Gooka 2: Záhada Janatrisu CZ - recenze
7/10

Gooka 2: Záhada Janatrisu CZ - recenze

24. 10. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Co takhle dát si akční 3D adventuru okořeněnou o RPG souboje? A co se stane, když se v 16. století objeví starobylá, ale vyspělá civilizace? Recenze byla doplněna o zhodnocení české verze hry včetně ukázek dabingu.

Autor: Nukem
Publikováno: 9.července 2004 / 24. října 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická a česká
Doba recenzování: 5 dnů

Pod exkluzivní recenzí anglické verze hry bylo doplněno zhodnocení české lokalizace.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Co takhle si dát plně trojrozměrnou akční adventuru okořeněnou prvky RPG? Zajímá vás, co se stane, když se v 16. století objeví starobylá, ale technicky značně vyspělá civilizace, jejíž poslední přeživší členové usilují o ovládnutí zbytku světa? Potom doporučuji soustředit pozornost na nový přírůstek mezi adventurami, který pro vás přichystali čeští tvůrci z Centauri Production. My jsme měli díky distrubuční společnosti Cenega to potěšení zrecenzovat jako první web na světě anglickou verzi hry Gooka 2. Ta je ode dneška v prodeji v zahraničí, zatímco k nám se česká verze dostane až někdy koncem léta.

Před troskami spáleného domu
Gooka 2: The Mystery of Janatris je pokračováním ručně kreslené adventury Gooka z roku 1997. Hlavní hrdina Gooka si za těch několik let, co jsme jej neviděli, hodně polepšil. Stal se nejvyšším soudcem v Parentii, oženil se s královskou dcerou Lidrou a je šťastným otcem syna Yorimara. Jak už to ale tak bývá, žádná idylka ve hrách netrvá věčně. Pokaždé, když hráč vstoupí do života nějaké hlavní postavy, stane se jí něco hrozného. Nedivil bych se, kdyby herní postavy začaly všechny hráče nenávidět.

Namísto toho, aby Gooka svou dlouhou cestu po vzdálených krajích zakončil ve šťastném objetí svých milovaných, čeká jej před troskami spáleného domu pouze komorník Marik. Gooka s hrůzou zjišťuje, že jeho poslední sen nebyl jen nepříjemnou noční můrou, ale že nabyl nebezpečně reálné podoby. Yorimar je nezvěstný již několik dní a Lindra byla při nočním plenění smrtelně zraněna otráveným ostří meče neznámého útočníka. Její vitální funkce jsou prozatím stabilizovány pomocí zvláštního sarkofágu, ale pouze ten správný protijed může Lindru vyléčit...

Přestože Gooka 2 vychází z původní hry, není znalost či dohrání předchozího titulu nutné k pochopení souvislostí. Pakliže jste ale originál hráli, budete se zde cítit skoro jako doma. První Gooka byla ryzí adventurou a ne zrovna jednoduchou. To se však nyní trochu změnilo, neboť kromě adventurních prvků byly do hry vpašovány i základní prvky RPG. Ty tvoří jádro akční části hry, tedy soubojů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Promyšlený systém soubojů
Každá přátelská i nepřátelská postava je charakterizována čtyřmi vlastnostmi. Je to fyzická sílá, duševní síla, zdraví a rychlost. Pod každou sílou jsou pak schovány zvláštní schopnosti, jež pomáhají zdolávat nepřátele nebo čelit jejich útokům. Na fyzické síle tedy závisí, jak moc dokážete protivníka zranit vaším mečem a naopak jak moc zraní nepřítel vás.

Navíc se postupem času naučíte ještě několik dobrých triků, jak fyzický útok ještě více umocnit. V pestré nabídce kouzel, která se postupně učíte, naleznete jak kouzla útočná, tak i obranná, ozdravná nebo vaše nepřátele nějakým způsobem hendikepující. Pochopitelně tu jsou rovněž různé lektvary, jejichž účinky nahrazují nebo doplňují vaši kouzelnickou výbavu.

Ne náhodou jsem si hned u prvního souboje vzpomněl na Brány Skeldalu 2. Aby ne, když ve výčtu autorů obou her lze nalézt několik shodných jmen. Ale přestože jsou systémy soubojů v obou hrách tahové, dále už se od sebe spíše liší. V Gooka 2 nejsou akční body, které spotřebováváte chozením, kouzlením či oháněním se zbraní. To, kolikrát můžete za kolo kouzlit či útočit, je závislé pouze na tom, o kolik je vaše postava rychlejší než protivník. Samozřejmě, že si můžete vypomoct ještě nějakým tím kouzlem.

