Restricted Area - recenze
8/10

Restricted Area - recenze

6. 6. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Do příchodu třetího Diabla si nejspíše ještě pár let počkáme a jeho fantasy klony se musí dříve nebo později omrzet. Jak nás bavil sci-fi pokus o přemožitele Diabla s Falloutem, to se dočtete v první české recenzi.

Autor: Frix
Publikováno: 6.června 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická

Obrázek zdroj: tisková zpráva Prakticky kterákoliv úspěšná hra se dočká dříve nebo později napodobitelů, kteří se snaží přiživit na slávě originálu. Podobných pokusů je vždy dostatek, hrát se však dá jen máloco – na Diablo se nabalila celá řada klonů, z nichž kupodivu jen málokterý měl tu odvahu opustit fantasy prostředí a vydat se na plochu sci-fi. Jedním z nich byl i solidní Harbinger, který je nyní následován prvním regulérním počinem německé firmy Master Creating. Ke všemu slibuje Restricted Area příměs klasické cyberpunk atmosféry ve stylu deskových her jako Shadowrun, což myslím bude znít většině hráčů jako vábivá pozvánka.

Atomová zkáza znovu na scéně
Narozdíl od Diabla však nebudete v Restricted Area zabíjet tuny monster sekerami a meči, ale spíše futuristickými střelnými zbraněmi a psionickou magií. Přestože v akčních RPG, kde se RPG v názvu uvádí již spíše ze slušnosti, na ději většinou příliš nezáleží, Restricted Area zvládá tuto oblast s překvapivou elegancí. Roku 2083 je většina Země přetvořena atomovou válkou v neživou poušť, kterou brázdí zmutovaní lidé i zvířata. Obyvatelé planety přežívají v městských státech pomocí genetických implantátů a schopnější z nich mají na výběr ze dvou povolání – bojovníci a hackeři.

Od základní premisy se odvíjí výběr postav, který je řešený dost nezvykle, podobně jako v Harbingerovi. Hráč se ujme jedné ze čtyř zcela rozdílných postav, které mají jasně dané schopnosti i příběhové pozadí, které se postupně během hraní s ostatními postavami prolíná a pokaždé tak na vás čeká dost odlišná hra.

Každá z postav kromě toho řeší různé vlastní problémy, které se ostatních netýkají, čímž nabídka misí ještě o něco roste. Vedle vzhledu a schopností definuje výběr postavy také obtížnost hry, což je sice na jednu stranu zbytečně limitující, ale hra aspoň nikoho nevodí za nos, přeci jen v každé podobné hře je jasné, že bojovník bude mít snazší život, než Zvětšit zdroj: tisková zpráva hacker s mizernou tělesnou stavbou.

Odlišnosti čtyř postav
První volba směřuje k Johnsonovi, známému také z dema, který vypadá v dlouhém koženém kabátě a černých brýlích jako klasický cyberpunkový hrdina ve stylu Nea z Matrixu. Oproti ostatním postavám mu přibývají zkušenosti nejpomaleji, zato však ovládá i těžké zbraně, jako plamenomety a plazmové pušky, čímž pádem se s ním hraje nejsnáze. Druhý na řadě je Kenji Takahashi, který mi přirost k srdci nejvíce. Umí velmi schopně bojovat zblízka katanou nebo zápěstními čepelemi, ale dovede také jako jediný používat naráz dvě pistole.

První ženská postava, Victoria Williams, je psionická čarodějka, se kterou se hraje zpočátku už celkem obtížně, ale o to lepší je v pozdějších částech hry. No a nakonec hackerka Jessica Parker, která se může pomocí počítačových terminálů vydávat do kyberprostoru a bojovat s nepřáteli dřív, než ji vůbec spatří. Bojovou neschopnost u ní vynahrazuje obranný droid, který se pohybuje spolu s ní a nepřátelům značně znepříjemňuje život. Jessica má sice postup hrou nejtěžší, zato jí přibývají nejrychleji zkušenosti.

Ačkoliv není možné vytvořit si postavu podle svého gusta, můžete ji alespoň před hraním přejmenovat. S každou postavou je tedy průchod hrou o něco jiný a v případě žen přichází boj ke slovu o poznání méně, díky čemuž dostává průchod i RPG složka hry. Postavy mezi sebou postupně tvoří aliance a plní mise závislé na dosavadním stylu hraní. Několikrát si také můžete vybrat, jakou cestou se vydáte za splněním mise a postavy se musí vzájemně doplňovat - například Kenji zamčené dveře pomocí počítače neotevře, zatímco Jessica ano. Najednou jde hrát vždy jen za dvě postavy, přičemž přímo kontrolujete pouze svého hrdinu, o zbytek se stará...
 Umělá inteligence
Ačkoliv po většinu času si Restricted Area zaslouží chválu, její největší chybu zmíním již teď. AI na sobě nese zřetelné stopy Diabla a oproti němu se nepřátelé chovají leckdy ještě o něco pitoměji, pokud to tedy vůbec jde. Pokud má nepřítel zbraň na dálku, snaží se udržet trochu odstup, v opačném případě na vás jednoduše naběhne a útočí. Po sražení hitpointů na kritickou mez následuje pokus o útěk, který poněkud ztrácí na smyslu tím, že si nepřátelé svůj úmyslu vždy po chvíli rozmyslí a pro smrt si přeci jen doběhnou.

Nejhorší kiksy předvádí AI v pathfindingu (hledání cesty pohybu). Monstra jsou schopná zaseknout se za sebemenší bednou a pokud se šikovně postavíte třeba za sloupem, můžete v klidu a bezpečí regenerovat, zatímco o kus dále běhají nepřátelé na místě. Alespoň o něco lépe je na tom umělá inteligence spřátelených postav, pokud tedy máte někoho v týmu, nemusíte se příliš bát o jeho život. Nejvýrazněji se chyby projevují u bossů, kteří bývají poněkud nepohybliví a pokud se boj odehrává v rozsáhlejším prostředí, můžete je postupně udolávat taktikou střela-útěk-střela.

Vzpomínky na Fallout...
Neustále na mysl přichází srovnání s legendárním Falloutem, ale ne kvůli stylu hraní, nýbrž díky celkové atmosféře. Fallout je někde úplně jinde, co se RPG hraní týče, ale Restricted Area evokuje spolehlivě pocit, který zažil snad každý při cestování vyprahlou pouští nebo zruinovanými domy Falloutu. Na mise se hráč vydává z jednotného hubu, který je i přes svoji malou rozlohu nabitý možnostmi a působivou náladou, stačí se podívat na obrázky. Stejně dobře působí i další oblasti, jako již zmiňovaná poušť nebo podzemní laboratorní komplexy, zamořené zmutovanými kreaturami a těžce obrněnými strážci. V podzemí je přirozeně temno, kurzor myši ale funguje coby baterka a lze i dokoupit noktovizor.

... i Diablo
Úrovně jsou generovány náhodně, stejně jako v Diablu, a výsledek je bezproblémový. Pokaždé se najde několik odboček mimo hlavní trasu, kterou sledujete na vypnutelné minimapě v rohu obrazovky. Ačkoliv jsou zadávané úkoly různorodé, cesta k nim je pokaždé stejná a postupně obtížnější – probít se davy nepřátel, sbírat předměty, Zvětšit zdroj: tisková zpráva zlepšovat vlastnosti a přežít.

Mapy nejsou nejmenší, ale také kvůli pobíhání sem a tam nezešedivíte. Pokud neprahnete po zkušenostech a předmětech navíc za prozkoumávání všech zákoutí nebo přímo plnění nepovinných misí, samozřejmě vám nikdo nebrání v jejich přeskočení. Doba hraní se tak může divoce lišit člověk od člověka, osobně mi zabralo první dohrání více než 20 hodin, načež jsem mohl hned začít znovu s jinou postavou a užívat si znovu zcela jiný postup hrou.

