextrahujete nějakou vzácnější látku. Co se dá vyrábět? Např. pergameny. Na ně mohou enchanteři "vepsat" enchanty a ty prodávat na AH. Dá se čekat, že po vydání WOTLK ubude známé "WTS Mongoose my mats" v obchodním kanálu.

Další věc, která se již v betatestu dala vyrábět, byly balíčky karet, velmi podobné těm, které se sbírají např. pro Darkmoon faire, s podobnými vlastnostmi. Tyto balíčky ovšem mohou používat pouze inscribeři. Asi nejdůležitějším produktem budou tzv. glyfy, jimiž budete moci vylepšovat své skily. Např. větši dmg kouzla, jeho větší dosah atd. Celkem je pro glyfy k dispozici šest slotů.

Co se týče ostatních profesí, alchymisté jásejte. Přibyl nový pasivní skill alchemist blood, který zvyšuje účinnost potů a elixírů. Potů se týká také jedna důležitá změna herní mechaniky a to ta, že v průběhu boje je možno vypít pouze jeden - poté dostanete debuff "Potion sickness", který zmizí až potom, co se z boje dostanete. Takže hunteři si zřejmě těžkou hlavu dělat nebudou. Minéři dostali pasivní skill "Toughness", na lvl 70 přidává 20 staminy, oproti alch. blood mi to připadá jako nic moc, ale zase lepší než dostat drátem do oka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
vytípané obrázky z bety

Jinak jsou ve hře nějaké nové enchanty, ale jde pouze o upgradované verze starších věcí, nic převratného. Zde malá poznámka, doporučuji se zásobovat lvl 70 zelenými věcmi, po vydání WOTLK z nich budou padat datadiskové enchant materiály. Ostatní povolání jsem buďto neměl šanci vyzkoušet, nebo jsem u nich na první pohled nenašel nic moc nového. Věnoval jsem se spíše objevování, questování a testování nových vlastností jednotlivých talentových specializací.

A jsme u charakterových tříd a změn u nich. Kromě Death Knighta (viz 1.díl dojmů), jsem měl možnost testovat čtyři postavy na lvl 70 - šamana, paladina, druida a warlocka.

 Šaman
U šamana je několik podstatných změn. Předně totemy již nespadají do nature magie, takže v případě silence šaman už nebude tak bezbranný. Některé nepoužívané totemy zmizely (sentry, windwall), jiné byly sloučeny do jednoho (strenght of earth, grace of air). U windfury totemu došlo k zlosti mnoha lidí ke změně na funkčnosti. Místo šance na další útok je nyní plošně zvýšena rychlost útoku členů party, což platí i pro huntery. Wrath of air totem zase na druhou stranu zrychluje kouzlení o 10%.

V talentech u enhancement přibyla vymodlená možnost zrušit pohyb omezující efekty změnou v ghostwolfa. Přibyla maelstrom weapon. Jde o pasivní skill, kterým se po 5 meelee kritikalech stane z lightning boltu, případně chain lightningu instant cast. Nejvyšším talentem je možnost vyvolat si každé 2 minuty na 30 vteřin 2 vlky imunní proti zpomalování. Vlci jdou přímo ovládat a na lvl 70 koušou cca za 70 hitpointů. oproti jiným "TOP" talentům mi tento nepřijde jako něco výjimečného. Když jsem se s ním pokoušel plnit questy, přišlo mi, že zabíjím stále stejně rychle jako v live verzi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Elemental dostal nové kouzlo Lavaburst, které má, v případě, že je na oběti flame shock, 100% šanci na kritikal. Co se týče talentů, v případě stunu, nebo fearu absorbuje elemental šaman 30% poškození, což z něj dělá celkem těžký oříšek obzvláště pro rogue.

Nejvyšším talentem je zde kouzlo Thunderstorm, které bez spotřebování jakékoli many jednou za 45 vteřin velmi efektně odhodí všechny nepřátele kolem, poškodí je a ještě vám přidá 5% many. S mým ubohým 405 spell damage setem toto kouzlo kritovalo za 2000, takže je zaručeno, že bude nepřátele hodně bolet. Resto šamana jsem nezkoušel, nicméně nejvyšším talentem je zde kouzlo spirit link, což je takový soul link pro tři, kdy se 50% obdrženého poškození dělí s dalšími dvěma lidmi. Toto kouzlo bude mít jistě své použití v PvP, ovšem jak mi sdělil kolega resto šaman, takové je nemají rádi vzhledem k zhoršené generaci rage, případně many u protection paladina.

 Paladin
U něj jsem zkoušel retri a holy spec. Varování: je hóódně překopaný, ovšem naštěstí tak, že mu to prospělo. Sealy trvají místo 30 vteřin plné 2 minuty a není třeba je po každém judgementu obnovovat. Některé byly zrušeny, např. crusader, justice. Horda dostala seal of vengeance, Aliance zase seal of blood, samozřejmě pod jinými názvy.

