Far Cry - návod 1.část
zdroj: tisková zpráva

Far Cry - návod 1.část

5. 4. 2004 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Největší herní hit letošního jara si bezesporu zaslouží detailní návod, který přináší jak obecné tipy, tak řešení úvodních deseti misí a užitečné mapky s vyznačením cesty či důležitých bodů na všech tropických ostrovech.

Autor: McMichal
Publikováno: 5.dubna 2004


Nejprve byste si měli uvědomit, že Far Cry (recenze) je hra nadmíru realistická, a tak půjde-li udělat nějaká věc v reálném životě, máte hodně vysokou šanci, že to půjde i zde.

 Smrtelné zbraně
Zbraně ve hře nejsou vymyšlené. Máme tu klasickou mačetu, která se dá jako jediná použít i pod vodou, klasickou pistoli a několik druhů samopalů většinou s možností přepnout si střelbu na automat, nebo jednotlivé výstřely. Mezi účinnější kalibry bychom mohli zařadit raketomet s dalekým přiblížením a ničivou silou nebo odstřelovací pušku, s níž musíte ležet, aby se mám Zvětšit zdroj: tisková zpráva hlaveň tak neklepala.

 Granáty
Kromě klasického výbušného granátu zde naleznete také kouřový a oslepovací – ten pokud házíte, otočte se na opačnou stranu. Při absenci granátů můžete házet libovolný počet kamínků. A k čemu že vlastně slouží? Ke snadnému odlákání nepřítele na opačnou stranu a vyvolání malého rozruchu na místě dopadu.

 Ostatní pomůcky
Klasický dalekohled se zde stává velmi užitečným předmětem nejen kvůli vysokému přiblížení, ale také díky zabudovanému odposlouchávacímu zařízeni, kterým můžete na libovolnou vzdálenost poslouchat cizí rozhovory. Neméně podstatnou funkcí dalekohledu je automatické označování živých cílů (jen těch, co máte zabít – zvěř se nepočítá). Přehled všech zbraní a výbavy z Far Cry naleznete společně s obrázky v patřičných sekcích na české fanouškovské stránce.

 Ostrovy
Celá hra se odehrává na nejrůznější ostrovech v tropickém pásmu, případně v jejich podzemí. Mořské pásmo, případně i některé ostrovní oblasti jsou střeženy extra smrtícími vrtulníky, před kterými nelze utéct, ujet ani uletět. Při procházce přírodou často můžete narazit na poletující ptactvo (včetně papouška), prchající divočáky, nebo třeba hejno ryb pod vodou – na piraňu nebo živého žraloka tu nenarazíte.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Dopravní prostředky
Ve hře je hned několik druhů bugin i vozidel s kulometem, obrněný i gumový člun a bezkonkurenční rogalo, ve kterém můžete za letu střílet ze své zbraně, případně ho i opustit (pokud možno nízko nad zemí, nebo v libovolné výšce nad vodou).

 Dovednosti hlavní postavy
Kromě skrčení se můžete také pomaleji a měně hlučněji plazit či rychle utíkat. Jak dlouho, to záleží na modrém ukazateli výdrže v pravém dolním rohu obrazovky. Hrdina může i neomezeně plavat a omezeně se potápět (opět záleží na ukazateli výdrže). Zbraň se dá pojmout jedna sečná (mačeta), lehká (pistole) a dvě libovolné ze zbývajícího arzenálu, anebo mačetu a pistoli zahoďte a mějte u sebe jakékoli čtyři lepší zbraně. Krom životů, které se doplňují různě ležícími lékárničkami, můžete na sebe navléct také ochranou vestu, která často zůstává po lépe vyzbrojených padlých nepřátelích. Skoky z výšky raději moc nezkoušejte, není-li pod vámi voda. Bouchne-li blízko u vás granát nebo střela z raketometu, můžete i na chvíli ohluchnout. V případě oslepujícího granátu na pár vteřin ztratíte zrak.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Nepřátelé - lidé
Ať už po zuby oblečení mariňáci s chrániči a štítem v jedné ruce, nebo mechanici bez jakéhokoliv obranného ošacení s tou nejzákladnější střelnou zbraní – půjdou po vás a nebudou vás vůbec šetřit. Na civilisty se tu nehraje, ostatně kdo by hledal náhodné kolemjdoucí na neobydlených tropických ostrovech uprostřed oceánu. Pokud vás neslyší nebo nevidí, žijí si nepřátelé svým životem a většinou nestojí jen na jediném místě v pozoru. Ve skupinách ovšem dokáží spolupracovat, před granáty utíkat, využívat dopravních prostředků a za překážkami se schovávat. Nejzranitelnějším místem každého člověka je hlava, případně nekrytá oblast těla.

