Red Faction Guerrilla - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Red Faction Guerrilla - dojmy

8. 9. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

I třetí díl hornické ságy na rudém Marsu stojí a padá s fyzikálním enginem, který vypadá skutečně impresivně. Neméně důležitý bude vliv morálky a multiplayer, o čemž nás přesvědčil producent hry.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 8.září 2008


Obrázek zdroj: tisková zpráva Třetímu dílu hornické ságy na rudém Marsu, aneb Red Faction: Guerilla, jsme se věnovali už dost obsáhle, například v preview nebo záplavě novinek. Přesto byla má první schůzka v Lipsku na Games Convention právě u této hry. Guerillu v pohybu, včetně zajímavých komentářů, mi představil producent Rick White. Navrch jsem si mohl zahrát i jednu úroveň na stánku THQ. Zajímavé bylo, že byla přístupná pouze pro starší osmnácti let. I když, byl jsem v Německu a tam mají trochu jiné zákony.

 Fyzikální engine
I třetí Red Faction samozřejmě stojí a padá s fyzikálním enginem. Základ tvoří Havok, nicméně vrstvy nad ním jsou už dílem Volition. Z přednášky jsem si odnesl pocit, že nejdůležitějším aspektem je pnutí a zatížení. Rick řekl: „Často se stane, že poničíte budovu, ale ta zůstane ještě nějakou dobu stát, než začne být tlak na nosné stěny příliš velký a ona se zhroutí.“ Ostatně Rick dodal, že když začali do finálního fyzikálního enginu přenášet budovy z předkreslených návrhů, často jim na první pohled nádherné stavby kolabovaly. Jednoduše neobsahovaly dost nosníků a na pomoc si proto museli vzít profesionálního architekta.

Ačkoliv fyzikální model vypadá skutečně impresivně, museli autoři přijít s mnoha kompromisy. Například jsou úrovně vystaveny tak, aby na jednom místě neprobíhalo příliš destrukce najednou. Mezi budovami jsou docela velké prostory nebo jsou postaveny do pravých úhlů a přilepeny na skálu, aby nemohli popadat celé bloky najednou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

A když už způsobíte tak velkou zkázu, že by si s ní procesor nedokázal poradit, začne engine odmazávat některé menší trosky a ulehčovat si tím práci. Naštěstí se tak děje například pod troskami s bloky, které stejně nejsou vidět. Zničení budou podléhat všechny stavby vybudované člověkem plus na pár místech i povrch Marsu. Jak bylo řečeno už v předchozím preview, rozbořené stavby zůstanou v takovém stavu, v jakém je po svém běsnění zanecháte. Tedy až na budovy důležité pro další postup ve hře, které budou znovu vystavěny.

 Revolucionářem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celá hra bude rozdělena nebo spíše vyplněna počtem dvaadvaceti hlavních misí. Přestože budete muset plnit základní úkoly v předem daném pořadí, budete se pohybovat v otevřeném světě a mezi jednotlivými úkoly si lze odpočinout u miniher. Ty sice nejsou k dohrání důležité, ale pomohou při boji s těžařským koncernem EDF, tedy hlavní nepřítelem. Vedlejší úkoly zejména zvedají v oblasti morálku, což je to hlavní, o co by se hráč měl zajímat. Tedy v případě, kdy se sjednotíte s myšlenkou odporu a postavíte se po bok vzbouřenců. Postupovat by podle producenta mělo jít i na vlastní pěst, bez aktivního se zapojení do konfliktu. Na druhou stranu, není lákavější strhnout na svou stranu bandu horníků a vypálit ve skupině základnu EDF?

