Settlers II: 10th Anniversary - recenze
7/10

Settlers II: 10th Anniversary - recenze

26. 9. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Deset let trvalo osadníkům, než se vrátili na původní cestu. Pro pamětníky je to důvod k oslavám, pro mladší generaci ukázka pořádné budovatelské strategie, nyní převedené do skoro povinného 3D. První česká recenze.

Autor: Warlock
Publikováno: 26.září 2006
První česká recenze zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Obliba Settlerů je natolik veliká, že se tvůrci rozhodli vzdát hold nejlepšímu dílu série. Jeho sláva ani po deseti letech neztratila nic ze svého lesku a může za to především jedinečný ekonomický model, který obsahoval jednatřicet druhů budov a surovin, s nimiž pracovalo přes pětadvacet různých povolání. Tento koncept se v dalších pokračováních pomalu vytrácel a celá hra se blížila klasickým RTS.

Ačkoli měl vývojářský tým Funatics doplněný o několik lidí z Bluebyte (tvůrci původního titulu z roku 1996) dostatek nápadů, jak vylepšit celý systém, zavázali se, že se nic nezmění. Remake druhého dílu je tudíž tak trochu více než pouhou předělávkou staré hratelnosti do špičkové grafiky. Je to splnění jednoho velkého snu pro všechny fanoušky a zároveň skvělý začátek budovatelské kariéry pro ty, kteří nikdy neměli s baculatými osadníky žádné dočinění. Chcete vědět proč? Čtěte o vzkříšení legendy v první české recenzi doplněné o in-game video.

Nepřímé ovládání osadníků
Pokud je v dnešních strategiích trendem zjednodušit starost o základnu na tu nejmenší možnou míru s důrazem hlavně na boj, Settleři jdou na věc přesně opačně. Budov máte k dispozici dvakrát více než obvykle a než se z natěženého kusu železa stane meč, projde spoustou šikovných ručiček osadníků. I tak se jedná o jednu z posledních fází výroby a lepší je začít pěkně od píky.

Srdcem vašeho budoucího království je sklad, z něhož vede spousta spletitých cest, na kterých už transportují zboží samotní vesničané hezky od jednoho praporku ke druhému. Ke stavbě domů potřebujete prkna, která pocházejí z pily, kam byly nejprve dopraveny kmeny stromů od dřevorubce. Celý proces probíhá po zmíněných cestách a vy nemáte žádnou přímou kontrolu nad vašimi osadníky. Můžete pouze určovat umístění budov a vytyčovat cesty k nim vedoucí. Pokud nepostupujete dostatečně obezřetně, může docházet k přetížení některých cest a prodlevám při zásobování.

Důležitost těchto slov si uvědomíte teprve tehdy, když se vaše sklizeň obilí z farem neprojde včas mlýnem a pekárnou až do dolů, kde horníci za dodaný chléb vytěží třeba uhlí, které je nutné pro provoz kovárny nebo mincovny. Pokud se vám zdá tento způsob získávání surovin příliš složitý, můžu vás ubezpečit, že vám všechno přejde rychle do krve a častokrát se přistihněte při sledování toho, jak se celý koloběh perfektně funguje. Pro ty ostatní je samozřejmě připraven velmi povedený tutoriál.

Rozšiřování území
Celá ekonomická stránka je ještě o něco složitější a podle všemožných grafů můžete nastavovat různé priority při transportu zboží nebo podle nich upravovat výrobu. Další budovy slouží povětšinou jako jiná varianta k získávání určité suroviny a jak už to tak bývá, vše nakonec skončí u zbrojení a stavění kasáren, které rozšiřují hranice vaše království.

Teprve poté, co vašeho osadníka vybavíte mečem, štítem a do ruky mi vrazíte půllitr piva na přilepšenou, stane se z něj obyčejný vojín. Zlaťáky z mincovny využijete na jeho trénování a postupem času máte ze zelenáče generála v nablýskané zbroji. Opět platí, že vojáky přímo neovládáte, ale pouze určujete, na jakou nepřátelskou kasárnu v nejbližším okolí zaútočí a v případě úspěchu ji zaberou.

