Nexus: The Jupiter Incident - recenze
7/10

Nexus: The Jupiter Incident - recenze

19. 5. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Původně to měla být Imperium Galactica III, pak Galaxy Andromeda a po letech odkladů a změně vývojářů se z této strategie nakonec vyklubal Nexus, v němž okusíte nevděčnou roli kapitána vesmírného plavidla.

Autor: Bergy
Publikováno: 19.května 2005
Verze hry: finální/anglická

Vesmírné RTS nepatří zrovna k těm typům her, které vznikají jako houby po dešti. Není se proto čemu divit, že každý nový počin neujde v tomto odvětví patřičné pozornosti. Po dvou dílech Homeworldu, Far Gate , O.R.B. či Haegemonii se nám tak představuje titul s názvem Nexus: The Jupiter Incident. Jeho vývoj prošel velmi složitou historií (včetně změny vývojářů), protože původně mělo jít o třetí díl oblíbené série Imperium Galactica a poté tento projekt nesl název Galaxy Andromeda. Nakonec se z toho ale vyklubala dost odlišná hra, která, když to přeženu, má s prvotním konceptem společné snad jen to, že se odehrává ve vesmíru :)

Rozsáhlá dějová linie
Nexus je z velké části postaven na rozsáhlém příběhu, který má jednoduchou úvodní zápletku a odehrává se v nepříliš vzdálené budoucnosti. Na sklonku 22. století je objevování a kolonizace vesmíru pevně v rukou několika obřích korporací. Křehká rovnováha sil, která až doposud vzájemně panovala, však byla narušena významným technologickým pokrokem. Nové objevy, které byly učiněny 60 let po tragické katastrofě první lidské kolonizační lodě, tak započaly aktuální konflikt označený jako „The Jupiter Incident“.

I když se může herní story na první pohled zdát velmi prostá, záhy se začíná komplikovat a různě vyvíjet. To už jste ale vy hráči naplno vtaženi do dění, protože se musíte ujmout role mladého kapitána Marcuse Cromwella, který zde ztělesňuje hlavní postavu. Děj je nadále doplňován líbivými renderovanými animacemi a navíc je protkán doslova nespočtem dialogů, které přinášejí zajímavé informace nebo nové zadání úkolů.

Jediná singleplayerová kampaň přináší celkem 26 misí rozdělených do šesti kapitol. V nich se coby velitelé vesmírných plavidel vydáváte do všech možných bitev, objevování nových světů a čeká vás také záchrana naší rodné planety před zkázou. Náplní jednotlivých misí jsou především bojové úkoly a to buď útočného či obranného charakteru. Jednou to je útok na nepřátelskou flotilu a jindy zase ochrana vesmírných stanic.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Součástí misí jsou i nepovinné úkoly nebo podmínky, které naopak přikazují přežití konkrétních jednotek. Hratelnost této kampaně jinak není úplně ideální. Pár hluchých míst by zas až tak nevadilo, ale skutečnost, že některé úkoly jsou hotové doslova za pár minut a nad některými skoro až tečou nervy, svědčí o určité nevyrovnanosti.

Taktika na prvním místě
Jelikož se v této RTS netěží žádné suroviny a výroba jednotek se omezuje jen na utváření stíhacích letek patřících do arzenálu vesmírných lodí, řadí se Nexus spíše k akčně laděným taktickým hrám. Hlavní snahou hráče je proto konfigurace plavidel, manévrování a vhodně načasované použití konkrétních druhů zbraní.

Příprava lodě před každou misí je vcelku důležitou činností. Čím více misí odehrajete, tím máte k dispozici lepší a výkonnější vybavení, které se umisťuje do jednotlivých slotů. Jenom paleta zbraňových systémů obsahuje mnoho položek rozdělených do několika kategorií. Lasery jsou například určeny pro boj na bližší vzdálenosti, flak ochraňuje loď před stíhači a rakety či torpéda zase dobře poslouží na dálku.

Zcela samostatnou kapitolou jsou štíty a zbraně proti štítům. Jde totiž o to, že na loď vybavenou energetickou ochrannou clonou je potřeba vytasit něco, co zruší její štíty a až poté na ní střílet „normálními“ zbraněmi. V opačném případě se veškerá snaha naprosto míjí účinkem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Během boje lze rovněž využívat různé taktiky. Útočit se dá například buď na celou nepřátelskou loď nebo jen na jednotlivé segmenty jako jsou motory, zbraně, generátory apod. Vyplatí se pracovat i s rozdělovačem energie, který dle vašich rozkazů dodá více šťávy těm oblastem paluby, které jsou označeny jako prioritní.

Samostatné mise byste v Nexusu hledali marně, protože tu žádné nejsou. Po dohrání hlavní kampaně je k dispozici už jen multiplayer, ve kterém lze ovládat i mimozemské rasy. Režim více hráčů je jinak možný provozovat buď prostřednictvím internetu nebo po lokální síti.

