Sacred - průvodce hrou 3.část
zdroj: tisková zpráva

Sacred - průvodce hrou 3.část

13. 6. 2004 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

V závěrečném dílu průvodce pro fantasy RPG Sacred se dozvíte vše důležité o Temném Elfovi, Bojovém mágovi nebo Vampýří dámě a jejich bojových schopnostech, výběru skillů, pastech nebo kouzlech.

Autor: Kopulkon
Publikováno: 13.června 2004


Účelem tohoto třídílného průvodce pro vysoko hodnocené fantasy RPG Sacred (recenze) je pomoci vám s výběrem postavy a jejím tréninkem, objasnit základní principy hry, upozornit na některá zákysová místa a hlavně poskytnout užitečné tipy ke hraní. Článek je psán pro verzi hry 1.5, neboť v ní měla vyjít i její česká podoba (nakonec to ale bude asi trochu jinak, viz tento novinkový článek).

První díl průvodce objasnil základní principy hry týkající se předmětů, lektvarů, obyvatel měst, atributů, všechny schopností Gladiátora a přinesl podrobnou mapu celého herního světa. Druhá část popisovala Seraphim nebo Lesní Elfku a dnes na to navážeme posledním dílem s povídáním o Temném Elfovi (Dark Elf), Bojovém mágovi (Battle mage) a Vampýří dámě (Vampiress).


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dark Elf (Temný elf)

Jestli jsem minule řekl, že hra za lesní elfku je pohodová, tak hra za jejího temného příbuzného je snad ještě lehčí. Nicméně je zde jedno obrovské ALE. Můžete si jej vytrénovat s využitím mezer (nebo spíš obrovských děr) ve hře nebo za něj hrát poctivě. Navedu vás na obě varianty, ale předem upozorňuji, že hra s využitím chyb (nebo snad vlastností) je opravdu nesmírně snadná.

Zbraně temného elfa se téměř všechny jmenují Du’blade, ale vypadají jinak, jinak se chovají a profitují každá z jiného skillu. Autoři v tom udělali dokonalý chaos, a tak nemá cenu se zde zabývat, která dovednost ovlivňuje který typ Du’bladu. Popíšeme si jen ten nejúčinnější typ, ale až po tradičním výčtu Combat Arts (CA). Také si povšimněte, že tyto zbraně způsobují poškození jedem, ale to by ani nebylo celé, kdyby v tom nebyl nějaký háček. Pokud nepřítel zemře na následky otravy, nedostanete za něj žádnou zkušenost. Je to sice drobnost, ale nepotěší.

Temný elf má 16 bojových schopností rozdělených do dvou skupin. Jednou z nich jsou pasti, kterých je 7 (i když ne všechny jsou pasti, uvádím to tak pro zjednodušení). Ve druhé skupině jsou tradiční bojové chvaty, z nichž mnohé jsme již viděli u předchozích postav.

 BOJOVÉ CHVATY

Cobra
– Nepochopitelná blbost. Touto schopností omráčíte jednoho nepřítele sice na poměrně dlouhou dobu, ale jiná schopnost to dokáže s několika nepřáteli najednou...

Pak-Dain (odvracení střel) – Šance na odražení střely je poměrně malá, nějak jsem neměl potřebu z této schopnosti profitovat.

Sudden Fury (multi-hit) – Temný elf má asi nejlepší vícenásobný zásah ze všech postav. Nejen, že všechny nepřátele okolo sebe zraní, ale také je odmrští a na krátký okamžik zároveň omráčí. Regenerace je rychlá, takže schopnost číslo jedna pro poctivého elfa.

Mongoose (volně přeloženo jako kočka) – Tak tohle je asi nejzbytečnější dovednost v celém Sacred. Prostý útěk nepřátelům je stokrát účinnější než tenhle záchranný skok, který je navíc hrozně krátký a trénovat jeho délku je opravdu plýtvání runami.

