Stalker Call of Pripyat - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Stalker Call of Pripyat - dojmy

24. 11. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Nasadit respirátory a protiradiační postroje, protože se blíží už třetí výprava do nitra černobylské Zóny v akční first-person akci z Ukrajiny.

Autor: Václav Valenta
Publikováno: 24.listopadu 2009
Verze: ruská/prodávaná/PC
Doba hraní: pár týdnů


Na úvod bych nejprve rád poděkoval mému kamarádovi Lukáši Semerádovi, který mi ochotně zakoupil ruskou verzi hry Stalker Call of Pripyat při výletě východní Evropou. Nebýt jeho, není ani tohoto článku. Teď už ale nasadit respirátory i protiradiační postroje a hurá do nitra černobylské Zóny ve třetím dílu úspěšné akční first-person akce S.T.A.L.K.E.R.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Píše se rok 2012. Ukrajinská vláda je stále více znepokojena rozšiřující se Zónou a se vším, co se v samotných oblastech Černobylu děje. Spolu s Národní ukrajinskou bezpečností tak spouští projekt zvaný „Fairway“, jenž má objasnit dosud nevysvětlitelné jevy v nitru Zóny a zmapovat veškeré spontánní anomálie. Zbrklé velení akce následně do Černobylu vysílá několik armádních vrtulníků. Tato uspěchaná operace ale končí naprostým nezdarem. Veškeré stroje totiž pohlcuje nitro radioaktivní Zóny, bez jakýchkoliv náznaků blížícího se nebezpečí. Soudruzi se tak rozhodují nasadit zkušeného stalkera majora Alexandra Degtyareva, jako hlavní postavu hry, s jasným úkolem nalézt ztracené armádní vrtulníky a objasnit jejich pád.

 Zóna na tři koláče
předešlých dvou dílů jsme byli tak trochu zvyklí na rozkouskovanou Zónu, mnohdy i do několika desítek lokací. Zapomeňme tak na Kordon, smetiště či Agroprom, tady se jede nanovo. Vývojáři totiž v nové hře zredukovali Zónu na pouhopouhé tři části, nyní ovšem daleko rozlehlejší, z čehož jedna je fanoušky vysněná Pripyat, druhá je průmyslová oblast Jupiter a terciální lokace renovované Zóny nese název Zaton. A právě v Zatonu daleká cesta Saši Degtyareva začíná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Stalker: Call of Pripyat nevlastní status prequelu, jako předešlý datadisk, nýbrž jde již o čistokrevné pokračování původních „Stínů Černobylu“. Dokonce začínající jen pouhých pár dní po tom „dobrém“ konci (tj. po zničení C-Conu) v Shadow of Chernobyl. Sice není vůbec podstatné, k čemu nám tato informace vlastně je, když hlavní postava z předchůdce si válí šunky někde na palouku u lesa a my se nyní prodíráme Zónou naprosto jinýma očima.

Ale zpět k našemu regionu Zaton, jenž se nachází severně od samotného černobylského reaktoru. Právě tato oblast nám tak trochu nahrazuje bažiny z Clear Sky, neboť zhruba jedna čtvrtina na mapě je převážně močálovitá, na čemž má samozřejmě také podíl skoro vyschlá řeka Pripyat, v jejímž korytě si v současnosti trajdají stalkeři a všelijaká další havěť.

Kousek od Zatonu se nachází další lokace Jupiter, pojmenovaná podle stejnojmenné továrny v samotném srdci oblasti, která se opravdu dodnes v černobylských prostorách nachází. Za dob SSSR se zde jelo na plné obrátky, ač komplex ve skutečnosti patřil armádě, zřejmě za účelem doposud nezveřejněných pokusů na sovětský způsob. Krom výše uvedené továrny je výrazným orientačním bodem nádraží Janov, kde se nachází hlavní tábor všelijaké směsice stalkerů s ostatními členy frakcí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jako perla na konec pak přichází na scénu samotné město Pripyat, známé již ze Shadow of Chernobyl. Nyní nám však tvůrci nabídli pohled na kompletní „město duchů“, včetně doposud nevídané východní oblasti. Pokud zrovna nebudete brouzdat temnými ulicemi města, můžete narazit také na slavné ruské kolo „Ferris“, známé např. z Call of Duty 4, nebo na legendární sochu Prométhea.

