SBK-08 Superbike World Champ. recenze

SBK-08 Superbike World Champ. recenze

20. 12. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Mistrovství světa superbiků se po letech vrací na obrazovky počítačů a znovu za ním stojí italští vývojáři z Milestone. Dokázali překonat sami sebe a hodili snad rukavici konkurenčnímu MotoGP?

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 20.prosince 2008
Verze: PC/prodávaná/anglická

Obrázek zdroj: tisková zpráva Superbiky a italští Milestone. Tohle spojení jsme tu před lety už měli (trojice SBK titulů pod hlavičkou EA Sports) a dopadlo nadmíru úspěšně. Koneckonců tahle série neztrácí na svém kouzlu ani dnes a pokud jsem tázán na "nějaký dobrý motorky", kromě GP 500 pravidelně nezapomínám zmínit právě i SBK 2001, zvlášť když dotyčný žádá něco realističtějšího. Milánské vývojářské studio se po letech relativního klidu znovu pěkně rozjíždí a po zdařilých kouscích SCAR: Squadra Corse Alfa Romeo či Evolution GT, předloni opět zabrousilo také do jedné stopy, se Super-Bikes Riding Challenge. A znovu sklidilo zasloužené ovace (naše hodnocení 79%) což pravděpodobně tvůrce jen utvrdilo v přesvědčení, že mezi hráči je o propracovanější závodní simulace zájem.

Oficiální superbiky
I sáhli tedy po licenci a po téměř osmi letech máme znovu možnost prohnat motocykly série SBK po závodních tratích, znovu samozřejmě s oficiální podporou. Ačkoliv se tak mělo stát již před rokem, PC verze SBK07 byla nakonec v tichosti vypuštěna a teprve SBK08 Superbike World Championship (jak zní celý název) přijíždí v plné síle, mimo jiné i na Xbox360 a PS3. Loňský ročník vzpomínám záměrně, jelikož hra pokrývá minulou sezónu (aktuální seriál SBK, i s novými tratěmi, si proto vychutnáme maximálně v televizi).

vlastní vytípané obrázky z hraní

Ve hře bohužel o reálie ročníku 2008 přijdeme. Nejde sice o nic tragického, přesto jezdecké rošády, současné zastoupení týmů, jakožto i dvě nové zajímavé tratě byste ve hře hledali marně. Co naopak potěší nejen našince, je brněnský Masarykův okruh a účast Jakuba Smrže v týmu Guandalini Racing. K zajímavostem patří fakt, že SBK08 si nepohrává s žádnými profily ani s tvorbu vlastního jezdce či stáje – vždy se jezdí jen v kůži skutečného závodníka a za reálný tým, v minulosti používaný lehký RPG systém tak ustoupil větší realitě.

Je to simulátor
Ano, Milestone hrají i tentokrát na tu realističtější strunu a že to myslí vážně, dávají znát hned s prvním pohledem do menu. Nikde žádné zbytečnosti, žádné extra vychytávky… jen strohé a přehledně uspořádané nabídky. Na sesterské verze hry pro konzole odkazuje absence kurzoru myši, naštěstí pohyb v jednotlivých menu je svižný a komfortní i na klávesnici. A čím že je možné se v SBK08 bavit? Můžete hned sednout na motorku a vyrazit (Quick Race a Instant Action), překonávat svůj čas i časy všech ostatních (Time Attack) nebo se ponořit do kompletního závodního víkendu, neřku-li šampionátu.

Po zážitku z Race Driver GRID se možná sluší připomenout, že závody nejsou jen startovní rošť a startovní semafor. Ještě předtím jsou tu volné tréninky, kvalifikace a v případě šampionátu SBK též takzvané Superpole a hned dvě bodované jízdy při každém víkendu. Tohle všechno v SBK08 pochopitelně je, přičemž v rámci hry lze samozřejmě jednotlivé „sessions“ přeskakovat a vynechávat, s důsledky (poslední místo na startu) z toho plynoucími. Záleží opravdu na každém jednotlivci jak hraní SBK pojme, výběr obtížnosti, pestrá paleta helpů i přehršel voleb v garáži dávají na výběr, bude-li hra málem maximální simulací nebo pomalu arkádou pro chvíle oddychu.

