World of Warplanes - recenze
7/10

World of Warplanes - recenze

27. 11. 2013 21:00 | Recenze | autor: Jan Olejník |

Wargaming vzal s World of Tanks svět online hraní ztečí a jeho neúprosná marketingová kampaň se valila vpřed stejně jako tanková četa. Nyní se ale mají bitvy přenést do oblak a ve vzduchu zůstává viset otázka, zda byl úspěch World of Tanks poctivě plánovaným postupem, který lze zopakovat, nebo shodou šťastných náhod.

Samozřejmě, od World of Warplanes nemůžeme očekávat vysoce realistický letecký simulátor, ale naopak by si měli spokojeně chrochtat příležitostní piloti, kterým k vyřádění stačí free to play model, zjednodušené ovládání a pětiminutové bitvy. Měli by.

Vzhůru do oblak

Na poměry free to play arkády je World of Warplanes hra poměrně macatá - počítejte s instalací o velikosti přes 15 GB, což je ale vyváženo opravdu bohatým katalogem létajících strojů, čítajícím více než sto kousků. Samozřejmě začínáte jako naprostý nýmand ve stroji, který se sotva odlepí od země a v prvních bitvách si budete připadat jako holub, na kterého se sneslo několik řádně hladových orlů.

Pokud totiž do hry skočíte rovnýma nohama, bude se prvních několik vzdušných soubojů nést ve znamení mírného rozladění či znudění. Letadlo je pomalé, na grafice se vaše oči zas tak nepopasou a až doletíte někam, kde se něco děje, čelně se s vámi srazí nepřátelský letoun. Hra vám následně doporučí odejít zpět do hlavního menu, vybrat si jiný stroj a připojit se do další hry.

Po absolvování několika zápasů jsem začínal mít jasno, v čem současná verze WoWP kulhá. Je to absence jakékoliv direkce a týmového plnění konkrétního cíle, navíc v kombinaci s tím, že je vám úplně u ocasní plochy, jestli váš tým vyhraje nebo ne. Vás sestřelili, zbytek vám může být šumák. Jediným multiplayerovým režimem je zde v podstatě Team Deathmatch, tudíž odpadá nutnost soustředit se na splnění konkrétního úkolu - všichni se účastní vzájemného cedníkování, což ale fanouškům podobného stylu nemusí vadit.

Zatímco týmové přestřelky ve hrách typu Counter-Strike či Call of Duty svádějí k tomu, aby se hráči alespoň trochu snažili běhat pohromadě, na otevřeném nebi se jednotlivá letadla rozprchnou jak hejno much. Vzhledem k tomu, že každý stroj má jiné parametry, není snadné držet s rychlejšími krok a tak vám záhy zmizí v dálce.

Samozřejmě, situace se časem zlepší s tím, jak budete poznávat taje vzdušné bojové taktiky, naučíte se několik důležitých manévrů a vůbec vám přejdou herní mechaniky do krve. Nelze opomínat ani nákup nových letadel, které se s každou další úrovní výrazně zlepšují. Rozdělena jsou navíc do tří hlavních kategorií: stíhače, těžké stíhače a bitevní letouny.

Po odehrání sotva pár zápasů si tedy každý hráč může vybrat konkrétní třídu dle vlastního herního stylu. Někomu bude vyhovovat malý obratný stroj, jiný zase preferuje létající pevnost. Je příjemné, že rozdíly mezi jednotlivými letadly jsou opravdu znatelné a nakupovat nové kousky (samozřejmě s rozvahou) má smysl. Aby se vaše bodové konto dvojnásob zapotilo, lze si navíc dokupovat upgrady, často též unikátní pro konkrétní model.

...

Je pak značně individuální, zda ve hře vydržíte grindovat dostatečně dlouho na to, abyste si odemknuli i ty nejpokročilejší stroje a jejich vylepšení. Náturou je totiž World of Warplanes spíše rychlovkou na zabití několika (desítek) minut volného času. Aby vás svižně odsýpající souboje dokázaly bavit celé odpoledne, musely by být o něco komplexnější, obsahovat více různých herních režimů (uvidíme, co přinesou další updaty) a výrazněji rozdělovat role jednotlivých hráčů.

Terén ve hře je navíc reprezentován spíše malým kouskem náhodně zvlněné krajiny, která vám v taktizování zas až tak napomůže – především proto, že ovládání je skutečně jednoduché a je téměř bláhové myslet si, že nebezpečným kličkováním těsně nad zemí setřesete pronásledovatele. Oni to totiž zvládnou taky.

Je ale jasné, že v momentě, kdy se sejdete s několika kamarády a dáte dohromady malé sehrané družstvo, stane se létání podstatně zábavnějším a je možné, že u hry strávíte celý večer. Ale vzhledem k čistě multiplayerovému zaměření celé hry bychom čekali, že Wargaming vymyslí už při výstupu z beta verze nějaký způsob, jak k lepší spolupráci motivovat i náhodně připojené hráče.

World of Arcade

Arkády jsou fajn, no ne? Díky nim si můžeme i my, obyčejní hráči, vychutnat pocit, že řídíme nějaký úžasný stroj, aniž bychom kvůli tomu museli investovat desetitisíce do profesionálních volantů, sedaček, joysticků či skříněk s přepínači věrně napodobující ty z opravdových letadel. A i přes zjednodušený fyzikální model stále máme dojem, že ovládáme automobil, motorku, loď či letadlo. Zkrátka i arkáda se musí dobře vyladit.