Vychytralí nepřátelé
Každý souboj je originální, neboť protivníci jsou inteligentní a umí využít vašich slabin. Máte nízkou duševní sílu? Bum! Snese se na vás z nebes smrtící blesk. Nebo jste moc silní? Stačí říct. Jeden protivník vás kouzlem oslabí a ten druhý, fyzicky silný, dodělá. Pak nezbývá než souboj opakovat a volit jinou strategii.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V některých soubojích nebudete stát proti přesile sami. Společnost vám může dělat až trojice dobrovolníků, leč to je dáno pouze hrou, takže nabírat posily libovolně nelze. Z toho vyplývá i to, že pomocníci, kteří v boji padnou, se po udolání nepřátel zase zapojí do hry. Nejsou tedy zabiti, pouze vyřazeni z boje. Platí to i na Gooku, pokud je poražen, ale vy souboj pomocí ostatních nakonec vyhrajete. Avšak vzhledem k tomu, že se po souboji rozdělují body k základním vlastnostem, nebo nová kouzla či jiné dovednosti, pouze neporaženým, je celkem záhodno souboj raději opakovat. Rozhodně v případě, kdy je poražen Gooka nebo kapitán, který vám bude asistovat ještě několikrát. U ostatních to už potřeba není.

Jak sami vidíte, systém soubojů je promyšlený - vysoko nad rámec toho, k čemu je nakonec určen: pro akční adventuru. Například možnost použít „špatné“ kouzlo i na postavu z vlastních řad by se zde dalo charakterizovat jako chyba, ale pokud by šlo ovládnout některého z protivníků, aby bojoval za vás (jak to šlo i v Branách Skeldalu 2), museli byste jej nakonec také odstranit, k čemuž by pak špatná kouzla mohla být užitečná.

Zmínil bych i možnost nákupu či prodeje některých předmětů i zbraní. Budete si moci vybírat z několika typů mečů a nožů, které mají vliv i na vaše základní vlastnosti. Přidají třeba na síle, ale uberou na zdraví apod. K penězům můžete v jedné lokaci přijít i hraním rulety a kostek.

Zdokonalená adventura
Teď bych se ještě trochu podrobněji zastavil u toho, co dělá Gooku oproti klasickým adventurám originální. Kromě úkolů, které musíte splnit, abyste postoupili dál v příběhu, tu na vás čeká několik skrytých a tím pádem nepovinných úkolů. Za jejich splnění získáte třeba nějaký lektvar nebo vás osoba, jíž jste pomohli, naučí jednomu kouzlu či bojové dovednosti. Nechybí tu ani hlavolamy v množství více než rozumném a obtížností nikterak přehnanou. Z pestré množiny zmíním namátkou jednoduché odvažování kuliček na dvouramenných váhách, skládání molekul chemické sloučeniny, výrobu balónového plynu atd.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Za neobvyklou lze označit možnost kdykoliv snížit nebo zvýšit obtížnost hry, takže pokud si nevíte s nějakým hlavolamem rady, můžete zkusit obtížnost snížit a doufat v lepší nápovědu. V soubojích pak proti vám stane o něco slabší nepřítel. Předpokládám ale, že většině z vás bude vyhovovat přednastavený střední stupeň obtížnosti.

Jinak ve hře naleznete to, co už znáte z ostatních adventur. Lineární příběh, který bez žádných odboček a velkých překvapení řešíte pomocí nalezených předmětů a jejich logickým používáním. Vyptávání se po okolí a vůbec lítání od čerta k ďáblu a zase nazpátek, listování v deníku plném důležitých informací, vařením lektvarů a čtením myšlenek ostatních lidí.

Zase jednou klasické PC ovládání
Ovládání hry je tombraiderovské, na což jsem si musel po několika konzolových předělávkách (Prince of Persia, Broken Sword 3, True Crime apod.) opět zvykat, ale netrvalo mi to příliš dlouho. Rozdíl je vlastně jen v tom, že Gooka umí couvat místo toho, aby se otočil a běžel zpátky. Povely do stran bere ze svého pohledu, takže když běží čelem k vám, tak zatáčí na opačnou stranu než jakou tisknete klávesu. Ovládat se dá hra i myší, ale ta je pro pobíhání příliš citlivá. Tu je lépe využít pro listování v inventáři, deníku a případně kouzlení, i když to lze také ovládat z klávesnice.

Upozornil bych na takovou drobnost, která ale hodně pomůže při adventurování. Naspod obrazovky vidíte lištu, kde se v malém kroužku vlevo objevují předměty. Mezi nimi můžete listovat pomocí kolečka myši a pokud stojíte u nějakého aktivního místa a některý z předmětů tu lze použít, bude pozadí takového předmětu žlutě podsvíceno.

