Tiger Woods PGA Tour 10 - recenze

Tiger Woods PGA Tour 10 - recenze

11. 8. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Realističtější golfovou simulaci jste doma ještě nehráli. Letos poprvé s citlivým ovladačem WiiMotionPlus a počasím, jaké právě panuje na skutečných hřištích.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 11.srpna 2009
Verze hry: prodávaná/anglická/Wii

Naposledy jsme recenzovali PGA Tour ročník 2007. Pravda je taková, že u nás golf není tak oblíbeným sportem jako fotbal nebo hokej, a i proto jsme se dalším ročníkům moc nevěnovali. Ono ostatně nebylo o co stát, jednotlivé verze se příliš nelišily. Tedy až doposud. Letos v Tiger Woods PGA Tour 10 došlo díky podpoře WiiMotionPlus k obrovskému posunu v uvěřitelnosti ovládání a celkové atmosféře, což už prostě nelze přejít bez povšimnutí. Protože se EA tento ročník zaměřili zejména na Wii verzi a to z výše nadneseného důvodu, celá recenze vychází pouze z ní (máte-li nějakou poznámku k jiným platformám, uvítáme ji v diskusi).

Rozmanité módy
Po spuštění hry se přehraje video s radostnými pózami samotného Tigera Woodse a hned následuje bohatá úvodní nabídka: Play Now, My Career, Game Modes, Online, Disc Golf, Golf Party, Tutorials a Options. Play Now je rychlý přístup k základním hrám. Na jedné obrazovce si navolíte počet golfistů, jeden z šesti způsobů hry (klasické počítání míčků, souboj o vyhrané jamky a tak dále), obtížnost, počet jamek a hřiště. Podobný účel má kolonka Game Modes, kde jsou na výběr další varianty pravidel, třeba týmové nebo minihry.

oficiální obrázky z Wii verze

Golf Party je souboj až čtyř hráčů v sériích bláznivých party her: o nejdelší odpal nebo ničení papírových terčů. Nicméně vaší první volbou by měl být tutoriál. Je krátký, ale pro pochopení ovládání ho velmi doporučuji. Než jsem ho absolvoval, pohyboval jsem se v turnajích kolem deseti až patnácti míčků nad par. Po jeho zvládnutí už jsem normu hřiště v klidu zahrával a postupně se dále zlepšoval.

Ovládání
Hraní je na Wii díky novému citlivému ovladači prostě úžasné. Nemohu říci dokonalé, protože pár malých mušek, tedy spíše jepic, se přeci jen najde. Na druhou stranu, tak dokonalý simulátor jste ještě nehráli, Tedy pokud nemluvíme o profesionálních zařízeních za stovky tisíc korun. Odpal probíhá tak, že zvolíte typ hole, otočíte postavu ve hře požadovaným směrem a míček odpálíte takovou silou, jakou potřebujete. Trochu nepřirozené je potom dodávání rotace míčku, která probíhá ve hře až za letu pomocí směrového kříže a zatřepáním ovladačem. Dle toho, jak silně šviháte, tak hodně míček rotuje. Všechno ostatní, od falší po sílu, už ovládáte pouze pohybem WiiMote ve vaší ruce.

Na výběr je několik variant a obtížností ovládání. Od možnosti All Play, která je určená nezkušeným a menším hráčům, po standard až advance mód pro odpaly. Putty lze provozovat ve dvou módech – Classic a Precision. U prvních tří jmenovaných jde hlavně o to, jaké podpůrné prostředky máte k dispozici. Jestli vidíte trajektorii budoucího letu míčku nebo preview dráhy při puttu. Čím obtížnější nastavení, tím méně pomoci.

Druhá skupina se týká způsobu dopravování míčku do jamky na samotném greenu. Jestliže hrajete s WiiMotionPlus, nemá o volbě Classic, která počítá s několika holemi pro různou sílu úderu, vůbec cenu přemýšlet. Precision funguje prostě tak, jak byste očekávali. Stoupnete si nad míček, dle vzdálenosti od jamky a sklonu hřiště ho odpálíte.

Jediné, co nemohu o ovládání říci, je to, že by bylo realistické. Ale to jen proto, že sám jsem zatím hrál jenom minigolf, takže dokáži posoudit jenom puttování, které odpovídá skutečnosti docela přesně. Tedy až na zpětnou vazbu, samozřejmě.

Nejlepší na tom ale je, že ovládání přejde každému do ruky velmi rychle. Zkoušel jsem hrát s kamarády, šedesátiletým tchánem nebo s neznámými lidmi v hospodě a ti všichni byli schopní mě porazit. Většinou zkazili první jamku, ale potom už to byl vyrovnaný zápas.

Kariéra
V podstatě jde o standardní mód, jak jej známe z podobných her. Nejprve si vytvoříte svou postavu, vyberete základní nastavení (např. levák – pravák, počet kol v turnaji) a okamžitě jste vhozeni do turnajového kolotoče. Abyste se dostali alespoň na amatérskou úroveň, je nutné splnit tři podmínky: vyhrát čtyři turnaje, mít menší průměr než sedmdesát pět míčků na kolo a ve finálovém turnaji uzavírajícím celou sezónu skončit do třicátého místa. Osobně jsem ke splnění prvních dvou možností potřeboval cca půl roku herního a přibližně sedm hodin čistého času. To jest nějakých deset turnajů, načež jsem zbytek roku přeskočil a rovnou postoupil k amatérům.