Retri paladina jsem v betě hrál asi nejvíc ze všech postav a musím říct, že zapůsobil. I s mým ubohým 110 dps mečíkem většina potvor umírala do tří vteřin, judgement of command na omráčeném cíli kritovalo za 5000 - to doufám mluví za vše. Repetance byla povýšena na nový sap, kdy v PvE vydrží až minutu, v PvP 10 vteřin. O důvod více, proč brát retri paladina do instancí. Top talentem je aoe útok, který poškodí až čtyři nepřátele, přičemž 20% z celkově způsobeného poškození healne až 3 další lidi v partě. Zmizela sanctity aura, její místo nyní zaujímá retribution aura.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Questování s retri paladinem byla opravdu procházka růžovým sadem a pokud máte rádi velká čísla, tak je to ta pravá postava pro vás. Nějaký snaživý rogue mě neustále vyzýval k duelu, až jsem souhlasil a obávám se, že pak toho rozhodnutí litoval, protože jakmile jsem se dostal ze stunlocku, byl mrtvý během pěti vteřin :-). Nakonec to skončilo 2:1 pro mě a rozhodně se nedá říct, že díky mému mimořádnému PvP skillu. Retri paladin teď prostě jen opravdu bolí. Obávám se, že nám retri paladina ve finální verzi ještě trošku utlumí, protože je těžké si představit, že by se v současné podobě mohl dožít live verze.

Holy paladin dostal také pár pěkných buffů. Cooldown holy shocku je nyní 6 vteřin a pokud jste zainvestovali do správného talentu, tak máte v případě kritikalu další holy light instantní. Top talentem je beacon of light: jde o kouzlo, které po zakouzlení na cíl 15 vteřin uzdravuje všechny členy party, kteří se nachází v jeho blízkosti. Blizzard se vyjádřil , že jeho záměrem je, aby holy paladini přestali v raidu používat víc než 1 skill. Uvidíme, zda se jim to podaří, zatím to vypadá nadějně. Zkoušel jsem s ním pár questů a co musím ocenit, je při sólování malá spotřeba many, nicméně zabíjí o hodně pomaleji než retri verze.

 Druida
Druida jsem vyzkoušel ve feral a resto specializaci. Má opět kosmetické změny typu přebarvená létající forma, případně nová animace medvěda při jídle a rybaření :-) Bylo oznámeno, že jako glyph (produkt inscription) bude k dispozici lední medvěd, tzn. přebarvení na bílo. Co se mění ve funkčnosti? Ano, konečně se druidi dočkali, kořeny budou použitelné i uvnitř budov nebo v jeskyních, prostě všude, kde dřive nebyly. Feral byl posílený v PvP, se správnými talenty způsobuje každý mangle, maul a shred zpomalení protivníka, feral charge je nyní možno použít i v kočce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Další vítanou změnou je, že enchanty na zbrani, jako mongoose a executioner, budou konečně fungovat i ve zvířecích formách, stejně tak jako např. windfury totem. Vše směřuje ke zvýšení damage kočky, coby damage dealera v raidech. Dobrá zpráva pro všechny druidy je, že omen of clarity (tj. další abilita, nestojí žádnou manu/rage/energii) se nyní může aktivovat nejen útoky na blízko, ale i všemi kouzly. Konečně lze také používat lektvary a elixíry, bez nutnosti přepínat se do caster formy.

Top talent u feralu je Berserk. V medvědovi funguje podobně jako last stand u warriora, na 30 vteřin vás healne o 30%, přičemž mangle zasahuje až 3 protivníky najednou. V kočce sníží cenu abilit o 50%, takže působí jako určitá forma adrenalin rushe. Z osobní zkušenosti můžu říct, že potvory umírají opravdu rychle, i když pomaleji než u retri paladina. Na druhou stranu nutno přiznat, že moje výbava byla celkem nic moc.

A jsme u resto. Abych pravdu řekl, na resto jsem se předělal hlavně proto, abych se mohl dostat do nějaké instance vzhledem k tomu, že na betaserveru je každý dps a healerů nedostatek. Druid byl novými talenty pouze potvrzen jako nejlepší HOT (healing over time) healer, top talentem je Nourish, což je aoe hot, která vyléčí až 5členů party. Herní styl je v podstatě nezměněn. Zdá se, že v PvP budeme vidět více stromků, vzhledem k odstranění postihu v rychlosti pohybu a zvýšení armoru až o 100%.

