Microsoft Hololens chce propojit realitu a virtuálno ve všech aspektech běžného života
zdroj: tisková zpráva

Microsoft Hololens chce propojit realitu a virtuálno ve všech aspektech běžného života

22. 1. 2015 11:55 | Hardware | autor: Ladislav Loukota |

Technické weby od včerejšího odpoledne žijí analýzami nové technologie z laboratoří Microsoftu - brýlí pro rozšířenou (augmentovanou) realitu Hololens. Dechberoucí video, ukazující hraní Minecraftu v obýváku, ostatně vypadá spíše jako momentka z holopaluby než realita. Co si však s půldenním odstupem o celé Microsoftí vizi kdo myslí? Ostatně ne nadarmo vyvolává Hololens vzpomínky na předešlou "revoluci" známou jako Kinect.

Ačkoliv jste včerejšímu oznámení pravděpodobně neunikli, zrekapitulujme si nejvýznamnější fakta. Technologie Hololens, představená včera na konferenci společně s prezentací Windows 10, v sobě kombinuje prvky Kinectu, VR helem a AR brýlí (Google Glass). Displeje v brýlích "před osobu" promítají trojrozměrné virtuální objekty, integrují je ale do skutečného prostředí i vůči pohybu uživatele - ačkoliv to nikdo jiný nevidí, na vašem skutečném stole můžou rajtovat virtuální motorky nebo si zde lze skrze pohybové ovládání stavět minecraftí baráček. Propojení virtuálního prostoru a toho reálného je završeno.

Ačkoliv je Hololens velkým překvapením, Wired shrnuje, že společnost začala Hololens odtajňovat už loni na podzim a o existenci jeho programu se vědělo ještě déle. V praxi se tak vyrojila celý řada názorů, podle nichž "je to tu". Totiž éra rozšířené reality a hraní si s virtuálními vojáky na analogovém stole, popřípadě tonystarkovského designování proudového motoru v luftu, nikoliv skrze hýbání myší. A především nová "killer app", která může spasit technologicky spíše uvadající Microsoft. Potenciál pro casual hry je enormní, Hololens by však měl být sto nabídnout i vtahující virtuální realitu, nikoliv jen rozšířenou realitu, nakonec by tak šmahem předběhl i Oculus Rift a jemu podobné...

hololens-side zdroj: tisková zpráva

Brýle samotné jsou o něco větší než Google Glass, mají však daleko do Oculus Rift helmy. Podle redaktora Wired "zesilují speciální schopnosti (pohybového ovládání), které poprvé představil Kinect s mnohem menší námahou".

Součástí Hololens je pohybové a hlasové ovládání, zařízení má být zcela autonomní (obsahuje vlastní výpočetní jednotku, nepotřebuje sekundární čidla jako Kinect), bezdrátové připojení na Windows 10 jen ale zasazuje do širšího uživatelského rámce. Microsoft sice zatím nesdělil ani cenu ani datum vydání, cílem ale je, aby Hololens používal běžný uživatel Windows 10.

Existuje samozřejmě i řada pesimistů. Na jednu stranu se nelze ubránit srovnávání s Kinectem, který se sice báječně uplatnil při vývoji levných senzorů robotů nebo péči o seniory bez explicitního šmírování, dosah mimo herní casual scénu - a nakonec dlouhodobě i mimo tu - však nakonec nebyl bůhví jak zásadní. Jak rozebírá Polygon, lákání lidí na Hololens se v lecčems nápadně podobá právě propagaci Kinectu, jehož úvodní prezentace byla na míle vzdálená skutečné realitě. Wired má ostatně za to, že Hololens je levobočkem vývoje Kinectu. 

Další pak sahají pro srovnání ke Google Glass. Ani z něho se, vzdor aplikaci v novinařině, záchranářství nebo pornu, zřejmě nestane nový módní doplněk. Zdá se však, že má Hololens oproti jeho problémům navrch. Zatímco se Google snažil své chytré brýle prodat jako něco, co se užívá na veřejnosti, ačkoliv lepší smartphone při troše snahy zvládá skoro totéž, Hololens jsou určené k profesionálnímu používání na pracovišti nebo soukromí domova, přímého konkurenta navíc nemá. VR helmy jako Oculus neposkytují podobné možnosti rozšíření reality, Google Glass pak v podobně rozšířené realitě nemůže konkurovat - nehledě na to, že Google už další vývoj ukončil.

Ačkoliv protiargumenty jistě mají v mnohém pravdu, a na širší soudy beztak chybí více informací, stěží si lze představit dokonalejší čas pro příchod Hololens než období bujícího VR průmyslu. Uživatelé mají hlad po něčem více než je obrazovka počítače nebo televize. Doba tak nikdy nebyla zralejší pro příchod nového ovládacího stylu. Jestli jím však bude Hololens nebo některý z jeho konkurentů na VR/AR scéně, záleží jenom na technických kvalitách. Jisté je, že má-li někdo kapacity, aby donesl virtuální či rozšířenou realitu do běžných domácností jako samozřejmě, je to stále především Microsoft.

Nejnovější články