Kniha jménem YOU chce redefinovat mediální obraz hráčů
zdroj: tisková zpráva

Kniha jménem YOU chce redefinovat mediální obraz hráčů

18. 4. 2013 14:33 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Pokud se nepohybujete výhradně ve velmi benevolentním prostředí, pravděpodobně jste se už setkali s tímto (mediálním) obrazem hráče her: ušmudlaný introvert, žijící ve sklepě rodičů, s brutální radostí z virtuálního násilí, panic. Tento zajisté ošklivý archetyp zhusta napájejí mainstreamová média jako filmy, seriály a knihy. Austin Grossman, vývojář podílející se na hrách jako Ultima Underworld, System Shock, Deus Ex nebo Dishonored se to však jak změnit pomocí svého románu YOU vydaného v těchto dnech v zahraničí.

Ještě o fous hůře než hráči jsou na tom s vykreslením samotní herní vývojáři – na rozdíl od muzikantů, spisovatelů nebo filmařů zkrátka nemají žádnou cool reprezentaci. Přitom třeba autoři české vývojářské knihy Game Industry II se často shodovali v opojném pocitu z tvorby doslova nových, originálních světů. A právě proto je hrdinou YOU fiktivní vývojář Russel Marsh pracující koncem románových 90. let ve fiktivním studiu Black Arts Games.

Právě zde Marsh objeví fascinující kouzlo nového herního média a ještě kouzelnější tvorby virtuálních světů. Po chvíli však narazí na zvláštní bug, jež se vyskytuje v rozličných hrách, a při stopování jeho původu zpátky až do roku 1983 odhalí tajemství, které může celý byznys položit...

Ano, premisa YOU působí až nezemsky tajemně. Grossman o knize ostatně mluví jako o "mysteriózním příběhu". Nicméně možná, že právě podobné "Dan Brownovské" postupy jsou potřeba pro nabourání stereotypního obrazu hráče a nalákání čtenářů z neherních řad.

Pro kované pamětníky však může být o něco zajímavější skutečnost, že YOU je do značné míry autobiografickým dílkem – Black Arts je variací na Looking Glass, v němž Grossman začínal, a zápletka tak popisuje fiktivní vývoj her jako System Shock a Ultima Underworld. Články na zahraničních herních webech proto o YOU mluví jako o tklivém popisu zrodu herního byznysu.

Jak je to však s kvalitami jeho rukopisu samotného? Údajně prý nejde o žádnou rychlokvašku. Grossman momentálně pracuje v Arkane Studios, mezi jeho poslední tituly tedy patří i Dishonored. Jako syn básníka a novelistky člověkem však zjevně měl poměrně blízko i k literatuře, v roce 2007 ostatně vydal svůj poměrně dobře přijatý knižní debut Soon I Will Be Invincible.

Samořejmě šance, že YOU se stane bestsellerem a dočká se komediální adaptace s Davidem Duchovnym v hlavní roli (nebo něčeho podobně mainstreamového), není zrovna vysoká. Přesto je potěšující, že z herní historie se začínají vytvářet psané legendy čtivé pro hráče i neználky.

Bude-li příležitost, na YOU se ještě v budoucnu podíváme v recenzi anglické verze.

Nejnovější články