 Nepřátelé - mutanti
Druhou kategorií nepřátel jsou nepovedené genetické pokusy alias mutanti. Ty v základním provedení nemají žádné střelné zbraně, ovšem umí daleko i vysoko skákat a pár jejich zásahů drápy vás nadobro pošle pod kytičky. Pak tu máme ovšem ještě další stádia mutantů, kteří mají těžkopalné zbraně, neuvěřitelnou fyzickou výdrž, ovšem naproti tomu také pomalost. Jejich reakce jsou ovšem snadno předvídatelné a při střetu s lidmi jdou po nejbližší oběti (nikoliv pouze po vás). Hlavně díky téměř stejně silným bodům po celém těle jsou poměrně odolní.

 Fyzikální vlastnosti
Ač je dobrý fyzikální engine módním trendem nových her, jen málokterá se může pochlubit takovým věrným zpracováním. Různé bedny, sudy, police i menší předměty se při střetu s vaším i protivníkovým tělem chovají nanejvýš realisticky. Často tudíž můžete posílat sudy z kopce na nepřátelé, které je srazí, případně střílet skrze dřevěné stěny chat.

 Hardwarová náročnost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv je hra Far Cry známa jako vysoko náročná obzvláště na grafickou kartu, hra si sama nastaví nejpříhodnější detaily pro danou konfiguraci počítače. Nepříjemnou věcí se ovšem stává majitelům karet GeForce FX osvětlení, které i při střední volbě zpomalí hru často i na polovinu – zvláště pak v uzavřených místnostech se zapnutou baterkou (ani patch 1.1 mi tento nedostatek neodstranil). Naproti tomu karty Radeon mají tuto volbu zvládat mnohem lépe. Tudíž odpustíte-li si tuto volbu, nedostanou stěny ani kůže nepřátel nadpřirozenou vizualizaci, ale zato si hru užijete maximálně rychle.

Čím horší/starší grafická karta, tím méně vám půjde zapnout detailů. Ovšem díky vypnutí speciálního efektu vody, veškerých zvířat a drobných porostů na zemi vám hra poběží poměrně svižně i na takovém procesoru 1 Ghz s klasickou kartou GeForce 2 MX.



Návod 1. díl

Kliknutím na každý náhled vpravo zobrazíte kompletní mapku ve vysokém rozlišení s vyznačením všech důležitých míst. Pokud by se vám některý level zdál příliš obtížný a nemohli jste se ani s tímto návodem dostat dál, můžete v největší nouzi využít cheatů, traineru nebo uložených pozic, ale zkazíte si tím požitek z celé hry.

 Level 1 - Training
Klikněte na náhled pro zobrazení kompletní mapky ve vysokém rozlišení zdroj: tisková zpráva Po seznámení se s ovládacími prvky v jeskyni se dostanete ven blízko malé vesnice s několika nepřáteli. Krom své stávající pistole zde můžete najít mačetu a útočnou pušku. Půjdete-li po cestě, narazíte na kopec s budkou na jejím vrcholu (AutoSave). Uvnitř najdete užitečný dalekohled (pokud ho zde neseberete, dá se najít i na mnoha jiných místech později). Tím si lépe zmapujete pozice nepřátel na dalším ostrově. Do tábora (AutoSave - na mapě bod č.1) postupujte co nejtišeji přinejmenším do té doby, dokud neodletí vrtulník. S posilou se vrátí jen tehdy, vyvoláte-li poplach.