POHLED DO MINULOSTI
Krátký výčet zajímavých faktů týkajících se druhého dílu Settlerů:

- Možná rozlišení: 640x480, 800x600 a 1024x768. Úprava jakýchkoli detailů nebyla k dispozici.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

- Soundtrack obsahoval 15 nahrávek ve formátu MID. Ve hře šlo nastavit i přehrávání audio stop přímo z CD.

- Hudba a zvuk se inicializoval ve speciálním setupu s tím, že uživatel musel vybrat svojí zvukovou kartu ze seznamu.

- Datadisk (takzvaná Gold Edice) nabídnul kromě kampaně za Římany i několik misí odehrávající se na různých světových kontinentech.

- Již dlouhou dobu existuje český překlad původní verze i datadisku.

- Samotná hra byla několik let volně ke stažení a řadila se do kategorie abadonware (ze strany výrobce již nepodporovaného softwaru). Nyní je však pod ochranou ESA (Entertainment Software Association) a nemůže už být dále šířena po internetu.

- Instalační balík byl veliký pouze 13,5 MB. Po rozbalení zabrala hra na disku necelých 40 MB.

Oproti druhému dílu souboje trochu ztratily na roztomilosti a padání přilbice do čela či nadskakování nad mečem se už nedočkáte. Jistých změn doznal i samotný systém získávání území. Pro skalní fandy, kterým právě stojí vlasy hrůzou, se hodí dodat, že rozhodně k lepšímu. Kasárny lze podle potřeby vylepšovat, čímž odpadá zdlouhavé váhání, jestli se vyplatí postavit mohutnou pevnost, když nepřítel ještě ani nezačal shánět stavební povolení na svoji strážní věž. Dále můžete vybrané vojenské budovy evakuovat a veškerou sílu směřovat do ohroženějších částí království.

Dalo by se říci, že teprve souboje jsou tím pravým kořením Settlerů a dokáží odvést vaši pozornost od stavění a v pravý čas předejít stereotypu. Zažijete si ale i nějaké to napětí, když budete sledovat minutové hašteření dvou generálů, kdy případný neúspěch může znamenat ztrátu půlky území spolu se všemi budovami, které se na něm nacházejí.

Ztraceni v neznámu
V původním duchu druhého dílu se nese i příběhová část a v deseti misích kampaně se odehrává smutný osud výpravy Římanů, ze které se po mohutné bouři stali trosečníci v zemi plné záhad. Náplň každé mise je na první pohled velmi prostá. Vybudovat schopnou ekonomiku a postupně se propracovávat přes nepřátelské území až k portálu, jenž vede na další ostrov, kde se tento scénář opakuje.

Zdání někdy klame a jednoduchost zadání ještě neznamená lehkou cestu k úspěchu. Teprve rozmanitost terénu, různé přírodní zdroje a ošemetné postavení nepřítele dokáže udělat z každého ostrovu unikátní záležitost. Jednou máte na krku nedostatek životně důležitého zlata nebo se nacházíte v sevření dvou nubijských kmenů a expanze za pomoci lodě na menší ostrov se stává nutností. Nejlepší na tom je, že předem nikdy nevíte, co vás čeká a přesto si musíte vybudovat určitý dlouhodobý plán, neboť osadníci přijímají jakoukoli změnu velmi pomalu. Navíc umělá inteligence má v sobě zabudovaný Napoleonův komplex rozpínavosti a lehké to s ní člověk rozhodně nemá.

Krásná podívaná
V dnešní době snad už povinný přechod do 3D grafiky naštěstí nepoznamenal přehlednost Settlerů. Autoři dokonce z nostalgie ponechali ve hře ten samý kurzor a některé stavové ikony. Zpracování sice ztratilo trochu na své dětské naivitě, stále však hraje všemi barvami a osadníci, kteří nemají zrovinka co na práci, se staví z nudy na hlavu nebo mávají ručičkami a vznášejí se těsně nad zemí. Celkově působí grafická stránka oddychově a z prosluněného ostrova se odchází jen těžce. Stejně vás unese okouzlující hudba a svojí kvalitou se mohou pyšnit i zvuky, které se ozývají z každého kouta vašeho království.

