Hry zdarma: Útěk před Plačícími anděly, dobrodružství v metru a hra za monstra
zdroj: Vlastní foto autora

Hry zdarma: Útěk před Plačícími anděly, dobrodružství v metru a hra za monstra

18. 10. 2015 16:00 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Snad pro blížící se zimní chmury se v uplynulých týdnech sešla celá řada hororů, krváků a jiných herních nestvůrností. Za většinu z nich může globální game jam Ludum Dare 33, pro který vývojáři vyvíjeli freeware hry v rámci tématu hráč jako monstrum. V předchozích týdnech však rovněž vznikla hra, ve které hráče děsí nejgeniálnější monstrum od dob Slendermana. A aby nebylo té deprese příliš, dorazila i magická sci-fi adventura, vypadající spíše jako animovaný film. 

Late Night Shop (download)

Nejzajímavější hrou z následujícího přehledu je first-person horor Late Night Shop, který je vlastně simulátorem utíkání před kopiemi Weeping Angel ze seriálu Doktora Who. Kdo seriál nezná, bude to mít s pochopením konceptu malinko složitější, po prozření se jim však adrenalin jistě vyplaví: stejně jako Weeping Angels jsou manekýni v Late Night Shop statičtí, dokud jsou v zorném úhlu hráčova avatara. Jakmile se však podíváte jinam, nebo když avatar mrkne (!), manekýni se v reálném čase doby, kdy se na ně nedíváte, posunou blíže k vám. Obyčejné rozhlédnutí je tak potenciálně smrtící úkon, z čehož pramení i tíživá atmosféra celého zážitku. Rébusy stojí a padají na nutnosti udržet sochy v hráčově pohledu, zatímco je třeba se urychleně přesunout do jiné oblasti...

Už původní Weeping Angels vedli třeba k modifikaci pro Half-Life 2/GMod, kde hráče podobně "pronásledují" původní sochy z Doctor Who. Ale až Late Night Shop je plnokrevná hra, která vychází ze zmíněného konceptu. Zatím je ale volně šiřitelná verze poněkud nestabilní. Late Night Shop je totiž zdarma ke stažení pouze v pre-alpha verzi (s podporou VR) s tím, že v budoucnu vývojáři ze studia Total Monkery chtějí svůj projekt překovat do komerční verze. Existuje proto slušná šance, že vám - bohužel stejně jako mně - nynější verze hry příliš dobře nepojede. Dostane-li se však mezi šťastlivce, kteří hru bez problémů rozjedou, můžete si naordinovat zážitek, který zatím vyvolává spíše nadšení. Stahujte zde.

zdroj: Archiv

Subway Adventure (download)

Jak napovídá žertovný název (jaké dobrodružství totiž jeden asi tak může zažít v metru), další hra je tradiční příspěvek do stáje artových her. Byť jde podle konzervativnějších hráčů spíše o glorifikované benchmarky než interaktivní zábavu, stále více vývojářů se s gustem do podobných her pouští. Jde o tituly podobné adventurám, které často postrádají hratelnost v původním smyslu toho slova. I když občas musíte sbírat nějaké předměty nebo luštit příběh, prim zde jednoznačně hraje pochodování po netradičních lokacích, které samy o sobě vyprávějí příběh nebo navozují atmosféru jenom tím, že vám stojí v pohledu...

Způsobů, jak něco podobného realizovat, je celá řada. Třeba český příspěvek Rememoried ale zvolil takový, který hráčům aktivně brání si prostředí užít. Stephen Lavelle ze studia Increpare na to naštěstí šel lépe. Jeho first-person explorace Subway Adventure nabízí skoro 50 obskurních, logiku a fyziku popírajících lokací, do kterých vás dopraví surrealistické metro. Lokace jsou tu čistě jenom k tomu, že si je můžete projít a pozorovat, co vše je v nich nenormální. Díky tomu, že tvůrce za Subway Adventure Lavelle nechce peníze, a rovněž díky tomu, že nudnějšími pasážemi lze prosvištět během několika sekund namísto desítek minut, je výsledek překvapivě příjemný. Na zevrubnější popsání halucinogenní adventury Subway Adventure však slova nestačí, zdejší levely je prostě nejlepší projet na vlastní myš. Stahujte zde.

subway adventure 2 zdroj: Vlastní foto autora

Ladybug (download)

I když Ludum Dare 33 s tématem “You are the monster” dala vzniknout hned několika originálním nápadům, jak hráče posadit do role hlavní bestie, většina z nejlépe hodnocených her za záporáky postrádala alespoň základní hloubku.

