5/10

19. 11. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Další herní dobrodružství ze světa Hvězdných válek nás přivádí na bojiště Klonových válek a svým stylem se snaží navázat na úspěch LEGO Star Wars.

Autor: Petr Ciesarík
Publikováno: 19.listopadu 2009
Verze: anglická/PC/prodávaná

Před pár týdny odstartovala na zahraničních televizních obrazovkách druhá série animovaného seriálu Star Wars: The Clone Wars a společně s ním se na trh přiřítil videoherní projekt s podtitulem Republic Heroes. Už podle prvních zveřejněných screenshotů bylo jasné, že tahle hra bude mířena především pro mladší publikum. Odpovídá tomu i „plošinovkové“ zpracování. Položme si ale otázku – je hra dost kvalitní na to, aby zaujala alespoň ty nejmenší hráče?

A long time ago...
Příběh Star Wars: The Clone Wars – Republic Heroes (dále jen CWRH) se odehrává mezi první a druhou sérii seriálu, a to hned na čtyřech frontách, takže se přeskakuje z jedné části galaxie na druhou, až se nakonec všichni sejdou při závěrečné bitvě. Přesvědčit se o tom můžete zhruba ve 40 misích rozdělených do čtyř kapitol, přičemž jedna mise vám trvá někdy 5 minut, jindy zase 20. Po dvou večerech máte tedy dohráno. Koneckonců ale musím celý děj pochválit. Je poměrně fajn a není vyloženě hloupý. Jen kdyby se kapitoly odehrávaly samostatně, bylo by to lepší.

Nudné hopsání
Jednotlivé pasáže mají vždy stanovenou dvojici postav, za kterou můžete hrát (někdy to jsou Jediové, jindy klony). Co je ale smutné, kromě jiného vzhledu se postavy od sebe vůbec neliší. Žádné charakteristické útoky, žádné výjimečné hrátky se Silou (zde se používá pouze „odstrčení“). Prakticky je jedno, jestli hrajete za Mace Windu nebo mladou padawanku Ashoku Tano. Oba dva jsou stejně silní.

To samé platí u klonů, u nichž světelný meč vyměníte za rychle blastery a při hraní nepouštíte prst z tlačítka pro střelbu. Je proto pochopitelné, že vzhledem k málo možnostem začnou CWRH po pár chvílích nudit, a to není moc dobré. Sám bych ocenil nějaké vychytávky. Představa, že by dvojice Jediů mohla efektivně mezi sebou spolupracovat, je fajn. Zde ji ale nikdo nezrealizoval.

Celý princip hry je založen na proběhnutí levelu a občas se po vás chce, ať splníte pár úkolů, které se ale brzy opakují. Jako příklad jmenujme bránění určitého místa či využití droidů ke zničení okolního prostředí. To funguje u Jediů tak, že jakmile na něj vyskočíte, zmáčknete tlačítko pro útok, díky čemuž pak dostanete „řachana“ pod kontrolu. Podle typu droida (fyzický útok, střelba) ho už pak nasměrujete na dané místo anebo s ním vystřelíte. A takhle pořád dokola. Pro ničení nepřátel platí jednoduché pravidlo – rubat, občas použít Sílu, vyskočit a hacknout droida…a stačí. Se žádnými většími komby nepočítejte.

Bossové a puzzly
Během hry potkáte i pár bossů a s jedním si zabojujete dokonce třikrát, což jsem moc nepobral. Každý souboj s ním totiž probíhal bez jakéhokoliv většího rozdílu, a tak jsem si řekl: Proč? Zbývající dva naopak stačí doslova ušlehat k smrti, na jejich slabinu navíc přijdete velice rychle. Celé souboje s bossy jsou nevýrazné a pořád se opakující. V podstatě stačí využít jejich zbraně proti nim, díky čemuž se stanou na malou chvíli zranitelní a vy se pustíte do zběsilého mačkání tlačítka pro útok.

Najde se i pár nenáročných puzzlů jako hackování počítačů či zatlačení energetických kapslí v daném pořadí. K těm se váže i jedna má historka z hraní. Kapsle jsem měl zasunout postupně za sebou, ale nikdo mi neřekl v jakém pořadí. Jakmile jsem zvolil špatnou část, všechno se resetovalo a vy jste jeli metodou pokus-omyl znovu. Jednalo se sice snad jen o tři kapsle, ale věřte, že náladu při hraní mi to zrovna nezvedlo. Okolní prostředí mi přišlo absolutně nevyužité. V kooperaci s dvěma hráči by určitě šlo vymyslet spoustu logických hádanek, při kterých byste alespoň trochu zapojili mozek.

Další postavy na place
Po lokacích jsou všude rozmístěny světelné kuličky, za které získáváte body (stejně jako za zabití nepřátel). Potom je lze uplatnit v Shopu, v němž si můžete vylepšit útoky, nakoupit speciální helmy / hlavy (Darth Maul, Boba Fett, klobouk Indiana Jonese…) anebo zpřístupnit si tanečky droidů. Ty v praxi fungují tak, že jakmile vyskočíte na nějakého droida a zmáčknete dané tlačítko, změní hra v diskotéku a všichni se dají do tance. Teda kromě vás, vy toho využijete a dáte se do kosení (opět mluvíme jen o Jediích).

