Rayman M - recenze
8/10

Rayman M - recenze

11. 1. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po poměrně dlouhé době nám tvůrci her z UbiSoft Entertainment představují již třetí díl dobře známého Raymana, kdy M v názvu signalizuje, že půjde o trochu něco jiného než minule.

Autor: Justman
Publikováno: 11.ledna 2001

Obrázek zdroj: tisková zpráva Po poměrně dlouhé době nám tvůrci her z UbiSoft Entertainment představují již třetí díl dobře známého Raymana. Možná někoho překvapí, že v názvu hry se objevilo místo očekavané „trojky“, písmenko „M“. Důvod je zcela zřejmý po prvním spuštění hry - písmenko „M“ totiž znamená multiplayer! Autoři hry pravděpodobně usoudili, že další díl (na svou dobu opravdu povedené) skákačky, by nebyl to „pravé ořechové“ a rozhodli se, že hru trochu zpestří. Jestli se jim to povedlo, posuďte sami po přečtení následujících řádků.

Co všechno znamená "M"
Hra je rozdělena na dva hlavní herní módy. Prvním z nich je Race a druhým Battle. Oba dva módy obsahují další tři submódy. První mód je v podstatě skákačka, ve které máte za úkol proběhnout určitý level jako první, popřípadě splnit ještě určitý úkol. Battle mód je jakýsi deathmatch ve kterém střílíte a plníte rozličné úkoly. Nyní si přiblížíme jednotlivé submódy (názvy jsem raději ponechal v originále, protože překlad do češtiny by byl velmi nepřesný a mnohdy nemožný). Race mód obsahuje:

Training - zkoušíte proběhnout mapu všemi možnými (i nemožnými) způsoby a zlepšujete svůj časový rekord. Opravdu doporučuji, než začnete hrát mapu naostro.

Race - jak už název napovídá, jedná se o klasické závody. V tomto módu musíte třikrát proběhnout celou mapu a dostat se do cíle jako první, podle mého názoru asi nejzábavnější mód.

Popolopoi - pod poněkud krkolomným názvem se ukrývá mód, ve kterém musíte doběhnout do cíle, než Vám skončí časový limit. Cestou střílíte do malých motýlků a každý úspěšný zásah Vám přidá nějakou tu sekundu navíc.

Lums - velice těžký typ hry, kdy musíte proběhnout celou mapu třikrát, cestou posbírat všechny světlušky a v cíli skončit jako první. Pokročilejší levely jsou opravdové peklo, světlušek je průměrně okolo padesáti a ukrývají se ve všech koutech mapy, kam se dostanete až po opravdu pečlivém natrénování a načasování.

Obsah battle módu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Lum Spring - určitý druh deathmatche, nejdřív proti jednomu, později proti několika protivníkům. Vašim úkolem je sbírat zářivé koule a kdo jich jako první nasbírá pět, vítězí. Na pomoc máte pouze jednu zbraň, a tou jsou ledové střely, které na chvíli zmrazí protivníka.

Lum Fight - klasický deathmatch, ve kterém jde jen o zabití vašeho soupeře (soupeřů). Na výběr máte různé druhy zbraní od fireballů, naváděných střel, štítů, časovaných bomb až po Vámi naváděnou včelu. Hraje se do pěti.

Capture The Fly - nejzábavnější mód v battle části hry. Jde o to chytit světlušku a držet jí co nejdelší dobu. Pokud Vás soupeř trefí fireballem, světluška se přesune k němu a začnou mu naskakovat body. Pokud máte světlušku u sebe, nemůžete střílet, takže nezbývá než uhýbat, skákat a držet se co nejdále od protivníka. Opravdu velice povedené a hratelné! Hraje se do deseti bodů.

Ve hře se také vyskytují další dva módy (On And On a Survival), ale ty najdete v Bonus League části až po dohrání téměř celé hry.

Je zpracování stejně revoluční jako minule?
Bohužel musím konstatovat (tedy podle mého názoru), že není. Celá hra je zpracována velice dobře, jak po grafické stránce, tak po stránce zvukové a hudební, ale žádnou revoluci, jako byl první díl Raymana, nečekejte.

