The Elder Scrolls: Morrowind - dojmy
zdroj: tisková zpráva

The Elder Scrolls: Morrowind - dojmy

30. 4. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vítejte do virtuální reality The Elder Scrolls: Morrowind, zatím nejlepší RPG letošního roku, která Vám dá absolutní svobodu pohybu ve světe, kde můžete být tím, čím chcete - více v prvních dojmech.

Autor: Justman & ACE
Publikováno: 30.dubna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Legenda se vrací! Král je mrtev, ať žije král! Ano, i těmito slovy lze charakterizovat tuto hru, a to se jedná „jen“ o betaverzi. Po dlouhých letech čekání jsem již nevěřil, že Morrowind někdy spatří světlo světa. Pamatuji si, jak jsem před několika lety přišel domů s čerstvě zakoupeným Daggerfallem. Každý mě tehdy říkal, že hra obsahuje více chyb něž questů, ale já se nenechal odradit. Tenkrát mě velice lákala představa hry, kde si můžete dělat co chcete, být čím chcete a vlastnit „téměř“ co chcete - a tuto představu přesně vystihoval The Elder Scrolls: Daggerfall nebo ještě dříve Arena. V této hře jste se mohli jen tak „flákat“ celé měsíce, stát se členy různých guild a cechů, být obchodníci, bardové, šlechtici, zloději nebo jen zcela obyčejnými občany nějakého města. Mohli jste vlastnit třeba dům s nábytkem, koně či loď. Nyní, o několik let později, mám tu možnost vyzkoušet další pokračování této série, které vychází ve finální verzi již velmi brzy. A jak to všechno dopadlo, se dozvíte v následujících řádcích.

 Technické zpracování
Grafické zpracování hry je jedním slovem úžasné! Bohužel tomu také odpovídají hardwarové nároky - pokud si hru chcete vychutnat na úrovni hratelnosti v plných detailech a rozumném rozlišení, musíte disponovat procesorem nad 1GHz a 3D kartou s podporou vertex shaderů. Bez nich budete bohužel ochuzeni o nádherně vypadající vodní hladinu (což je možná trochu škoda - takový Comanche 4 měl také odrazy v hladině i bez speciálního hardware), ale i tak se připravte na opravdové grafické orgie, které z vašeho drahého CPU vyždímají maximum. Každý objekt (budova, postava, zbraň, rostlina..) je detailně vymodelován a potažen detailní texturou, všechny barvy prostředí jsou vyladěné do podobné barevné palety, takže nic nepůsobí rušivě. Speciální zmínku jistě zaslouží obloha, která už opravdu vypadá jako skutečná, na kterou jste zvyklí z reálného života.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ruku v ruce s dokonalou grafikou kráčí také zvuková stránka hry. Vzhledem k velkému množství textů ve hře nejsou všechny dialogy namluveny, což ovšem nepokládám za zápor - naopak, pokud vládnete angličtině, určitě to urychlí zjištování informací během konverzace. Ostatní zvuky do hry přesně zapadnou a kompletní splynutí hráčovy duše se světem Morrowindu se postará vynikající orchestrální soundtrack, který si můžete ochutnat z dvou ukázek pod tímto článkem.

 Téměř reálný svět
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ano, virtuální realita, digitální svět, který žije svůj vlastní život a vy si připadáte absolutně nepodstatní. Celý svět v Morrowindu je OBROVSKÝ. Přejít ho „pěšky“ by byl úkol přibližně na týden či více reálného času. Občas jsem opravdu nevěřil svým očím, kam až se autorům podařilo s realitou dostat. Můžete bloudit celé dny krajinou, ale nestane se, že by byla jednotvárná. Každé město má svoji osobitou architekturu. Každý interiér je originální. Každá NPC postava má „svůj vlastní život“, jiné oblečení a odpovídá podle toho, jak se jí „líbíte“, jaké jste vykonaly skutky či k jaké národnosti a rase patříte. Realita došla až tak daleko, že pokud se budete potápět na nějakém skalnatém pobřeží, najdete zcela jistě mušle a pokud budete mít štěstí, naleznete v nich i perly.

Jako první si vybíráte jednu z deseti ras. Hrát můžete za různé národnosti člověka a elfa, dále za orka, argoniana či khajiita. Nyní přichází na řadu volba povolání. K výběru povolání nám slouží tři metody. První je výběr z přibližně dvaceti předem definovaných povolání, jako je válečník, kouzelník, zloděj, bard, healer, agent, mnich, battlemage atd. Další možností je odpovědět na několik otázek a hra Vám po vyhodnocení vybere nejvhodnější povolání. A konečně poslední možností je vytvoření svého vlastního povolání.

