Shank 2 - recenze

PC

Recenzovaná verze: PC

Vychází na platformách: PC, PS3, X360

Verdikt: Ve srovnání s předchůdcem Shank 2 někde ubral, jinde přidal. Ve výsledku je to ale stejně skvělá krvavá akce, která udělá radost fanouškům jedničky i nováčkům.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 72/100

17. 2. 2012 v 20:00 - Recenze Autor: Tomáš Marný Komentáře: 0

Když jsem kdysi dávno psal recenzi na prvního Shanka, přirovnával jsem ho v úvodu k mixu, který jakoby vzešel z hlavy Roberta Rodrigueze a studio Klei Entertainment ho následně předělalo do videoherní podoby. Ani tentokrát se Robertovi nevyhnu, ale dosadím ho na druhý konec rovnice. Tentokrát jde totiž po ulici on a potká vývojáře z Klei, uctivě jim potřese rukou a začne se jich vyptávat na to, co jeho posledním filmům chybí a oni to naopak mají.

shank-2-review-3

Rozežranost

Pravdou totiž je, že oproti například filmu Mačeta působí druhý Shank jako by byl o úroveň výš. Vtip je v tom, že Robert nějak zapomíná na to, že v detailech je kouzlo a namísto stylovosti a béčkového labužnictví raději investuje kapitál do okázalosti, monumentálnosti a drahých jmen.

Ve výsledku pak jeho film působí jako malé děcko s hromadou hraček. Má jich moc, a proto je rozežrané, se vším mlátí a s ničím si pořádně neumí hrát. Vývojáři z Klei jsou naopak ty děti, co mají hraček relativně málo, tudíž perfektně znají jejich limity využití a nebojí se s nimi experimentovat.

A dalo by se říci, že přesně toho je důkazem Shank 2. V Klei se totiž rozhodli, že vám nebudou servírovat kopii jedničky s novým „příběhem“, ale naopak zapracovali několik zásadních změn do hratelnosti. Shank 2 se proto hraje trochu jinak, než jeho předchůdce.

Méně je někdy více

Novot si začnete všímat už v úvodních obrazovkách, kdy se setkáte s výběrem vybavení. Tentokrát do jednotlivých misí nevyrážíte s kompletní výbavou, jako tomu bylo minule, ale pouze s tím, co si navolíte. Namísto mačet, katany, řetězů, motorovky a dalších zbraní zaráz si vyberete jenom jednu silnou zbraň, jednu zbraň na dálku a jeden druh trhaviny.

Ve srovnání s jedničkou to může působit poněkud chudě. Přece jen jste vyměnili možnost kdykoliv cokoliv kombinovat se vším za předem zvolenou výbavu, která nenabízí tolik možností propojení. Takže to logicky na první pohled vypadá jako krok dozadu. Vývojáři však nahradili množství nářadí pestrostí pohybů. Nově máte totiž k dispozici úhybné manévry a speciální quick-time útoky.

Tvůrci tedy ubrali komplikované přepínání zbraní během boje a přidali víc útoků s menším množstvím vybavení, čímž hra nepřišla o pestrost a navíc je přehlednější. Vedle toho ještě vývojáři zatlačili na funkčnost prostředí, a proto už nezabíjíte jen tím, co máte, ale také skrze spousty smrtících pastí či nepřáteli ovládané mašiny, které s trochou snahy pracují ve váš prospěch. V podstatě toho vlastně nesete méně a přitom se vám na monitoru odehrávají stejně neuvěřitelná jatka jako v prvním dílu.

Béčko jako řemen

Jakmile se naučíte používat úhybné manévry a objevíte (nebo znovunaleznete) kouzlo shankovského ovládání, docvakne vám, proč méně je někdy více. Hra najednou nabere ukrutný spád, nepřátelé nebudou skrz vaši neutuchající krvavou sklizeň ani stíhat přibíhat na obrazovku, Shank bude řvát nadšením, krev crčet v provazcích a končetiny majestátně plachtit vzduchem.

A to vše samozřejmě v úžasné stylizaci, která opět kombinuje „štětcem“ kreslená pozadí s ostrými texturami charakterů. Hra tedy vypadá skvěle a navíc jsou postavy jakoby v popředí, a proto si je můžete skutečně vychutnat. A na to, že jsou proporčně správně béčkově přehnané, bossové obrovští a všechno řádně stylově ujeté, si můžete klidně vsadit (nebo se podívat zblízka na obrázky).

Přežít!

Je proto trochu škoda, že je hra tak krátká. Těžko říct, zda se díky změnám hraje o tolik lépe, nebo autoři trochu couvli s obtížností, ale jakmile vyvraždíte pár táborů, letovisko, tanker, kanibaly, okultistky a několik dalších lokací, přicválá finální boss. Na budíku se vám po jeho zdolání zastaví sice adrenalinem a akcí naplněné, ale pořád pouhé tři hodiny. Což je trochu málo i na budgetovou hru (deset éček) a dokonce lehounce méně než v případě jedničky.

Ta svou krátkost řešila bonusovou kooperativní kampaní, která se odehrávala před hrou samotnou. Dvojka naopak sáhla po survival módu, kde spolu s kamarádem (kamarádkou?) nebo náhodným neznámým spojíte síly a zkusíte ubránit několik klíčových bodů před nabíhajícími nepřáteli. Jako v každém správném survivalu akce s časem pořádně houstne a zábavy s kooperativním zabíjením si užijete kopec. Kdyby vám i to bylo málo, má hra celou řadu odemykatelných bonusů, které získáte za plnění různých achievementů, takže jistá motivace pro opětovné hraní tu je.

Přebít a znovu do akce!

Koncept Shanku s druhým dílem dozrál jako víno. Sice vám z jistého úhlu pohledu vezme pár hraček, ale zase vám umožní si s těmi stávajícími pořádně vyhrát. I Shank 2 je tedy opět perfektní rubačka, se kterou si užijete několik hodin hektické, adrenalinem nasáklé akce – ať už v singlu, nebo v surival módu. Pro fanoušky jedničky povinnost a pro vás ostatní vlastně taky.

Tagy: masakr akční plošinovka kooperace

Zdroj: Vlastní

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.