You Are Empty - recenze
4/10

You Are Empty - recenze

28. 6. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Když se dělají super-vojáci, dopadá to většinou špatně. Když se do toho pustí rudí komunisté, jinak než špatně to ani dopadnout nemůže. A o tom vypráví příběh této FPS. Dva a půl roku odkládané. Z Ruska. Jak dopadla?

Autor: Moolker
Publikováno: 28.června 2007
Verze: anglická/finální/PC

Zvětšit zdroj: tisková zpráva YOU ARE EMPTY. Ne, já teda nejsem. To ty! Ty jsi prázdná - střílečka. A nejen prázdná, ještě k tomu nudná, naprosto obyčejná, mdlá, ošklivá a brutálně náročná na hardware. Obvykle nemám ve zvyku recenzi začínat spíláním na mizernou optimalizaci, ale když na počítači, který rozeběhne v nejvyšší kvalitě i takové kousky jako Gothic 3, Rainbow Six Vegas či Supreme Commander, mi nějaká budgetová ruská akce s lehce předpotopní grafikou běhá odhadem deset snímků za sekundu... A to i při NEJNIŽŠÍ možné kvalitě... tak se můžu jenom politovat a svému dvoujádrovému Athlon 3800+ doplněnému o 2 GB RAM a 7800GTX omluvit za to, že jsem jej nutil rozchodit něco podobného.

Ještě pro přesnost dodám, že ten luxusní počet snímků se dostavil až po takových třech hodinách hraní. Zajímavé na tom všem je také to, že hra se stává nehratelnou v jakémkoli nastavení. Když šla plynulost k šípku, změnil jsem původní maximální kvalitu (vážně, zprvu to běhalo plynule) na střední, poté nejnižší a hle - slideshow, která vypadá obstojně aspoň na screenshotech, se stala slideshow, na kterou se ani na těch screenshotech dívat nedá.

Oscara za příběh!
Nebo spíše zlatou malinu? You Are Empty vás zavede do doby, kdy komunistický režim v SSSR držel pevně v rukou pápuška Stalin a pětiletky se plnily na 110%. To je (z hlediska hráče) určitě fajn, takových her příliš není. Ale jak přijde na genetické klonování lidí za účelem vytvoření super-vojáků, navíc doplněné o to, jak se experimenty vědcům vymkly z rukou, celé město zkolabovalo a kdo přežil, stal se hrozivým mutantem... nadšení asi hodně rychle odpadne. No a pokud by to někoho nenapadlo již samo od sebe, dodám, že vy jste bezejmenný, němý a prácí sovětských vědátorů poznamenaný geroj, probudivší se na operačním lůžku s lehce vymytým mozkem, který musí veškeré zlo vymýtit. Tak co, Oscara nebo malinu?

Ale filmečky příběh prezentující jsou povedené (i když s dějem často de facto nic společného). Jsou vyvedeny převážně černobíle a pouze „důležité“ věci typu krev mají svou přirozenou barvu, což vše pěkně umocňuje. Je to trochu podobné Sin City a přiznám se, že štěně, které si ve snaze dostat se ven z krámku rozbilo o sklo čumák, mě vážně dostalo a byla to zároveň taková pěkná synekdocha na lidi žijící v Sovětském svazu.

Přímo hleď
Jak jsem již naznačil, You Are Empty je tuctovou střílečkou každým coulem a to je zcela poplatné i hernímu stylu. Vypněte mozek, nad ničím nepřemýšlejte, hoďte nohy nahoru a místy se budete bavit. Ale jakmile zde začnete hledat nějakou hloubku, originální nápady či alternativní způsoby řešení různých situací, akorát zklamaně zjistíte, že nic takového sem cestu nenašlo.

Průchod úrovněmi je zcela lineární a pokud cesta náhodou nepokračuje jasně viditelnou chodbou, stojí kousek vedle výbušný barel, který po rozstřelení vytvoří chodbičku provizorní. Anebo vidíte prkny zablokovaný průlez, takže dřevo rozbijete. Pokud se pro změnu dostanete k zavřeným dveřím, kterými zaručeně musíte projít (dveří je jinak normálně samozřejmě nespočet, všechny jsou stejné a všechny nejdou otevřít), jednoduše je někde okolo čudlík, kterými je otevřete. A tak bych mohl pokračovat. Ačkoliv tu tedy je vidět jistá snaha autorů nevést hráče rovně za nosem, všechny rádobypřekážky jsou natolik provařené a pro každého, kdo má za sebou několik stříleček i zautomatizované, že tu jsou prakticky zbytečně a pouze demonstrují zoufalou tvůrčí neoriginalitu.

