Facebook připravuje společně s Unity zbrusu novou herní platformu pro PC
zdroj: tisková zpráva

Facebook připravuje společně s Unity zbrusu novou herní platformu pro PC

22. 8. 2016 16:46 | Téma | autor: Adam Homola |

Herní aktivity Facebooku by časem vydaly na menší knihu, ale faktem je, že se provozovatel dominantní sociální sítě vrhá zpátky do her. Ne snad, že by je někdy opustil, ale svůj počáteční vstřícný přístup kdysi přehodnotil a hrám tak trochu hodil klacek pod nohy. Firma teď ale otáčí a ve spolupráci s Unity Technologies (výrobcem enginu Unity 3D) nabídne jednodušší vydávání her na sociální síti a nového klienta pro PC hraní.

Facebook chce díky Unity Technologies rozšířit a zlepšit sadu nástrojů a služeb pro vývoj her na Facebooku. Součástí smlouvy je také integrace podpory pro exportování a vydávání her přímo na Facebook, rovnou z Unity 3D. Vývojáři by díky tomu měli možnost dostat své hry poměrně rychle a bezbolestně na sociální síť s více než 650 pravidelnými měsíčními hráči, jak tvrdí tisková zpráva.

I když výdělky z her nejsou pro Facebook tak velké jako v letech 2013 – 2015, jen za loňský rok vyplatila firma vývojářům přes 2,5 miliardy dolarů. O hráče tak není na sociální síti nouze, byť se spousta her a s nimi i hráčů přirozeně přesunula na mobilní platformy. Za jak dlouho a jestli vůbec se to začne pomalu měnit, bychom mohli vidět relativně brzy – Unity Technologies už vybrala úzkou skupinu vývojářů, kterým udělila do alfa verze nové verze enginu přístup.

Další vývojáři budou v rámci testování nové verze s integrovaným exportem a vydáváním postupně přibývat - zažádat o to mohou i sami. Stačí navštívit tuto stránku a vyplnit potřebné údaje. Kdo to stihne do 31. srpna, má šanci na získání okamžitého přístupu k Unity 5.4 s exportem na Facebook.

Facebook Games Arcade

Existence nového desktopového klienta zaměřeného na PC hry není pro Facebook žádnou novinkou. Již před několika měsíci přišla firma se službou Facebook Games Arcade, samostatným herním klientem. Ten je stále v betaverzi a vedle klasických casual her, typických pro sociální síť, slibuje také „exkluzivní a vtahující hry, které na facebook.com nenajdete“.

Jistou výhodou je i fakt, že Facebook Games Arcade nabízí pouze hry – od samotného hraní vás tak nebudou rušit žádní přátelé, chat nebo všudypřítomné notifikace. Nový PC klient, který je teď ve Facebooku v aktivním vývoji, název ještě nemá, a byť není nic oficiálně potvrzeno, dá se očekávat, že půjde nakonec o přerod Facebook Games Arcade do něčeho většího.

Hry

Jestliže bude překlápění her, běžících na enginu Unity 3D, na Facebook výrazně snadnější a rychlejší, nabízí se otázka, jaký to bude mít vliv na portfolio her v nadcházejícím desktopovém klientovi. Na Unity totiž už dávno neběží jen malé casual hry, ale najdete mezi nimi například Kerbal Space Program, Inside, Firewatch, Homeworld: Deserts of Kharak, Superhot, Pillars of Eternity, Republique, Crowfall, Grow Home, Grow Up, Oddworld: New 'n' Tasty, The Long Dark, The Forest, Syberia III nebo chystaný remake System Shocku a spoustu dalších.

K tomu si lze připočíst také spoustu mobilních her a vyjde vám poměrně lákavá sestava her různých žánrů, zacílených na celé spektrum hráčů. Takový Hearthstone: Heroes of Warcraft bych spíš v nové aplikaci Facebooku spíše nečekal, ale není těžké si představit, že číslo 650+ milionů hráčů dokáže leckteré vývojáře zlákat.

Řada z hrajících uživatelů Facebooku si totiž novou herní aplikaci nainstaluje, čímž se mohou tvůrcům otevřít dveře k potenciálně mnohem větší skupině hráčů. Porovnávat Steam a Facebook dost dobře nejde, ale 650+ milionů měsíčních hráčů na Facebooku je, minimálně na papíře, podstatně víc než 125+ milionů aktivních účtů na Steamu.

Omezení?

Zástupci Facebooku a Unity Technologies zatím nezveřejnili některé zásadní detaily, které by bylo dobré znát. Budou na nové platformě nějak omezené či třeba rovnou zakázané hry, které běží na jiném enginu než Unity 3D? Je to sice krajně nepravděpodobné, ale i přesto by bylo dobré podobné věci vyjasnit. Nebo třeba, jak moc bude platforma sázet na casual hry, a v jaké míře půjdou obchodníci Facebooku po tradičních studiích? Nebo rovnou po exkluzivitách?

Facebook a Steam si už nyní svým způsobem konkurují kvůli headsetu Oculus Rift a jeho vlastnímu obchodu, při tom hry pro Oculus lze zakoupit i na Steamu. Jestli se z chystané facebookové herní aplikace vyklube časem seriózní konkurent Steamu, záleží především na snaze a dravosti, s jakou bude aplikaci Facebook podporovat a tlačit dopředu.

V minulosti bychom našli ukázkový příklad třeba na straně Microsoftu, který dokázal, že i s jeho prostředky se Steamu nekonkuruje jednoduše. Peníze a zázemí obrovské společnosti tak nejsou v digitální distribuci zárukou úspěchu, ale snaha, dobře nastavené podmínky, dravost a především stovky milionů uživatelů, to by pomoci mohlo.

Na druhou stranu si postupně snad každá větší herní firma dělá svého vlastního klienta a ne všichni dávají své hry na konkurenční digitální distribuci. Desktopová aplikace Facebooku tak může pořád narazit na nezájem velkých vydavatelů a může se z ní stát centrum pro sociální casual hry, indie hry a Oculus Rift, to vše podmíněno účtem na Facebooku.

Nejnovější články