KnightShift: Příběh rytíře - recenze
8/10

KnightShift: Příběh rytíře - recenze

16. 1. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Byl jednou jeden princ a jmenoval se Jiřík. Sudičky mu předurčily bouřlivý život, přičemž v těch nejdivočejších etapách mu budete moci být oporou právě vy v této kompletně počeštěné směsi real-time strategie s RPG.

Autor: Korgull
Publikováno: 16.ledna 2004
Verze hry: finální/česká 1.0
Doba recenzování: 20 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Byl jednou jeden princ. Jmenoval se Jiřík. Sudičky mu předurčily bouřlivý život, přičemž v těch nejdivočejších etapách mu budete moci být oporou právě vy. A to, pokud si zakoupíte hru s názvem KnightShift, kterou pro vás připravilo vývojářské studio Reality Pump původem z Polska. V našich končinách je tento titul k dostání ve velmi pěkné krabičce na 2 CD kompletně v českém jazyce a to díky společnosti Hypermax. A ačkoli jsem spíše příznivcem titulů v anglickém znění, musím přiznat, že Knightshift mě velice příjemně překvapil. Dokonce, vzhledem k tomu, že mi bylo dopřáno hru poznat v obou verzích (mé dojmy z bety v originálním znění jste si zde mohli přečíst loni v červnu), mohu říci, že český překlad, resp. hlavně dabing, je mnohem lepší než anglický. Možná i proto, že styl humoru, kterým tento titul oplývá, je podle mě našemu národu velmi blízký.

Směs real-time strategie a RPG
Hra Knightshift je už od svého oznámení prezentována jako kombinace RPG a RTS ve 3D kabátku. Oba tyto žánry jsou dosti komplexní a dá se říci, že se je tvůrcům do tohoto díla podařilo zkombinovat skutečně schopně, i když pochopitelně nezacházeli tak daleko do hloubky, jak je u každého žánru zvlášť možné. Proto samozřejmě nároční hardcoroví hráči jak RTS, tak RPG, by mohli mít ke Knightshiftu výhrad nekonečně mnoho. A tak předem upozorňuji, že je hra podle mého názoru určena především hráčům začínajícím, svátečním nebo prostě těm, kteří chtějí strávit příjemné chvilky u humorem prokládané, nenáročné a zároveň poměrně netradiční hry skýtající skutečně neobvyklé množství možností a velké výzvy.

Kampaň
Kromě kampaně čítající celkem 19 misí, si zde totiž můžete zahrát také RPG hru o osmi kapitolách, Šarvátku (RTS) na 16 mapách pro 3 až 8 válčících stran, anebo multiplayer s podporou až osmi hráčů. Hlavní náplní hry je ale kampaň, která se skládá ze tří na sebe postupně navazujících částí. Z počátku máte přístupnou pouze první a až ji dokončíte, můžete se pustit do druhé atd.

Hlavním hrdinou je princ Jiřík, velmi sebevědomý muž chrabrého ducha, jemuž se do cesty postavila tajemná kouzla. Spolu s ním, a případně dalšími postavami, které se vám během hry představí, budete postupně odhalovat různé zajímavé skutečnosti týkající se jeho původu i situace okolo něj. Mise i kampaně jsou prokládány filmečky, ale příběhem vás provází moudrý čaroděj Gallus - takový váš anděl strážný.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kampaň kombinuje oba žánry, tedy jak RTS, tak RPG. Jednou v některé misi převládne jeden žánr, jindy zase ten druhý. Postupně vám budou odhalovány všechny možnosti hry. Starý dobrý čaroděj vás od začátku povede za ručičku, než se naučíte zvládat základní situace sami. Mise jsou rozličné a způsob jejich řešení je závislý na typu hry, který zrovna převažuje. Někdy záleží splnění mise jen na vás, jindy jsou vám přiděleni spolubojovníci, jednou je vaším úkolem probojovat se odněkud někam, jindy je třeba něco nalézt a někam dopravit, nebo třeba postavit vesnici, atd. Společné je všem misím jediné - princ Jiřík musí přežít!

