Autor: Jiří Sládek Publikováno: 20.listopadu 2005 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 1 týden |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Vždy musíte splnit několik povinných misí, které vám umožní postup do další kapitoly, ale kdy a jak se k nim dostanete je pouze vaše věc. Po mapě části světa pohybujete se svými bataliony v tahovém režimu, na střídačku s počítačovým nepřítelem. Bojovat budete nejen v předem připravených povinných scénářích, ale kdykoliv narazíte na protivníka. A to kromě „boje ve volném prostranství“ zahrnuje i obsazování nepřátelských strategických objektů, nebo naopak obranu vlastních. Mezi tyto strategické objekty patří zejména radary, které poskytují přehled o větší části území, letiště, které vám zajistí lepší leteckou podporu v bojových misích, a zejména zdroje surovin. Některé jsou pouze jednorázové (třeba skladiště), jiné zajišťují pravidelný přísun; například ropné vrty. Suroviny jsou pro hru životně důležité, na rozdíl od Blitzkriegu se tu totiž na resource management opravdu hraje. Benzín, náhradní díly a munice jsou potřeba jak v bojových scénářích (strojům neustále dochází šťáva i střelivo, a opravovat – i když ne úplně – je díky servisním vozům také možné), tak v tahové fázi na globální mapě. Zde si totiž můžete za suroviny nakupovat nové stroje do svých oddílů. Jejich počet je ovšem omezen vaší hodností, která se zvyšuje s postupem hrou a kumulováním vojenských úspěchů. Bojové scénáře Hlavní porci herního času samozřejmě strávíte v klasických bojových scénářích. Zejména ty náhodně generované (tedy drtivá většina) jsou ovšem dost neoriginální a časem upadnou do stereotypu; předem připravené scénáře jsou o dost lepší, nicméně kvality promakaných map z Blitzkriegu a zejména jeho datadisků nedosahují. Vaším úkolem je obvykle zničení nepřátelských jednotek nebo obsazení strategických míst – v příběhových misích se čas od času vyskytne i trochu jiné zadání, třeba udržení pozic a podobně. Boje se odehrávají v několika různých prostředí – čeká vás například klasický mírný pás, ale také zasněžená krajina nebo kontaminované oblasti; do těch není radno posílat třeba pěšáky jen tak po svých, ale je potřeba naložit je do speciálního transportéru, který je schopen odolat radiaci. Bojové scénáře lze sice přeskočit pomocí funkce autocombat, ale výsledek obvykle není tak dobrý, jako když své jednotky vedete sami. Tanky a děla Jádrem vašich armád jsou tanky a další stroje, jejichž posádky s bojovými úspěchy získávají zkušenosti, což se projevuje jejich lepšími bojovými schopnostmi. Stroje se dělí do čtyř tříd – tanky a další obrněnci, samohybná děla, klasická artilerie a letectvo. Kromě „core units“ nechybí ani zásobovací i servisní vozy a pár specialit – třeba zvláštní transportér pro přepravu vojáků po zamořeném území. Kromě strojového parku budete mít pod svým velením samozřejmě i pěchotu. Vojáci jsou zformováni do smíšených oddílů, přičemž každé mužstvo lze rozdělit i na jednotlivce. Kromě řadových vojáků se vám občas do rukou dostane i sniper, který je přímo stvořený pro průzkum (i když tuto jeho funkci může částečně suplovat i velitel čety vybavený dalekohledem) a likvidaci osádek artilerie. Tu lze mimochodem klasicky obsazovat a používat proti jejímu původnímu majiteli. Vojáky můžete samozřejmě nahnat do budov, a ostříleným válečným veteránům asi netřeba vysvětlovat, že parta bazukářů poschovávaná v domech lemující ulici dokáže neopatrně manévrující tanky nemilosrdně poslat do věčných kovových lovišť. Starý známý engine Při pohledu na technické zpracování je samozřejmě jasné, odkud radioaktivní vítr vane. Engine Blitzkriegu je na hře znát, nicméně i přes jeho relativní stáří to není žádná tragédie – pořád se jedná o vzhledově i funkčně kvalitní základ. Prostředí je samozřejmě poplatné zasazení do jiných časových i místních souvislostí; čekají vás tedy jak typické socialistické paneláky, tak podmanivá asijská architektura. Čeká vás i ošklivá, radioaktivním spadem zamořená krajina, a k tomu samozřejmě spousta nových grafických prvků a detailů. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Lehký nadprůměr Celkově se jedná o lehce nadprůměrný titul, hlavně díky poměrně neokoukanému prostředí šedesátých let, notabene šmrncnutých fiktivním jaderným konfliktem. Potěší i poměrně bohatý strojový park a zajímavě vyřešená strategická část odehrávající se v tahovém režimu na globální mapě. Největší slabinou je pak stereotypnost a neoriginalita bojových scénářů. Buďme ale rádi, že se někdo v záplavě strategií z druhé světové aspoň pokusil přijít s něčím neokoukaným. Stáhněte si: Videa... Související články: Novinky, Info o pokračování Ice Crusade |
Jiří Sládek | |
autorovi je 27 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |