Ring II: Twilight of Gods - recenze
5/10

Ring II: Twilight of Gods - recenze

31. 10. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Adventura Ring II měla spojovat Wagnerovu hudbu s kresbami francouzského umělce Philippe Druilleta a zavést vás do fantasy světa plného hrdinů,božských sil a nadpřirozených bytostí. Povedlo se jí to?

Autor: Nukem
Publikováno: 31.října 2002

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi není třeba představovat tvůrčí dílnu slovinské firmy Arxel Tribe. Možná postačí připomenout některá jejich díla - Casanova, Jerusalem, Pompei, Hitchcock a samozřejmě především Ring, jehož pokračování v podobě Ring II jsme se právě dočkali. Děj Twilight of Gods navazuje na předchozí díl, přesto není nutné jej znát, jde spíše o takové volné pokračování. Tedy abych to upřesnil - jelikož jsem první díl nehrál, usuzuji tak z několika mála recenzí, které k Ring jedničce vyšly.

Ohlédnutí za prvním dílem
V první části hry jste postupně hráli za čtyři postavy ze starogermánské mytologie, jejichž jména jsou: Alberich (chamtivý král dwarfů), Loge (zotročený ohnivý duch), který musí ukrást Alberichovi magický prsten a helmu, Siegmund (válečník, který miloval svoji sestru Sieglindu a společně splodili syna a valkýra Brünnhilde, jež obměkčena zakázanými city Siegmunda a Sieglindy, porušila božská pravidla). S některými z nich se pak setkáte v této hře, kde se započaté příběhy dočkají jistých pokračování. Jelikož jsou oficiální stránky obou dílů skoupé na jakékoliv podrobnosti, berte prosím předchozí řádky jako postřehy z recenzí, kde byly příběhy popsány rovněž víceméně heslovitě.

Na rozdíl od prvního dílu hry, je tato rozdělena do 17 kapitol, jež je nutné projít postupně, oproti předchozím čtyřem kapitolám, které bylo možné hrát v libovolném pořadí. Kdo ovšem nehrál první část, může mít zatím pocit, že jej čeká zajímavé zpestření minimálně několika dní, kdy bude vtažen do poutavého příběhu čerpajícího z dávných legend. Avšak ti, kdož prošli prvním dílem, asi nebudou tak optimističtí, dost možná, že je Ring II ke svým počítačům ani nepřiláká. Ale to všechno se dozvíte pěkně popořadě.

Příběh jednoho chlapce
Příběh druhého dílu se začíná odvíjet v jedné kovárně, ležící osamoceně daleko od civilizace. Zde despotickému dwarfovi slouží malý chlapec beze jména, tedy pokud slova mizera, lenoch či budižkničemu nejsou jména :) Pro tohoto chlapce končí svět za stromy lemující paseku, na níž se kovárna nachází. Dál není už nic. Jednoho dne je chlapec poslán ven pro dřevo. Ještě než ale sebere jediné polínko, z nebe se snesou dva havrani, uchopí chlapce za ramena a odnesou ho neznámo kam. Veden neznámým, ale něžným ženským hlasem, vyšplhá chlapec po kmeni stromu nad skálu, kde na kameni odpočívá žena. Ta se snaží chlapci připomenout, avšak ten si nevzpomíná, že by ji znal, či dokonce byl s ní nějak blíže spjat. Neznámá žena ho tedy posílá na cestu za poznáním.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tato cesta je dlouhá a téměř na každém kroku číhá na chlapce vážné nebezpečí. Avšak s každým přemoženým protivníkem, odkrývá se chlapci kousek po kousku pravda o něm a o jeho rodičích. Postupně se chlapec mění v muže, aby se na konci stal chrabrým bojovníkem, který nezná slovo strach. Leč není to jen odvaha, která v jeho duši sílí, ale i touha po boji a přílišná sebejistota měnící se v aroganci. A to není pro hrdinu, nyní nositele mocného prstenu, který byl ukraden v prvním díle hry, příliš dobrý osobnostní zvrat.

Povedená grafika
Popis samotného zpracování začnu tím nejlepším, co v sobě hra ukrývá, a tím je grafika, postavená na Cinergy enginu. Možná se mnou nebudou někteří souhlasit, ale troufnu si ji přirovnat k takovému grafickému klenotu, jakým je Syberia. I tady jste sice omezeni jen na jediné rozlišení, dnes již slabých 800×600, nicméně to nemá na vysokou detailnost a působivou věrohodnost příliš velký vliv. Stejně jako v Syberii je nehybné prostředí tvořeno předrenderovanými scénami, na nichž se pohybují polygonové objekty a neméně detailní postavy. Ani se mi nechce věřit, že takové grafické zpracování pochází od tvůrců „kostovaného“ Jerusalema.

