LOTR Online: Mines of Moria - recenze

16. 12. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V rozlehlé a úžasně zpracované Morii v datadisku budete plnit desítky, ba stovky nových questů, získávat zkušenosti na deset dalších levelů a objevovat tajemství legendárních zbraní.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 16.prosince 2008
První recenze české PC verze zdroj: tisková zpráva Verze: prodávaná/anglická/PC
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva V rozlehlé a úžasně zpracované Morii budete plnit desítky, ba stovky nových questů, získávat zkušenosti na deset dalších levelů a objevovat tajemství legendárních zbraní. Přídavek k onlinovce ze světa Pána prstenů (recenze původní hry) se opravdu povedl. Jelikož přináší opravdu hodně obsahu, rozdělíme recenzi do dvou částí. Už po té první se ale můžete dozvědět verdikt a doporučení, zda koupit či nekoupit.

Společenstvo se ve hře vydává na cestu a elfí lord Elrond si o jeho osud dělá starosti. Vysílá vás proto do Eregionu, kde ve starobylých ruinách hlídkují elfové. Mají pro vás samozřejmě spoustu úkolů – orkové a banditi vykrádají z opuštěných měst relikvie, krajem se potulují trollové a jiné nestvůry, a samozřejmě by také bylo fajn zjistit, zda-li „Ten, který nese prsten“ prošel Eregionem bez úhony. A případně zmást nepřítele a vytvořit falešné stopy...

To je zápletka většiny questů, na které jsem narazil v první nové lokaci, do které zavítáte (a kterou už jste možná navštívili v rámci plnění několika příběhových questů v kapitolách 14. knihy). Drtivá většina z několika desítek spadá svým stylem do klasických škatulek. Zabij dvacet loupežníků, seber deset vlčích kožešin (ano, nejprve je nutné jejich zubaté majitele zabít), zapal tři stany v táboře půlorčích zlounů... Takovéhle úkoly vesměs splníte sólově, občas v rámci krátké série úkolů (tak tři čtyři) narazíte na konci na drobet tužší oříšek, ale většinu z nich – respektive snad všechny s výjimkou udoláni trollího šéfa – zvládnete také sami, nebo v malinké partě.

Instance pro tři hrdiny
I když originalita úkolů je v Eregionu hodně nízká, stejně jsem se dobře bavil a radostně pobíhal po příjemně zpracovaném území, které asi nelze charakterizovat jinak než jako klasickou fantasy krajinu – lesy, hory, zříceniny... Docela zábavné a na odehrání svižné jsou i dvě místní instance, School a Library. Dříve chlouba elfí moudrosti je obsazena nepřáteli a je na vás, abyste pobili jejich šéfy a zachránili něco ze ztraceného duchovního bohatství – příslušné questy na vás čekají v Mirobelu.

Tyhle instance jsou určené pro tři hráče, na nižších (rozuměj 52 nebo 53) levelech je potřeba partu dobře složit, ideálně z tanka, léčitele a nějakého pořádného „škodiče“. Mohu ale potvrdit , že pokud se do těchto lokací podíváte později, až vám potáhne na šedesátku, „odtankuje“ je v klidu třeba i Champion a uléčí kapitán nebo Lore-master.

Nové skutky
Do Školy a Knihovny půjdete nejspíš víckrát. Úkoly sice asi vesměs splníte při první návštěvě, ale v obou instancích padají docela zajímavé předměty včetně upgradů pro zbraně, o kterých se MoM docela dost točí. Ale o tom až dále. V obou „dungeonech“ také budete plnit nové skutky, tedy „deeds“ (zabít XY potvor v určité lokaci, však to znáte). Mimochodem, jeden z nich spočívající ve sbírání knih v instanci School nešel před aplikací prvního patche splnit, teď už je ale vše v pohodě. Skutků je vůbec v celém Eregionu hodně, zabíjecích i objevovacích, takže hráči toužící splnit všechno možné se do téhle lokace budou vracet i na vyšších levelech.

Mimochodem, po splnění dvou objevovacích „deeds“ se Hunter může naučit rychlou cestu do jedné z eregionských základen, což je fajn. Podobně je na tom Warden. Samozřejmostí jsou i nové skutky legendární a profesní.

