Sacred - průvodce hrou 1.část
zdroj: tisková zpráva

Sacred - průvodce hrou 1.část

4. 5. 2004 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Podrobný průvodce akčním RPG Sacred vám objasní základní principy hry týkající se předmětů, lektvarů, obyvatel měst, atributů a všech schopností Gladiátora. Třešničkou na dortu je mapa světa Ancaria v češtině.

Autor: Kopulkon
Publikováno: 4.května 2004


Účelem tohoto průvodce pro vysoko hodnocené fantasy RPG Sacred (recenze) je pomoci vám s výběrem postavy a jejím tréninkem, objasnit základní principy hry, upozornit na některá zákysová místa a hlavně poskytnout užitečné tipy ke hraní. Třídílný průvodce je psán pro verzi hry 1.5, neboť v ní by v blízké budoucnosti snad měla vyjít i její česká podoba.

 Mapa Ancarie
Popis questů by byl vzhledem k jejich množství velmi rozsáhlý a asi také zbytečný. Pro všechny, kteří se někam nemohou dostat a bloudí, zde je kompletní mapa (4 MB) herního světa převzatá se svolením německé fanouškovské stránky http://www.sacred-map.de.vu a přeložená do češtiny (nicméně názvy lokací zůstaly pochopitelně anglicky). Ostatní obrázky jsou pouze ilustrační.

Obrázek zdroj: tisková zpráva
kliknutím na náhled si stáhnete mapu celého světa ve vysokém rozlišení a s popiskem

Hned na úvod vás musím upozornit na značnou nedotaženost původní verze Sacred, takže si pokud možno nainstalujte poslední patch. Chyby vás budou více či méně doprovázet po celou dobu hraní, ale kromě jednoho zásadně průběh hry neovlivní. Tím jedním fatálním bugem je nemožnost splnit úkol hlavní dějové linie ve druhém aktu. Jedná se o quest, kdy musíte zraněnému vojákovi donést z nedalekého jezírka vodu, což ale nelze provést. Jediným řešením je vyvolat konzoli stiskem ~ (klávesa pod escapem, musíte mít přepnuto na anglickou klávesnici), napsat do ní slovo „wasser“ a stisknout ENTER.

 Obtížnost
Pusťme se tedy do vysvětlení základních mechanismů hry. Na výběr máte ze začátku dvě obtížnosti, a to bronzovou (bronze) a stříbrnou (silver). Vybíráte ji spolu s postavou, za kterou jste se rozhodli hrát. Další dvě obtížnosti, zlatá (gold) a platinová (platinum) se zpřístupní po dokončení hry na některou z nižších obtížností. Počítejte však s tím, že pokud si zvolíte hned těžší variantu, bude hra dost tvrdým oříškem. Ideální je hru dohrát na bronze a až potom si pustit silver.

 Předměty
Předměty, ať už zbraně, prsteny, amulety či zbroje, získáváte ze zabitých nepřátel, u obchodníka, či ze skrytých míst. Můžeme si je rozdělit do 4 kategorií. Na první pohled jsou odlišeny barvou.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Normální předměty
mají název napsán bílou barvou a nalézáte je na každém kroku. Sbírejte je a prodávejte, nezdráhejte se je ale vyhodit z inventáře, pokud začnou překážet. Předměty vzácné jsou zlaté. Získáte je většinou ze silných nepřátel. Jsou samozřejmě silnější než běžné kusy. Někdo zde rozlišuje ještě předměty vzácné a unikátní, což ale nedává moc smysl (nehrajeme přece Diablo 2).

Sadové předměty jsou zelené. Naleznout sbírkový předmět je velká náhoda. Dát dohromady sadu je troufám si říct v rozumném časovém horizontu obrovské štěstí hraničící až s nemožností. Navíc bonusy kompletních sad nejsou až tak závratné...

Do všech zmíněných kategorií předmětů lze vložit u kováře šperk nebo runu (samozřejmě jen do těch, které to umožňují). Takto upravená součást vybavení je silnější než původní, neboť vložením šperku si předmět zachová své schopnosti a navíc získá i vlastnosti šperku či runy.

Zvláštní kategorií jsou předměty určené jen pro jedno povolání. Gladiátorovy předměty jsou oranžové, ty od seraphimy jsou světle modré, kouzelníkovy jsou tmavě modré, vampýří jsou červené, lesní elfky jsou tmavě zelené a konečně předměty temného elfa jsou fialové.

Síla předmětů, které získáváte, se odvíjí podle vaší úrovně, takže na začátku nezískáte tak silnou zbraň jako na konci, ani kdybyste se rozkrájeli (i když pokud je někdo klikař…). To platí jak pro nabídku obchodníků, tak pro „dropy“ (tedy to, co vypadne z poražené nestvůry). Kvalitu nabízeného zboží ovlivňuje do značné míry také užitečná schopnost Trading (obchodování). Tu ale získá většina postav až na padesáté úrovni.

 Lektvary
Lektvary (potions) jsou nedílnou součástí výstroje každého hrdiny. Je jich pět druhů. Tím nejdůležitějším je lektvar zdraví (potion of health), který do sebe nalijete stiskem mezerníku, a tak si doplníte zdraví na maximum. Na těžší obtížnosti nalézáte lektvary, jimiž si doplníte zdraví jen na polovinu či čtvrtinu.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Dalším lektvarem, kterého si budete v jistých okamžicích hry velmi vážit, je lektvar usmrcení nemrtvých (potion of undead death). Kostlivců je ve hře velká spousta a všichni mají jedno společné – musejí se většinou (ne vždy) zabíjet natřikrát. Nejdříve jim uletí hlava (kterou můžete sebrat a prodat; je to téměř nepoužitelná zbraň), pak je zabijete znovu a až třetí (potažmo čtvrtá :) smrt je definitivní a až po tomto třetím zabití jednoho protivníka dostanete zkušenost. S tímto lektvarem stačí nemrtvého zabít jen jednou a je klid. Pokud vaše postava bojuje kladivem, tento lektvar nebudete potřebovat.

Lektvar učence (potion of mentor) zvyšuje po dobu svého působení získávanou zkušenost z bojů o 20%. Velmi užitečná věc, kterou využívejte v maximální možné míře hlavně v boji s větší skupinou nepřátel nebo v boji se silným protivníkem (lahvičku do sebe nalijte těsně před smrtí soka, aby účinek nevyprchal). Lektvar zmijího protijedu (potion of viper’s antidote) vyléčí veškeré jedy, kterými jste napadeni. Účel je snad jasný. Posledním druhem je lektvar koncentrace (potion of concentration), který všechna komba připraví k okamžitému použití. Proti silným nepřátelům se rozhodně vyplatí komba doplňovat z lahviček, neboť tak nepřítele zavalíte přívalem ran a pošlete ho do kytek.

 Města a jejich obyvatelé
Po celé Ancarii jsou rozeseta města a vesničky, ve kterých naleznete spoustu postranních úkolů. Můžete tam nakoupit vybavení, nechat si zakovat šperky do vybavení a dělat několik dalších věcí. Pojďme se tedy na tyto možnosti ve stručnosti podívat:

Obchodníci jsou nejdůležitějšími postavami ve městech. Na rozdíl od většiny ostatních RPG nejlepší předměty většinou nakoupíte (zejména pokud máte schopnost Trading), neboť nalézt kvalitní výzbroj je opravdu štěstí. Peněz je ve hře habaděj, takže při každé návštěvě kupce doporučuji nakoupit zásobu léčivých i jiných lektvarů a poohlédnout se po nějakém kvalitním doplňku výzbroje. Nabídka zboží u kupců se mění opravdu velice rychle, tak toho využijte a Zvětšit zdroj: tisková zpráva zásobte se.

Kováři vám do předmětů, zbroje nebo zbraní za jistý obnos rádi zakovají prsteny, amulety nebo runy bojových umění, čímž vámi zvolený předmět navíc ke svým původním hodnotám získá i všechny vlastnosti šperku či runy. Lze využít i jedné ze tří kovářových schopností, čehož ale nedoporučuji využívat, neboť takovouto úpravu již nelze vrátit a navíc zrovna silné jeho vylepšení nejsou. Šperky a runy z předmětů totiž kovář vytáhnout dokáže a lze je tedy změnit za nové a silnější.