Pak-Nakor (odvracení kouzel) – Také zbytečnost. Šance na odražení je malá a navíc kouzelníci nejsou až takovým problémem.

Revenge (hard-hit) – Typická tvrdá rána. Využití je nasnadě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Soul Catcher (kradení duší) – Vynikající věc pro poctivého temného elfa. S pomocí této schopnosti si budete moci nahradit veškeré poškození, které v boji utrpíte. Nevýhodou je, že chvíli trvá, než duše poraženého nepřítele dorazí k vám (pozor, Nemrtví duše nemají, proto z nich žádné zdraví nedostanete).

Combat kick (bojový kop) – Tohle a mnohem víc umí elf vykonat pomocí multi hitu.

Rage (attack) – Sekvence útoků. Docela dobrá věc, ale na multi hit to nemá.

 PASTI

Confusion
(zmatení) – Ujde, nepřátelé budou jen tak postávat nebo dokonce bojovat mezi sebou.

Adrenaline – Vylepšuje obranné schopnosti. Jestli chcete, můžete si tuto věc zapnout před nějakými těžšími souboji. Výhodné zejména v kombinaci s testosteronem.

Poison Mist (jedovatá mlha) – Vytvoří se malý kruh, ve kterém dostanou nepřátele každou vteřinu poškození jedem. Docela slabota.

Explosive charge (Výbušná střela) – Ultimátní schopnost. Proč? To si povíme později.

Battle fog (bojová mlha) – Ultimátní schopnost číslo dvě. Nepřátelé uvnitř této mlhy prostě stojí. Vy k nim přijdete a zlikvidujete je. Mlha je velká, dlouho vydrží a nikdy neselže.

Testosterone – Vylepšuje útočné schopnosti.

Bottomless pit (bezedná jáma) – Takový slabší odvar výbušné střely. Poškození není způsobeno hned, ale až za nějakou chvilku.

Nyní se musíte rozhodnout, jestli si chcete zahrát nebo si raději užívat své neporazitelnosti. Jelikož je vytrénování neporazitelného charakteru mnohem jednodušší, popíšeme si nejprve jej.

 Neporazitelný elf
Obrázek zdroj: tisková zpráva Sežeňte si co nejdříve runy explosive charge a poison mist. Tyto dvě věci si trénujte co nejvíce. Skilly si vyberte, jaké chcete (neopomeňte ballistics a trap lore). Žádné vybavení snad ani nepotřebujete. Nejdůležitější je při každém postupu na další úroveň dát bod do obratnosti (dexterity). Je to nelogické, je to nepochopitelné, ale je to ta. Poškození, které způsobuje explosive charge, bottomless pit a poison mist se počítá podle nějakého zvrhlého vzroce, který vypadá asi takto: způsobené poškození = nominální poškození pasti krát počet bodů, které dáte do obratnosti.

Z toho vyplývá, že pokud máte výbušnou střelu na páté úrovni a dali jste deset bodů do obratnosti, dáváte nominální poškození 117, ale prakticky způsobujete poškození desetkrát větší. Žádné předměty, které dávají bonusy do obratnosti, nemají na tohle vliv – počítají se POUZE vámi do obratnosti věnované body. V kombinaci s bojovou mlhou si proti vám nepřátelé ani neškrtnou...

 Poctivý elf
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pro hráče, kteří nechtějí využívat této chyby (nebo vlastnosti, kdo ví?) ještě popíšu, jak vytrénovat temného elfa, který se zaměřením na boj zblízka. Jak jsme si již řekli, většina zbraní temného elfa se jmenuje Du’blade, nejúčinnější z nich vidíte na obrázku vpravo.