Dalším způsobem, jak si vydělat body, jsou „výzvy“. Ty jsou ale spíše určené pro souboj dvou hráčů, neboť v daném limitu soupeříte, kdo pobije více droidů, nasbírá více kuliček atp. Opravdu výjimečné bonusy obdržíte po nasbírání artefaktů, jež jsou většinou ukryty anebo se nacházejí na těžko dostupných místech. Cesta k nim je ale někdy krutá a bolestivá (důvod = ovládání, viz níže) a k opětovnému hraní hry vás to donutí stěží.

Špatné ovládání
Dostáváme se k ovládání. To je ve spojení s tragickou kamerou jeden velký omyl. Obrňte se trpělivostí, protože takové frustrace jsem u hry už dlouho nezažil. Vtipné je, že ve hře, v níž většinu času skáčete z jednoho malého místa na druhé, se nedokážete ani pořádně zorientovat v prostoru. Nastávají tak situace, kdy vaši hrdinové s radostí hopsají úplně mimo, a vaše nervy čelí silnému náporu. Jasně, sem tam se můžete ukliknout, to se samozřejmě stává.

Ovšem v CWRH je posílání panáčků na smrt či neschopnost někam vyskočit naprosto normální. A pokud nemáte gamepad, Síla s vámi. Já jsem u klávesnice vydržel pár minut a musel jsem oprášit svůj ovladač. V některých momentech nechybělo málo a letěl by oknem.

Naštěstí ale daň za smrt není tak krutá. Checkpointy jsou rozsety v krátkých intervalech, takže opakování dlouhých pasáží nehrozí. Možná si teď říkáte, že to zase nezní tak hrozně a není třeba, abych byl tak krutý. Ono jde o to, že ty části neopakujete kvůli obtížnosti, alebrž kvůli nemotornosti a neschopnosti postav, resp. hry. Vy víte, že tam jde skočit, jen váš hrdina a kamera si myslí úplný opak a tu radost vám neudělají. Raději vás donutí si pořádně nahlas zanadávat.

Technické záležitosti
Grafické zpracování je na dnešní poměry slabší. Občasné PhysX efekty potěší, ale zbytek je na úrovni PlayStationu 2. Čert to ale vem, dětem by to teoreticky mělo stačit. Hlavně že tam jsou světelné meče, to je pro ně nejdůležitější. Hudební a zvuková stránka si naopak zaslouží jedničku s hvězdičkou. Pobaví i pár hlášek, leč díky chybějící lokalizaci si je ti menší neužijí. Umělá inteligence spolubojovníků jakžtakž ujde, ale není to žádná sláva. Jednou se pochlapí a pobijí pár nepřátel, podruhé se zase nepouští do žádných větších akcí. Vzhledem k tomu, že všechno si vybojujete sami, jsou na place většinou k ničemu.

Říkal někdo LEGO?
Nemůžu si pomoct, ale v CWRH jsem celou dobu viděl LEGO Star Wars. Celý ten koncept je až moc podobný bratříčkovi z LEGA. Tak například prolínání mezi lokacemi je uděláno stejně, když se dostanete do pasáže, kdy musíte řídit vznášedla Separatistů, hra se přepne do kamerového pohledu ze shora ne nepodobnému z Lego Star Wars, dále tu máme možnost odvracet letící projektily Silou, světelné kuličky = LEGO peníze atp. Těch podobností (i když něco jsou jen maličkosti) je tady dost. Vývojáři z Krome Studios si s tím moc práce nedali a evidentně jen nahodili Clone Wars skin. Jenže zatímco LSW mělo jakési kouzlo a dokázalo královsky zabavit, CWRH se propadlo podprůměru.

Moc se těším, až se v LucasArts někdy vzpamatují a začnou dělat pořádné hry. Za poslední roky je to docela bída. Pravda, loni tu bylo konzolové The Force Unleashed, které za pár dní vyjde i na PC, chystá se The Old Republic…přesto mi ale chybí doba skvělých Jedi Knightů, Rogue Squadronů či KotORů. CWRH je sice primárně určeno pro nejmladší hráče, ale paradoxně ani u nich není úspěch zaručen. Osobně jsem to mohl pozorovat u svého mladšího bratra, jenž je zapáleným fanouškem Hvězdných válek. Při hraní z něho nějaké obzvlášť velké nadšení nevyzařovalo a dovedete si představit, co následovalo při již zmiňovaných problémech s ovládáním.
Zkrátka, Star Wars: The Clone Wars – Republic Heroes jsou zklamáním. Abych se přiznal, z propagačních materiálů jsem nic jiného ani nečekal. Škoda. Neříkám, že si hra své fanoušky nenajde, to vůbec. Hra umí na chvíli pobavit a na odreagování to může být dobrá věc, ale oslavné ódy a žádosti o druhý díl rozhodně nečekám.

Stáhněte si: Trailery, Videa...