Uvnitř tábora jsou jedny zamčené dveře uvnitř zbrojovky (Armory), kartu od nich naleznete ve velitelském stanu s nápisem „HeadQuarters“ (leží na stole hned u dveří). Tábor se vyplatí opustit buginou směrem k vodopádu po cestě (AutoSave). Na pláži za boudou naleznete další volnou buginu. Nyní si můžete vybrat, jestli pojedete raději dál po pobřeží nebo to střihnete zkratkou po cestě za boudou. Od další pláže se dvěmi nepřátelskými buginami (AutoSave) se cesta dělí hned na třikrát:

1) nalevo je klasická cesta vedoucí k pobřeží blízko tankeru (na mapě bod č.2), kterou lemují vraky japonských kamikaze letců.
2) křovinatá cesta středem vrcholí kolmým srázem, kde buginu ztratíte najisto.
3) cesta vlevo vede dál po pobřeží až k ozbrojené lodi, která uvízla na břehu. Zbavíte-li se její dvoučlenné posádky a pomůžete-li jí zpět do hluboké vody, k tankeru budete moci doplout se zbraní.

Onen tanker má v přední části na levé straně trhlinu, kudy vede cesta do druhého levelu.

 Level 2 - Carrier
Pomocí přiložené mapky se dostaňte na venkovní palubu lodi (AutoSave) skrze obě dvě patra, kde přejděte na opačnou stranu k žebříku. Poté balkónem zpět na stranu původní, kudy vedou (AutoSave) dveře do další části, kde jen dostanete nový úkol a naleznete žebřík.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Předtím, než vylezete na střechu (AutoSave), si pečlivě nabijte všechny zbraně a hned jakmile po vás půjde helikoptéra, kryjte se za bednami a po dvou/třech zásobnících ji sejmete k zemi. Prostřílejte se na záď lodi (dávejte však pozor při přestřelce u zavěšených mostů, aby alespoň jeden zůstal průchozí) a zde odstřelte dva řetězy jistící záchraný gumovo-motorový člun. Z tankeru skočte do vody, naloďte se na člun a zamiřte na východ (šipka na kompasu na něj ukazuje).

 Level 3 - Fort (mise z prvního dema)
Hned od samého počátku máte na výběr ze tří různých cest, které se po čase sjednotí, aby se mohly znovu rozdělit:

Obrázek zdroj: tisková zpráva 1) strana levá nabízí nepříliš velký odpor a navíc můžete z břehu získat buginu, kterou si lehce prorazíte cestu dále. U schodů byste se mohli domnívat, že cesta pro buginu tady končí, ale opak je pravdou – věřte mi, že schody se dají vyjet.
2) zlatá střední cesta plná nepřátel na vodě i na pobřeží, kde máte ovšem hned 2 šance ukradnout motorový člun s kulometem.
3) až na jeden ozbrojený člun poměrně klidná cesta pravou stranou.

Jakmile vyjdete schody, máte před sebou opět volbu cesty a to:

- projít tunelem nalevo, který vás dostane o kus výše (uvnitř můžete najít lékárny na uzdravení, případně nějakou tu munici).
- cesta vpravo pokračuje k úpatí hory, kde se nachází dobře chráněné zříceniny.

Jakmile zříceniny vyčistíte od nepřátel a přesunete se k zavřeným dveřím, přítel na telefonu vám ony dveře otevře, jenomže až po bombardování s posilami, které dorazí v několika helikoptérách ze vzduchu. Naštěstí u zavřených dveří leží na bedně raketomet a sejdete-li nalevo od dveří po schodech, ve skryté chodbě naleznete ještě brnění. Před bombardováním stačí zůstat v pozadí blízko dveří a vojenské posily není třeba eliminovat - jakmile se dveře otevřou, prostě dovnitř vstupte.

Uvnitř stačí osamělci u počítače sebrat žlutou přístupovou kartu (za živa jí vám nevydá) a s tou ve vedlejší místnosti otevřít zbrojnici, kde nezapomeňte sebrat především detonátor. Ten připevněte v rušné místnosti s generátorem a úzkou uličkou utíkejte k východu, čímž mise končí.