Platí to vždy a všude, nic komplikovaného zde nenajdete, takže na to myslete, ať pak nejste zklamáni jako já, když jsem po chvilce bloudění na jednom nádvoří vyskočil na stříšku, ze stříšky na trubky, které se táhly nad zemí podél zdi domu... a následně zjistil, že tudy cesta nevede. Jen jsem si prostě nevšiml těch schodů pod onou stříškou, kterou jsem zdolal s  pocitem satisfakce „že jsem tu tajnou cestu přece jen našel“. Inu, nenašel.

Trochu si to odporuje s mým tvrzením, že postup úrovněmi je zcela lineární, ale jednou se mi stala taková zajímavá příhoda spočívající v tom, že jsem spadl z jedné střechy, jako negr v Pulp Fiction plachtil čtyři patra a nejenže to přežil, ale navíc musel opakovat poměrně dlouhý úsek. Takže ano, koridorový styl, kde pořád jdete vpřed a zpátky nemůžete, není moc košer a nemám ho rád, ale takhle bych si jeho odbourávání nepředstavoval. I když to byl spíše bug.

Padlé město
Ačkoliv je tedy design úrovní na úrovni prvního Dooma, jejich výtvarné zpracování je na tom o poznání lépe. Jak tak postupujete hrou, opravdu si uvědomujete, že se tu stalo něco vážně průšvihového a kolaps ruku v ruce s lehkou utopií na vás dýchá každým krokem. Vše je prostě srovnáno se zemí. Všude okolo navíc plandají rudé propagační materiály („Mír, práce, květen!“), navíc psané azbukou, což vše hezky umocňuje. Prostředí sice není ani zdaleka tak výpravné a vypovídající jako v Half-Life 2 a apokalypsa byla v Gears of War zpracována mnohem lépe, ale atmosféra jinak značně pokulhávající hratelnost přeci jen táhne nahoru.

Autoři měli očividně tendenci klasickou FPS hratelnost okořenit o drobné survival prvky – do hry, která vypráví o zdevastovaném městě plném mutantů se to přeci parádně hodí – leč zůstali někde na půli cesty. Nebo spíše na jejím samotném začátku. Hororovou atmosféru se totiž snažili navodit ne úplně dobrou cestou. Prostředí je jednoduše pořád šedé, nepřátelé vypadají zvráceně a, co je nejhorší, bafají na vás na místech, kde byste to nejvíce očekávali (třeba úzká chodba s výklenkem, do něhož nevidíte). Vše je samozřejmě brutálně předskriptováno a výsledek je takový, že se nelekáte vlastně vůbec a spíše jen nechápavě kroutíte hlavou, jak si někdo vůbec mohl myslet, že vás takto předvídatelným trikem zvedne ze židle.

Hra je vůbec plná klišé, mluvil jsem o tom už v rámci level designu a stále nemohu skončit. Velký problém je totiž i v tom, že vás nijak nepřekvapuje, je to stále ta samá jízda a kdyby mě při ní někdo vyfotil, měl bych na výsledném obrázku asi hodně tupý (a prázdný) výraz. Akce je neskutečně mdlá, stereotypní, nezáživná a F.E.A.R. nesahá ani na oloupanou kůži na patě. A když už někdy na nějaký ten pompézní okamžik, člověk má pocit, že ta hra sebe sama snad paroduje. Explodující věž nebo padající most je sice cool, ale vážně nevím, jak to může spustit likvidace nepřítele, který se na inkriminovaném místě nacházel. Zřejmě v sobě nosívá nějakou trhavinu explodující poté, co je zabit...

Mrtvolky na pochodu
Pořád se o nich zmiňuji, tak se jim konečně budu více věnovat. Musím uznat, že na jejich variabilitě v Mandel ArtPlains a Digital Spray Studios zapracovali - potkal jsem desítky druhů a ani jeden z nich nepřipomínal nic, co byste pozdravili na ulici. Vše je zkrvavené a když ne zkrvavené, tak shnilé či zetlelé. Anebo všechno dohromady, pochopitelně. Potkáte se s pajdajícími mrzáky, nemocničními sestřičkami bez dolní čelisti, pejsky, jimž trčí ven vnitřnosti, krysami, selkami se srpy, létajícími chlapíky s kastrolem na hlavě, alternativními SSáky či obřím monstrem, vlastně takovou horu masa a svalů, která si ke mně ve městě razila cestu odhazujíce při tom okolní auta.