 Dovednosti a systém zvyšování levelu
Postavu charakterizují klasické vlastnosti jako síla, odolnost, mrštnost, inteligence, štěstí atd. a dovednosti jako např. zaměření na určitý typ zbraně (dlouhé, krátké, tupé, sekery, luky), zaměření na určitý druh magie (alternace, destrukce, iluze…), plížení, vystupování, obchodování, zaměření na určitý druh brnění (lehké, střední, těžké) a spousta dalších. A jako poslední si vyberete svoje hvězdné znamení, které Vám přidá určitý bonus či tzv. Power bonus, což je v podstatě silné kouzlo (např. neviditelnost na 60 sekund), které můžete vyvolat jen jednou denně a nestojí Vás žádnou manu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ve hře je také velice zajímavý systém postupu na vyšší úroveň (level). Autoři se rozhodli opustit starý a hojně využívaný systém sbírání experience bodů a následného postupu a přidání bonusu k jakékoli vlastnosti či dovednosti (např. Fallout, Diablo 2), a vymysleli svůj originální systém. Uvedu příklad - hrajete za válečníka a zaměříte se na dlouhé zbraně a těžké brnění. Pokud bojujete dlouhým mečem, roste Vám zkušenost s touto zbraní a mezitím se Vám zvýší např. vlastnost akrobacie.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra automaticky nahlásí, kdy jste připraven postoupit na další level a Vám stačí si někde odpočinout a chvíli se prospat. Po probuzení se objeví menu, kde si můžete přidat celkem tři body ke zvoleným základním vlastnostem (síla, rychlost, odolnost..), ovšem u těch, které souvisí s určitou dovedností, kterou jste trénovali, se objeví bonus (např. krát pět). Takže pokud trénujete dlouhé zbraně, těžké brnění a akrobacii, při postupu na další level budete mít bonus na vlastnostech síla, výdrž a pohyblivost. Tento systém je dobře zpracován a velice se mi zamlouvá.

 Zbraně, brnění a předměty
Ke každému dobrému RPG patří velká spousta zbraní a nejinak je to i zde. Zbraně jsou rozděleny do několika skupin - první jsou sekery (jedno i obouruční), dále tzv. „tupé“ zbraně kam patří kladiva, hole, kyje a další. Další skupinou jsou zbraně s krátkou čepelí (nože, dýky, tanta, krátké meče), s dlouhou čepelí (obouruční meče, dlouhé meče, katany, dai-katany atd.) a konečně střelné a vrhací zbraně (hvězdice, luky, kuše, vrhací nože..). Všechny zbraně lze nalézt (koupit, ukradnout) ve všech různých magických, materiálových a kvalitativních modifikacích.

Podobně jako u zbraní je tomu u brnění, které rozdělujeme na lehké, střední a těžké. K brnění patří se také řadí množství nejrůznější typy štítů a také existuje nepřeberný výběr různých magických nebo materiálových kombinací. Materiálů je ve hře hned několik - dřevo, klasické železo a ocel, dále stříbro, trpasličí kov, eben, sklo, chitin a jako poslední a nejlepší je daederic. Pokud zavítáte také do dolů, můžete si prohlédnout materiál v syrovém tvaru, ale pokud mohu doporučit, raději se ho nedotýkejte, pokud chcete vyjít z dolu živí ;)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ale ve hře nejsou jen zbraně a brnění. Ač je to jakkoli nepředstavitelné, najdeme zde stovky různých druhů předmětů! Spousty různých přísad jako jsou bylinky, kořínky, kameny, perly a roztoky na míchání lektvarů, desítky různých svitků a knih, desítky druhů oblečení, prstenů, přívěšků, amuletů, desítky či stovky předmětů jako jsou příbory, talíře, různé bedny, vaky, desítky druhů jídla, obrazy, louče, vázy, svícny, hrnečky a spousta spousta dalších více či méně potřebných věcí. Každý interiér je ORIGINÁLNĚ zařízený, tj. nestalo se mi ani jednou, že bych narazil na dva domy s úplně stejným interiérem a vybavením. V domech najdete různé židle, stoly, postele, police, skříně, truhly…a také je Morrowind první hra, kde jsem nalezl vodní dýmku, kterou lze použít! :)

 Cestování po světě
Celý příběh se odehrává „jen“ na jednom ostrově, po kterém cestujete pěšky, či použitím tzv. Slitstrikerů, což jsou živí tvorové, které Vás dopraví (samozřejmě za určitý obnos) do okolních větších měst. Pokud se dostanete do nějakého přístavu, lze cestovat i lodí. Existuje jestě jeden způsob přepravy a to za použití mage guildy, která Vás teleportuje do jiné mage guildy. Tato přeprava je sice vcelku levná a rychlá, ale takovýchto guild existuje na celém ostrově asi šest, takže stejně budete muset cestovat do menších měst pomocí Slitstrikerů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na ostrově se nachází také nepřeberné množství různých měst, vesnic a vesniček. Nutno podotknout, že v každém městě či vesnici lze vstoupit do každého domu. Téměř každé město má také svoji vlastní architekturu - uvidíte od klasických kamenných lidských domů, přes hliněné chýše, domy ve stromech, obrovských houbách až po stany z kůže a příbytky na vodě. Postupem času také objevíte opravdu rozlehlá podzemní města, či chrámové a důlní komplexy.