Když na to přijde, můžete strávit dlouhé hodiny v depu – ať už studováním dat z telemetrie, nastavováním motorky či rozhovory s inženýrem. Opravdu si nedělám legraci, v SBK08 existuje rádoby help-sekce se sériemi otázek a odpovědí, které by měly hráči pomoci se správným nastavením stroje. Je motorka neposedná při brždění? Mrknete na tipy a triky mechanika, co s tím dělat. Zdá se vám podvozek moc tvrdý? I na tohle má odpověď. Mimochodem za vděk lze vzít také doporučeným setupem, zrovna tak si však můžete naštelovat vše podle svého. Pro víkendové jezdce má hra jen obyčejné plus-mínus posuvníky, pro ostřílené harcovníky pak jednotky v milimetrech, desetinách…

A jakpak to jezdí?
Ztuha, stručně řečeno ztuha. Přiznávám, k SBK08 jsem sedal ještě lehce omámený GRIDem, jeho arkádovou fyzikou a super-účinnými brzdami, přesto řečeno terminologií našich sportovců „odmítám, že bych něco podcenil.“ ;) Pravda, moje poslední motocyklová zkušenost (loňské MotoGP 07) také nepatří k nejrealističtějším titulům, tak jako tak SBK08 se zpočátku jeví jako hodně drsná legrace. Z několika přednastavených profilů, vázaných na různé pomocníky řízení, jsem sebevědomě vynechal ty, jejichž názvy (Basic a Arcade) mne málem urážely a napoprvé zakotvil u slibného Advanced. Nač to protahovat, pěkně jsem narazil a moc rád bych viděl někoho, jak si libuje s pokročilými profily Simulation a Extreme.

Jak se později ukázalo, ono i nastavení „pro pitomce“ (Basic) znamená v řeči Milestone přibližně něco na způsob „MotoGP série skoro bez helpů“ a rozhodně není od věci nechat si pro začátek do řízení trochu mluvit. Zvlášť pokud máte tu odvahu a zkoušíte řídit na klávesnici. V takovém případě se opravdu šiknou pomocníci jako kontrola trakce, ABS, automatická převodovka, přední a zadní brzda spojená v jednu, nezranitelný jezdec, účinnější brzdy atd atd. Nastavit toho lze vážně hodně, po chvíli hraní a třeba i přechodu na analogové ovládání (rozhodně doporučuji) toho ti šikovnější mohou i relativně dost vypnout, přesto pro maximální zážitek by to chtělo nějaký ten trenažér ala Force Dynamics 301.

Pakliže nám u automobilových her chybí židle s force feedbackem, u simulátorů motorek je absence zpětné vazby ještě bolestivější. Těžko citlivě zacházet s plynem a podchytit začínající smyk, když tu není odezva. I ten stařičký arkádový Hang-On nutil na automatech hráče naklápět maketu motorky do zatáček. SBK08 zkrátka dokáže zajít opravdu daleko, když umí simulovat také setrvačnost, zablokování kol, pohyb jezdce na sedačce, opotřebení pneumatik… otázka je, kdo si tohle všechno vychutná. Nevím jak vy, ale já mám jen deset prstů a na stole tak maximálně volant, řídítka jsem si ještě nepořídil.

Trocha zábavy navíc
Komu by snad přišla základní nabídka hry příliš strohá, vezme možná za vděk doprovodným programem, v podobě tradičních Challenges a několika "závodních scénářů“. Nebyli by to snad Milestone, aby po vzoru SCAR, Evo GT a nakonec i Super-Bikes Riding Challenge nepřihodili něco málo zábavných úkolů, jenž vytrhnou a rozptýlí závodníkovu mysl při pendlování od závodiště k závodišti. Na úvod lze projít také sekci tutoriálů a pár výukových lekcí, opravdová legrace však přijde až s úkoly, respektive v sérii výzev, které doopravdy prověří vaše schopnosti.

Úkoly se vesměs neliší od toho, co nám tihle vývojáři předvedli v minulosti, připravte se tudíž na jízdu na čas mezi checkpointy, driftování, jízdu po přední i zadní pneumatice či pálení gumy. Podobné je to i se scénáři, jednou jde o finiš závodu, posledních pár zatáček a pokoření soupeře, jindy se třeba dohání ztráta po pádu a nutně musíte dojet na požadované pozici. Nechybí ani (ne)populární scénáře s poruchami, jízda téměř bez brzd, s hodně poškozeným motocyklem… ale i to je pohoda, alespoň proti finálním scénářům. Ty jsou ušity pro skutečné mistry, kteří se nebojí hustého deště, ani striktně zakázaných pomocníků. Odměnou je pak nejen zisk medailí, ale také bonusy v podobě filmečků a galerií motorek a pit-babes.

Vyladěné, byť s několika šmouhami
SBK08 jsou v podstatě přesně takové, jak se dalo od Milestone očekávat. Po obsahové stránce nechybí snad nic, kdo zná Super-Bikes Riding Challenge ocení množství drobných oprav – třeba lépe zpracovanou přilnavost pneumatik. Podivně smykující a zmítající se stroje ze hry skoro vymizely, lehce dopilovat by snad zasloužila jen jízda v dešti. Na mokrém asfaltu ještě motorka občas nepěkně zatancuje a celkově vzato, MotoGP od Climaxu jsou v gripu i driftech stále uvěřitelnější.