 Warlock
Warlocka jsem zkusil jako demonology a affliction. Největší překvapení naleznete v demonology, kdy top talentem je Metamorphosis. Ten vás na 45 vteřin změní na mini-wannabe-Illidana s o 360% zvětšeným armorem a asi šesti skilly. Mezi nimi naleznete menší aoe, cleave, shadowbolt, aoe fear a také něco na způsob warriorského charge, ovšem ve formě efektního skoku. Zkoušel jsem jej chvíli na sólování a bylo to zajímavé, na pohled velice efektní. Ovšem nějak mi tato forma nesedí v rámci celkové koncepce demonology stromu, kdy většinu času vylepšujete démona, aby vám při použití top talentu následně zmizel. Velkou změnou v tomto talentovém stromě je soul link, na který již je třeba jen 11 talentů, místo původních 31. Už ovšem nepřidává žadnou damage a hodnota damage přesměrované na démona je pouze 15%. Tato změna je ale boostem zvláště pro affliction a destruction warlocky, pro nějž je nyní snadno dosažitelný a zvýší jejich šance na přežití, obzvláště v PvP.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Affliction dostalo top talent s názvem haunt, což je dot (damage over time) kouzlo, které zvyšuje damage všech vašich dot kouzel na cíli o 20% a na konci vás uzdraví až o 20% celkové damage, které jste za dobu působení kouzla způsobili. Na betaserveru momentálně extrémně zabugovaný (dává asi 10x víc damage než má) takže s jeho hodnocením bych počkal, než jej opraví. Mezi PvP změny se dá považovat talent improved fear, kdy v případě, že vám protivník resistne fear, další je instantní. Herní styl zůstává v podstatě stejný. Co se týče obecně petů u všech warlockých specializací, zaregistroval jsem, že aura felhuntera, která zvyšovala stealth detekci je nahrazena aurou, která zvyšuje intelekt a spirit o 3%.

 Loot a instance
Ptáte se jak to vypadá s lootem? Oproti Burning Crusade je tu změna. Pokud jste v modré, případně Karazhan výbavě, je velmi pravděpodobné, že zelené věci z questů pro vás budou vylepšením. Pokud je vaše výbava tier 5, 6 případně odpovídající pvp, nebudete ji nahrazovat dříve než někdy kolem lvl 75 a výše a to spíše v případě, že budete chodit do instancí. Blizzard se snaží co nejvíce sjednotit a zjednodušit staty, takže haste, critical a hit rating již jsou zvlášť pro kouzla, případně fyzickou damage, ale funguje pro obojí. Dále byly sloučeny spell damage a healing, které byly nahrazeny jedním statem spell power. V praxi to znamená, že pokud budete chtít např. předělat postavu z healera na damage dealera, budete moci použít stejný set vybavení.

Jak jsem již psal výše, s druidem jsem se dostal i do jedné instance, kterou byla Utgarde Keep. Nevypadá špatně, ale také neohromí. Dala by se přirovnat k počátečním instancím v Outlandu, první boss, druhý boss, třetí boss, jdeme domů. Co se týká úrovně lootu, padla jedna fist o 99 dps a z posledního bosse obouruční zbraň o 126 dps.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 Město a holičství
Přibylo také nové město Dalaran, které si možná pamatujete z Warcraftu 3. Od vydání Wowa bylo umístěno v Azerothu, v blízkosti Tarren Millu. Ve Wotlk se ale vznáší nad Northrendem a na původním místě zbyla jen obrovská díra v zemi. V době mého hraní se do něj dalo dostat na lvl 74 po splnění questu. Bohužel jsem neměl tu čest ho navštívit, vzhledem k tomu, že má nejlepší postava měla lvl 71, takže možná později. Mimochodem, maximální level v betě byl svého času 77.

Zvětšit Novinkou jsou také holičství, která najdete v každém velkém městě. Zde si můžete kupodivu změnit účes :-) K výběru jsou i ty, které nelze zvolit při výběru postavy. Čím exotičtější účes, tím více to pocítí vaše peněženka. Ještě jedna věc, která vás jistě zajímá. Létající mounty bude možné v Northrendu použít až od lvl 77 po splnění série questů. Nemusíte se bát, nebudete za něj muset utrácet peníze, dokonce ještě nějaké naberete jako odměnu za splnění questů. Je to spíše taková pojistka, aby se hráči nepřipravili o radost z objevování nového. Plánuje se také PvP zóna, Lake Wintergrasp, kde se bude bojovat o území i s použitím dobývacích strojů. Dá se do ní dostat až s létajícím mountem na lvl 77.

Upozornění: vzhledem k tomu, že výrobce hry neustále provádí nějaké úpravy betatestu (za tímto účelem ostatně také probihá), a vzhledem k nezbytné prodlevě mezi napsáním článku a jeho zveřejněním, již nemusí některé zde uváděné informace odpovídat aktuálnímu stavu hry, natož pak stavu ve finální verzi titulu.

Stáhněte si: Intro, Videa, Trailery...

Související články: První díl dojmů z bety, Preview, Novinky, Recenze WoW: The Burning Crusade, Recenze původního World of Warcraftu



Lano
čtenář Tiscali Games a náruživý hráč World of Warcraftu


 
 

Nejnovější články