Mistři bojových umění (combo master) mají dvě funkce. Za peníze vás naučí provést za sebou jeden až čtyři bojové údery (combat arts) jediným stiskem tlačítka myši. Takto naučená sekvence může být velmi silná, ovšem její nabití trvá většinou dost dlouho. Nepočítejte s tím, že si vyrobíte čtyři identická komba, která pak jen budete střídat a neustále tak nepřátele drtit. Pokud máte kupříkladu dvě komba, z nichž jedno se nabíjí 60 sekund a druhé 20 sekund a použijete to druhé v domnění, že následně ihned použijete i první, budete nemile překvapeni. Vaše postava sice provede naučenou sekvenci, ale první kombo se bude muset 20 vteřin nabíjet (tak dlouho totiž trvá příprava právě použitého komba). Využití nacvičených sekvencí si tedy musíte pečlivě naplánovat na nouzové situace. Vhodně také využijte lektvaru koncentrace (potion of concentration), který všechna komba připraví k okamžitému použití.

Druhou funkcí mistra je, že s vámi vymění runy bojových umění. Naleznete-li úder pro vampýrku a hrajete za gladiátora, tuto runu nevyhazujte, ale schovejte si ji. U tohoto člověka můžete poté vyměnit 2 nalezené runy za 1 jinou (náhodně vybranou), nebo 3 vaše runy za 1 náhodně vybranou runu náležející vaší postavě, či konečně 4 vaše runy za 1 runu dle vlastního výběru. Doporučuji měnit 4:1 a vybrat si přesně tu dovednost, kterou právě potřebujete. Jestli někdo chce, může spoléhat na nahrávání pozice a měnit i výhodnějším poměrem, ale to je jen pro opravdu trpělivé povahy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stájník prodává koně. Jeho služeb ovšem není zapotřebí využívat (s většinou postav), neboť obyčejný kůň je od jisté chvíle pomalejší než vy a na lepších koních zase nebudete bez umění jezdectví (riding) schopni jezdit. Navíc i ten nejrychlejší kůň má omezení rychlosti pohybu na 220, které platí i pro samotnou postavu. Nemluvě o tom, že útoky z koňského hřbetu jsou pomalé a nemůžete ani pořádně využívat bojových umění. Jedinou výjimkou jsou snad střelecké postavy (lesní elfka), které mohou zároveň jet i střílet. Jinak se koně hodí ze začátku hry k rychlé dopravě z místa na místo.

 Nepovinné úkoly
Ve městech se také nachází spousta lidí, kteří vám zadávají nepovinné úkoly. To, zda je splníte, či nikoliv, je čistě na vás. Dle mého názoru jsou ale odměny za splnění takových úkolů neadekvátní. Za většinu nedostanete více než nějaký náhodně vybraný předmět, trochu peněz (těch je stejně přebytek) a něco málo zkušeností (asi jako za zabití pěti Zvětšit zdroj: tisková zpráva průměrných potvor). Ovšem v žádném případě nedoporučuji tyto úkoly ignorovat. Na cestě k cíli a zase nazpět potkáte spoustu nepřátel, jejichž pacifikace je přece hlavní náplní hry. Pokud splníte všechny sub-questy (generované questy plnit nemusíte) v daném městě, objeví se nad ním vlajka a v okolí se přestanou obnovovat nepřátelé.

Ve většině měst se také nachází portál, pomocí něhož se sem budete moci z ostatních měst vracet a cestovat zase zpátky. Vřele doporučuji tyto portály zapínat. Opravdu si budete později gratulovat, hra vás několikrát pošle na druhý konec světa, a pěšky to trvá hrozně dlouho. Portály lze najít i mimo města (viz mapa) v krajině.

V každém městě také máte svou truhlu, do které si můžete bezpečně odložit své věci. V každé studni se nachází léčivý lektvar, tak si jej vytáhněte.

 Atributy (attributes)
Obrázek zdroj: tisková zpráva Těchto šest vlastností je společných pro všechny postavy. Síla (strength) určuje rychlost útoku, způsobovaná zranění v boji muže proti příšeře a zdraví. Odolnost (endurance) příznivě ovlivňuje obranu (defense rating) a chrání před jedem. Obratnost (dexterity) ovlivňuje obranu a poškození způsobovaná na dálku. Fyzická regenerace (physical regeneration) zvyšuje výdrž a rychlost obnovy zdraví.

Duševní regenerace (mental regeneration) ovlivňuje sílu kouzel a rychlost jejich obnovy. Charisma snižuje ceny a zvyšuje odolnost před jedy. S každou úrovní se všechny tyto vlastnosti vylepší o určitou hodnotu (přesněji o 10% počátečního stavu, takže se nárůst liší postavu od postavy). Navíc dostanete ještě jeden další bod k volnému rozdělení. Podrobněji se budeme atributům věnovat u jednotlivých postav.