 Level 4 - Pier
Obrázek zdroj: tisková zpráva Kousek před vámi je malé stanoviště s rogalem na okraji skály. Není tudíž jednodušší cesty na protější břeh, než za použití rogala (samo sebou vám ale nikdo nebrání dostat se na druhou stranu přes dolní pláže). Jakmile se dostanete na protější břeh, půjde po vás vrtulník s posilou a až se zbavíte jeho posádky, případně samotného vrtulníku, vydejte se po cestě dál (AutoSave), až dokud nenarazíte na vyhlídkovou věž. V ní naleznete ostřelovací pušku, kterou snadno a rychle vyřídíte vysoký počet nepřátel ve vzdáleném táboře směrem na jiho-západ za lesem. Dejte ovšem pozor na vrtulník, který po vás půjde, jakmile vás nějaký voják zmerčí a vyvolá poplach.

Pak hustým lesem projděte k táboru (AutoSave) a hned uvnitř první chaty vpravo (s cedulí ADMIN) leží na stole zelená přístupová karta - seberte ji. Ještě jděte do posledního stanu na levé straně (s cedulí BRIEFING) a tam najdete bombu. Hned naproti tomuto stanu se nalézá nepřehlédnutelná oplechovaná budova, kde si se získanou kartou můžete otevřít dveře do zbrojovky a až poté připevnit na krabice bombu (v opačném pořadí vám to nepůjde). Po detonaci opusťte tábor jižní cestou nejlépe v bugině. Jakmile projedete okolo poslední budovy, vyřítí se na vás nepřátelské vozidlo, proto mějte oči i vzadu :) Před řekou vás donutí zastavit nákladní vozidlo křížící cestu, jsou tu ale i nepřátelské buginy, kterými budete moci pokračovat dále.

Jakmile dojedete kus za protékající řekou na rozcestí (AutoSave), doporučoval bych zvolit cestu vpravo, která vede k vyhlídkové věži s otravným raketometčíkem uvnitř. Naproti tomu levá cesta nabízí osamocenou nepoškozenou buginu. Od místa, kde se cesty znovu spojují (AutoSave), je to jen kus ke hlídanému molu, které díky bugině, případně i raketometu není problém vyčistit. Na úplném konci dřevěného mola končí radovánky tohoto ostrova.

 Level 5 - Research (mise z druhého dema)
Obrázek zdroj: tisková zpráva Z malého ostrůvku se vydejte podél levých skal přes pobřeží až k vrcholku (Save - na mapě bod č.1), kde v chajdě naleznete žlutou magnetickou kartu a před domem granátomet, který vám pomůže se rychleji zbavit desítek okolních nepřátel. Poté sejděte znovu k pobřeží (AutoSave) a otvorem ve skále vlezte do jeskyně, kde použijte získanou žlutou magnetickou kartu na hlubší přístup do samotného nitra. Na první křižovatce s nepřáteli (AutoSave) se dejte nejprve pravou chodbou a tam pákou na zdi rozběhněte generátor (AutoSave). Poté buď pokračujte následující chodbou anebo se vraťte zpět na rozcestí a zvolte druhou možnost. Tak či onak, dojdete na stejné místo s výtahem, který je již díky zapnutému generátoru funkční a tak můžete vyjet do další části.

 Level 6 - Treehouse
Jakmile vyjdete jedinou možnou cestou z budovy, před sebou uvidíte jet džíp s posádkou, který zastaví kousek dál napravo a bude napaden mutanty. Obsadíte-li ho, získáte účinnou zbraň proti místním zvířecím nepřátelům. Autem, případně pěšky cestou, nebo skrze bezpečnější stromovou strukturu dojděte až do budovy „Supervision“ (na mapě pod číslem 1). Uvnitř naleznete u mrtvého profesora v levé části budovy přístupovou kartu (AutoSave). Hned ve vedlejší místnosti si pak pákou u okna na stěně otevřete bránu do další části.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nyní doporučuji venkovní částí vyjít po schodech o patro výš do zbrojovky a odtud žebříkem (opět z venkovní strany) až na střechu, odkud je ideální pozice pro sniperku ze zbrojovky (posila přilétne vrtulníkem na nedalekou přistávací plochu). Poté buď výtahem sjeďte dolů a pokračujte po svých, nebo zajděte do přízemních garáží, kde můžete k dopravě využít náklaďák, cesta k přistávací ploše ovšem není daleko a navíc je u ní přistaven džíp.