Každá budova je velmi netradičním architektonickým originálem. Stěny uvnitř budov, jakož třeba i venkovní skály, jsou bohatě zdobené vytesanými freskami či složitými ornamenty. Na stromech rozeznáte každý lístek a při bližším pohledu můžete vidět i jemnou strukturu každého z nich. Občas vítr nějaký ten lístek utrhne a nese jej krouživými pohyby po krajině.
Rovněž symfonický hudební doprovod je na vysoké úrovni, už asi jen díku tomu, že pochází z pera Richarda Wagnera, jehož opera Der Ring des Nibelungen se stala pro oba díly hry předlohou. Podobné melodie, pořízené ze záznamů Vídeňské filharmonie, tedy patrně zazněly i v původním dílu. Ani doprovodným zvukům okolní přírody, jakož i dabingu není rovněž co vytknout. Tedy nejedná se o nějaké převratné zvukové zážitky, když už jsem se zmínil o Syberii, tam byl např. dabing skutečně výborný, ale nezaznamenal jsem ani žádné podstatné nedostatky.

Chybějící inventář
Ačkoliv předchozí díl byl postaven na „Cryo standardu“, kde jste své okolí pozorovali očima jednotlivých hrdinů, nyní naopak ovládáte postavu z pohledu třetí osoby a to nikoliv myší, ale klávesnicí. Podobně jako v Grim Fandangu či ve Watchmakerovi. Ale i tak nebude myš během hry zase příliš zahálet. S její pomocí budete řešit většinu „hádanek-skládaček“, či používat předměty na různá aktivní místa. Navíc postava nemá žádný inventář a tak kromě zbraně, nevezme do ruky více než jeden další předmět. Je-li tedy třeba v určité lokalitě manipulovat s více předměty, je nutné postupně obíhat okolí a s nalezenými předměty se vracet na míst jejich použití. Bohužel nelze si držený předmět jednoduše odložit na zem, ale pouze jej zaměnit s jiným a původní nechat na místě výměny.

Trochu se tím postup vleče, hlavně když něco seberete a zjistíte, že to není potřebný předmět, takže s ním jdete k jinému předmětu, tyto si prohodíte a vracíte se opět k místu použití. Pak je třeba opět se vrátit pro první předmět, domníváte-li se, že je nyní skutečně potřeba. V několika málo případech budete muset dva předměty zkombinovat. Co se týče v adventurách častého pixelhuntingu, ten je tu omezen tím, že jste na sbíratelné obejkty upozorňováni občasným zábleskem - podobně jako v Alone in the Dark 4. Bohužel aktivní místa, tedy různé police, dveře, stroje apod., takto zvýrazňována nejsou, pouze natočením hrdinovy hlavy jdete-li kolem plus zobrazení příslušné ikonky v levém horním rohu obrazovky. Avšak často se dá takové místo i předvídat.

Jednoduché hádanky a souboje
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Skoro až dětskou jednoduchost podtrhuje nepříliš velký počet hádanek, kde většina z nich je založena spíše na postřehu a zručnosti. Jde tedy o území, kde musíte projít kolem periodicky tryskajících plamenů, přejít propadliště, proběhnout kolem ostrých vrtulí atd. V minimální míře jsou pak zastoupeny logické hádanky, kde myší složíte nějaký obrazec, použijete několik předmětů, či otočíte pár klapek. Složitost hádanek je také nízká a buď je řešení někde zobrazeno, nebo si párkrát zaklikáte. Ačkoliv má hrdina po většinou u sebe zbraň, její použití je omezené jen na přeseknutí nějakého toho řetězu či mostu, výjimečně proti živé bytosti, ale tady seknete vždycky jen jednou.

Co se týče nějakých vážnějších soubojů, ty ve hře rovněž zažijete, avšak jen co by pasivní divák u animované sekvence. Navíc jsou veskrze krátké a ačkoliv by každý čekal, že takový souboj s obrovitým drakem Fafnerem bude reálně trvat hodiny, po pár úskocích váš hrdina draka dostane prvním zásahem na kolena. A takové jsou i všechny ostatní souboje. Suma sumárum, přibližně 7 hodin pohodového hraní a vaše pouť končí dřív, než se vůbec nadějete. Během této krátké pouti potkáte přes 20 postav. S mnohými povedete rozhovory, které však nemáte možnost jakkoliv ovlivnit. Zkrátka jen posloucháte, jak si postavy ve hře vyměňují názory.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Pouze pro znalé
Ačkoliv námět hry nemusel být špatný, obávám se, že jeho zpracování tvůrci příliš nezvládli. Po celou dobu hry jsem totiž měl stále takový divný pocit, že v tomto rádoby příběhu někdo obrací několik stránek najednou. Tolik jmen, tolik vazeb a jen málo vysvětlení. Asi jako když bych se díval jen na každý desátý díl nějaké mexické telenovely. Možná, že jsem jen nedával dobrý pozor, ale jelikož podobné výhrady měli recenzenti už i k prvnímu dílu, asi nebude chyba jen ve mně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A jelikož nejsem znalec ani zmíněné Wangerovy opery ani severské mytologie, nemohu si vynechaná místa v příběhu doplnit svými znalostmi, a tak mi některé souvislosti unikají. Tím ale hra ztrácí téměř na významu, pochopí-li jí pouze jen několik procent hráčů. A určitě by autorům každý odpustil jednoduchost hry, kdyby obsahovala ucelený a poutavý příběh, který by pak nejen zabavil, ale i seznámil s těmito bezesporu báječnými starověkými legendami.

Stáhněte si: Demo, Trailer