RPG mód
Jak už samotné označení tohoto módu vypovídá, soustřeďuje se v něm hra především na RPG prvky. Hráč si může zvolit svého hrdinu, přičemž má možnost výběru z několika různých typů postaviček, s jakými se setkal i v kampani - rytíře, barbara, lučištníka, čaroděje, kněžku, amazonskou bojovnici nebo kopiníka. U každého je uveden vtipný popis. Hrdinovi můžete dát jméno, přidělit barvu vlajky a rozvrhnout mezi jeho parametry pár dalších bodů podle svého uvážení.

Každý takto vytvořený hrdina může být uložen a můžete jej použít kdykoliv se vám zachce i v jiných mapách (některé jsou volné, jiné se vám odemknou ale až poté, co dokončíte předchozí). Není to sice nijak oslnivé, ale aspoň nestrávíte hodiny vytvářením hrdiny a rozdíly mezi jednotlivými typy jsou ve hře rovněž dostatečně markantní. Dále ještě můžete navolit stupeň obtížnosti.

Hra probíhá podobně jako každé jiné RPG typu Diabla. Hráč prozkoumává mapu (ta se mimochodem v žádném z módů neomezuje pouze na povrch zemský, ale sem tam vás nohy zavedou i do podzemí, jeskyní a kobek), potkává různé postavy a potvory, bojuje s nimi, obchoduje nebo jim pomáhá vyřešit jejich situaci a získává za to odměnu a nezbytné zkušenostní body, které může dále přerozdělovat mezi své schopnosti.

V této části možná stojí za povšimnutí skutečnost, že pokud třeba (a týká se to i kampaně) máte za úkol doprovodit někoho na určené místo, nepřátelské bytosti, což mohou být vlci, medvědi, bandité či jiní zloduchové včetně kostlivců, útočí výhradně na vás a vaše bojovníky, nikoliv na doprovázené osoby či tvory.

Šarvátka
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V Šarvátce se projeví naopak strategické vlastnosti hry. Než se pustíte do akce, můžete si vybrat mapu, protivníky, resp. jak obtížní protivníci to mají být, startovní podmínky, typ hry (co je cílem), atd. Podle zvolených možností vám hra přidělí nějaké jednotky do začátku. Můžete budovat vesnici, opevňovat se a využívat všech možností strategické hry, včetně vývoje lepších zbraní a kouzel. Narozdíl od RPG hry zde můžete ovládat celou armádu postaviček.

Kravičky, pasáčci a tchýně
Základem všeho je v Knightshiftu mléko. Jistě i vám maminka v dětství říkala: "Pij mlíčko, ať jsi silný/á". V této hře to platí dvojnásob, takže nejopatrovanějším tvorem a zároveň prvním cílem útoku jsou zde kravičky. Každá, stejně jako všechny ostatní postavičky, má své jméno. Kravičky bydlí v kravíně. Zvládají se krmit a dojit samy, ale když k nim přidělíte pasáčka, malého, ale čiperného chlapečka se šikovnými prstíky, půjde jim to jednou tak rychle. Další důležitou jednotkou jsou stavitelé, bez kterých byste nedali dohromady ani ten kravín. Jsou to ovšem i schopní bojovníci. Jejich domovem je chalupa, kterou mohou sdílet ještě s lučištníky a tchyněmi.

Poslední jmenovaná jednotka vás asi zaujala. Skutečně, tchyně zde mají velmi důležitou úlohu. Vládnou stavitelům tvrdým terorem válečku na nudle a dosahují tím úžasných výsledků - budovy vznikají jednou tak rychle než bez jejich psychologického vlivu. Kromě toho mají ale ještě jednu funkci. Tchyně mohou vniknout do nepřátelské budovy a získat ji na vaši stranu.

Další jednotky už patří do kategorie válečníků a aplikátorů kouzel. Jednak jsou zde kopiníci, válečníci a rytíři, a pak také kněžky, knězové, čarodějnice a čarodějové. Každý z nich vyniká jinými schopnostmi, dovednostmi a odolností. Získáte je v dražších budovách, jako kasárna, čarodějova věž, chrám a dvůr. Tímto jste se seznámili vlastně se všemi jednotkami a budovami, jaké budete mít k dispozici nejen v šarvátce, ale také postupně v Zvětšit zdroj: tisková zpráva průběhu kampaní.

Méně je někdy více
Knightshift není typem hry, ve které je účelem postavit co největší armádu a poté se vydat na nepřítele. To vyplývá už z rozmanitosti jednotek, která se někomu může zdát příliš nízká a nudná, ale to už je otázka vkusu a nároků každého z hráčů. Mě se zdál výběr postačující. Spíše záleží na tom, jak své jednotky využijete. Kromě toho, každá používaná jednotka zde získává zkušenosti a stává se časem účinnější a odolnější.

