Temné RPG Tyranny ukazuje svět, v němž vyhrálo zlo a vy jste jeho služebník
zdroj: tisková zpráva

Temné RPG Tyranny ukazuje svět, v němž vyhrálo zlo a vy jste jeho služebník

20. 6. 2016 16:36 | Preview | autor: Aleš Smutný |

Obsidian Entertainment pod hlavičkou Paradox Interactive ještě letos vydají izometrické RPG Tyranny, které chce především díky svému originálnímu prostředí posunout žánr trochu jinam. Prozatím se zdá, že Tyranny by mohla být k Pillars of Eternity tím, čím byla Planescape: Torment k Baldur's Gate. Odehrává se totiž ve světě, kde zvítězilo zlo, už několik set let vládne krvavý diktátor Kyros a vy jste prodlouženou rukou zákona, která provádí jeho vůli a dohlíží na dodržování zákonů.

Z nového traileru je vidět, že co do stylu vizuálního izometrických RPG Tyranny nepřinese nic nového. Svět má trochu temnější ladění, ale zapadá do příjemného vizuálního standardu, který v tomto žánru nestárne. Mnohem zajímavější jsou v tomto případě informace o samotné zápletce a roli vašeho hrdiny a jeho družiny v rámci celé říše Kyra Vládce. Ten vydal mnoho zákonů, ale logicky nemůže na jejich dodržování dohlížet sám, ostatně nemůže ani sám vládnout všem koutům své říše.

Vládci vládců a putující soudci

Proto jmenoval několik Archonů, mocných osobností, kteří mají na starosti různé oblasti života v říši. Někteří jsou správci provincií, jiní mají pod velením jednotlivé armády a další mohou dohlížet na určité součásti každodenního života. Často se stává, že spolu Archoni soupeří, zákulisními intrikami i vojensky, přičemž často musí zasahovat prodloužená ruka zákona, Fatebindeři. I váš hrdina je Fatebinder, vykladač a vykonavatel práva, jehož přímým nadřízeným je Archon Spravedlnosti, několik set let starý Tunon Soudce.

zdroj: Archiv

Fatebindeři putují říší, dohlíží na dodržování zákona a trestají jeho porušování. Nicméně, Kyros vydal spousty zákonů a i přes dlouholeté studium zákoníků není snadné dodržovat všechny, protože si občas odporují. Je pak na vaší osobní zodpovědnosti, jak v jednotlivých případech rozhodnete. Jsou známé případy, kdy Kyros nebo Tunon osobně ztrestali Fatebindera, který nerozhodl v duchu litery Kyrova zákona. Trestem je samozřejmě smrt, protože tady se nikdo s nikým nemaže a stejně tak se očekává podobná ráznost v trestání přestupků.

Je to rebel!

Dá se ale vypíchnout několik hlavních Kyrových zákonů. V první řadě je to Kyrův mír, který říká, že životy všech obyvatel, kteří přísahali Vládci věrnost, jsou nedotknutelné a zabít vás může jen on – protože váš život patří jemu. Fakticky to znamená, že pokud se v bitvě vzdáte Kyrovým vojákům, měli by vás nechat žít, protože váš život jim nepatří. Archoni a Fatebindeři jsou prodlouženou rukou Kyrovy vůle a tak mohou libovolně zabíjet, pokud je k tomu odůvodnění. Archoni navíc mohou naverbovat jakéhokoliv občana, aby se stal vojákem, mágem či agentem v jejich službách.

Další zákon, Mágova pošetilost říká, že mág nebude stíhán za to, že nečekané vedlejší účinky jeho magie způsobily něčí smrt – ovšem jen v případě, že kouzlil pro slávu Vládce. Nejedná se ale o zvýhodnění mágů – všichni magicky aktivní členové společnosti musí být členy sankcionovaných magických cechů, jež spravuje Archon. Navíc, každé použití magie musí sloužit k prospěchu a slávě Vládce – pokud ne, mág je popraven.