Co nesu jen velmi obtížně přes srdce, je vyškrtnutí Vikingů z nynější trojice národů - tvořené Římany, Nubijci a Číňany. Jedná se však o ztrátu pouze relativní, protože jednotlivé národy se od sebe odlišují pouze jiným grafickým schématem. Naopak potěší změna denní doby a kupa moderních efektů, které příliš nezatěžují počítač a na sestavě Sempron 2600+, 1 GB RAM, Radeon 9800 jsem si po dlouhé době mohl dovolit zapnout všechny detaily téměř na maximum.

VIDEO Z VLASTNÍHO HRANÍ
Ve třech minutách videa (22 MB, XVID) se podíváte na všechny nejdůležitější aspekty hraní Settlerů. Pro začátek to je pohled do hlavního skladu na stav zásob, nástrojů pro vaše osadníky a počtu vojáků střežících tuto budovu. Následuje krátká zastávka v hustě obydlené oblasti království a prohlídka zlatých dolů. Na nově obydleném ostrově zjistíte, jak vlastně probíhá vytyčování nových cest a stavba nových domečků rozdělených do tří kategorií. V závěrečné části videa se předvede síla několika generálů, kteří si doslova smlsnuli na nepřipravených nubijských obráncích. Pokud někomu bude vrtat hlavou, proč se ti vojáčci tak svižně pohybují, tak vězte, že poslední scéna byla přímo ve hře třikrát zrychlena.

Multiplayer a další vychytávky
Už jenom vzpomínám na jedinečný hotseat mód původních Settlerů, kdy se k jednomu PC připojily dvě myšky a obrazovka se elegantně rozdělila napůl. Tento režim byste nyní hledali jenom marně a nahradila ho klasická sestava hraní přes Internet, LAN a Direct IP. Až šest hráčů může bojovat na tropických ostrovech, v zasněžené krajině nebo v lávovém pohoří. To vše se třemi různými podmínkami pro vítězství – klasický deathmatch, dobít 3/4 území či vyrobit 100 mincí.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Přítomen je i kdysi velmi oblíbený editor map s možností exportovat vaše starší kousky do nového enginu. Autoři zapracovali i na spoustě drobných vylepšení interfacu, kterých si samozřejmě všimnou pouze hráči druhého dílu. Za všechny zmíním vylepšenou poštovní schránku a s tím související zobrazování zpráv v levém horním rohu.

Veni, Vidi, Vici
Hodnotit předělávku legendárních Settlerů je hodně obtížné. Jako nejjednodušší východisko se nabízí konstatování, že se jedná stále o to samé jako před deseti lety pouze předělané do moderního kabátku. Pravda to sice je, ale bylo by to možná trochu nefér. Existují totiž dvě alternativy toho, co za svojí pětistovku dostanete.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Právověrní fanoušci můžou brát remake jako menší datadisk, který jim umožní zavzpomínat na zlaté časy, ale už je jenom těžko dokáže pohltit takovým způsobem jako to uměl pouze originál. Naopak mám dobrou zprávu pro všechny, kteří si druhý díl nikdy nevyzkoušeli.. Ti si k výslednému hodnocení můžou přičíst dobrých 10-15% procent, protože takto kvalitní budovatelskou strategii byste na trhu hledali skutečně velmi těžce. A možná že za další dekádu se bude na tenhle skvost vzpomínat podobně. Settleři si to totiž zaslouží.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky, Recenze předešlých dílů Settlers

Warlock
autorovi je 20 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole

Warlock

Výroční díl Settlerů v sobě spojuje netradiční ovládání království, propracovaný systém těžení surovin, roztomilou grafiku, hodiny zábavy a samozřejmě senzační hratelnost. Osadníci dokázali dotáhnout všechny výše zmíněné aspekty téměř k dokonalosti. Jejich jediným problémem je, že tohle všechno tu už před deseti lety bylo, ale naštěstí kompenzuje výhodná cena (559 Kč).