Zákon pouště - recenze
6/10

Zákon pouště - recenze

28. 2. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Blitzkrieg je pravděpodobně nesmrtelný a znovu se vrací ve všech možných i nemožných reinkarnacích. Toto je jeho nový klon, který se zhlédl v postjaderném prostředí jak vystřiženém z Falloutu či Šíleného Maxe.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 28.února 2006
Verze hry: prodávaná/česká
Doba recenzování: pár týdnů

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dost bylo Blitzkriegu! Dost bylo Blitzkriegu! Skutečně? Je pravda, že datadisků a mutací založených na enginu téhle skvělé strategie už máme ve stojanech na cédéčka (ehm, pardon, myslím v poličkách na krabice originálek) požehnaně, ale nějaké místo bychom si ještě měli ušetřit. Blesková válka sice už před několika měsíci přešla do druhé fáze, ale první díl se stále těší velké popularitě. A to nejen u hráčů, ale i u vývojářů. Však už na osvědčeném enginu postavili bezpočet titulů; ať už oficiální datadisky Burning Horizon, Rolling Thunder či Green Devils, a nebo „jiné hry“ typu Karibská krize či Stalingrad. (Vsuvka pro hardcore hráče – zatím nejtužší a v mnoha směrech nejpropracovanější kousek Mission Barbarossa od Active Gaming má bratříčka: vymakaný aktuální přídavek s podtitulem Mission Kursk, který svému staršímu sourozenci vůbec nedělá ostudu). Nyní přichází na trh další klon téhle strategie, který nás tentokráte zavede do postnukleárního prostředí, jenž v mnohém připomíná bezútěšný svět Falloutu či Mad Maxe.

Lekce neslušného chování
Příběh vyprávěný pomocí (docela drsných) komiksových scén mezi bojovými misemi se točí kolem skupiny Kojotů, kteří si nejprve chtějí vyřídit účty s gangem, který zmasakroval jejich vesnici. Na tomto místě je nutno pochválit lokalizační tým Cenegy, jehož dobrá práce je vidět právě hlavně v komiksech – slangové a fekální výrazy, kterých jsou dialogové bubliny opravdu plné, se povedly a skvěle sednou k atmosféře hry. Příběh je lineární a bez možnosti nějakého výběru či odbočky, nicméně není nezajímavý; zvlášť proto, že není nouze ani o konflikty mezi bývalými přáteli a spolubojovníky.

Ústřední roli hraje několik postav, předně hlavní hrdina Brad a jeho kočka Jane, ale i další týpci, třeba jednoruký barman Kyle a jeho prsatá přítelkyně Bonnie. Hrdinové vystupují nejen v kresleném příběhu, ale ovládáte je i v bojových misích. Jejich postup mezi jednotlivými bitvami a získávání zkušeností je také hlavním hmatatelným pojítkem napříč taktickými scénáři, jelikož ve hře není žádný management armády - každou bitvu prostě začínáte s pevně přidělenými stroji.

Třicet map
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bojových misí je ve hře téměř třicet, přičemž jde ve všech případech o pevně dané scénáře. Zákon pouště je určen jen pro singleplayer, žádné mapy pro více hráčů tu nenajdete. Většina bitev je poměrně svižných a rozloha map není nijak zvlášť velká - hra je díky tomu nabitá akcí, že by se klidně mohla přejmenovat na Zákon spouště. Ve hře je i nějaký prostor na taktizování, ale obecně lze říci, že hra je určená spíše méně náročným stratégům. Bitvy jsou zpracovány klasicky v reálném čase, s možností zrychlování a zpomalování času, pauzování, grupování jednotek a podobně.

Většinu úkolů ve scénářích je možné rozdělit do dvou skupin – útočné a obranné, přičemž mezi zadání druhého typu můžeme počítat i eskort civilních vozidel skrz nepřátelské území. Čas od času se budete také plížit s některým z hrdinů, ať už kvůli průzkumu nepřátelských pozic nebo prostě proto, že zrovna nemáte k dispozici žádnou pořádnou káru. Hra má na jednu stranu docela spád, na stranu druhou se zadání misí dost opakuje.

S kulometem na střeše
Hlavní roli hrají bitevní stroje. Jde o vesměs dost bizarní vehikly; zpočátku máte k dispozici hlavně různé průzkumné motocykly či tříkolky a pro střet v první linii vhodnější osobní auta opatřená kulomety či kanóny. Později přibudou těžší kousky; různé modifikované dodávky a offroady. Dojde samozřejmě i na těžce opancéřované stroje – třeba předělaný nákladní tahač či dokonce staré dobré tanky. Stroje jsou poplatné prostředí a některé jsou značně úchylné, třeba Kylův pojízdný bar. Nechybí ani obranné věže či civilní stroje (konkrétně náklaďáky s cisternou), které je v některých misích potřeba eskortovat bezpečně do cíle.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Veledůležitou jednotkou je opravárenské vozidlo, které může (překvapivě) dát do kupy i notně poškozený bojový stroj. Vyplatí se proto poničené jednotky stahovat do zázemí a tam je v klidu opravit. Mechanik má ovšem omezenou zásobu součástek, takže obvykle nemůže fungovat donekonečna. Když už to s vašimi stroji vypadá bledě a opravář není na blízku, můžete vykopat řidiče ven a použít je alespoň jako pěšáky, či případně nahnat do jiného stroje. To je životně důležité zejména v případě hrdinů, jelikož po smrti jakéhokoliv z nich následuje nepříliš oblíbený nápis Game Over.

Průměrné zpracování
Osvědčený engine pracuje stále docela dobře, i když se pochopitelně nemůže svojí kvalitou srovnávat s tituly postavenými na zcela novém základě. Grafika je však celkem slušná, a oproti starším bráškům popisujícím bojiště druhé světové války samozřejmě značně modifikovaná. Postapokaylptické pouštní prostředí sice na první pohled může připomínat Rommelův druhý domov – africká bojiště – ale samozřejmě zde najdete spoustu nových objektů (vraky aut, chajdy stlučené ze všeho možného, barely, různé harampádí a podobně). Čas od času pohled na pustinu osvěží nějaká ta oáza či osada, ale hlavní těžiště zůstává v bojích v otevřené krajině.

Bojové jednotky jsou vymodelovány slušně a příjemně připomínají vozítka z již zmíněné filmové série o Šíleném Maxovi (ano, já vím, že tenhle film v článku pořád omílám, ale ono to přirovnání opravdu hodně přesně sedí). Technické zpracování obecně nijak neoslní, ale ani vyloženě neodradí.
 Nic pro náročné
Zákon pouště je celkem pohodová oddechovka, zvláště pro ty, kteří si chtějí trochu zataktizovat, ale Blitzkrieg a jeho klony jim připadají moc těžké a složité. Lineární, ale milý příběh a herně atraktivní prostředí, osvědčený, i když postarší engine, nepříliš originální mise – to je krátké shrnutí, které charakterizuje tento více méně průměrný, ale nikoliv úplně nezajímavý titul.