A pozor na to, když přísaháte na Kyra. Pokud použijete formulaci v níž se odvoláváte na Vládce, automaticky se tak zavazujete k právní smlouvě. To vám může sloužit při uzavírání obchodních smluv, ale pozor, kdo poruší řečené, čeká ho… správně, smrt. Takže pozor, pokud někdo vzkřikne „Při Kyrovi, ty jsi ale blbec!,“ může mít problémy, pokud se objeví svědek s důkazy, že ten druhý není blbec. Pak prostořekého chlapíka samozřejmě čeká poprava, protože spojil Vládcovo jméno se lží.

zdroj: Archiv

Rozhodnutí, rozhodnutí a zase rozhodnutí

Právě takové případy můžete a budete jako Fatebinder řešit. Vaše rozhodnutí bude formovat svět a zdá se, že v Tyranny by měly být následky vašich rozhodnutí mnohem větší, než v jiných hrách tohoto typu. Navíc, svoboda v interpretaci zákonů vám umožní poměrně široké možnosti, jak se v daných situacích zachovat. Jen pozor, pokud je někdo dostatečně mocný a nelíbí se mu váš rozsudek, může si stěžovat u Archona a ten sice váš rozsudek nezvrátí, protože to by nabouralo vizi Fatebinderů jako nezpochybnitelné ruky zákona, ale může vás nechat za překročení interpretace zákona v rámci interního řízení popravit. Takže ani Fatebindeři nejsou mimo zákon.

Archoni jsou pak kapitolou samou o sobě. Hádám, že se s některými budete muset utkat a půjde o bossy v pravém smyslu slova. Každý z nich je starý několik set let a vládne nadlidskými schopnostmi a silou. Kupříkladu Neštovice, Archonka zkázy šíří nemoci dotykem a pouhým pohledem dokáže oslabit končetiny svých nepřátel. Mohyla, Archon kamene je obrovitý muž, který má kůži z žuly a stejnou a pouhou myšlenkou roztříští kámen. Každých pár desítek let se objeví noví Archoni, kteří často s těmi stávajícími válčí o moc, což má za následek obrovské škody.

Svět Tyranny prostě zní skvěle. Myslím, že se scenáristé do určité míry inspirovali ve vynikající sérii Černá legie od Glena Cooka, která pracuje s podobnými aktéry – strašlivým Tyranem a jemu sloužícími mocnými mágy. Hádám, že pokud vám přišla Pillars of Eternity jako příliš tradiční ve formě zobrazení fantasy světa, Tyranny by se svým příklonem k temné fantasy mohla uspět. Začínám se na něj těšit, protože dodává do občas až příliš ustrnulého vypravěčského žánru punc unikátnosti.

Tyranny zdroj: tisková zpráva

Stejný základ, odlišný vývoj

Co se týče herního systému, zde se některé věci mění. Postavy mají šest základních vlastností, jejichž hodnoty se promítají do základních hodnot skillů. Třeba Might a Finesse vám s modifikátory utvoří základ pro Jednoruční zbraně. Velkou změnu ale představuje systém, v němž se vaše skilly zlepšují tím, že je používáte. Každým použitím skillu do něj získáte zkušenosti a jakmile jich bude dost, získáte další rank. Poté, co získáte dost ranků ve skillech, vaše postava dostane nějaké zkušenosti do celkového levelu. Nicméně, hlavním zdrojem zkušeností bude plnění questů. Za zabíjení potvor nedostanete nic, pouze do skillů a tak bude levelování záviset na tom, jak si vedete v řešení úkolů.

Tvůrci mysleli i na to, že tento systém by zvýhodňoval bojové skilly a tak zahrnuli systém získávání zkušenosti i do rozhovorů. V rozhovorech budou opět některé volby podmíněné dostatečně vysokou úrovní nějaké schopnosti. Pokud ji použijete, dostanete tak zkušenosti do dané schopnosti. Navíc, pokud použijete vyjednávací skill na to, abyste nepřátele místo boje zastrašili, dostanete stejné množství zkušeností, jako kdybyste bojovali, jen do jiné schopnosti. Schopnosti vaší postavy se budou dělit do šesti různých stromů, vaši společníci pak budou mít unikátní stromy schopností. Zatím nevíme, kdy přesně hra na PC vyjde, ale už aby to bylo.

Tyranny zdroj: tisková zpráva

Nejnovější články