Svou úlohu v strategii hrají samozřejmě i upgrady zbraní a kouzel (3 stupně), kterých lze dosáhnout v příslušných budovách náležejících k daným jednotkám. Upgrady je možné rovněž najít volně na mapě, ale takové jsou pak dostupné pouze té jednotce, která je získala. Musí to být navíc ještě pouze taková jednotka, která s danou věcí umí zacházet. Upgrady vyvinuté v rámci vaší vesnice se pak automaticky projeví na všech příslušných jednotkách plošně.

Významná role kouzel při soubojích
Souboje jsou pojaty poměrně zjednodušeně. Označíte své jednotky vybrané pro boj a kliknutím myši na nepřítele je na něj vyšlete. Podle toho, jestli jde o jednotky specializované na boj zblízka nebo na dálku, se rozmístí do příhodných pozic a začnou nepřítele rubat, zasypávat kopími, šípy nebo kouzly hlava nehlava.

Kouzla hrají ve hře dosti významnou roli. Nejen, že přivedla prince Jiříka do potíží, ale když se je naučíte dobře ovládat, dokáží zvrátit nejeden zdánlivě prohraný souboj na vaši stranu. Namátkou uvedu jako příklad kouzlo, kterým vládne kněžka - konvertuje nepřátelskou jednotku na přátelskou. K jeho aplikaci je nutné, abyste měli jednak k dispozici danou jednotku, ale také, aby tato jednotka měla na vykonání kouzla dostatek many. Další zajímavé kouzlo vám například odhalí jakékoliv místo zakryté tzv. "mlhou války"; jiné sešle na nepřítele smršť blesků z nebe, další dokáže proměnit člověka v krávu, atd. Samozřejmě zde nechybí ani kouzla vytvářející nějakou ochranu vůči nepřátelům nebo uzdravující. Jakou taktiku při manipulaci s magií zvolíte, je samozřejmě na vás.
 Absence pudu sebezáchovy
Mírně znepokojivou stránkou hry je umělá inteligence jednotek. Máte možnost vytvářet tři typy formací a mimoto i sdružovat vybrané jednotky do skupin, které budete vyvolávat už jen pouhým stiskem jediné klávesy. Někdy ale měly mé jednotky, obzvlášť bylo-li jich více, problém vytvořit zvolenou formaci. Zpravidla byl na vině terén (místo pro některou z jednotek bylo nedostupné kvůli stromům aj.), ale občas se tak trochu zamotaly samy do sebe.

Nepříjemné ovšem bylo zejména to, když se snažily mermomocí dostat na své místo i za cenu nekontrolovaného vstupu do nepřátelského území. Chybí jim totiž byť i minimální pud sebezáchovy. Bojují doslova do poslední kapky krve a i když snaha byla, někdy prostě bylo nad mé síly vlastnoručně odeslat všechny potřebné do bezpečné vzdálenosti, aby nabraly sílu. Tu mimochodem nabývají nejrychleji spánkem, ale spát mohou jen v místě dostatečně vzdáleném od bojů, příliš blízko vřavy remcají, že se přeci nenechají zabít.. ;)

Zpracování a grafická stránka
Nicméně, co se týče chodu hry, nelze vývojáře než pochválit. Během recenzování se mi nepodařilo (a že na to mám jinak dost štěstí) dostat hru do situace, která by ji zhroutila. Žádné zasekávání, žádné zapikolované jednotky na mapě, žádné vyhazování ze hry, nic takového ani tomu podobného se nekonalo. Ukládání i načítání funguje bez problémů a navíc je pro každý typ hry zvláštní záložka, a to jak v single-playeru, tak v multiplayeru. Jen by se asi mohlo načítání map někomu zdát dlouhé, to už je ale záležitost výkonu počítače.

Ani po grafické stránce se podle mě Knightshiftu nedá nic vytknout. Vývojáři skutečně odvedli kus práce. Postavičky i objekty ve hře jsou originální, všechno je to pěkně animované, mapy jsou plné života (i když záleží také na nastavení detailů) - stromy se hýbou ve větru, vzduchem poletují ptáci všeho druhu, ve vodě se honí rybky atd. V průběhu hry se mění denní doba, počasí (mlhy, vánice, déšť, ad.) i roční období. Vizuální efekty výbuchů i kouzel rozhodně také patří ke zdařilým. Hra je 3D a disponuje volnou kamerou, kterou lze nastavit na automatické přibližování, pokud dojde k rozhovoru s nějakou postavou.