 Schopnosti (skills)
Tyto faktory ovlivňují nejsilněji vaši postavu. Za celou hru jich nemůžete mít více než osm. Začínáte se dvěma a postupně získáváte další. Na padesáté úrovni dostanete poslední (osmou) schopnost, takže vybírejte pečlivě. Co která schopnost umí, si rozvedeme u jednotlivých postav, kde se dozvíte, které z nich trénovat. Obecný popis by byl na tomto místě zbytečný.

Nyní se tedy konečně vrhněme na jednotlivé postavy a rozpitvání jejich konkrétních schopností. Ke každé postavě dodám i svůj názor na rozložení schopností a druh výzbroje, ale váš názor může být jiný, tak prosím nekamenovat, nicméně můžete se s ostatními čtenáři podělit o své zkušenosti v diskusním fóru pod článkem.


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Gladiátor

Gladiátor je tupý válečník, který své nepřátele bez přemýšlení rozseká v boji zblízka. Je nejzranitelnější útoky z dálky, neboť sám žádným dalekonosným útokem nedisponuje. Jeho repertoár bojových umění (CA) je také nejchudší ze všech postav. Obsahuje pouhých 11 chvatů, z nichž mnohé jsou ještě zcela nadbytečné:

Attack (Útok) – Sekvence úderů jdoucí rychle za sebou. Bezesporu nejpoužívanější chvat ze všech. Tato schopnost má několik předností – vždy zasáhne cíl; pokud je nepřítel zabit, útok je přenesen na další oběť; údery následují velice rychle za sebou a jsou na pohled efektní. Přesto si dejte pozor, ať si tuto schopnost nevycvičíte na příliš vysokou úroveň. Vždy dbejte na to, aby doba obnovení nepřesáhla nějakých pět vteřin. Nárůst způsobovaných zranění za nutnost delšího čekání nestojí.

Hard Hit (Tvrdá rána) – Jedinou ranou uštědří váš svalovec nepříteli několikanásobně vyšší poškození. Vzhledem k rychlé obnově a jistému zásahu velmi užitečná věc, hlavně do komb.

Multihit (Vícenásobný úder) – Svou ranou zasáhnete několik nepřátel kolem sebe. Tuto schopnost trénujte, pokud uznáte za vhodné. Na vysoké úrovni dost silná věc, zejména s pořádnou obouruční zbraní a v kombu.

Combat Kick (Bojový kop) – Gladiátor kopne oběť do slabin tak silně, že odletí do dálky v závislosti na úrovni této schopnosti. Celkem zbytečný combat art, protože jako gladiátor své nepřátele potřebujete dostat k sobě, nikoliv je odkopávat. Při zběsilém útěku by se tento kop mohl hodit, ovšem prakticky jej nepoužijete.

Dagger Stare – Jakási aura, která po dobu své aktivity zraňuje nepřátele. Způsobované poškození je ovšem tak malé, že je úplně na nic.

Heroic Courage (Hrdinská odvaha) – Vynikající věc. Již na základní úrovni se vám dost podstatným způsobem vylepší obrana i útok (tedy pravděpodobnost, že budete zasaženi či zasáhnete) na 40 sekund. Při jakémkoli složitějším boji aktivujte, rozhodně se to vyplatí. Doporučuji sem cpát body ostošest, ale nezapomeňte k tomu přibírat i concentration.

Awe (Běs) – Tak tohle autoři přidali snad opravdu jenom do počtu. Odstrkávat nepřátele opravdu potřebovat nebudete. Buď je prostě zmasakrujete nebo jednoduše vezmete nohy na ramena.

Back Breaker (Drtič) – Dost dobrá věc, ale spíše jen pro zpestření. Osamoceného nepřítele moc často nepotkáte, ale pokud se tak stane, můžete jím mrštit o zem a následně jej beztrestně rozsekat. Sem moc bodů nedávejte.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Fist of Gods (Pěst bohů) – Vynikající úder. Způsobíte mnohonásobně vyšší poškození než obyčejně a to hned celé skupině nepřátel před sebou. Nevýhodou je poměrně dlouhá doba přípravy úderu (zdvihání ruky). Ovšem proti létajícím potvorám a lučištníkům na koních je k nezaplacení. Pokud se vám podaří již úder začít, nepřítel může jít kam chce, ale přesto bude zraněn (nebo spíše zabit). Doporučuji zde mít tolik bodů, aby obnovení netrvalo déle, než dvě sekundy.