Pak se dejte levou cestou (AutoSave) – ta pravá cesta skrze kamení nejde sice projet džípem, ovšem vede rovnou ke kopci s věží (na mapě pod číslem 2). Od zátarasů budete muset postupovat pěšky, dejte si ovšem pozor na hojný počet nedalekých odstřelovačů. Přejděte přes most (AutoSave) k pevnosti na pahorku, kde naleznete bombu (na mapě pod číslem 3). Z věže můžete raketometem sundat pár nepřátel v protější pevnosti, ke které vede provazový most přes propast (naštěstí nepropadající se), otevřete si kartou dveře a vstupte do podzemí.

 Level 7 - Bunker
Sjeďte výtahem dolů a po zabití nepřátel narazíte na novou zbraň – brokovnici - do stísněného prostoru jako stvořenou. Do další místnosti (výzkumná laboratoř) můžete jít horem i spodem (zdola je to bezpečnější) a dostanete další z nových zbraní MP5. Cesta se později spojuje v místnost se schody (AutoSave). Později dojdete ke dvou dveřím vedle sebe. Nejprve projděte těmi pravými, dostanete se tak do zbrojovky, levá sada dveří (AutoSave) vede až ke kulometu a od něj pokračujte dalšími dveřmi (AutoSave), skrze místnost s vyhlídkou ven až do prosklené místnosti (AutoSave). Zde můžete buď všechny vojáky bezhlavě postřílet anebo se chytře proplížit po schodech nahoru až k ovládacímu panelu, který pustí mutanty na vojáky (chce to ale mít alespoň jeden granát na odstranění zbývajících problému). Jakmile dorazíte přes následující místnost ven, sotva se stačíte nadýchat čerstvého vzduchu a končí level.

 Level 8 - Steam
Obrázek zdroj: tisková zpráva Ze severozápadu se po chvilce vynoří obrněná loď a proto buď honem zalezte do džungle, nebo se na ní přichystejte. Pokud ukořistíte loď, připravte se ještě na další dvě vodní hlídky. Se člunem doplujte (dle ukazatele kompasu) až ke světlům, odkud byste se měli vydat pěšky pro brýle s nočním vidění do nedaleké vesnice (šipka na kompasu vás opět nasměruje). Brýle se nacházejí ve druhé chajdě zleva, ale pozor na kulometčíka na pravém kopci. V dolní části vesnice je molo s volným člunem, ukořistíte-li ho, dostanete se tak rychleji zátokou (dle šipky kompasu) až k vodopádu (AutoSave), kde cesta po vodě končí.

Směr, kterým se máte vydat, je vpravo, ovšem nalevo si můžete ukořistit džíp, kterým se dá přebrodit mělčina u vodopádu. Dostanete tak dobrou zbraň pro následující zásahovou akci, kterou je získat plány položené uprostřed vodárny. Pojedete/půjdete-li po cestě točící se doprava, narazíte na dva domy s vojenskou posádkou a džípem. Pokud máte u sebe odstřelovačku, doporučuji vylézt na pravý kopec, kde je nádherné místo pro výhled. Po animaci, v níž prozkoumáváte plány na vodárně, pokračujte do nedalekých dveří.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Level 9 - Regulator
Pokud máte sniperku z minulého levelu, velmi se vám zde zúročí. Můžete vše okolo postřílet, ale hlavním cílem je rozhledna před rozbitým mostem na ostrově uprostřed, odkud se lanem dostanete na druhou stranu rozbitého mostu (na mapě pod číslem 1). Odtud vedou dveře do hangáru (AutoSave - ještěrka) a jakmile projdete i druhým (AutoSave), můžete buď:

- vejít do dveří nalevo, sebrat tam ze stolu červenou magnetickou kartu a v úzké tmavé uličce prudce zahnout doprava, vyjít po schodech a tam pro změnu sebrat kartu modrou.
- v hangáru vyjít po schodech až na dosah dveří u stropu, kde je třeba se rozběhnout po levém železu a přeskočit tak trhlinu v plošině. Za dveřmi se nachází modrá karta, ovšem tou největší výhodou je moment překvapení vůči zdejším strážím.

