The I of the Dragon - recenze
8/10

The I of the Dragon - recenze

30. 4. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ve fantasy titulech se dost často vžijete do role chrabrého rytíře nebo jiného pošuka, jehož jediným cílem je zabít strašlivého draka. V novém akčním RPG The I of the Dragon je to ovšem trochu opačně...

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 30.dubna 2004
První česká recenze finální verze hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1,5 týdne

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Draci to mají ve filmech, knihách a vlastně i v počítačových hrách většinou dost těžké. Stačí, aby se trochu prolétli v okolí nějakého města, a už je oheň na střeše (někdy doslova). Kdejaký přitroublý hrdina se chce proslavit zabitím majestátního stvoření a chudákovi drakovi většinou nepomohou ani výmluvy, že volské spřežení i se sedlákem vlastně snědl jen úplnou náhodou a nedopatřením. Nutno podotknout, že počítačové hry vás většinou staví právě do role bojovníků proti drakovi. Čestných výjimek, ve které naopak kopete za druhou (okřídlenou) stranu, je opravdu jen pár. A o to více potěší, že do nepočetné rodinky dračích her nyní přibyl další titul.

Tři dračí hrdinové
Příběh hry je opravdu chabý. Prostě jednou se strašlivý zloun Skarrbor rozhodl, že na světě je nějak moc pěkně, a pokusil se zlikvidovat všechny dobré, a nebo alespoň normální lidičky. Docela mu to vyšlo, a po jeho řádění zůstalo jen jedno lidské město. Ale nebojte se, naděje na znovunastolení pořádku a starých dobrých časů dosud žije. A tou nadějí jste samozřejmě vy. Respektive mladý drak, kterého ve hře I of the Dragon od Primal Software ovládáte.

Je jen na vás, jakého okřídlence si pro svůj nelehký úkol, tedy osvobození říše Nimoa od zlých sil, vyberete. Modrý Barroth je mocný kouzelník, ale zároveň je nejpomalejší a nejslabší z dračí trojice. Černý Morrogh je průměrný bojovník a jeho hlavní síla tkví v nekromancii, i když ovládá i jiná zaklínadla. Trojici uzavírá rudý Annoth – veselý pyroman, který je rychlým a silným bojovníkem, ale s magií si moc nerozumí.

Až na vrcholky hor
Hned od začátku vás asi dostane naprostá volnost pohybu. Jasně, pokud hrajete třeba vesmírné simulátory, asi si na zadek nesednete, ale ve fantasy žánru se jedná o něco mimořádného. Ono totiž plachtit vzduchem, podnikat střemhlavé nálety na nepřátele nebo stoupat až nad vrcholky hor je opravdu úžasné. A je to krásná změna oproti trmácení hrstky dobrodruhů přes všechny ty bažiny, lesy, kopce a podobné překážky, které jim vývojáři fantasy her tak rádi kladou do cesty. Zpočátku vám nejspíš bude dělat problémy ovládání, ale ono v podstatě zas tak špatně vymyšlené není a po jeho osvojení by vám mělo vyhovovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Ničení i budování
Většina z vás asi už ví, že I of the Dragon je akční RPG, a jako takové je pochopitelně zaměřeno především na kosení mraků nepřátel. Váš průvodce – dědek na létajícím koberci – vám sice bude zadávat úkoly, které na první pohled mohou vypadat rozmanitě, ale z 99% musíte vykydlit všechno, co se hýbe.

Ve hře je také drobný strategický prvek v podobě možnosti postavit či upgradovat města. Stačí v úvodních misích získat dva artefakty, a pak už můžete na téměř každé mapě založit osadu. Osada je sama o sobě dost slabá a bez vaší pomoci se nepřátelům neubrání. Jen co ale zabijete pár potvor, načerpá místní čaroděj zásobu energie a vy můžete město upgradovat, postupně až na čtvrtý stupeň.

Založení města není jen kosmetická záležitost (případně nutný krok ke splnění úkolu), ale má důležitou funkci. Po jeho postavení se v dané lokalitě přestanou respawnovat doupata, ze kterých se rojí nepřátelé.

Kill them all!
Jak už jsem řekl, kosení nepřátel tvoří hlavní náplň hry. Je to sice pochopitelné, ale občas trochu frustrující. Leckdy totiž máte za úkol zlikvidovat opravdu veškerý odpor, a zvlášť v rozlehlejších mapách je celkem opruz hledat pár posledních nebožáků, které čekají na milosrdnou smrt z vašich rukou. Či spíš z vaší tlamy. A většinou až po splnění úkolu a zabezpečení lokality se na globální mapě můžete vydat vstříc dalším dobrodružstvím.