Jak se dostat do Morie?
Stejnou cestou, jako Frodo a jeho parťáci, tedy tajnými dveřmi u temného jezera. Trpaslíci se dozvěděli, že sídlo jejich bratranců obsadili goblini a dalších hnusáci, a hodlají jej dobýt zpět! Po několik přípravných úkolech (v rámci první knihy nového příběhu) jsem zjistil, že nejprve budu potřebovat magickou zbraň. Opravdu magickou, starobylou, nic z toho, co jsem měl doposud v inventáři. Další úkoly tedy vedou k jejímu získání a vylepšení, až pak mne čekala poslední bitva jakési předmluvy před vstupem do Morie.

Autoři i v téhle pasáži dokázali, že umí skvěle navázat na knižní příběh, aniž by jej měnili nebo opakovali. A znalce předlohy přitom potěší různé detaily, někdy i úsměvné – třeba trpaslíci, kteří stejně jako neposední hobiti ze Společenstva hází do temné vody před vstupem do dolů kameny, i když jim jeden z nich říká“: „Nechte tu vodu na pokoji...“. Také vám to připomíná scénu, ve kterém se knižní a filmoví hrdinové pustili do boje s odporným chapadlovitým monstrem? Však se s ním utkáte také... A vůbec jsem narazil na spoustu odkazů na slavný román – třeba lavinu strženou Sarumanem nebo mostek rozbitý při boji Gandalfa s Balrogem. I takhle autoři přitápějí pod kotlem příběhu a atmosféry.

Trpasličí ofenzíva
Trpaslíci berou znovuzískání dolů Morie opravdu vážně. Na důležitých místech postavili tábory, prozkoumávají i nejtemnější kouty a bojují s nepřáteli, kde to jen jde. A vy budete dělat to samé. Přiznám se, že když jsem se poprvé dozvěděl o tom, co bude hlavní náplní datadisku, trochu jsem se bál stereotypu a uzavřenosti podzemních prostor. Designéři si ale s Morií poradili víc než dobře. Několik rozlehlých regionů, na které je – podobně jako svět na povrchu – rozdělena, se od sebe dost liší a nabízejí vlastní atmosféru.

Samozřejmě, dost často budete běhat po hodně koridorovitých chodbách a síních, ale podíváte se i do otevřené vodní části, do slují plných žhavé lávy nebo do obřích dolů a jeskyní, jejichž strop skoro ani nevidíte. Tam jsem si připadal skoro jako v otevřeném prostoru. Jen je tu prostě víc šero... Morie je skvěle navržená a nedesignovaná (fuj, to je slovo). A když jsem Morií procházel poprvé, napadlo mne jediné označení: velkolepá.

Pěšky i na koni. Vlastně na koze
Nejprve budete po Morii běhat pěšky, ale až získáte potřebnou reputaci u trpaslíků (jsou tu dvě frakce, každá z nich nabízí za reputaci jiné odměny), budete si moci koupit podivné rohaté zvíře zvané redhorn (v cz komunitě lidově označovaná jako koza s lampičkou), která slouží podobně jako koník v otevřených prostorách. Hunteři a Wardeni se navíc mohou naučit (respektive v reputačním obchodě zakoupit učební svitek) rychlou cestu do Jedenadvacáté haly, což je hlavní stan trpasličích expedičních sil a centrum všeho dění, s bankou, aukcí, výrobním zázemím, učiteli a mnoha dalšími potřebnými náležitostmi. Jelikož je tohle místo opravdu centrem, často vám tu bude hra lagovat. Situace se aspoň trochu zlepšila po aplikaci prvního patche, který přemístil aukci, banku a řemeslníky do samostatných budov a ulevil tak náporu hráčů v táboře samotném.

Pestřejší úkoly

Questy v Morii mi připadají o poznání nápaditější nežli lehce stereotypní úkoly v Eregionu. Je to samozřejmě dané mnohem větší rozlohou dolů, a také jejich větší pestrostí a členitostí (i když s tou bohužel souvisí občas trochu horší orientace, zvlášť kvůli několikaúrovňovému designu). Jasně, dost často budete vybíjet řadové potvory a pak sami nebo ve skupině likvidovat jejich tuhé šéfy. Nemine vás ani sbírání předmětů jak z padlých nepřátel, tak rozházených po určité lokaci. Ale kromě toho budete také mapovat skrytá místa, hledat ztracené trpaslíky nebo pomáhat s opravou velkého trpasličího vodního díla... nebo třeba lákat orčího šéfa do smrtící pasti.