Tmavou uličku s parou zpřístupníte otočením kola na trubce u stěny. Ve skladišti u zaskleného terminálu s dveřmi najdete třetí a poslední zelenou kartu. Projděte dveřmi a hned vedle nich je další kolo pro otáčení na trubce, které je ale rozbité, takže nic nezavírá, ani neotvírá. Jděte do chodby a před syčícím plynem vejděte do dveří, ke kterým potřebujete červenou kartu, uvnitř přehoďte jen páku na stěně. Dále projděte díky zelené kartě do protějších dveří, kde přehoďte druhou páku. Modrou a poslední kartu použijte na dveře kousek dál v chodbě, kde přehoďte poslední páku.

Nyní jděte na konec chodby (dříve byl hned za dveřmi unikající plyn) a odtud (AutoSave) projděte po obvodu větší kruhové místnosti (na zdejší ochranku využívejte vznětlivých hasících přístrojů na zdech) a dostanete se tak do místnůstky (AutoSave) plné počítačů, kde napravo od dalších dveří stiskněte tlačítko. Po krátké animaci se vyhodí elektřina a otevřou dveře k přistávacím plochám. Teď se připravte na tuhý odpor ze strany právě dorážejících mariňáků vrtulníkem. Ukazatel na kompasu vás poté dovede k zadní ventilaci, kde libovolnou zbraní ustřelte zámek a skočte dovnitř.

 Level 10 - Control
Přes stoku se dostanete až do komplexu, kde se vojákům trochu vymyká kontrola nad mutanty. Proto téměř na každém kroku můžete vidět jejich potyčky (podobně jako ve starém dobrém Half-Life) a jinak tomu není ani hned zpočátku. U první mrtvoly můžete buď prolézt ventilací, nebo projít dveřmi, za kterými je žebřík k důležitější ventilaci. Ta vede k otáčivému kolu (AutoSave), které je třeba použít.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po žebříku se vraťte zpět nahoru a nyní bezpečnou chodbou napravo od žebříku projděte několika chodbami (AutoSave), až narazíte na další unikající plyn (AutoSave). Skrčte se a prolezte pravou otevřenou šachtou, přejděte na protější stranu místnosti a vyskočte na žebřík, vylezte až nahoru k dalšímu žebříku zabudovaném ve stěně. Úplně nahoře otočte kolem a vraťte se k plynu, který se sice jen o kus přemístil, ale zároveň vám tím zpřístupnil další šachtu tentokrát vedoucí vlevo. V mezimístnosti (AutoSave) vylezte po spadlém stropě do další šachty, která vyústí hned ve dva východy (ten první je bezpečnější).

Další cesta bude výtahem (AutoSave), vedoucím o podlaží níže (dole je dobré se nejprve jen ukázat a poté na chvíli vyjet zpět nahoru – zbylé mariňáky, případně mutanty pak už vyhladíte lehce. Dolní místnost má dvoje dveře:

- levé vedou do zadnější místnosti (AutoSave), kde můžete přeskočit zábradlí a spíše tak vojáky překvapit.
- pravé dveře (AutoSave) jsou pak přímým vpádem do místnosti plné vojáků.

V první místnosti (pravé dveře) jsou pro postup důležité dveře horní (AutoSave) vedoucí ke kulometu, kterého se co nejdříve zmocněte a odrážejte hordu mutantů včetně toho zatím dosud největšího. Nyní máte možnost pokračovat chodbou nebo skrze záchodky. Tak či onak se dostanete na konci chodby do dalších dveří (AutoSave). V následující místnosti vás čeká svislá šachta se žebříkem, po kterém nejprve vylezte nahoru, odkud zneškodněte co nejvíce nepřátel. Poté šachtou zpátky sklouzněte až úplně dolů do vody, odkud plavte severním směrem. Před potopením se pořádně nadechněte (modrý sloupec v pravé dolní obrazovce). Vylezte z vody a dveřmi v přízemí základnu opusťte.

Řešení druhé poloviny misí v dokončení návodu příště... Všechny mapky ve vysokém rozlišení zabalené do ZIP archivu si můžete stáhnout odsud (1,6 MB).


Stáhněte si: Dema, Modifikace, Patch, Videa, Trailery, Screenshoty, Cheaty...

Související články: Recenze, Rozhovor, Dojmy z dema & preview, Dojmy (nejen) z multiplayeru, Novinky



McMichal
editor: jd


 
 

Nejnovější články