Settlers II: Vikingové CZ - recenze

Settlers II: Vikingové CZ - recenze

26. 7. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Teprve teď jsou osadníci kompletní. K trojici národů z loňské předělávky druhého dílu Settlerů se konečně přidali chrabří Vikingové, kteří v kampani datadisku hledají cestu zpět domů.

Autor: Warlock
Publikováno: 26.července 2007
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: česká/review/PC

Teprve teď jsou osadníci kompletní. K trojici národů z minula se konečně přidali chrabří Vikingové, kteří ve zbrusu nové kampani hledají cestu zpět domů. Co dalšího na vás čeká Obrázek zdroj: tisková zpráva v datadisku remaku slavných Settlerů, se dočtete v první recenzi.

Opět něco pro pamětníky
Předělávka druhého dílu Settlerů byla loni na podzim přijata více než pozitivně. Pamětníci zaplesali radostí a jediná výtka nových hráčů směřovala na zdlouhavost hry. Trochu se však přitom pozapomnělo, že se jedná o budovatelskou strategii, kde nervy drásající akce nepřichází každou minutu. Naopak to pravé umění tkví ve schopnosti spravovat rozsáhlou ekonomiku a ukočírovat občas neposlušné osadníky.

Žádného z nich vlastně přímo neovládáte a pouze tím, že vyznačíte místo pro stavbu budovy, je donutíte, aby do dané lokace postupně přispěchal kopáč následovaný zedníkem. Ten ke své práci potřebuje kamení a prkna, která pocházejí z pily, kam byly předtím dopraveny kmeny stromů ke zpracování. Podobně je to s každou z více jak třiceti druhů surovin (včetně nástrojů), jenž se skladují v hlavní budově. A právě odtud vede spletitá síť cestiček. Jedině po nich se mohou osadníci pohybovat a rovněž jsou důvodem, proč se druhý díl Settlerů stal právě tím nejslavnějším. Pokud o této legendě chcete vědět více, nakoukněte do recenze původní hry.

Návrat ztracených Vikingů
Někteří nesli jen velmi těžce přes srdce vyškrtnutí oblíbených Vikingů z původní čtveřice národů. S odstupem času je zřejmé, že se jednalo pouze o promyšlený tah tvůrců, jak ještě jednou přilákat fanoušky k monitoru. A rovněž cesta k tomu, aby skalní příznivci série opět otevřeli svoji peněženku. Jak už se zavázali vývojáři při pracích na remaku, všechny základní principy zůstaly zachovány. To znamená, že jediné, co Vikingové přinášejí, je další grafické schéma, které se připojí ke stávající trojce Římanů, Nubijců a Číňanů.

Dostatečným důvodem ke koupi, by však mohla být zbrusu nová kampaň čítající dvanáct misí. Nečekejte žádný pomalý rozjezd, protože obtížnost každé z nich se vyrovná závěrečným scénářům původní hry. Připravte se tak na nedostatek kamení, chybějící zlato nebo na pekelně málo prostoru pro stavbu farem. Zkrátka na vás čeká ta samá nejistota při budování ekonomiky jako dříve.

Kampaň sice především sleduje osudy skupinky Vikingů, kteří se díky nefunkčnímu systému portálů, snaží najít jinou cestu domů. Občas si ale vyzkoušíte třeba hru za Nubijce, jenž se potýkají s častými útoky pirátů. Každý scénář přitom zabere zhruba hodinku pohodového hraní. Překlad textů spolu s českým dabingem nemá jedinou chybičku a s porozuměním ději nebude mít nikdo problém.

Dobrušování diamantu
Změny v herním systému jsou skutečně minimální. Na druhou stranu právě tyto detaily velmi zpříjemňují hru. Na četná přání hráčů bylo deaktivováno dodávání mincí do nově postavených vojenských budov. To znamená, že už nemusíte sledovat tak bedlivě poštovní schránku a ručně zásobování zastavovat. Každá mince vydaná ze skladu totiž dříve musela dorazit do kasárny, ať už bylo aktuální nastavení jakékoli.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
V prvním více jak minutu dlouhém videu se podíváte na strategickou část hry. Společnost vám budou dělat statistické tabulky jedné ze základen, nová modifikační část a výrobní linka.

stažitelná verze videa (19 MB, 512x384)

Další drobnou novinkou je tlačítko u skladů, přístavů a hlavního velitelství, při jehož aktivaci směřují veškeré meče, štíty a půllitry piva do vybrané budovy. A tedy právě pouze v ní probíhá výcvik nových vojáků. Díky této drobné změně odpadá trochu nešikovné vyskladňovaní výzbroje a její přesun už po beztak dost vytížených cestách.

Generátor map slibovaný už do původní verze a očekávaný v několika záplatách se dočkal implementace až nyní. Navíc není dostupný přímo ze hry, ale náhodný scénář si musíte nejdříve vygenerovat v editoru map a případně ještě poupravit. Teprve po uložení do správného adresáře se objeví v nabídce vedle ostatních. Trochu nešikovné, ale herní doba se tím opět o trochu prodloužila.

A to je vše?
Grafická stránka spolu s hudbou a zvuky zůstala nedotčena a platí o ní to samé, co minule - dřívější rozmilost deset let starých osadníků se v nejmodernějším technickém zpracovaní trochu ztrácí. Settleři vypadají i přesto úžasně a místy vyčpělá fantasie tvůrců se dá odpustit. Po chvíli hraní si totiž vzpomenete, že ačkoliv Settleři byli jednou z nejnáročnějších her pro DOS (Pentium 75 MHz, 16 MB RAM, SVGA video karta), nebyla to grafická stránka, díky níž se stali tak slavnými.

Výsledné hodnocení je proto trochu oříšek. Většinou se od datadisků očekává včlenění úplně nové strany konfliktu, dalších jednotek či technologií. Settleři by v tomto případě více ztratili, než získali a jenom by to pošlapalo veškeré cíle, které si tvůrci při tvorbě remaku předsevzali. V dané situaci je tedy přidání Vikingů, solidní kampaň, drobná vylepšení v konceptu a příznivá cena vše, co se dalo pro dobré jméno Settlerů udělat.

Nikdo však netvrdí, že ony nepatrné úpravy herního systému a generátor map, nemohl být součástí některého z patchů. Stejně tak se mohli Vikingové ukázat už loni na podzim a nemusela se původní čtveřice vůbec trhat. Takže nakonec mám z celého datadisku velice smíšené pocity. Na jednu stranu je to radost z návratu zbožňovaných osadníků a na straně druhé nepříjemná pachuť, že tvůrci se z nich snaží vyždímat další peníze, jakkoli je cena hry v ČR je více než adekvátní, i vzhledem k lokalizaci.

Stáhněte si k původní hře: Demo, Trailer...

Související články: Settlers II: 10. výročí recenze, Novinky

Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole

Warlock

Datadisk k remaku slavných osadníků přináší především poctivou kampaň, nad kterou strávíte více jak deset hodin. Přítomnost Vikingů a generátoru map je v porovnání již pouze drobným bonusem navíc. Víc toho bohužel od výročního přídavku Settlerů nečekejte. Místo toho si připravte tři stokoruny a původní verzi, kterou budete k hraní potřebovat.