Detaily o IBM Cell - spíš elektrárna, než procesor
zdroj: tisková zpráva

Detaily o IBM Cell - spíš elektrárna, než procesor

22. 1. 2005 10:10 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Továrna na výkon, elektrárna, hotová energetická plantáž.

Tak by se dal charakterizovat procesor Cell, vyvinutý konsorciem STI (Sony, Toshiba, IBM) pro herní konzoli Sony Playstation 3. Opatrnost nám sice velí, dávat si v takto choulostivých případech pozor na přehnaný hype a na reklamní masáž, ale v případě Cell procesoru se prostě nedají některé informace ignorovat. Tím spíše, že pro tentokrát přicházejí z nezávislého, i když neoficiálního zdroje. Chcete-li si udělat představu o možnostech Cell procesoru, uvažujte asi takto. Pokud byste dali dohromady 5 procesorů AMD Opteron, každý se dvěma jádry a každý nataktovaný na frekvenci přes 3 GHz, pak byste zhruba dostali výkon jednoho Cellu na stejné frekvenci.
Pro lepší představu malá úvaha. Když si vypočítáme možný rating procesoru AMD Opteron na frekvenci 3,2 GHz ze vzorce: frekvence v MHz x 3 / 2 + 400, dostaneme se k číslu 5200+ (u jedno jádrového) a k rating asi 10400+ u dvou jádrového Opteronu - a to v případě, že by takový procesor dokázal přidáním druhého jádra svůj výkon zdvojnásobit. Cell má tedy disponovat výkonem, jemuž by odpovídal výkon AMD Opteronu s ratingem 52000+ (slovy padesát dva tisíc plus). Očekává se však, že PlayStation 3 má mít 4 Cell procesory. Vycházíme-li z těchto čísel, měl by jejich výkon odpovídat Opteronu s ratingem 208000+ (slovy dvě stě osm tisíc plus). I kdyby to byla pravda jenom z jedné desetiny, byl by to docela hukot, ne?

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Odkud se má takový výkon brát? Stačí se podívat na předpokládané schéma Cellu, aby bylo hned jasno. Cell je v podstatě procesor s 9-ti jádry. Přičemž jedno z nich se trochu podobá jádru z cpu PowerPC G5. Procesoru, který IBM sloužil jako odrazový můstek při vývoji Cellu. Ovšem tady byla jeho funkce zredukována jenom na jakýsi řídící obvod. Zbylých 8 jader se nazývá APU (Attached Processing Unit) a jedná se o velmi výkonné vektorové procesory. Každé APU je plně nezávislé a má přístup do svého vlastního oddílu RAM (není tu žádná cache), takže může zpracovávat data nezávisle na ostatních APU. Může ale rovněž spolupracovat s ostatními APU a počítat jen některý úsek konkrétního výpočtu, zatímco další APU třeba řeší nějakou úplně jinou část. Výpočty na přeskáčku a mimo pořadí jsou samozřejmostí.

V minulosti už tu bylo pár procesorů, které byly svými parametry o hodně napřed. Nikdy se ale neprosadily. I v případě Cellu je situace mnohem složitější a i jeho architektura má svá drobná úskalí (viz článek o architektuře Cell). Tím největším problémem bude asi výroba, která bude plně v režii IBM. CPU má být vyrobeno 0,065 mikronovou technologií a má pohodlně zvládat frekvence okolo 4,6 GHz při napětí 1,3 Voltu, při teplotách přes 80 stupňů Celsia (strop má být 85 stupňů). To se ale snáz řekne, než udělá. I když v Playstation 3 nakonec bude frekvence Cellů snížena, aby se předešlo přehřívání a nemuselo být použito hlučné aktivní chlazení, je jasné, že nároky na kvalitu výroby budou enormní.
zdroj: BlachFord

cappy

Nejnovější články