Úroveň 1: Blade combat, Concentration
Úroveň 3: Weapon lore
Úroveň 6: Dual wielding
Úroveň 12: Constitution
Úroveň 20: Armor
Úroveň 30: Cokoliv
Úroveň 50: Trading

Doporučuji vytrénovat Blade combat tak, abyste měli co nejrychlejší útok (jestli chcete, můžete si dát na 30. úrovni Sword lore, neboť spolu s Blade combat ovlivňuje mnou doporučovaný typ zbraně). Concentration trénujte dle své potřeby. Do Dual wielding nemá smysl dávat více než jeden jediný bod, protože na rychlost ani přesnost útoku mnou doporučovaným Du’bladem vliv nemá. Constitution nezanedbávejte, vyplatí se to. Armor doporučuji hlavně kvůli rychlosti pohybu.

Jedná se o tradičního bojovníka, takže na tomto místě bych se musel v oblasti rozdělování bodů mezi atributy a socketování předmětů opakovat. Podívejte se tedy na gladiátora v předminulém díle návodu.


Battle mage (Bojový mág)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V žádném pořádném RPG nesmí chybět tradiční čaroděj, nejinak je tomu v Sacred. Ze začátku je tento charakter dosti slabý, ale s postupem hry se z něho stává opravdový drtič (ostatně jako ze všech postav).

Ze samotné podstaty mága plyne, že zbraněmi příliš úspěšně bojovat asi nebudete, takže vybavení si vybírejte takové, aby podporovalo vaše magické schopnosti. V jeho repertoáru najdete dvacet kouzel rovnoměrně rozdělených do pěti tříd. Čtyři z nich (třídu ohně, vody, vzduchu a země) lze podporovat příslušným skillem, pro pátou třídu života žádný podpůrný skill neexistuje.

Pravděpodobně nejsilnějšího kouzelníka získáte, pokud si vyberete jedno nebo dvě kouzla, která budete používat a ty pak pořádně vytrénujete spolu s příslušným skillem. Těmi dvěma kouzly mám na mysli kouzla útočná, jedno proti větší skupince nepřátel a druhé proti jednomu silnému oponentovi. Také se vám bude hodit něco na zpomalení většího houfu soupeřů. Pojďme se tedy konečně podívat na výčet kouzel:

 OHEŇ

Fireball – Klasika všech klasik. Výhodou je rychlá regenerace a slušné poškození, naopak nevýhodou je zranění jen jednoho (když se zadaří tak i dvou) nepřítele, pomalý let koule a slabý dostřel.

Flameskin (ohnivá kůže) – Zlepšuje obranu a zraňuje protivníky, kteří se vám dostanou na kůži. Poměrně zbytečná věc.

Purgatory (očistec) – Oheň, který začne pronásledovat nejbližšího nepřítele - není to nijak silné kouzlo.

Fire Spiral (ohnivá spirála) – Efektní záležitost. Kolem mága se vytvoří ohnivá spirála, která se zvětšuje a zmenšuje a přitom zraňuje všechny nepřátele v okolí. Hodně silné.

 VZDUCH

Whirlwind (vichr) – Toto kouzlo se hodí možná tak bojově zaměřenému mágovi, ne tedy nám.

Gust of Wind (závan větru) – Odfoukne nepřátele, trochu je zraní a zanechá na chvíli omráčené. Nic moc.

Phase Shift (teleport) – Umožní vám se přemístit na jiné místo. Tak tohle je taky k ničemu.

Lightning Strike (úder blesku) – Jediná použitelná věc ze vzdušné magie. Blesk přeskakuje z potvory na potvoru, takže se jedná o celkem účinné kouzlo.

 ZEMÉ

Obrázek zdroj: tisková zpráva Stoneskin (kamenná kůže) – Zlepšuje obranu. Mnou preferovaný mág se ale k nepřátelům moc přibližovat nechce, tudíž nedoporučuji.

Petrification (zkamenění) – Můžete nechat zkamenět jednoho nepřítele. Neměl jsem potřebu tohoto kouzla využít.

Circle of Fear (kruh strachu) – Celkem slušná věc, která zamezí potvorám ve vstupu do kruhu.

Meteor Storm (smršť meteoritů) – Z nebe se snese sprška meteoritů, problémem je, že kameny dopadnou až za nějakou chvíli po vyvolání.