Neotřelá mi připadala jakási „stealth“ část jednoho příběhového úkolu. Musel jsem projít tak, aby mne nezaregistrovali stráže, a pak ve vhodném okamžiku zamávat na NPC kumpána, který přeběhl do úkrytu za mnou. Samozřejmě nečekejte zážitek jak ve stealth akcích, ale zpestření je to příjemné. A nechybějí ani úkoly ve stylu „Session play“, tedy instance, kdy hrajete za speciální předpřipravenou postavu, většinou nějakého legendárního hrdinu.

V Morii čeká spousta „instancovaného“ obsahu, tedy lokalit, které existují jen pro vás či vaší skupinu, a s ostatními, kteří do ní vstoupí, se nepotkáte – ti si prožívají vlastní dobrodružství. Je fajn, že do instancí leckdy zavítáte i sólově v rámci plnění série úkolů, které jsou leckdy opravdu propracované. O „velkých“ instancích a dalším obsahu pro šedesátky si ale přečtete v dalším článku během ledna.

Příběhy a zápletky
Povídání k úkolům většina hráčů sice odklikává, ale pro poctivé čtenáře autoři připravili logické zdůvodnění, proč to nebo ono děláte. A hlavně, hodně úkolů – v instancích i mimo ně – na sebe navazuje, takže jsem při jejich plnění měl pocit, že opravdu pomáhám trpaslíkům dobýt jejich bývalou říši... Ale co si budeme povídat, většina hráčů (a to dokonce i na role-playing serverech a v RP gildách) stejně kouká jen na to, jak získat co nejlepší statistiky. I pro tyhle hráče matematiky autoři ale připravili hodně obsahu. Pro většinu hrdinů se totiž dříve nebo později stane středobodem veškerého snažení vylepšování legendárních zbraní.

Legendární artefakty
Jedna z největších a nejočekávanějších novinek se týká artefaktů, které spolu s postavou získávají zkušenosti a levely, a postupně můžete rozdělovat bodíky do několika jejích atributů. I když jsem zpočátku tenhle herní aspekt bral spíš jako další hon na čísla, je fakt, že mě piplaní s legendárními zbraněmi neuvěřitelně chytlo. Budete nacházet nové a nové, identifikovat je u Forge-mastera, ty použitelné si osadíte různými posilovacími gemy a runami... a ty slabé třeba rozeberete „na součástky“. Navíc leckdy najdete předmět pro vylepšení zbraní, různé upgrady můžete kombinovat dohromady a navíc si zbraň můžete pojmenovat, jak budete chtít!

Nebudu se dopodrobna rozepisovat o celém systému ohledně těchto artefaktů (autoři konec konců na webu hry připravili několikastránkové vysvětlení všech detailů), ale raději prozradím, že jde o jasně chytlavou věc pro všechny hráče. A navíc všechny principy velmi rychle pochytíte ve hře (i proto, že první legendární zbraň si opatříte v rámci příběhových questů a hra vás tak trochu povede za ručičku).

Deset levelů navíc
Limit hráčovy úrovně se zvýšil na šedesátku, a samozřejmě přibylo něco nových schopností. Abych byl úplně upřímný, nejprve mne jejich poměrně skromná nabídka zklamala. Většina z nich je totiž vylepšením stávajících, opravdu nových schopností je pomálu. Jenže pak jsem došel jsem k závěru, že třeba vylepšení lovecké „rychlostřelby“ Swift Bow je cennější a elegantnější, než přidávat další – v pořadí už několikátou – speciální střeleckou schopnost.

Velký počet skillů totiž obvykle vede k tomu, že půlku z nich nepoužíváte... trochu méně šťastná už je podle mého názoru skutečnost, že na šedesátku se dá dostat poměrně rychle – aktivní pravidelní hráči mydlící LOTRO sedm dní v týdnu to zvládnou v klidu do dvou týdnů, hráči s menším fondem volného času tak do pěti nebo šesti. To je trochu smutné, ale naštěstí je na postavě pořád co vylepšovat i po dosažení maximální úrovně – namakávat si legendární předměty, plnit skutky a prolézat zákoutí, do kterých se nedostane jen tak každý.

Nové profese

Mines of Moria přinášejí také dvě zbrusu nová povolání. V obou případech jde vlastně o hybridní profese, což je vzhledem k poměrně dobře vykrytým potřebám sedmi profesemi ze základní hry docela pochopitelné. A je fajn, že obě si můžete rozehrát navíc k již existujícím hrdinům – hráč má totiž po instalaci datadisku sedm namísto předchozích pěti pozic na postavy.