„Prostředí města by mělo být oproti předchůdcům zaměřeno více realisticky a působivěji“, říká výkonný mluvčí GSC Oleg Yavorsky. “Narazíte na nemocnici, kino nebo největší školu ve městě, jež se v létě 2005 jako skutečná stavba zřítila.“, dodal.“ Nicméně jen některé budovy budou uvnitř přístupné.

 Daleká cesta má
Začátek celé hry vypadá celkem jednoduše až suše. Velení vás vysadí na úpatí jednoho kopce v Zatonu s AK-47 a pár náboji v kapse. Slyšíte jen šustící trávu, vaše kroky v černobylské tundře a staré dobré kvíkání vašeho PDA, s úkolem lokalizovat oněch 5 ztracených vrtulníků. Zprvu to vypadá, že by to mohla být hračka.

Ovšem Zóna vás brzy přesvědčí o opaku, stejně tak jako vyšší obtížnost vedlejších questů, do kterých se tvůrci rázně opřeli a nutno konstatovat, že jsou na správné cestě. V první řadě vás rozhodně uhodí do očí nový interface HUDu, jenž prošel výraznou revizí. Taktéž inventář nabral na rozmanitosti, když nově dostanete možnost pořídit si také protiradiační pokrývku hlavy, jako jednotlivou položku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V každé ze tří lokací se nachází hlavní záchytný bod, respektive kantýna, kde se budete moci prospat nebo nakoupit náboje i nové zbraně a kde krom toho také získáte přístup k většině sekundárních misí. Ale zpět k našim prokletým vrtulníkům. Cestu k nim vám komplikují nájezdy stád zmutovaných prasat a také zákeřná minové pole.

Což o to, stádo se nějak zvládne a minové pole se s trochou hráčského štěstí přeskáče, ale co takové anomálie či vysoce položená mýtina, na níž jeden z vrtulníků naleznete? Jak jsem již zmínil, vývojáři z GSC se zkrátka do misí v Call of Pripyat obuli precizněji, než ve svých předešlých počinech. A vy tak budete muset zdolat více překážek, než v minulosti.

 Grafika, fyzika, bugy
V neposlední řadě jsem čekal i nějakou tu změnu v grafice oproti svým předchůdcům. A právě zde jsem zaznamenal první pomyslné mínus. Hra totiž neprošla žádnými radikálními, bohužel snad ani drobnými změnami k lepšímu. Tedy vyjma nové podpory DirectX 11, kterážto ale není výrazněji patrná. Dokonce se mi zdá, že Clear Sky mělo v efektech lehce navrch, v chybách a nestabilitě však rozhodně nikoli.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Nutno zaklepat na dřevo, jak své dřívější chyby tvůrci napravili. Zatímco v Clear Sky v pohodě běhalo prase po obloze a vojáci chodili po stromech, v ruské verzi Call of Pripyat se počet podobných bugů naštěstí zredukoval na naprosté minimum. Zjevný je také pokročilejší tzv. A-life systém. Pohyb jednotek a divoké zvěře působí nyní reálněji, stejně tak seskupení vojáků při útoku či hledání artefaktů někde v krajině.

Na ty se mimochodem naráží už jen velmi zřídka, méně často než v Clear Sky a jejich zisk už není tak prostý. Mnohdy se artefakty nachází i v samotném srdci velké a nebezpečné anomálie, jež jsou nově zobrazovány i na mapě v PDA, včetně přiřazených jmen. Fyzika veškerých pohybů a celková atmosféra se díky tajemnému prostředí hry opět vydařila, takže by se Call of Pripyat mohlo klidně vyšplhat i na špici žebříčku nejatmosféričtějších her roku.

Stalker: Call of Pripyat tak na mě rozhodně udělal dobrý dojem. Nehýří kolem sebe bugy tak jako v předešlých dílech a příběh s kombinací vyspělé umělé inteligence jednotek je precizním hřebem ukrajinského studia z GSC. Počet unikátních lokací se sice zmenšil, ale na druhou stranu jsou všechny oblasti nyní mnohem rozlehlejší. A hráči si jistě zafixují i opět tajemný a zajímavý příběh, stejně tak mrazivé až dechberoucí opuštěné město Pripyat, které bude jistě patřit v vrcholům celé hry.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Novinky, Stalker Clear Sky recenze a Stalker recenze



Václav Valenta
autor je správcem stránek StalkerGame.cz
korektor: Michal Jonáš


 
 

Nejnovější články