Grafika je plně 3D a jedním slovem by se nechala charakterizovat jako užasná. Různé efekty jako jsou světla a stíny, elektrické výboje, voda, oheň či kouř sou na špičkové úrovni. Trochu pokulhává animace postav, někdy se chovají lehce podivně, a možná mohli autoři pár animací pohybu přidat. Téměř bezchybně je zpracován i design levelů, zvlášť těch v Race části hry. Povedená grafika s sebou ale přináší velice vysoké hardwarové nároky. Posuďte sami - pokud se hra cuká na P4 1,8 Ghz s 256 MB RIMM a 64 MB DDR grafickou kartou již v rozlišení 1280x960x32 v maximálních detailech, začíná to být na pováženou ;(

O jako ozvučení a ovládání
Zvukové zpracování lehce ztrácí, ani ne tak kvalitou, jako spíše kvůli malé různorodosti. Zvuků jako jsou skřeky, úšklebky postav, efekty zbraní a výbuchů opravdu není mnoho a velice rychle se oposlouchají. S hudbou je to podobné, nejdříve se mi celkem líbila, ale později jsem ji raději vypnul a pustil si oblíbené „empétrojky“ ;)

Neméně důležitou věcí je také ovládání hry, pro každý mód (Race a Battle) je totiž jiné. Na Race část hry vám stačí jen šipky a dvě klávesy na skok a střelbu (kterou přepínáte tlačítka, popřípadě eliminujete překážky). V Battle módu nastavujete chůzi, skok, střelbu a odhazování nechtěných zbraní, protivníka zaměřujete myší (vše vidíte z pohledu třetí osoby). Nevím čím to je, ale nepodařilo se mi uložit mé vlastní nastavení ovládání.

Výborný design levelů
První a nejdůležitější věcí jsou zde levely. Hra obsahuje celkem 24 různých levelů (12 pro Race a 12 pro Battle), které jsou rozděleny do 4 skupin (od Beginner League po Extreme League) a postupně se Vám odkrývají. Po odkrytí téměř všech levelů, můžete hrát také levely v Bonus League. Jak jsem již zmiňoval, levely mají skvělý design, což se projevuje hlavně při hraní Race módů. Doběhnou do cíle lze většinou tak pěti až osmi způsoby a je jen na Vás, jak je využijete a zkombinujete. Po opravdu pečlivém nacvičení určitého levelu se dá soupeřům vzdálit až na patnáct sekund! K tomu slouží zrychlovací pásy, skokánky a různé zkratky. K nim se na 90% dostanete jedině přes „energetické paprsky“, které vyvoláte, pokud se při skoku trefíte do levitujícího růžového kroužku, na kterém se zhoupnete. To vás většinou posune o řádný kus dopředu nebo přesune do vyšší části levelu, kde bývají nejkratší cesty k cíli.

Po úspěšném dohrání levelů se Vám také začnou odkrývat další postavičky, za které můžete hrát, a pokud jsou již odkryté, přibývají jim také další „skiny“ (jiné oblečení, barva atd.). Jen mě trochu mrzí, že vlastnosti všech charakterů jsou úplně stejné, takže je vlastně úplně jedno, za koho hrajete.

Hra obsahuje i multiplayerovou část, kde ovšem NEMŮŽETE hrát ani po síti ani po internetu! Multiplayerová část obsahuje pouze hru dvou hráčů na jednom počítači nebo hru proti více počítačovým protivníkům (maximálně třem). Nebylo by to vůbec špatné, vždyť ve splitscreenu se nechá hrát poměrně spousta zábavných her, ale zděšení přišlo, když jsem chtěl nastavit ovládání pro druhého hráče, hra totiž nepodporuje dva hráče na klávesnici. Nevím, co tím chtěli autoři vyjádřit, ale podle mého názoru to je ostuda. Každý doma přeci nemá joypad pánové! Tato část hry tedy pro mě byla velkým zklamáním.

Resumé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nyní již víme, jak je hra zpracovaná a co v ní vše najdeme, ale jak se to vlastně hraje? Odpověď není jednoznačná. Nejdříve mě hra velice bavila (hlavně Race mód), ovšem časem se hra stává opravdovým peklem a nad každým levelem strávíte spoustu času (na můj vkus až moc), což se časem změní v nudu. Pěkná grafika se okouká, zvuky a hudba oposlouchají a myslím, že ke hře se již nikdy nevrátíte. Pokud hru ale chcete dohrát dokonce, myslím, že Vám to zabere tak 30-50 hodin čistého herního času, a to určitě není málo!

Stáhněte si: Trailer (3 MB)

Justman

Velice pěkné zpracování, průměrné zvuky a hudba, velký počet herních módů a levelů, vysoká obtížnost a vysoké hardwarové nároky, dlouhá hratelnost, později nuda.