Morálce se předvádějící věnoval velmi podrobně. Její hladina nekolísá jen od zapojení horníků do sabotážních akcí nebo jejich poslušným plněním rozkazů EDF. Naopak, když se objevíte v novém teritoriu, nebudou se s vámi civilisté vůbec bavit. Když zničením pár důležitých budov nebo splníte vedlejší misi, její úroveň zvýšíte. Nejprve vám začnou kolemjdoucí radit, kde najít lepší zbraně nebo vozidla a potom se odhodlávají i k samostatným akcím. Ale morálku obyvatelstva neovlivňujete jen vy, ale i EDF. Z jejich strany to začíná billboardy, když se situace stává vážnější přichází na řadu amplióny se slovní propagandou. Následuje zvýšený výskyt těžkých vojenských jednotek v oblasti a když ani to nepomůže, vyšle EDF trestná komanda. Ta jednají podle hesla: „Když ne my, tak nikdo“ a snaží se danou oblast srovnat se zemí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Prostředí
V místnosti, kde prezentace probíhala, byly na stěnách obrazy z různých částí Marsu. Překvapivě nebyly všechny zabarvené do ruda. Vyspělejší oblasti větších měst jsou stylizovány do modra se spoustou skleněných domů. Další místa byla laděná do šedých nebo fialových odstínů. Nechyběla nažloutlá krajina se zuřící písečnou bouří, která snižovala viditelnost. Potěšující je naprostá absence nahrávacích obrazovek.

Úplnou novinkou pro mě byla přítomnost jakési třetí strany konfliktu. Rick nechtěl příliš zabíhat do podrobností. Alespoň vykreslil její členy. Měli by to být pankáči podobní těm z Mad Maxe, kteří nemají v lásce ani EDF ani vzbouřence. Ale myslím, že dobré jméno si budete moci vybudovat i u nich. O tom podle mě svědčí dřívější video, kdy hlavní hrdina na zádi motorky musel zdemolovat zařízení EDF v celkové hodnotě 12 milionů. Můj odhad je, že to byla mise právě pro jednoho z členů této tajemné skupiny.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Zbraně a vozidla
Co se vybavení týče, Rick popsal dvě zajímavé zbraně. Nemá cenu opakovat, že potkáme raketomet nebo pistolku. Zajímavější je Rail Gun. S tou vidíte skrz zdi a můžete odpravit nic netušícího vojáka ve vedlejší místnosti. I když je nutné počítat s tím, že pak už stěna nezůstane bez následků. Velmi zajímavá je Nano – z její hlavně vyletí jakýsi nano roboti, kteří začnou okamžitě požírat nepřítele nebo budovu.

Podstatnou roli sehrají dopravní prostředky. Od malých trojkolek, přes buginy a náklaďáky, až k velkému mechovi. Je zajímavé, že by mecha EDF neměla nikdy použít proti vám a prozatím se s ním nepočítá do multiplayeru. Možná v jediném speciálním módu ho bude jeden hráč ovládat a další se jej budou snažit zničit. Nicméně k tomu nám Rick řekl, že šance na zařazení do finálního produktu jsou zatím padesát na padesát. Poslední součástí výbavy mají být backpacks (baťohy?). Pomocí nich budete například krátkodobě zvyšovat rychlost a celkem jich bude osm různých druhů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Multiplayer
Rovnocenným partnerem singlu má být multiplayerové klání. Na začátek sice špatná zpráva, že v poslední době tolik oblíbený kooperativní mód v Red Faction nebude. Vysvětlení je jednoduché. Fyzikální model, o kterém bude řeč později, je oproti dřívějším zprávám pro multiplayer omezen, protože prostě nebylo možné tolik dat mezi konzolemi synchronizovat. A protože jsou mapy v kampani navrhovány bez ohledu na toto omezení, bylo by nutné je pro kooperaci opět upravovat.

Producent mi k tomu řekl: „Chceme jedinečný zážitek jak v kampani pro jednoho hráče, tak v multiplayeru. Na kooperativní mód už prostě nezůstaly kapacity“. Kromě klasického deathmatch, team deathmatch a CTF, se počítá s módem Siege. V něm se jeden tým snaží probourat skrz základnu a ten druhý se mu v tom snaží zabránit nejen silou, ale i opravováním poničených staveb.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Týmovému klání je věnována příkladná péče. Pracuje se na něm už rok a půl a momentálně je otevřen veřejný betatest pro 25000 lidí. Rick vyprávěl o různých situacích, které při hraní zažil. Dva hráči prý často používali fígl, kdy jeden na druhého položil bomby. Výbušninami opásaný jedinec pak vběhl do klubka nepřátel nebo blízko strategického bodu a ten druhý na dálku odpálil. Teroristé by měli radost.