Obtížnost se přímo odvíjí od výběru postavy a pochopení jejího ideálního stylu boje. Kenji neudělá s brokovnicí štěstí, zato ostře nabroušená katana v jeho rukou znamená zkázu. V pozdějších částech hry se ale rozhodně zapotíte, autoři se nebáli vrhnout na hráče monstrózní bossy, kteří zaberou půl obrazovky a jejich likvidace vyžaduje hodinářskou preciznost.

Hru můžete ke všemu uložit pro každou postavu pouze v rámci jedné pozice, pokud se tedy dostanete do vyloženě neřešitelné situace, jediné řešení spočívá v návratu zpět do města pomocí nouzového tlačítka a opakování mise od její poslední části.

Akční RPG - a kde je RPG?
Vedle nekonečných soubojů plných krve nepostrádá Restricted Area naštěstí ani RPG prvky, bez kterých by hratelnost znatelně zchudla. Po získání dostatku zkušeností přibude postavě další úroveň a hráč může rozdělit body jednak k hlavním schopnostem postavy, jako je síla, obratnost, nebo štěstí, ale také mezi speciální schopnosti. Ty jsou rozděleny na bojové a specifické, první z nich mají všechny postavy společné, druhé se však rapidně liší.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zatímco Kenji může vylepšovat své bojové umění až do stavu, kdy jedním kopem zabije klubko nepřátel, Victoria získává stále silnější psionická kouzla a Jessica dovede v kyberprostoru ničit stále masivnější datové toky, bez kterých nepřátelé nemohou žít. Oproti podobným hrám z fantasy světa, např. Sacred, je systém v Restricted Area o něco různorodější a díky sci-fi prostředí působí o dost více svěží.

Nevyhovující nohu klidně vyměňte
Nechybí samozřejmě obrovský výběr zbraní, které se liší speciálními bonusy. Nikdy nekončící honba za ideálním vybavením se odehrává se stejnou intenzitou, jako v Diablu. Obchodnice se zbraněmi je může i vylepšit, samozřejmě za pořádný peníz. Díkybohu měli autoři tolik rozumu, aby nenutí hráče kupovat ke střelným zbraním náboje, vzhledem k jejich spotřebě by se hra brzy zvrhla v nudný Ammunition Tycoon.

Cyberpunk se projevuje i v dodatečných vylepšeních postavy, která suplují různá brnění atd. z fantasy her. V Restricted Area na sebe můžete namontovat geneticky i kyberneticky upravené končetiny, nebo dokonce oční, srdeční a mozkové implantáty. Cíl je samozřejmě jediný – vylepšit ještě o něco vlastnosti postavy. Výběr těchto doplňků je taktéž obrovský a váže se s nimi zajímavý koncept tolerance, což je vlastnost postavy závislá na síle, která určuje, kolik biologických úprav v sobě postava snese.

Technické zpracování
Rozlišení grafiky je fixováno na 1024x768 s možností roztáhnutí na 1280x1024, které například já výrazně preferuji. Technologicky si z Restricted Area nikdo na zadek nesedne, hra ale vypadá v pohybu opravdu pěkně a především nepostrádá kouzlo, šmrnc. Oproti demu se navíc hra hýbala naprosto bez problémů, hráči se slabším železem tedy nemusejí zoufat. Zvuky mají standardní kvalitu, zato hudba je vyloženě skvělá a pokud někomu nesedne mix techna a rocku, může zvolit tradičnější orchestrální doprovod.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Konečně se tedy povedlo stvořit sci-fi Diablo, které nevypadá jen jako další trapná napodobenina. Právě naopak – Restricted Area nabízí návykové hraní, které se hned tak neomrzí a pokud se vytvoří solidní komunita pro online multiplayer, zábava může trvat skoro donekonečna.

Stáhněte si: Demo, Trailery...