Throwing Blades (Vrhnutí zbraně) – Poněkud zbytečná schopnost, ale jestli chce na nepřítele hodit šavli, můžete.

Stomping Jump (Dupnutí) – Tohle taky potřebovat nebudete. Raději se soustřeďte na to, jak nepřítele nadobro zlikvidovat, než jej jen omráčit.

 Jak vytrénovat namakanou postavu?
Rozhodující je výběr skillů. Mnou nabízená varianta je funkční, ale netvrdím, že musí být nutně nejsilnější.

Úroveň 1: Weapon Lore, Concentration (obojí je pevně dáno)
Úroveň 3: Constitution
Úroveň 6: Armor
Úroveň 12: Dual wielding
Úroveň 20: Unarmed combat
Úroveň 30: Parrying
Úroveň 50: Trading

Doporučuji trénovat weapon lore tak, aby vámi způsobované zranění bylo co možná největší, tedy nabouchejte jej na maximum (tj. vaše úroveň). Concentration trénujte tak, aby obnovovací doby vašich CA byly na únosných hodnotách. Těmto časům také přizpůsobte trénování CA samotných. Mějte na paměti, že s každou další úrovni CA se zvyšuje nejen účinek, ale také doba přípravy. Constitution je schopnost pro gladiátora nepostradatelná, takže trénujte, jak to půjde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Armor se bude také hodit, chcete přece běhat rychle, zvýšení rezistencí je jen třešničkou na dortu. Do dual wielding dejte jeden jediný bod, abyste mohli používat dvě zbraně. Na dvacátý level se dostanete i s klackem v ruce, takže až nyní se konečně začne gladiátor specializovat, proto zvolte unarmed combat. Nyní napněte všechny síly a najděte si dvakrát titanium knuckles (není problém). Přistupte k nepříteli a dejte mu ránu. Slušné zranění, že?

Parrying je spíše do počtu, můžete nahradit i něčím jiným, pokud chcete. Trading na padesáté úrovni si dejte určitě (pokud se na takovou úroveň dopracujete), neboť pak budete u obchodníků moct nakoupit mnohem lepší zboží za výhodnější ceny.

Svůj volný bod mezi atributy věnujte vždy síle. Pevné zdraví je základem úspěchu. Snažte se, aby vaše předměty přidávaly body do síly, vysávaly život a přidávaly zkušenosti. Pokud se ptáte, proč jako zbraň doporučuji právě boxera, je to proto, že se k útoku připočítává i 40% vaší síly. I podle zkušeností ostatních hráčů se tato zbraň osvědčila nejlépe.

 Tipy pro Gladiátora

- Na koni vůbec nebojujte, nemá to cenu. Koně používejte ze začátku k rychlé přepravě k obchodníkovi, pak už budete stejně běhat rychleji než kůň.

- Nezapomínejte, že do předmětů si můžete nechat vsadit i runy. Pokud budou vaše zbraně vysávat život z nepřátel a přidávat jej vám, velmi se sníží spotřeba lahviček.

- Předmět, do kterého nelze vložit šperk je k ničemu. Vždy se snažte používat „socketovatelné“ předměty a nacpat do nich to nejlepší, co máte.

- Vždy mějte dostatečný počet lahviček. Pokud se vydáte na delší výpravu, zásobte se jimi. Obchodníkovi se zboží obnovuje velice rychle, takže není problém si jich nakoupit libovolný počet. Gladiátor bez lahviček moc dlouho mezi nepřáteli nepřežije.

Zvětšit - Nechte si udělat kombo, ve kterém budete mít čtyřikrát za sebou Attack. Nepřátele to zdrtí a navíc pomocí lahviček můžete mlátit bez přestání. Druhým zdrcujícím kombem je čtyřnásobný Hard hit.

Snad vám naše rady pomohly, příště se můžete těšit na seraphim, lesní elfku a temného elfa.

Stáhněte si: Demo, Patch, Trailer, Cheaty, GameStar video, Screenshoty...

Související články: Recenze (3/2004), Dojmy z dema (2/2004), Novinky



 
Kopulkon
autorovi je 16 let, studuje střední školu v Havířově, ve svém volném čase se věnuje překládání her a sportům všeho druhu.

 
 
Kopulkon

Nejnovější články