 VODA

Cataract of Agility (nával obratnosti) – Zvyšuje rychlost běhu i útoku. Pro kouzelníka zbytečné.

Ice Shards (ledové úlomky) – Skvělá věc. Univerzální kouzlo použitelné jak v boji proti jednomu nepříteli, tak proti několika soupeřům najednou. Kliknete-li poblíž svého hrdiny, ledové úlomky budou mít velký rozptyl, kliknete-li dále, bude vystřelena přesnější smršť.

Ring of Ice (prstenec ledu) – Zpomaluje a zraňuje nepřátele, ucházející.

Water Form (proměna ve vodu) – Vlastně neviditelnost. Nevýhodou je krátká doba trvání a dlouhá doba regenerace.

 ŽIVOT

Spiritual Healing (duchovní léčení) – Vyberte si – buď lahvičky nebo tohle kouzlo.

Shield Wall (stěna ze štítů) – Zlepšuje ochranu proti útokům z dálky. Nic víc, nic míň.

Ghost Meadow (myšlenkový klid) – Naprostá povinnost. Velmi výrazně urychluje regeneraci kouzel.

Reiki – Urychluje léčení, takže to v pozdější fázi hry nahradí Spiritual Healing.

 Výběr skillů
Úroveň 1: Magic Lore, Meditation
Úroveň 3: Water Magic
Úroveň 6: Fire/Air Magic
Úroveň 12: Trading
Úroveň 20: Constitution
Úroveň 30: Agility
Úroveň 50: Parrying

Namaxujte si meditaci, Magic Lore a upřednostňovaný druh magie. Do ostatních schopností dávejte body dle vlastního uvážení. Nejlepší kouzla jsou v magii vody, zde trénujte hlavně Ice Shards, protože se jedná o opravdu velmi silné kouzlo. Silné věci jsou také v magii ohně (Fireball a Fire Spiral), v magii vzduchu je dobrý možná Lightning Strike. Magie země je celkem o ničem (Meteor Storm není příliš efektivní). Samozřejmostí je trénink Ghost meadow a nacpání všech možných bodů do Mental Regeneration. Potom byste neměli mít žádný problém.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Vampiress (Vampýrka)

Silná bojovnice, sličná rytířka a nelítostná upírka v jednom. Jedná se o jednu z nejzajímavějších postav, tak se nezdržujme proslovy a hurá na věc. Její předností je bezesporu boj tváří v tvář. Ovšem po přeměně do upíří podoby začíná teprve ta správná legrace. Vampýrka má šestnáct schopností rozdělených do dvou stejně početných skupin. Osm jich je použitelných pouze ve vampýří podobě, druhých osm lze používat jak v podobě lidské, tak i upíří.

 VAMPÝŘÍ SCHOPNOSTI

Blood Bite
(vysání krve) – Vysává život z protivníka a přidává jej vám. Mnohem výhodnější ale je nastrkat si do zbraní runy a vysávat život procentuálně.

Master Bite (ovládací kousnutí) – Z nepřátel se stanou vaši přisluhovači. Nic moc.

Claw Jump (útočný skok) – Sem doporučuji dát jen jeden bod, protože narůst síly je malý a tak jako tak tímhle nikoho nezabijete, ale pouze se k němu rychle přiblížíte, což se hodí.

Blood Kiss (krvavý polibek) – Vyvolá jakousi hlavu, která po velmi krátkou dobu napadá vše v okolí.

Awaken Dead (oživení mrtvol) – Promění mrtvolu v upíra bojujícího po vašem boku. Bohužel o něj přijdete ihned po přeměně do lidské podoby.

Bats: Blood Swarm (netopýři: roj krve) – Umožní vám vyvolat si na svou pomoc netopýra, který napadá nepřátele. Zůstane s vámi i po návratu do lidské podoby, ale vyvolat si je můžete jen v podobě vampýří. Maximálně je můžete mít tři, pokud sem dáte osm a více bodů. Ze začátku se může hodit, ale s postupem hrou užitečnost klesá.