Nastavení ovládání je poněkud zvláštní. Nejprve si totiž ze seznamu vyberete kýženou klávesu a k ní teprve pak přiřadíte akci. Je to tedy přesně naopak než v ostatních hrách. Navíc tu jsou i takové povely jako výskok, přikrčení, zobrazení rychlosti snímků apod., které ale ve hře nefungují. Naopak tu chybí listování předmětů v liště pomocí kláves, takže je nutné chopit se myši a zase se pak vrátit ke klávesnici.

Schovávaná
Občas zamrzí, že se Gooka dostane z dohledu kamery, která obvykle přejíždí plynule mezi hotspoty, ale občas to nestihne, pokud Gooka běží. Někdy se vám s ním podaří zajít za roh či jinam mimo scénu. Po většinu hrací doby vidíte Gooku zezadu jako v third-person hrách, občas vám kamera sama nabídne jiný úhel záběru.

Místy jsem docela postrádal možnost prohlédnout si své okolí v pohledu z vlastních očí - tak, jak to uměl třeba Princ z Persie. Především ve stísněných prostorách, kde ještě část obrazu zakrývá roh stěny nebo široký sloup, by to pro počáteční orientaci nebylo na škodu.

3D engine vlastní výroby
O tom, jak hra vypadá si můžete udělat názor sami z dostupných obrázků okolo tohoto textu nebo z dalších v galerii (kde mají lepší kvalitu textur díky vypnutému anti-aliasingu). Engine CPAL3D, použitý mimo jiné i ve freeware simulaci Game Over proti domácímu násilí, sice nelze srovnávat s nejnovějšími výkřiky techniky kvůli několikaletému zpoždění s vydáním hry, ale svůj účel plní více než dostatečně. Volumetrické stínování, anisotropní filtrování, 8-násobný antialiasing, dynamické osvětlení apod. Zkrátka všechno to, co by správný a 3D engine pro akční adventuru měl mít. Pochválím pěknou noční bouřku, změnu světelných podmínek při přechodu mezi dnem a nocí nebo občasné přeháňky, které oživí jinak tichou atmosféru večerního Parentis.

Co ale grafice chybí, je větší rozmanitost předmětů v interiérech a budov či přírodních útvarů v exteriérech a vícepolygonové objekty i postavy. Nebo když se podíváte na horizont, uvidíte zubaté barevné fleky, které pouze naznačují to, co je třeba si místo nich domyslet. Mohli byste možná něco namítnout také proti trávě, která připomíná spíše kulisy vystřižené z kartonu, ale na druhou stranu, to samé byste pak museli vytýkat více než polovině všech 3D her. Pokud Gooku 2 porovnáte třeba se Schizm II, zjistíte, že vlastnosti obou enginů si jsou sice rovnocenné, ale v detailnosti či ve fantazii, s jakou byly vytvořeny snad všechny exteriéry, konkurence prostě vede.

Pro průměrné stroje
Každopádně design lokací svůj účel plní a alespoň zase příliš nezatěžuje hardware. I když, máte-li proběhnout místem, kde se kolem svítících lamp potulují postavy a na zdech budov plápolají hořící louče, i GF4 Ti4200 to při nejlepším nastavení grafiky a rozlišení 1024×768 zaměstná (oficiálně uváděné HW nároky jsou zde). Trochu podivně pak působí horší citlivost myši při méně náročných scénách jako jsou souboje nebo obyčejná hra v kostky, ale zde je to dáno nízkou frekvencí vyhodnocování pohybu myši, což doufejme bude časem opraveno.

Chyby
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V zahraničí prodávaná anglická verze hry 1.0 obsahuje několik chyb, které se již do vydání nestihly odstranit. Nicméně v plánu je patch, jenž by měl některé neduhy eliminovat. A protože česká verze vyjde později, bude samozřejmě tyto opravy v sobě už obsahovat. Některé nedostatky, jako třeba ztmavnutí scény, jsou spojeny s přepínáním ze hry do operačního systému a zpět (přes ALT+TAB jen na některých konfiguracích), takže při souvislém hraní by se vlastně ani neměly projevit. Propadání postav do stěn i jiných objektů možná část hráčů s klidem přehlédne, ale horší je to se zasekáváním se o neviditelné překážky, především o prodloužené rohy budov. Jinak byla hra stabilní - s výjimkou jednoho místa, kdy mi několikrát zatuhla.