Zapomenout nesmím ani na zvuky a hudební doprovod. Už při spuštění hry mě zaujala skladba doprovázející hlavní menu. Vkusná a příjemná je i hudba ve hře samotné. Zvuky jsou také velice vydařené a když k tomu přidám už na začátku zmiňovaný skvělý a vtipný český dabing, určitě není nač si stěžovat.

Multiplayer
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velmi významnou stránkou Knightshiftu je multiplayer s podporou až osmi hráčů. Zahrát si můžete s přáteli po internetu i lokální síti a nezáleží přitom na jazykové verzi hry. I zde si můžete vybrat, jestli si zahrajete RTS nebo RPG. Oba typy her vám nabídnou různé mapy (RPG - 6 speciálních + 8 SP a RTS - 16) a kdyby vám snad nestačily, můžete si další vyrobit v snadno pochopitelném editoru (manuál k němu je k dispozici v elektronické podobě). V RTS módu funguje i velmi jednoduchý model diplomacie. Buď je k vám někdo neutrální, nebo mu můžete nabídnout přátelství a spojenectví, anebo se rozhodnete pro nepřátelské vztahy. Také v RPG módu můžete s přáteli buď spolupracovat, jít si každý po svém, anebo jít po sobě navzájem.

Bohaté možnosti nastavení a ovládání
Co se týče různých nastavení i ovládání, mysleli tvůrci zdá se na všechno. Podle možností vašeho stroje můžete nastavit kvalitu textur, detaily, efekty, gamma korekci a řadu dalších věcí s tímto souvisejících. Stejně tak si můžete pohrát i s nastavením zvuků, klávesových zkratek, muziky, rychlosti pohybu myši, zobrazením titulků, automatickým ukládáním, obtížnosti hraní a spoustou dalších záležitostí přinášejících hráčům komfort. Dle svého vkusu můžete nastavit i profil interface. K dispozici jsou dvě možnosti, které se v základním nastavení zobrazují podle typu hry.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

A když už jsme u toho interface, najdete v něm vše, co je potřeba a orientace v něm také není žádný problém. Obzvlášť pro hráče, kterým nějaká ta hra už rukama proběhla. Vše lze ovládat jednoduchým nebo dvojitým stiskem tlačítka myši na příslušném obrázku či ikoně (v závislosti na typu akce), ale zrovna tak si můžete v mnoha případech ulehčit práci, když se naučíte zvládnout různé klávesové zkratky. Když si nejste jisti s tím, co který obrázek značí, stačí na něm chvíli zůstat s kurzorem a objeví se text, jenž vám vše osvětlí. V některých případech se dozvíte ještě více, ponecháte-li myš na daném obrázku ještě o moment déle. Každopádně, v krabičce s hrou je přiložen 55-stránkový barevný (samozřejmě český) manuál, kde najdete veškeré potřebné informace o všech aspektech hry, nejen o ovládání.

Hardwarové požadavky a shrnutí
Pro hraní se doporučuje procesor 450 MHz (1.5 GHz doporučeno), 128 MB RAM (256 MB doporučeno), 3D grafická karta T&L 16 MB (32 MB Per-Pixel-Shader doporučeno), 1.2 GB volného místa na disku, DirectX 9.0 nebo novější. Na mém 900 MHz, 512 RAM a 64 MB GF2MX hra běžela při nastavení průměrných detailů a efektů naprosto bez problémů a hrát se dala dobře i na vyšších detailech.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra KnightShift: Příběh rytíře nabízí mnoho možností, které servíruje ve vizuálně i zvukově příjemném balení plném humoru. Je jednoduchá a neobsahuje žádné fatální chyby v kódu. Je vybavena vším, čím by měla být vybavena každá správná RTS i RPG, především mám nyní na mysli ovládací prvky a systém nabídek či voleb. I přes slabší umělou inteligenci jednotek je možné u této hry strávit hodiny, dny nebo třeba i týdny.

Stáhněte si: České demo, Patch, Trailer, Intro, Cheaty...