Mistr run
Rune-keeper je dostupný pro elfy a trpaslíky. Jde o mudrce, který těží sílu ze starobylého vědění, v praxi hraje jakousi dvojroli. Umí obstojně léčit a také magicky zasáhnout protivníky, jde tedy o jakýsi mix mezi bardem a Loremasterem. V každé chvíli ovšem musí volit mezi těmito aspekty. S tím, jak sesílá kouzla jednoho typu, se mu totiž nabíjí ukazatel účinnosti. Pokud tedy budete smažit protivníky třeba ohnivými a bleskovými kouzly, bude pak chvíli trvat, než se „přeladíte“ na léčení spolubojovníků. V takovém případě musíte ukazatel aspektu nejprve stáhnout na nulu jednoduchými kouzly na zvýšení morálky a pak jej začít nabíjet ve směru léčivého aspektu... trochu to připomíná práci s některými kouzly v onlinovce Fury.

Hlídač
Ani hraní Wardena není přímočaré bezduché klikání. U téhle postavy si hráč zase musí hlídat skládání komb. Každý základní úder nebo schopnost má určitý charakter, a po správném složení různých typů lze vyvolat kombo. Zpočátku budete umět jen jednoduchá, ale postupem času samozřejmě přijdou ke slovu i komplikovanější (ale o to silnější, samozřejmě). Svými schopnostmi je Warden jakýmsi mixem mezi tankem (tedy Guardianem) a Hunterem. Umí docela slušně vzdorovat útokům a má vysokou morálku, pokud jej ale není zapotřebí jako nárazníka, umí způsobit i slušné škody. Navíc po vzoru Huntera může rychle cestovat mezi hlavními městy říše.

Dvě nová povolání jsou v podstatě jediným obsahem pro hráče, kteří si dobrodružství ve Středozemi chtějí rozjet od začátku. Ve „starých“ lokacích bohužel nepřibylo v podstatě nic nového. A co to má za následek? Pokud navštívíte okolí Větrova nebo Hobitín, budete potkávat jen lidské a hobití Wardeny, když zavítáte na území Ered Luin, narazíte zas jen na fousaté nebo špičatoušaté Rune-keepery. Postupem času se samozřejmě tyhle nové postavy „stěhují“ do dalších lokací, hlavně do Lone Lands a North Downs, kde se motají postavy kolem třicátého levelu. Což je docela nuda, nemluvě o obtížnějším poskládání party pro skupinové questy. Pár nových NPC a questů by přitom určitě nebylo na škodu, i když samozřejmě chápeme, že datadisk je určen především jako další obsah pro hráče s postavou na vysokém levelu.

Co nového v řemeslech?
Kdo čekal nová řemesla nebo sběračské profese, bude trochu zklamán. Na druhou stranu u všech „craftů“ přibyl další stupeň a vše s tímto spojené. Tedy nové suroviny (několik typů rudy, dřeva, kůže i pozůstatků dávných dob pro učence), nové trofeje z potvor a samozřejmě mraky receptů. A také práce pro řemeslnické gildy, kde za reputaci získáte zajímavé recepty. Více si o nich povíme příště, stejně jako o změnách v ekonomice vůbec. Dalších novinek je v Mines of Moria samozřejmě celá řada. Namátkou dvě nové truhly v bance nebo neokoukané trofeje do vašeho domku. Jeden článek na vše ani nestačí, a tak budeme pokračovat – zejména povídáním o instancích a také o Lothlórienu – ve druhé části. Přečtete si ji v lednu.

Skvělé pokračování
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Už teď ale mohu s klidným svědomím říci, že se u přídavku výborně bavím. Je sice škoda, že autoři nepřidali více obsahu pro hráče na nižších levelech a v podstatě nijak nezměnili a nevylepšili PvP elementy hry, někoho zamrzí i fakt, že se poměrně brzy dostane na novou maximální úroveň. I tak jde ale určitě o jeden z nejlepších přídavků tohoto roku a v podstatě si nedovedu představit, že by si jej nějaký hráč LOTRO neopatřil. Kvůli několikatýdennímu zpoždění distribuce standardní verze (nejen) v ČR ovšem momentálně připadá v úvahu jen dražší sběratelská edice, objednání ze zahraničí nebo elektronický nákupu spojený s platbou kartou.

Stáhněte si: Videa, Trailery...