Jednou nejlepších her tohoto kola soutěže je proto poněkud neinvenční, leč řemeslně vynikající akční 2D hopsačka Ladybug. Hráč zde v těle laboratorně vyvinutého monstra utíká na svobodu, proces se však neobejde bez hbitých prstů, velké porce pixelové krve a ještě větší nálože loadování. Hráče snad nejvíce navnadí skutečnost, že Ladybug lvím podílem připomíná freeware akci Deadbolt - grafikou i nekompromisní obtížností a šancí si s oponenty pořádně pohrát.

V roli vetřelce totiž můžete chodit po zdech i obcházet oponenty ventilačními šachtami, levely jsou přitom přímo navržené tak, aby se hráč skutečně cítil jako vraždící mrcha. Zároveň Ladybug nikomu nic neodpouští - jediná kulka a je po vás, level se restartuje a vše začíná nanovo. Zvláště u pokročilejších levelů plných pastí a přesného hopkání v časovém pressu má Ladybug velký potenciál stát se dobrým důvodem k rozmlácení klávesnice. Rozhodně nejde o chybu, jenom o vysoce nastavenou laťku obtížnosti!

Díky velké rychlosti hry Ladybug disponuje přesně vyváženou mírou motivace. Oproti Deadbolt, bohužel, zcela chybí umělá inteligence nepřátel, v tomto případě vědátorů vyzbrojených pistolemi. Ani ventilačních šachet ale není tolik, aby nabízely větší svobodu. V čistém součtu je tak Ladybug o něco méně zábavný zážitek. Přesto si lze snadno představit, že právě tahle hra by se mohla dočkat kampaně Kickstarteru a možná i komerční verze. Stahujte zde.

LadyBug zdroj: Vlastní foto autora

Red Amazon (download)

Po akci se vrátíme zpět do experimentálnějších vod, i v těchto však dojde na nějaké mordování. First-person adventura Red Amazon od Toma van den Boogaarta (rovněž autora šílenosti Meeuw, připomínající Goat Simulator) však klame tělem hned na několika frontách. Zpočátku titul působí jako další příspěvek k explorační tematice - chata v horách totiž disponuje silnou stylizací a nic se v ní neděje. Naproti tomu široká krajina okolo svádí k tomu vnímat hru jako survival na způsob The Long Dark. A když se pak z webu člověk dozví, že Red Amazon je thriller, možná začne očekávat výskyt zombíků nebo duchů.

Jenže chyba lávky - Red Amazon je skutečně čistokrevný thriller, což znamená, že spoléhá spíše na okamžiky, kdy se na první pohled nic neděje, než na chvíle plné petard, potvor a střelby všude kolem. V praxi je tak hra především pokusem, jestli jde v herním prostředí vyčarovat tíživý pocit naléhavé hrozby jenom z pouhých náznaků. Kdo má čas, nechť hru vyzkouší sám. Red Amazon totiž nejlépe funguje, přistupujete-li k ní jako k obyčejnému “walking simulatoru”. Zbytek zvědavců, které SPOILERY níže neodradí, pak k hraní možná namotivuje odhalení všech karet.

Grafika a pomalá hratelnost tu v prvé řadě jdou na ruku “akčnímu” finále - nikdo totiž při spuštění hry nečeká, co se bude dít. Přesto Red Amazon dává najevo, že nejde o běžný simulátor houbaření. Van den Boogaart několika triviálními náznaky umně naznačí budoucí dění - v první řadě tím, že hned v chatě se k interakci nabízí jediný předmět, totiž sebratelný náboj. Je tedy jasné, že v nějaké fázi hry dojde na střílení. A když hráč dojde do kůlny, objeví náboj druhý a pak i kupu peněz.

Prostředí přesto svádí k dalšímu průzkumu. Nejpozději po odhalení masového hrobu a sebrání flinty je však jasné, že se bude dít cosi podivného. Zvuk projíždějícího auta pak velí, že se blíží finále - a hráč opravdu začne pociťovat stoupající napětí! Závěrečný sekundový showdown je rychlý a hlasitý, snad možná až příliš. I přes nevysvětlený konec a tak trochu podvádějící poslední sekundy hry je ale Red Amazon rozhodně velmi zajímavým pokusem, u něhož se lze zapotit z překvapivě malých a zdánlivě nevinných náznaků děsů. Stahujte tady.

redamazon_1 zdroj: tisková zpráva

Hjarta (download)