Zajímavým zpestřením jsou okamžiky, kdy neovládáte nebezpečného pána oblohy, ale jiné postavy. Jsou to však chvilky spíše výjimečné, což je docela dobře, jelikož hraní třeba za rytíře na podivném oři je o dost těžší nežli za draka - nemůžete totiž jen tak jednoduše odletět z bitvy.
Vaši nepřátelé jsou zpočátku spíš k smíchu, ale časem hra přitvrdí. Nejen, že protivníci vydrží několik vašich útoků a jejich střely ukrojí pěkný flák z krajíce vašeho zdraví, ale dost nepříjemná je jejich pohyblivost kombinovaná se speciálními útoky. Třeba rychlí šamani, které je hodně těžké trefit, vás s oblibou kouzlem zpomalí. A pro jejich kolegy se střelnými zbraněmi je pak mnohem snazší poslat vás k zemi...

Slušný arzenál
Ale po troše tréninku (nebo při volbě nízké obtížnosti) samozřejmě porazíte všechny nepřátele. Stačí si uvědomit, že jste drak. Nebo spíš DRAK. Takže pochopitelně všechny ty trapné ubožáky, kteří po vás vrhají kouzla, šípy, kameny či třeba plivou kyselinu, prostě ROZDRTÍTE. Arzenál na to konec konců máte slušný. Konkrétně dech a kouzla. A s tím, jak budete zkušenější a zkušenější, se možnosti likvidace nepřátel budou jenom zlepšovat.

Čas od času poskočíte na vyšší level a dostanete bodíky, za které můžete zlepšit své vlastnosti (rychlost, hitpointy, regenerace, dech, obnovování kouzel a podobně), případně koupit nové zaklínadlo. Ač asi budete zpočátku smažit protivníky hlavně svým dechem, určitě časem oceníte i magii. Kouzel je v IotD slušné množství, od klasických štítů a útočných kouzel (zaměřitelných jak na jeden cíl, tak na větší oblast) až po vyvolávání různých potvor či oživování mrtvol.

Jelikož drak obvykle neobléká brnění a netřímá v pařátech meč, asi vás nepřekvapí, že na rozdíl od drtivé většiny ostatních RPG zde není žádný inventář. Ovšem o sbírání předmětů tak úplně nepřijdete. Drak totiž může sbírat magické krystaly (které se objeví po zničení některých doupat), jimiž vylepšuje své statistiky.

Nažer se
Když z toho neustálého poletování a kouzlení dostanete hlad, není nic jednoduššího, než si vyčíhnout nějakého menšího tvora, chytit ho do pařátů a pořádně si na něm smlsnout. Odměnou vám bude nejen naturalistické zpracování cpoucího se monstra, ale hlavně naplnění ukazatele sytosti. Čím je váš drak nadlábnutější, tím rychleji regeneruje ztracené zdraví a také může rychleji používat svůj dech.

Technické záležitosti
Grafické zpracování je velmi slušné. Sám vládce oblohy je vykreslen a rozanimován velmi pěkně, slušně vypadá i zbytek nepřátel a obyvatelé měst. Volit můžete mezi 1st person a 3rd person pohledem kamery. 3D terén není sice úplně ve špičkové kvalitě, ovšem na druhou stranu v kombinaci s dobře udělaným střídáním dne a noci nabízí celkem pěkný zážitek. Je sice škoda, že krajina není volně deformovatelná vašimi kouzly, ale na druhou stranu jsou zničitelné alespoň stromy a podobné objekty.

Autoři ve finální verzi také zapracovali na optimalizaci. V betě, kterou jsem měl možnost testovat asi před dvěma měsíci (a kterou zrecenzovaly některé magazíny - pozn.ed.), byla hardwarová náročnost dost drsná, nicméně ve finální verzi už je situace o něco lepší. I když rezervy tu určitě stále jsou. Na poslední chvíli bylo změněno také intro a (pokud mne paměť neklame a v mých uších zbyl aspoň zbytek hudebního sluchu) hudba.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Resumé
I of the Dragon je povedená akční záležitost, kterou zdobí zejména poměrně neotřelý námět a solidní zpracování. Jako odpočinek od přemýšlení je to ideální hra, i když může zamrzet občas až jednotvárná náplň. Nicméně pokud vás láká představa proletět se v dračím těle nad krajinou a spálit na popel pár otrapů, pak je IotD jasně nejlepší volbou.

Stáhněte si: Dema, Videa...