Tak by se dal charakterizovat procesor Cell, vyvinutý konsorciem STI (Sony, Toshiba, IBM) pro herní konzoli Sony Playstation 3. Opatrnost nám sice velí, dávat si v takto choulostivých případech pozor na přehnaný hype a na reklamní masáž, ale v případě Cell procesoru se prostě nedají některé informace ignorovat. Tím spíše, že pro tentokrát přicházejí z nezávislého, i když neoficiálního zdroje. Chcete-li si udělat představu o možnostech Cell procesoru, uvažujte asi takto. Pokud byste dali dohromady 5 procesorů AMD Opteron, každý se dvěma jádry a každý nataktovaný na frekvenci přes 3 GHz, pak byste zhruba dostali výkon jednoho Cellu na stejné frekvenci.
Pro lepší představu malá úvaha. Když si vypočítáme možný rating procesoru AMD Opteron na frekvenci 3,2 GHz ze vzorce: frekvence v MHz x 3 / 2 + 400, dostaneme se k číslu 5200+ (u jedno jádrového) a k rating asi 10400+ u dvou jádrového Opteronu - a to v případě, že by takový procesor dokázal přidáním druhého jádra svůj výkon zdvojnásobit. Cell má tedy disponovat výkonem, jemuž by odpovídal výkon AMD Opteronu s ratingem 52000+ (slovy padesát dva tisíc plus). Očekává se však, že PlayStation 3 má mít 4 Cell procesory. Vycházíme-li z těchto čísel, měl by jejich výkon odpovídat Opteronu s ratingem 208000+ (slovy dvě stě osm tisíc plus). I kdyby to byla pravda jenom z jedné desetiny, byl by to docela hukot, ne?
Odkud se má takový výkon brát? Stačí se podívat na předpokládané schéma Cellu, aby bylo hned jasno. Cell je v podstatě procesor s 9-ti jádry. Přičemž jedno z nich se trochu podobá jádru z cpu PowerPC G5. Procesoru, který IBM sloužil jako odrazový můstek při vývoji Cellu. Ovšem tady byla jeho funkce zredukována jenom na jakýsi řídící obvod. Zbylých 8 jader se nazývá APU (Attached Processing Unit) a jedná se o velmi výkonné vektorové procesory. Každé APU je plně nezávislé a má přístup do svého vlastního oddílu RAM (není tu žádná cache), takže může zpracovávat data nezávisle na ostatních APU. Může ale rovněž spolupracovat s ostatními APU a počítat jen některý úsek konkrétního výpočtu, zatímco další APU třeba řeší nějakou úplně jinou část. Výpočty na přeskáčku a mimo pořadí jsou samozřejmostí.
V minulosti už tu bylo pár procesorů, které byly svými parametry o hodně napřed. Nikdy se ale neprosadily. I v případě Cellu je situace mnohem složitější a i jeho architektura má svá drobná úskalí (viz článek o architektuře Cell). Tím největším problémem bude asi výroba, která bude plně v režii IBM. CPU má být vyrobeno 0,065 mikronovou technologií a má pohodlně zvládat frekvence okolo 4,6 GHz při napětí 1,3 Voltu, při teplotách přes 80 stupňů Celsia (strop má být 85 stupňů). To se ale snáz řekne, než udělá. I když v Playstation 3 nakonec bude frekvence Cellů snížena, aby se předešlo přehřívání a nemuselo být použito hlučné aktivní chlazení, je jasné, že nároky na kvalitu výroby budou enormní.