Naproti tomu chování jezdců a umělá inteligence obecně se mi líbí více v podání Milestone. Při závodě se vytvářejí skupinky, soupeři mezi sebou neustále bojují, přesto však dávají pozor a stíhají sledovat své okolí. Situaci, kdy mne někdo sestřelil jsem snad nezažil a povedené jsou i kontakty. Jezdci leccos ustojí a pády následují až po opravdu drsných nárazech, což je znovu v kontrastu s Climaxem a především pak s Artematicou a jejich gumovými motorkami Ducati.

Lehce lamentovat by se možná dalo nad trochu nevyváženou obtížností – zejména pak u výzev. Byly úkoly, jenž jsem splnil hned na první pokus a s platinovým ohodnocením, a byly úkoly u nichž mám bronz a už se asi nebudu snažit o vylepšení. Tu a tam jsem nepochopil ani zadání, lépe řečeno hodnocení. Pár challenges nemá zrovna přesně rozepsány požadavky a není jasné, za jaký výsledek (zbývající čas z limitu) v cíli obdrží hráč tu kterou medaili. Jsou to jen mušky, ale škoda že je nikdo nevychytal.

To doděláme později
Podobným heslem se asi v kancelářích Milestone řídí, jinak si nedokážu vysvětlit poznámky z readme a chybějící multiplayer. Ano čtete správně, položka s hrou více hráčů sice v menu je, po její aktivaci však uzříte jen strohé sdělení, že brzký patch už se blíží. Majitele karet Ati zrovna tak nepotěší zmínka o „známých problémech“ s čipy série X1300, X1800 a X1900. Můžete schválně hádat, jakou grafiku mám ve svém počítači já a jaké že problémy v SBK08 předvádí. Odpověď zní X1950Pro a problikávání textur, zlobivé stíny a občas i kolísající framerate.

Naštěstí krátce po dopsání recenze se opravný patch doopravdy objevil a nutno dodat, že vyřešil takřka vše. FPS se již drží na stabilní úrovni, stíny počítané v reálném čase už nikam neutíkají a textury probliknou jen tu a tam. Též online hra nezklamala, v koutku duše jsem možná počítal kromě internetu i s LAN a split-screen variantou, ale budiž – vystačíme si jen se závody po netu a budeme při nich držet bobříka mlčení. Není tu totiž chat pro popichování a domlouvání dalších klání.

Staro-nový engine?
O použité technologii není v titulcích ani zmínka, jisté je pouze to, že Milestone dali vale Renderware a vyvinuli patrně vlastní engine – a nevypadá věru zle. Na modely motorek a jezdců je radost pohledět, potěší i precizní textury. Po žluto-hnědém GRID zážitku je potřeba ocenit též nasvícení a citlivě použité efekty jako bloom, motion blur a depth of field – vyniknou zvláště při opakovačkách. Potlesk zaslouží také počasí, respektive jízda v dešti a mokrý či posléze osychající asfalt s loužemi. Není to žádné lesknoucí se zrcadlo ala NFS, tohle připomíná spíš Grand Prix Geoffa Crammonda, což je rozhodně poklona.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jestliže naopak grafika SBK někde zaostává, je to určitě zpracování tratí, lépe řečeno jejich okolí. Nikde se nic nehýbe, nikde nepostává žádný personál, závodní komisaři ani kameramani… všude jen pusto a prázdno. Na rok 2008 jsou hodně tristní i dvourozměrné stromy, keře a podobná flóra, jakožto i placatí papíroví diváci. Zploštělí a ještě neanimovaní? Tady někdo trochu zaspal. Dobrá, docela to chápu, SBK je simulátorem a během závodu rozhodně není čas rozptylovat se serepetičkami v okolí. Přesto grafika prostředí nevypadá zrovna reprezentativně a v kontrastu jezdců i strojů působí jako pěst na oko.

Stáhněte si: Demo z Xbox Live a PlayStation Network, Video

Související články: Novinky, Ducati vs. Superbike srovnávací recenze, Recenze Superbike 2001

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje

Marek Beniač

Milestone a superbiky jsou zpátky. I tentokrát je to sice záležitost především pro fanoušky, ale díky vhodně zvoleným pomocníkům a správnému ovládání si na své dost možná přijdou i ostatní. Chce to jen trochu trpělivosti, tohle vážně není vyložená arkáda.