World of Warplanes balancuje na hraně. Na jednu stranu můžete celou hru ovládat jen pomocí myši, takže se pro vaši druhou, volnou ruku otevírá celá škála netušených možností, na druhou stranu ale fyzikální model příliš nedodává ten správný feeling, že byste manévrovali s mrštným útočným letounem.

Zážitek se o něco zlepší v momentě, kdy poctivě prolezete ovládání a namapujete i akce, které standardně nejsou přiřazeny k žádným klávesám. Pak se váš pohybový repertoár o něco rozšíří, takže ke slovu přijdou nejen vývrtky a střemhlavé pády, které vás tu a tam z prekérní situace dokážou vysekat.

Většinou je to ale o tom, kdo má silnější kulomety a jak rychle se dokáže za svoji oběť pověsit. Sestřelení je pak dílem okamžiku a ani upgradovaný bitevní letoun typu Iljušin IL-8 není zárukou, že na nebi vydržíte až do konce zápasu. Naštěstí ale dobře funguje systém matchmakingu, takže se nemusíte bát, že by si na vás smlsli piloti ultimativních stíhačů trávící u hry dny i noci.

Obecně je tedy World of Warplanes v této chvíli spíše technologicky nepříliš impozantní hra, což nutí k přemýšlení o tom, jestli by nebylo lepší nacpat peníze do vývojářského oddělení namísto opulentního marketingu. Na druhou stranu je nutno ocenit, že hru v době testování nesužovaly technické problémy a síťový kód i samotný program se jevily jako stabilní.

Když dva dělají totéž…

Ve spojitosti s Wargamingem nelze nezmínit přítomnost mikrotransakcí, které pohání celou hru. Platby ve hře jsou skutečně přítomny téměř všude, ale drží se, stejně jako ve World of Tanks, v rozumných mezích. Hra vás za neúspěch trestá jen minimálně (například poplatkem za opravy) a díkybohu se zde nevyskytují podobné legrácky jako u bezplatných titulů od EA, kde musíte často i několik hodin čekat, než se provede konkrétní akce, zatímco hra drze natahuje hrabivou ruku po vaší kreditce.

Největší páka na vaše konto bude pravděpodobně touha zakoupit si volné sloty pro další letadla, ale nejedná se o kdovíjak zásadní věc. Občas mi ale připadalo, že se v jednotlivých měnách, zkušenostech a převodech mezi nimi docela ztrácím.

Kdo má pořád dávat pozor na to, zda raději vyměnit zlato za stříbro a zkušenosti za peníze, nebo kdy je zrovna lepší zrychlit trénink posádky a kdy naopak ne. Hlavní menu doslova překypuje všelijakými funkcemi s nepříliš jasnými popisky a komplexními podkategoriemi. Asi bych kromě tutoriálu na létání potřeboval i průvodce pohybem v menu.

....

World of Warplanes se tedy těsně po svém oficiálním spuštění jeví jako fajn free to play arkáda, která potřebuje v několika podstatných aspektech rozšířit a postupem času skrze updaty dopilovat. Jenže, stačí jednou spustit War Thunder od Gaijinu, aby se váš úhel na WoWP změnil. V ten moment pochopíte, co všechno ještě Wargaming musí do WoWP přidat a dodělat.

War Thunder je v skvělá demonstrace toho, jakými způsoby lze ovlivnit hratelnost - od vyladění fyzikálního enginu, přes ovládání až po vhodně nastavené cíle multiplayerových zápasů v kombinaci s adekvátními odměnami.

World of Warplanes nedělá nic špatně, svým nenáročným přístupem naopak spoustu z vás dobře pobaví, ale ve srovnání s konkurencí ztrácí body kvůli menší škále možností, jak se ve hře realizovat. V této chvíli je World of Warplanes dost jednostranně zaměřená na chvilkovou zábavu, jakkoli se to může do budoucna změnit na konto pravidelných updatů.

World of Warplanes tedy potěší především ty, kteří si chtějí na pár minut zalétat, nic moc u toho neřešit a ještě si volnou rukou podpírat bradu. Potěší i kompletní česká lokalizace. Každý má trošku jiné chutě a třeba zrovna vám zachutná koktejl, který v sobě obsahuje nenáročnou hratelnost, pestrou škálu létajících strojů a rozumné hardwarové nároky.

Kdyby World of Warplanes byla jediným kohoutem na smetišti, mohla by pomýšlet na vyšší mety. Ale díky agresivní konkurenci v podobě War Thunder se nedostatky aktuální verze WoWP odhalují v plné „parádě“. Oba tituly jsou k dispozici zcela zdarma a v této chvíli je tedy jasné, který z nich by měl být vaší první volbou. Zároveň se oba dva pořád vyvíjí a situace se může kdykoli změnit.

Stejně jako v případě jiných onlineovek se i k World of Warplanes za čas vrátíme, abychom zhodnotili jestli se hra někam po vydání posunula, přešlapuje na místě nebo snad dokonce udělala krok zpět.

World of Warplanes nabízí svižnou a snadno pochopitelnou hratelnost, záplavu letadel a krátké intenzivní zápasy na vyplnění volného času. Aby však dohnala a předehnala konkurenční War Thunder, budou se muset tvůrci hodně snažit a nešetřit v updatech novým obsahem.