Autor: Ještěr Publikováno: 12.srpna 2008 |
Události původního Shadow Of Chernobyl totiž začaly dramatickým nálezem polomrtvé hlavní postavy ve vybouraném náklaďáku smrti. Později se ukázalo, že stalker má na předloktí záhadné tetování. Důležité a nezodpovězené předchozí události chtějí tvůrci objasnit právě ve Clear Sky. Dozvíte se mimojiné to, proč byl Střelec nalezen v náklaďáku smrti, jak se vůbec dostal k záhadnému programu s kódovým označením S.T.A.L.K.E.R., co se stalo během předchozích Střelcových (Strelokových) výprav do nitra Zóny plus co ho k tomu vedlo. Soudruzi ve zbrani Dějiště Stalkera bylo vždy koncipováno jako otevřený, nelineární, rizikový, vysoce specifický svět, který ve Clear Sky nejlépe poznáte ve vzájemných bojůvkách různých frakcí. Tvůrci se nespokojili s možností přišoupnout se k jedné, ani ke dvěma frakcím, kdepak – vetřít se budete moci ke komukoliv se vám jen zlíbí (mluví se o pěti až osmi klanech), včetně vtipného udržování rovnováhy pro skutečné gurmány. Nalepení se na nelítostnou bandu pochybných mravů však nebude bezpodmínečně nutné a konec hry to ovlivní jen kosmeticky. Bod k dobru pro odstřelovače, zlodějíčky a všechny tyhle osamělé vlky. Mlsné plány takových frakcí by se daly zaškatulkovat do tří základních kategorií – teritoriální, zásobovací a vědecké – a ocitne-li se podobně důležitý radioaktivní plácek pod palcem rivalského tábora odvedle, hned bude oheň na střeše. Ve finále můžete vše zvrátit ve prospěch svých vyvolených chlebodárců, nicméně na druhou stranu nečekejte, že na vás budou nějak výrazně čekat či si dokonce samým respektem sedat na zadek – pokud AI zamáváte šátečkem, rozhodně to neznamená, že pro ně tímto končí směna. Podtitul Clear Sky mimochodem vychází právě z názvu jedné z hrdých frakcí. Frakce "Jasná obloha" bude složena převážně z vědců, balancujících na hraně zákona, kteří měli zdá se prstíky v černobylské katastrofě. Nyní chtějí své chyby napravit a důsledky výbuchu minimalizovat... Artefakty, zbraně a všudypřítomné ruiny Naši východní přátelé zmiňují i zajímavější systém artefaktů, které rozhodně nebyly dotaženy do konce a jejichž hledáním můžete, ale taky nemusíte za pomocí speciálního přístroje (ne všechny mršky budou viditelné okem) zabít nemalou porci herního času: “Celou strukturu anomálií a artefaktů jsme radikálně změnili. Nyní nebude možné najít vzácné artefakty jinak, než procházením se v anomálních polích a hledáním bezpečných cest za pomoci detektorů. To udělá ze Zóny skutečně nebezpečnou oblast, která do světa Stalkera bezpochyby patří. Anomálie bude možno odhalit detektory, s nimiž se pozice zobrazí na obrazovce. To do singleplayeru přinese ohromnou změnu. Hodně peněz se tak bude muset investovat nejen do zbraní, ale i do obleků, přičemž někdy se může stát i to, že výbavu mrtvého stalkera máte na dosah ruky, ale kvůli síle anomálie se k němu nedostanete,“ pouští si pusu na špacír jeden z vývojářů a milovníci prvního dílu si jistě mnou ruce. Decentní revizí projdou i zbraně, zbroje, munice a podobné vymoženosti, leč pouze tam, kde je to efektivní a nutné. A – pokud můžeme věřit internetovým drbům – přibude do stalkerova inventáře například rotační kulomet. Ochuzeni naopak budeme opět o plamenomet, což je stejně spíše „imperialistická“ zbraň :) Přibýt by mělo i několik nových druhů střeliva nebo pár druhů detektorů - každý z nich bude držen přímo v ruce, což lišácky znemožní nesení jiné zbraně než pistole. Tyto a podobné hrátky budeme podstupovat částečně ve starých známých radioaktivních planinách, částečně pak v krajinách nových – Red Forest, Pripyat's underground, později odhalené Bažiny (Swamplands) nebo město Limansk. Právě v Limansku by se podle slov autorů měly odehrávat ty nejtěžší a největší bitvy. Kompletního předělání se dočká i celá Pripjať. Mluvilo se o 10-14 lokacích, z toho 5 zbrusu nových. Autenticky drsná výprava GSC Game World se – částečně na popud fanoušků, kterých se během relativně krátké doby vyrojil opravdu nemalý počet – od začátku hodlají zaměřit na samostatnější a variabilnější umělou inteligenci. Jak v pustině, tak v