Omezené možnosti řízení plavidel
Ovládání této hry se ukázalo být kamenem úrazu. Na jedné straně sice stojí chvályhodná snaha autorů o co možná nejjednodušší manipulaci s jednotkami ve vesmíru, ale výsledek rozhodně není moc přesvědčivý. Všechna plavidla totiž člověk může řídit jen tak, že je nasměruje k nějakému objektu vyskytující se někde poblíž. Může se jednat o přátelskou či protivníkovu loď, základnu, záchytný bod apod. Zní to sice neškodně, ale ve skutečnosti se jedná o silně svazující řešení.

Když tedy odpadla nutnost určovat souřadnice cílového bodu, který je ve volném prostoru průsečíkem hned tří os (viz Homeworld), měl zde být ještě nějaký dodatečný nástroj. Mám tím na mysli ovládání plavidel třeba pomocí kláves, kterými by bylo šlo korigovat tah motorů a nastavení kormidel. Plně by to postačovalo k libovolnému manévrování kolem protivníků a rychlým změnám kursů před blížícími se raketami. Se stávajícími možnostmi se toho totiž moc dělat nedá. Potřebujete-li změnit směr letu, musí se opět označit nějaký objekt a čekat (někdy skoro věčnost) než si váš rozkaz hra přebere a provede to, co po ní chcete :(

STAR TREK JAKO PŘÍDAVNÁ MODIFIKACE
Obrázek zdroj: tisková zpráva Díky otevřenosti a volně přístupným editačním nástrojům je možné do Nexusu poměrně snadno vytvářet přídavné módy. Jednou z těch více povedených je například modifikace nazvaná STAR TREK: Age of War zahrnující v sobě jak singleplayer (9 samostatných misí) tak multiplayer. Ačkoli je tento projekt stále v ranné verzi, případní zájemci si ho již mohou vyzkoušet (ke stažení zde) Tento mód sice ještě potřebuje notně doladit, ale až bude úplně hotový, možná v některých aspektech překoná původní hru. Například autentické modely lodí, tak jak je všichni známe ze Star Trek seriálu či filmu, působí velmi dobrým dojmem.

Grafika a HW požadavky
Vizuální provedení patří k nesporným kladům hry. Je velmi pěkné a nepostrádá ani řadu efektů jakou jsou výbuchy a ničivé exploze oslňující široké okolí. Osobně musím pochválit velmi precizní provedení vesmírných lodí, které jsou propracované i do těch nejmenších detailů. Samozřejmostí je 3D kamera, která umožňuje rotaci kolem dokola a zoomovaní se slušným rozsahem. Je ovšem nutno počítat se skutečností, že kameru jde přichytit jen k nějakému objektu. Na průlety volným vesmírem tedy rovnou zapomeňte.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Hardwarová náročnost jistě udělá radost majitelům slabších počítačů, protože Nexus dobře běhá i na mém skoro 3 roky starém počítači ve složení Athlon XP 2200+, 512 MB DDR s GF Ti4400 při rozlišení 1024x768 s vyšší úrovní detailů. Na druhou stranu má sestava umožňovala spuštění této hry jen přes DX8. Vlastníky výkonnějších grafických karet to ale moc trápit nemusí, protože si mohou Nexus pustit i přes DX9. Měl jsem možnost srovnat obrázky z obou verzí a nutno podotknout, že rozdíl je celkem patrný.

Nenaplněná očekávání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Předpokládám, že všichni, co čekali nějakou RTS na způsob předchozích dílů Imperium Galactica, jsou asi dost zklamáni tím, jakým stylem se Nexus vlastně hraje. Je to však podle mého zajímavý počin, kde velkou roli sehrává skvělá atmosféra. Díky možnosti konfigurovat lodě a volbě různých zbraní během bitev, má člověk opravdu pocit, že je kapitánem vesmírného plavidla. Přitom se nejedná o žádný vesmírný simulátor, nýbrž o čistokrevnou taktickou strategii.

Stáhněte si: Dema & Cheaty pro Nexus, Trailer & Demo pod názvem Galaxy Andromeda

Související články: Novinky, První dojmy (7/2002), Imperium Galactica 2 recenze (5/2000)

Bergy
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)

Bergy

Konečná bilance je v případě Nexusu dosti rozporuplná. Důvodem je fakt, že jde o velmi sympatickou hru, která je pojata neokoukaným způsobem se silným důrazem na vyvíjející se příběh. Na druhé straně ale bohužel stojí dosti nešťastné ovládání, které sráží herní úroveň. Také singleplayerová kampaň by zasloužila lepší design misí, aby její herní náplň byla více vyrovnaná.