Zvuky ze všech směrů
Hudba není ve hře dominantou. Sem tam podtrhuje atmosféru lokace, ale brzy skončí a už o ní na dlouho zase nevíte. Anglický dabing je zdařilý a mohu jen bláhově doufat, že stejně dobrý bude později i ten náš, český. Ruchy okolí jsou takové, jaké byste na daných místech očekávali. Vzpomínám si na šumění potůčků, vrzání dřevěných konstrukcí, projevy některých nočních živočichů či hukot strojů. Sem tam zaslechnete nějaký ten rozhovor na pozadí a samozřejmě i každé kouzlo má svoji specifickou zvukovou kulisu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 21 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Není asi třeba dodávat, že hra podporuje vícekanálové ozvučení s rozšířením EAX. A jen tak mimochodem, pokud u závěrečné animace budete hledat příčinu, proč vypadl zvuk, pak vězte, že to je záměr, nikoli chyba vašeho hardware ;-)

Shrnutí
Obtížnost hry není oproti předchozímu dílu až tak vysoká už jen proto, že část hry je věnována úplně jinému žánru. Je pravdou, a bylo to mnohdy vytýkáno i Branám Skeldalu 2, že kvůli rozpolcenosti mezi dvěma herními styly není Gooka 2 ani právoplatnou adventurou ani standardním RPG. Tím nemyslím, že by v té adventurní části něco podstatného chybělo, jen toho adventurování není zkrátka tolik (i když, vzpomenu-li si na druhou Syberii...). Avšak pro nováčky v oboru to je dobrá příležitost, jak si oba žánry vyzkoušet.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Osobně bych se přimlouval za rozšíření především RPG části. Více postranních úkolů, více obchodování, bohatší inventář a především komplikovanější a delší příběh. Dvou až třídenních her je tu spousta, tak proč ještě nepřidat? Nicméně chápu, že je to především otázka rentability takového projektu. No ale ještě není nic ztraceno a třeba se dočkáme nějakého toho čistého RPG - doufejme, že alespoň Falloutovského rozsahu :-)

Zhodnocení české verze Gooka 2: Záhada Janatrisu

Slibovaný konec léta se sice o pár dnů nestihl, ale to zase tak moc nevadí, neboť česká verze Gooky 2 je konečně tu. Lokalizace je kompletní, počeštění se tedy dotklo jak veškerého psaného textu, tak i mluveného slova. Musím konstatovat, že dabing je celkově povedený a mnoho aktérů, především Jakub Saic, coby hrdina Gooka, zaslouží pochvalu. Že by se českému dabingu počítačových her začalo konečně blýskat na lepší časy? Doufejme, že ano. Konečně, poslechněte si sami námi pořízenou dvouapůlminutovou MP3 ukázku (1,8 MB).

Možná trochu divně působí, že, až na několik výjimek, Gooka všem postavám tyká, ať už jsou staří, mladí, chudáci nebo větší páni. Jistě, nejvyšší soudce a manžel královské dcery, je sice vysoce postavený muž, ale i tak trocha úcty vůči ostatním by neuškodila. Ještě podivněji působí jistá schizofrenie mezi vykáním a tykáním, kdy si Gooka s druhou postavou nejprve vzájemně vykají, ale po pár větách nebo v pozdějším dialogu už opět tykají. Je to samozřejmě maličkost, jen se trochu divím, že to nikoho netrklo. Jiných chybek v textu překladu jsem si nevšiml, snad jen slova „schánět“. Ale kolik hráčů bude mít zapnuté české titulky, když rozumí tomu, co slyší?

Ačkoliv nám bylo výše slibováno, že česká verze hry by měla obsahovat opravy mnoha více či méně závažných chyb z anglického originálu, bohužel tomu tak nakonec není. Opravný patch zůstal viset kdesi v půli cesty, takže to ještě nějaký ten týden ještě potrvá. Zatím budete muset překousnout ty adrenalinové okamžiky, kdy vám hra při téměř vyhraném souboji spadne. A mimo souboje budete muset ukládat častěji. Asi dvakrát jsem měl problémy se samotným spuštěním hry, kdy se mi spouštěč snažil namluvit, že nemám správné licenční číslo. Po dalším spuštění to již bylo v pořádku.

Takže si to shrňme. Až na jednu či dvě drobnosti hodnotím lokalizaci kladně. Nepřítomnost oprav už tak potěšitelná není. Nicméně závažnou chybou je tu snad pouze padání, ostatní chybky jako např. ztmavnutí scény po častějším přepínání ze hry na plochu, občasné potíže se spuštěním hry nebo cena za lahvičku –2 (takže po jejím koupení vám 2 zlaťáky ještě přibudou) se dají snést. Jinak platí závěry vyřčené v původní recenzi anglické verze.

Každý, kdo si objedná hru Gooka 2 CZ z internetového obchodu Tiscali GameShop, dostane k ní zdarma podobnou českou adventuru/RPG Brány Skeldalu 2 - Pátý Učedník. Akční nabídka platí jen do rozebrání zásob.

Stáhněte si: Demo, Trailer...