 Souboje a kouzlení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Všechny boje probíhají v real-time módu dvěma způsoby. Buď bojujete klasickými zbraněmi, nebo pomocí magie. Pokud si vyberete zbraně, stačí se postavit k nepříteli a začít do něj sekat - na výběr máte tři údery (boční sek, vrchní sek a výpad), které se automaticky kombinují s pohyby vaší postavy a s blokováním pomocí štítu či brnění.

Pokud preferujete eliminaci nepřátel magií, máte na výběr z několika možností. Kromě již zmiňovaných speciálních sil, daných vaším znamením zvěrokruhu, můžete používat klasická kouzla jako taková. S těmi nejčastěji přijdete do styku ve formě kouzelných svitků, které jsou ovšem na jedno použití - po přečtení a použití kouzla zmizí. Lepší formou jsou různé magické prsteny a amulety, které mají sice omezený počet použití, avšak tyto „náboje“ se časem pozvolna doplňují. Do této kategorie kouzelných předmětů spadají i očarované zbraně, jejichž kouzelný účinek se aktivuje úderem do nepřítele.

Poslední možností jsou pak kouzla, která se za příslušnou úplatu naučíte v mage guildách a klášterech, jejich použití je pak omezeno pouze množstvím vaší „magicka“ energie (ano, tak se v Morrowindu jmenuje mana). Pokud by vám nevyhovovala kouzla, která jsou k dispozici, můžete si v klášterech vytvořit své vlastní - vyberete požadovaný efekt kouzla, jeho sílu, délku trvání či efektivní rozsah účinnosti a podle složitosti kouzla pak zaplatíte patřičný obnos. Podle složitosti se také odvíjí pravděpodobnost úspěchu při kouzlení, takže se nebojte, že vše vyřešíte například fireballem o průměru 300 metrů, který bude dávat po dobu 60 sekund ohromné množství poškození na vše živé i nemrtvé - pravděpodobnost úspěšného seslání tohoto kouzla bude totiž jistě vyčíslena zápornými hodnotami.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kouzla pochopitelně nemusí být pouze útočná, nechybí zde možnost pomocí magie pečovat i o svou osobu - ať už to je léčení zranění nebo jedů, neviditelnost, levitace, chůze po vodě nebo dočasné zvyšování některých vlastností.

 Pár slov závěrem
Tato hra mě velice mile překvapila. Stalo se totiž takovým nepsaným pravidlem, že čím déle se na hru čeká, tím je hra horší. Naštěstí u Morrowindu je tomu přesně naopak. Hru, jako je tato, jsem opravdu ještě nehrál. Najdete zde snad nejrozsáhlejší herní svět, kde každá NPC postava někam patří a má svůj vlastní názor. Podíváte se do nádherných interiérů a exteriérů. Uvidíte vycházet i zapadat slunce a v noci se podíváte na hvězdnou oblohu, tedy pokud zrovna nebude mlha nebo zamračená obloha.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Budete plnit nejrůznější questy, nebo se můžete jen tak poflakovat, cestovat a obchodovat. Vydáte se snad na dráhu zločinu a z malého zlodějíčka se vypracujete na vůdce celého zlodějského cechu? Budete vážený mág či neotesaný barbar? To vše záleží jen a jen na Vás! Díky autorům za tuto skvělou hru, a jak jsem již psal na začátku : „Král je mrtev, ať žije král!“, protože hry typu Might And Magic IX nesahají této hře ani po kotníky…

Plná verze The Elder Scrolls: Morrowind vychází v USA během dvou týdnů, v západní Evropě koncem května a v České republice v červnu.

Poděkování patří německé pobočce Tiscali Games za laskavé poskytnutí preview-kódu hry od UbiSoftu a Zuzaně, která se zhostila role kurýrky přísně střeženého CD s betaverzí Morrowindu z Prahy do Hradce Králové :)

Stáhněte si: Trailer (3,5 MB), Čtyři technology videa (1 MB - 5 MB), MP3 soundtrack (2x 1,5 MB), Screenshoty

 
Justman & ACE
připravil: jd


 
 

Nejnovější články