V této třídě mám opět splnit tři podmínky, abych se konečně propracoval na turnaje, kde se střetnu se samotným Tiger Woods. Většina turnajů probíhá klasickým způsobem, to znamená, že se sčítá celkové skóre, ale jsou i takové, kde se hraje na jednotlivé jamky s předem daným soupeřem. Jestliže za zápas vyhrajete více kol než soupeř, postupujete do dalšího kola. Dalo by se říci, že je Tiger Woods 10 vcelku přímočará hra.

V kariéře se žádných vylomenin nedočkáte, prostě jezdíte z jednoho hřiště na druhé a účastníte se turnajů. Aby to nebyla taková nuda, za každý skvěle provedený odpal, putt nebo dobré umístění v turnaji vám přibudou peníze. Za ně si nakupujete veškeré golfové vybavení a oblečení. Většina dražších kousků je potom spojena s několika bonusy, například síla úderu, přesnost nebo štěstí. Takže se určitě vyplatí jednou za čas zajít do obchodu a trochu se vyparádit. Sám mám už v nose naušnici (přidala mi 2x štěstí) a pozlacené zuby (1x štěstí). Jako usedlý golfer opravdu nevypadám.

Vývoj golfisty
Kromě peněz při hraní získáváte zkušenosti, které se dělí do osmi kategorií. Jak už jsem uvedl, jedna ovlivňuje sílu, další přesnost, rotaci míčku nebo vysekávání se ze zapeklitých situací. Bodíky k vlastnostem přidáváte bezchybným plněním daných dovedností přímo při hraní. To znamená, že když se vám povede daleký odpal, získáte několik bodů k síle, jestliže dobře vytočíte míček, vylepšíte si rotaci. K osmi skupinám se přidá ještě devátá obecná, do níž se přičítají body za birdie nebo eagle (jedna nebo dvě rány pod par) a pár dalších akcí. Z této skupiny můžete bodíky rozdělovat do kterékoli z osmi skupin.

RPG prvek je v této hře velmi silný a znatelně ovlivňuje dění na hřišti. Například na delších jamkách, které mají par pět úderů, je zkušenější golfista schopen se dostat na green (tedy do okolí jamky) na dvě rány, kdežto začátečník musí švihnout do míčku třikrát. A jestliže velmi často o celkovém vítězi turnaje rozhoduje jeden úder, je schopnost dalekých odpalů velmi důležitá. Vpřed v kariéře vás tedy neženou jen peníze, které se mimochodem dají vydělávat i při multiplayerových zápasech, ale i zlepšování samotného golfisty. To je navíc řešeno velmi nenásilně, to znamená praxí při hře.

Online a Disc Golf
Tiger Woods 10 je velmi silně spjat s online režimem. Ten je na poměry nejen Wii docela bohatý. Samozřejmě můžete hrát proti kamarádům, ale mnohem zajímavější jsou denní a týdenní turnaje, kam se jednoduše přihlásíte a soutěžíte s hráči z celého světa. Velmi zajímavou volbou je pak Play the Pros, kdy v době konání skutečných turnajů na dálku soupeříte s živými golfisty potícími se na skutečném hřišti.

No a nakonec se můžete přesvědčit, jak jste na tom v porovnání se všemi ostatními virtuálními golfisty na celém světě, případně bojovat o první příčku v žebříčku podobnému tomu z PGA. Úžasné je, že díky propojení s kanálem předpovědí počasí je na všech hřištích ve hře právě takové počasí, jaké jsou v tu dobu na daném místě.

Disc Golf by se dal považovat za úplně samostatnou hru. Nejde o nic jiného, než že místo holí a míčků používáte k dosažení jamky (koše) frisbee. Disc Golf jsem zkoušel několikrát a musím se přiznat, že jsem moc úspěšný nebyl. Stejně jako s holí, je i s diskem nutné velmi přesně mířit, dávat pozor na jeho natočení vůči všem prostorovým osám a pustit ho v tu pravou chvíli. A to je sakra těžké. Jen je škoda, že Disc Golf obsahuje jen jeden způsob hry. Vyberete si počet hráčů, hřiště a hrajete. Kdyby EA zkopírovali kariéru jako z golfu nebo připravili nějakou její odlehčenou variantu, vůbec bych se nezlobil.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak si tak recenzi pročítám, zjišťuji, že jsem nezmínil spoustu dalších menších věcí, které přispívají k celkovému velmi pozitivnímu zážitku. Ať už je to komentář, skandující diváci, na poměry Wii docela pěkná grafika, možnost kupovat si bláznivé kostýmy za WiiPoints nebo různé způsoby odpalování míčku při používání různých holí. Jednou je nutné se napřáhnout a co nejvíce švihnout, jindy, třeba v písku, je zase nutné míček podebrat a zaseknout. Když to všechno sčítám a sumíruji, nemohu jinak, než napsat, že Tiger Woods 10 pro Wii s použitím WiiMotionPlus je ta nejlepší golfová hra, jakou jsem kdy hrál.

Stáhněte si: Demo z Xbox Live nebo PlayStation Network, Trailer

Související články: Novinka, Tiger Woods 07 recenze, Tiger Woods 06 recenze, Tiger Woods 2005 recenze

Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem

Pavel Oreški

Nejlepší golfová simulace, kterou můžete doma provozovat. ednoduché, ale naprosto výstižné hodnocení Tiger Woods PGA Tour 2010. Absolutní hodnocení nedostává za pár malých chybyček, jako například nelogické ovládání rotace míčku nebo na dnešní poměry slabší grafické zpracování v porovnání s jinými platformami. Ale vynikající kariéra i parádní multiplayer znamená devět a půl palce nahoru!