Kromě toho se chystají minihry alá Boom Blox. Na jedné konzoli nebo online se budou hráči střídat v pokládání bomb v komplexu budov. Pokaždé, když výbušnina exploduje, sečte se výše škody na všech objektech a přidá se do bodového hodnocení aktuálního hráče. Následně přebírá otěže další a je jen na něm, jestli položí budovy poničené předchozím výbuchem nebo zkusí sejmout úplně jinou stavbu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva  Letmé dojmy
Po prezentaci jsem byl samozřejmě velmi nažhavený na to chytit joypad do ruky a všechny tyhle vychytávky si vyzkoušet na vlastní kůži. Hratelné demo běželo na X360, jako ostatně většina multiplatformových titulů. Úroveň se rozkládala v celkem velkém rudém údolí s většími stavbami roztroušenými všude kolem. Popravdě mě hlavně zajímalo, jak funguje fyzika. Vybral jsem si větší budovu a začal jsem jí osekávat kladivem. Nejprve jsem odstranil všechny vnější zdi, potom i sloupy v rozích. Ale barák ne a ne spadnou. Ťal jsem tedy i do zdí uvnitř, ale ty už to nevydržely pomalu se bortily k zemi.

Vzápětí jsem se projížděl po krajině v bugině, postřílel pár vojáčků a zničil nějaké budovy rak
etometem. Nakonec jsem se zaměřil na vysoký komín, odrubal z jeho paty pár cihel. Ale to už se na mě hroutil a protože jsem nestihl uhnout, následovala smrt. Musím říct, že fyzikální engine je sice hezká věc, ale jestliže pro něj Volition nenajdou nějaké rozumnější využití, bude jen krásnou kulisou. Spousta pozlátka, ale pod povrchem standardní střílečka, tak nějak mi při vlastním hraní Red Faction Guerilla připadala.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ještě pár informací k jednotlivým verzím. V PS3 trofejích bude například jedna, která vám počítá, kolik mostů jste přešli pomocí mecha, aniž by se zřítily. Na PC by měla být podpora pro ukládání ingame videí. Na konzolých to podle Ricka není možné kvůli Microsoftu a Sony, kteří to nechtějí dovolit. Stejně tak pouze na PC by mělo být možné vytvářet vlastní mapy. Nicméně to určitě nebude hned po spuštění prodeje v únoru, ale nejdříve někdy v půlce roku 2009. A ještě radostná zpráva pro majitele PC, jejich verze totiž bude podporovat DirectX 10.

 Související články
Preview
Média z multiplayerové bety Red Faction Guerrila [4.8.2008 09:09 - levis]
Za zničením továrny z Red Faction Guerrilla [28.7.2008 17:17 - levis]
Motorkový výlet v Red Faction Guerrilla [16.7.2008 16:16 - levis]
Revoluce z náklaďáku v Red Faction Guerrilla [9.7.2008 12:12 - levis]
První záběry z Red Faction Guerrilla [24.6.2008 16:16 - levis]
Propracovaná fyzika Red Faction Guerrilla [20.4.2008 16:16 - levis]
V kabině kráčejícího robota z Red Faction Guerrilla [7.4.2008 10:10 - levis]
Red Faction Guerrilla z pohledu třetí osoby [21.2.2008 12:12 - levis&jd]
Kusé info o Red Faction Guerrilla [6.2.2008 02:02 - jd]
Další novinky


 Minulé díly série
Red Faction recenze
Red Faction 2 recenze


Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem


 
 
Pavel Oreški

Nejnovější články