boji. Představte si akční pasáž v areálu jakési bohem zapomenuté socialistické nemocniční budovy, kde slova o vysoce kooperativní, přirozeně reagující AI opravdu fungovala, čímž by mohly černobylské přestřelky povýšit někam na úroveň Crysis. Nebo průchod stylovými končinami, kterým se říká Swamplands a nebo taky Marshlands (video). Tato laskomina (která se mimochodem měla objevit už v jedničce, ale byla spolu s mnoha dalšími elementy vystřihnuta kvůli technickým potížím) je v podstatě pokračováním demonstrace, co všechno AI a engine dokáží: Neznámá příběhová klička zanese hrdinu do obrovských prostor mrtvé mokřadní trávy, kde je třeba vyhnout se jak vrtulníku, tak novým neviditelným zvířecím záškodníkům (tzv. Swamp Beasts – nový druh upíra známého z jedničky), kteří jsou schopni odvléct a zbaštit hledače cenností daleko od vaší skupinky. V Zóně je holt hranice mezi životem a smrtí zatraceně tenká a druhou šanci dostávají jen ti šťastnější. Tvůrci se rozhodli, že bude lepší mít ve hře monster méně, ale se speciálními charakteristikami. Plánovali začlenit třeba skupinky krys, ale těch by musela být skutečně velká hejna, což by prý zpomalovalo plynulost hry. Máte snad mít i možnost sestřelovat vrány nebo škádlit zmutované šelmy ohněm, ale něco mi říká, že na potvůrky z mokřin zapalovač a trocha suchého chrastí stačit nebude… ne, tohle neni vyschlé Far Cry 2. Pokud budete po bažinách frajersky vyklusávat, opatrná, kryjící se AI vás důrazně přesvědčí, že je to opravdu pitomý nápad. Následně dostáváte informaci, že je potřeba vyčistit nejbližší věž od obtížného konkurenčního hmyzu a poté starý komunistický objekt zajistit před invazí kumpánů vašich obětí. Vše doprovází nejrůznější grafické efekty, především co se počasí a denního cyklu týče, které v ruské pustině fungují opravdu znamenitě. Když se šlápne do h.... Pro příznivce vykutálené AI mám ještě jednu dobrou novinku – v Clear Sky se objeví nová hrstka úzce profilovaných človíčků, průvodců, kteří vás rychle a bezpečně převedou klidně z jednoho konce Zóny na druhý (čímž odpadne otravné bloudění pro nic za nic). Tento herní prvek bude zřejmě fungovat podobně, jako se uchytil v Oblivionu – hráč průběh cesty neuvidí, nebude se cítit zdržován. Za příběhem daných podmínek se těmto průvodcům daří víc než kdy jindy a úspěch frakcí je často odvislý od toho, kolik má podobných machrů pod svými křídly. Stylové. Nicméně byli jsme ujištěni, že Clear Sky si zachová svou unikátní hratelnost, která obnáší cestování, bádání, prolézání různých území, anomálie, syslení artefaktů, interakci s NPC postavami. Rovněž nebudou chybět klíčové příběhové pasáže. "Stalker neztratí ani jedno procento tradiční hratelnosti a zůstane Stalkerem, bez jakýchkoliv arkádových prvků,“ kasá se tvůrce. další obrázky v galerii Z nabyté slávy se “nepodělal“, zůstane osobitý, s nadšením se piluje v dokonalou verzi sebe sama a to je v době prudkého přílivu válečných kropenic výborná zpráva. Minimálně pro ty, kteří netrpí přehnanou, léta pěstovanou averzí vůči bývalému východnímu bloku. GSC totiž momentálně dokončují další trhák. Trhák bez vozidel (ano, pro ruské podomní kutily opět otázka času) a s pouze základním multiplayerem, zato s širokou podporou modařů, kteří by měli lidem z GSC líbat ruce. A pokud možno bez cestou natrousených chybiček (takže už žádní fiktivní bandité, na které vás někdo – možná zlitý vodkou – ve hře odkázal? :) Clear Sky má ve “světě západně od Ukrajiny“ vyjít začátkem září pod vydavatelem Deep Silver, což zejména u jedinců, majících v živé paměti až zrůdné odklady jedničky, vyvolává ve tvářích shovívavý úsměv. V tuzemsku se o vydání postará CD Projekt, který hru kompletně lokalizuje (včetně dabingu), dle aktuálních zpráv se ji dočkáme v polovině září. Hra bude distribuována také přes Steam. Zdroj: EuroGamer, GameSpot, IGN, JeuxVideo, fanstránky, Wikipedia a další Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Novinky, HW nároky, Úvodních 25 minut hraní, Stalker recenze, video-recenze, tipy, ladění výkonu a mody |
Ještěr | |
autor je administrátorem fanstránky Vault šílené brahminy |