Bats: Guard (netopýří stráž) – Netopýr, který chytá šípy a magické útoky z dálky.

Bats: Confusion (netopýři: zmatení) – Do nepřátelských řad vnáší zmatek.

Poznámka: lze mít najednou všechny tři druhy netopýrů, maximální limity jsou určeny pro každý druh zvlášť.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
 SCHOPNOSTI VAMPÝŘÍ I LIDSKÉ

Turn Into Vampire (proměna v upíra) – Nejdůležitější dovednost. Čím vyšší je její úroveň, tím déle můžete bojovat ve vampýří podobě. Po proměně ve vampýrku vám navíc po úspěšném zásahu začnou svítit ruce a dáváte čím dál tím větší rány.

Mind Control (ovládnutí mysli) – Omračuje nebo zpomaluje nepřátele. Někdy se může hodit.

Wolf Call (přivolání vlka) – Povolá vlka, který bude bojovat na vaší straně. Pokud vlka vyvoláte v podobě vampýra, vlk bude silnější. Po vašem boku bojuje, dokud nepodlehne náporu nepřátel, takže je celkem užitečný.

Time Control (ovládnutí času) – Tohle je dost velká zbytečnost. Vampýrka se rychle přesune po přímé dráze.

Whirling Claws (multi hit) – Klasický multi hit, takže dost dobrá věc.

Claws of Death (hard hit) – Vynikající záležitost.

Ripping Death (attack) – Kombo útok.

Combat Kick
(bojový kop) – Bojový kop, který je k ničemu.

 Výběr skillů
S vampýrkou využívejte toho, že její runy dávají po socketnutí bonus do vysávání života, je to opravdu velká výhoda. Volný bod doporučuji investovat do síly, neboť dává bonus jak k útoku, tak do života. Podívejme se nyní na výběr skillů.

Úroveň 1: Vampirism, Weapon Lore
Úroveň 3: Concentration
Úroveň 6: Constitution
Úroveň 12: Agility
Úroveň 20: Armor
Úroveň 30: Trade
Úroveň 50: Bloodlust

Obrázek zdroj: tisková zpráva Pamatujte, že pokud nebude mít vytrénovaný Vampirism, denní světlo vás bude zraňovat. Navíc pomocí této věci budete rychleji provádět vampýří dovednosti, takže sem rozhodně bodíky věnujte. Weapon Lore je vaše volba číslo jedna, protože zvyšuje způsobované poškození, to je stejné jako u všech zblízka bojujících postav. Concentration se hodí vždy. Větší výdrž získaná pomocí konstituce vám také velmi pomůže.

Ostatní mnou doporučované dovednosti jsou spíše doplňkové, takže je trénujte dle vlastního uvážení. Podle mého názoru je zbytečné dávat si specializaci na některý typ zbraně (třeba Axe lore), protože můžete nacpat do svých předmětů netopýří runy, které vám zvyšují rychlost útoku o celých deset bodů, což úplně stačí a poměrně snadno tak můžete dosáhnout maximální rychlosti (220).

 Odkazy na webu

http://eng.sacred-game.com/index.php
- oficiální stránka hry. Ve zdejších fórech naleznete odpovědi na všechny otázky, které nezodpověděl tento průvodce.

http://www.ascaron.com/gb/gb_sacred - další oficiální web.

http://sacred-junkies.com - vyčerpávající fanouškovská stránka Sacred v angličtině.

http://sacred.mysteria.cz - česká fanouškovská stránka.

http://sacredthegame.wz.cz - další česká fan stránka.


Stáhněte si: Demo, Patch, Trailer, Cheaty, GameStar video, Screenshoty...

Související články: Ostatní díly průvodce, Recenze (3/2004), Dojmy z dema (2/2004), Novinky



 
Kopulkon
autorovi je 17 let, studuje střední školu v Havířově, ve svém volném čase se věnuje překládání her a sportům všeho druhu.

 
 
Kopulkon

Nejnovější články