Nový iPhone 5 má reálnou šanci ovlivnit podobu iOS her
zdroj: tisková zpráva

Nový iPhone 5 má reálnou šanci ovlivnit podobu iOS her

13. 9. 2012 12:31 | Hardware | autor: Petr Poláček |

Včerejší představení iPhone 5 sice mého subjektivního dojmu zpomalilo internet a snížilo plošně inteligenční kvocient diskusí při debatách iPhone vs. Android vs. Windows Phone, ale to se dalo čekat a hlavní je nyní otázka, jaký dopad bude mít nový telefon od Applu na hry a herní průmysl.

Nový A6 procesor, který nabízí 2x větší výkon, než A5 z iPhone 4S, by vývojářům iOS her mohl v mnoha ohledech potenciálně rozvázat ruce. Ruku v ruce s většími možnostmi jdou však i zvýšené nároky, respektive náklady na produkci hezčí grafiky a třeba i lepší AI, kterou si vývojáři budou moci dovolit (vedle jiných prvků, které se dají vylepšit). Reálně se tedy nabízí situace, že se v rámci iOS platformy rozevřou ještě více nůžky mezi hrami krásnými a hrami nápaditými – jisté náznaky v tomto ohledu lze vysledovat už nyní.

Pokud však vývojáři z něčeho mohou mít radost, je to zvětšený retina displej s rozlišením 1136 x 640 a tím pádem i skutečným širokoúhlým formátem 16:9, kterým se doposud chlubila hlavně PS Vita. Srovnání s handheldy od Nintenda a Sony se přímo nabízí, ať už chceme nebo ne, protože po stránce výkonu se jim iPhone 5 notně přiblížil a nyní už jde „jenom“ o ovládání.

Širokoúhlý displej by totiž tvůrci mohli využít nejenom pro efektněji vypadající hry, ale i pro lepší práci s virtuálním ovládáním, které přeci jenom na skutečné čudlíky u PSV či 3DS výrazně ztrácí, pokud jde o komfort a uživatelskou přítulnost. Apple telefon to však rázem vyvažuje znatelně delší výdrží baterie a multifunkčností, která je jedním z hlavních motivů současné doby, jakkoli se najde spousta lidí, kterým právě všestrannost nemusí zcela vyhovovat (to je třeba můj případ).

Zcela upřímně si netroufnu odhadovat, jestli nové vnitřnosti iPhone 5 nějakým způsobem ovlivní nebo dokonce změní herní ekosystém na iOS platformách, ale jistý potenciál k tomu tu prostě je. Přeci jenom přináší iPhone 5 po delší době nějakou výraznější změnu, než jenom lepší výkon.

Aby bylo spravedlnosti učiněno za dost, tak dodám, že iPhone 5 váží 112 gramů a je tedy o 20 % lehčí, než 4S, a se svými 7,6 milimetry na tloušťku je o 18 % tenčí, než 4S. Nový Apple telefon navíc přichází s novým konektorem (adaptér pro kompatibilitu se starými hračkami bude k dostání), o 40 % rychlejší 8 MPx kamerkou s novým procesorem na zpracování obrázků a zabudovanou funkcí pro pořizování panoramatických fotek o velikost až 28 Mpix. Společně s iPhone 5 se představí také iOS 6 s novými mapami (majitelé stávajících čtyřech o nový operační systém samozřejmě také nepřijdou), zabudovanou podporou Facebooku, novou verzí hlasového ovládání Siri a dalšími aplikacemi.

Abych už ovšem nezabíhal do přílišných technických detailů, kterým na rozdíl od jiných, zas tak moc dobře nerozumím, vrátím se k herní funkcionalitě nového telefonu, který se ve světě začne prodávat od 21. září a v ČR zřejmě od 28. září. Po pár letech, kdy rozměr displeje zůstával u iPhone telefonů stejný a jen se zvyšoval výkon, by na konto většího displeje iPhone 5 opravdu mohlo dojít k nějakému většímu posunu – ať už jde o hratelnost, ovladatelnost či jiné aspekty budoucích iOS her. A jestli nedojde, tak se svět nezboří. Had se dá hrát prakticky na všem…

Nejnovější články