Point and click adventury jsou na freeware scéně poměrně častým úkazem, vývojáři totiž často profitují z existence univerzálního Adventure Game Studio Engine. Ten obvykle freeware adventurám vtiskne stylizaci z vrcholné éry žánru v polovině 90. let, čili se pak podobají klasickým adventurám jako je Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Jenom za poslední dobu vzniklo několik AGS adventur, mimo jiné i komediální ztřeštěnina The Case of Jimmy Hendrix (viz níže). Jak už to ale u univerzálních enginů chodí, mnohé hry na něm postavené jsou si podobné jako vejce vejci, a kvalita se tak paradoxně trochu vytrácí. Hjarta však ukazuje, že i na AGS lze vytvořit vrchovatě zajímavý a především netradičně vypadající příběh, respektive kolekci tři krátkých příběhů: jeden za "kosmonauta", druhý za "mučednici", třetí za "robovězně".

Titul je dílem norského nezávislého studia Eight Bit Skyline, které už v AGS vytvořilo dvě jiné pozoruhodné adventury Providence a Skumring: Extra Noir Edition. Hjarta (norsky "Srdce") je oproti nim sci-fi jak se patří, s nádhernou stylizací scén a motivy vypůjčenými z klasik žánru ze 70. let. Zatímco kosmonautova story dýchá scifárnami 60. a 70. let, v nichž nikomu nepřišlo divné, že se na vzdálený svět vydává jeden jediný muž, vězeň je naopak kruté pojednání o vzpouře na palubě retro plavidla. Konečně mučednice nabídne zápletku, připomínající cosi mezi Blade Runnerem a Metropolis.

Za pozornost však stojí nejen příběhy, ale především i famózně povedené animace a netradiční užití AGS - levely občas opouštějí běžné adventurní pohledy na dění "z boku" a dovolují statický pohled do jiného směru, to celé vyvedené v kvalitě solidního animovaného filmu. Zápletky jsou navíc dostatečně krátké a nejasné, aby svou nejasností provokovaly hráčovu fantazii. Je vlastně trochu překvapivé, že je Hjarta k dispozici zdarma. Snad za to může kratší délka a snad i občas podivné řešení rébusů. Výsledek práce Eight Bit Skyline však rozhodně naznačuje, že o téhle partě ještě v budoucnu uslyšíme. Stahujte tady.

zdroj: Archiv


Mohlo by se vám ještě hodit:

Everyday Misanthrope - krátký interaktivní příběh, v němž můžete zažít jeden den v životě mizantropa a ničit život lidem okolo sebe. Krom několika minut zábavy nad vypečenými způsoby, jak někomu zkazit den, titul bohužel postrádá výraznější mechaniky a koncept se brzy okouká. Přesto možná někoho zaujme.

The Case of Jimmy Hendrix - zřejmě nejvtipnější hrou ze všech dnes jmenovaných je detektivní adventura, v jíž Jimmy Hendrix vyšetřuje vraždu Jimmyho Hendrixe, jenom aby nakonec jako pachatele identifikoval Jimmyho Hendrixe a v epilogu ho za to zastřelil Jimmy Hendrix. Jinými slovy, tahle kratičká, ale geniálně nesmyslná komedie se odehrává ve světě, kde jsou ve stylu jisté kultovní scénky všichni kopiemi kultovního kytaristy...

freewares zdroj: Vlastní foto autora

The Sacrifice -  produkt Ludum Dare 33, který má dokonalou premisu, avšak bohužel horší provedení. V The Sacrifice hráč diriguje ostrovní vesnici, zmáhanou nepříznivými živly. Krom rozhodování nad zvýšením zemědělské práce nebo budování domků však musí potají rovněž vybírat obětinu na oltář lovecraftovských bohů, kteří zaručí ochranu v dalším roce. I přes poutavou atmosféru má však The Sacrifice příliš vágní systém, hraní je tak spíše obětí ze strany hráče.

Writhe: The Thing from the Omega Sector - na Writhe je vidět, jak důležité je náležitě vybalancovat vysokou obtížnost a zároveň i svižnou hratelnost. Writhe totiž, podobně jako Ladybug, popisuje příběh monstra na útěku z laboratoře. Kvůli roztahanějšímu tempu však každá chyba (a restart kola) zabolí mnohem více než u Ladybug, což nenávratně vede kroky myši k Exitu a odinstalování.

Meet the Monsta - příspěvek pro Ludum Dare 33, který se vyznačuje využitím reálných předmětů - kulis vystřižených z papíru a naskenovaných do digitálního prostoru. I když je hratelnost spíše podprůměrná, grafika z několika minut hraní Meet the Monsta přesto dělá zajímavý zážitek.

freewares zdroj: Vlastní foto autora

Nejnovější články