Mým osobním favoritem jsou pak přerostlé slepice, které jsou samy o sobě super, ale jejich uvedení na scénu je zpracováno snad nejhůře, jak to šlo. Chvíli před tím, než se s nimi na farmě setkáte, prostě najdete kus papíru (nebo spíše o něj zakopnete, tyhle na oko skryté poznámky se vážně nedají přehlédnout), na němž kdosi psal, že slepice posledních pár dnů magoří a hrozně rostou. To tam rovnou mohlo být „Za dvě minuty na tebe vyběhnou přerostlé slepice.“ Nebylo by přeci mnohem lepší, kdyby na vás zničehonic zaútočila podobná monstra, vy byli vyjukaní z toho co to bylo a chvíli na to teprve tento papír našli?

Ale tím problémy nekončí
Že si jsou příslušníci jednoho druhu nepřátel do nejmenších detailů podobní je celkem normální, ale vývojáři udělali tu chybu, že je navrhovali ve stylu „do každého levelu pár typů, které uvidíte jen tady a nikde jinde“. Jasně, selka se asi do centra města jen tak nedostane, ale proč v jedné továrně zmutovaná obsluha v montérkách je a v druhé továrně vedle už není, nechápu. Stejně tak mi nejde do hlavy v čem tedy spočívala ona hromadná mutace obyvatelstva, že v jedné oblasti vznikli mutanti takoví a v jiné již zase onací... A co vlastně dělají hasiči na půdě rozpadlé fabriky?

Jdou po vás, to v každém případě. Doslova a to se týká všech zlounů. Na jakékoliv krytí, nemají-li to přímo naskriptované (na dvě vteřiny vykoukni, na dvě vteřiny zalez, na dvě vteřiny vykoukni...), kašlou a prostě se vám s demencí sobě vlastní ženou přímo do náruče. Tedy pokud si vás všimnou, na dálku vás totiž většinou ignorují a s takovou sniperkou se mi povedlo vykosit hlouček nepřátel aniž by se aspoň podrbali na novém tělním otvoru. Na druhou stranu, stejně tupě asi vypadá i samotný hráč. You Are Empty po vás nechce žádné taktizování, útočení ze zálohy ani jiné zbytečnosti. Stačí nevpadnout přímo mezi bandu nepřátel a máte vyhráno. Tohle je střelnice, kde se všude válí lékárničky a munice. Nic víc.

Pokud jde o zbraně, ty jsou zcela tradiční a do rukou se vám tedy dostane hasák, pistole, brokovnice, několik rychlopalných kvérů, sniperka či molotovův koktejl, který je však kvůli takřka stále stísněnému prostředí prakticky nepoužitelný a navíc plní i funkci granátu. Místní vědci zřejmě vymysleli takový koktejl, který se nejenže po dopadu rozprskne a vše zapálí, ale navíc i bouchne.

Dosvidanija
Zpracování je na dnešní poměry (hra měla původně vyjít už před několika lety) prostě slabé, chybí jakékoliv pokročilé (nejen) částicové efekty, stínování, pořádné nasvětlení scény, detaily postav i prostředí atd. A když k tomu „přidám“ (přidávat něco, co není, jde totiž těžko) prakticky žádnou fyziku, trapné animace, místy nemožnost zasáhnout oponenta (střelím do něj a ono nic), sem tam problikávající textury a samozřejmě onu mizernou optimalizaci, navíc doplněnou o nestabilitu, která mi dokonce několikrát restartovala počítač... je něco vážně v nepořádku.
Sem tam se rozezvučí i hudba, která je sama o sobě pěkná, ale tohle líznuté techno se sem, podobně jako v El Matadorovi, podle mého názoru nehodí. Podobně na tom je i dabing několika málo postav. Nejde jen o to, že vůbec nefunguje synchronizace hlasu s pohybem čelistí, ale aby fousatého dědulu, kterému na záda od pohledu klepe zubatá, daboval odhadem dvacetiletý klučina, to už chce vážně dost odvahy. Stejně tak jako dovolit si vybodnout se na multiplayer, i když to je to nejmenší.

Stáhněte si: Trailer