Ghost Recon 3 (X360) - recenze
9/10

Ghost Recon 3 (X360) - recenze

26. 3. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Žánr taktických akcí se rozrostl o slibný projekt od Ubisoftu, zasazený do nepříliš vzdálené budoucnosti a o poznání vzdálenějšího Mexico City. Jak si tentokráte povedou speciální jednotky Advanced Warfighter?

Autor: inSIDer
Publikováno: 26.března 2006

V roce 2013 zahájí americká armáda přezbrojení na tzv. "Integrated Warfighter System" známý také jako voják budoucnosti. IWS kombinuje pokročilé zbraňové systémy, elektronické komunikační zařízení, GPS, balistickou ochranu - to vše integrované v jeden univerzální bojový systém. Program IWS byl vyvinut, aby se utkal s hrozbami jednadvacátého století. Poslední fází je test přímo na bojišti.

Třetí díl výborné válečné akce Ghost Recon je tady. Původně PC hra v prvním dílu zavítala také na Xbox, ve druhém už pouze na konzole Xbox a PS2 a ve třetím se má vrátit znovu na všechny platformy. Já osobně považuji sérii Ghost Recon za killer titul pro Xbox, protože Ubisoft má oddělené vývojové týmy, které dělají tuhle hru jenom pro svou konkrétní platformu. Nebudu ale předjímat, nicméně verze pro Xbox 360 je již venku, takže se na ni pojďme vrhnout.

Moderní válka
Příběh velmi stroze popisuje vzpouru v srdci Mexico City, kde se vzbouří polovojenské oddíly proti připravované dohodě mezi vládami Mexika, USA a Kanady. Armáda Spojených států okamžitě zasáhne a posílá své elitní jednotky, aby získaly kontrolu nad městem a ochránily svého prezidenta. Jedním z těchto vojáků je i kapitán Scott Mitchell - hlavní hrdina našeho příběhu, v jehož kůži se budete na výše uvedeném konfliktu angažovat.

oficiální obrázky z Xbox 360 verze uveřejněné UbiSoftem

Nepřítel má ovšem značnou početní převahu a vy budete muset využít veškerých výhod, které vám nabízí technologie IWS, pokud máte přežít. Předpokládám, že vývojáři se inspirovali připravovaným systémem Land Warrior, který je již několik let ve fázi testování a proslýchá se, že byl nasazen i do bojových akcí v Iráku a Afghánistánu. To nás ovšem nemusí až tak dalece zajímat, protože podstatné je, jak to funguje ve hře.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kvůli pokrokovým dispozicím IWS je interface hry poměrně složitý - na první pohled budete mít dojem, že je přeplácaný spoustou nejrůznějších obrazovek, ukazatelů, značek, šipek, zaměřovačů atd. Jakmile však pochopíte všechny funkce a seznámíte se s ovládáním, nebudete s ním mít žádný problém. Jako správný voják 21. století máte vizuální přehled o tom, co vidí ostatní členové vašeho týmu, dostáváte digitální informace z bojiště přímo od velení, máte identifikovány spojenecké i nepřátelské cíle, prostě elektronická válka v její nejsyrovější podobě. Komplikovanost tohoto řešení možná může na chvíli opravdu vyděsit, ale až jednou odhalíte ukrytého snipera za zdí a provrtáte ho průbojnými střelami, pochopíte, proč je tahle hra tak výjimečná.

Samozřejmě, mezi vámi a požitkem z dobré hry je gamepad, potažmo ovládání. To je naprosto precizní a opět o něco lepší, než bylo ve druhém dílu. Vyžaduje ale cvik a nutnost zapamatovat si některé postupy. I když je tady první mise tréninková, teprve ve třetí mi ovládání plně přešlo do krve. Trvalo mi to déle, než u jiných her, ale je to pochopitelné uvážíme-li, kolik možností je k dispozici.

Hratelnost
Okamžitě poté, co jsem začal hrát, mi bylo jasné, jak velký krok tým Red Storm udělal. Respektive Ubisoft a Red Storm společně, protože kampaň má na svědomí pařížský tým, kdežto multiplayer vzniknul v Severní Karolíně právě u Red Stormu. Snad i díky tomu máme teď před sebou hru s unikátním singleplayerem i multiplayerem, takže se tahle aktivita jednoznačně vyplatila. Začněme ponejprv singleplayerem...

Kampaň vám nabídne dvanáct misí a nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že co mise, to zhruba hodina hraní. Mezi lokacemi budete procházet naprosto plynule a nebudou vás tak otravovat žádné loading obrazovky. Ve hře, jak už bylo zmíněno, ovládáte kapitána Mitchella, ale ve většině misí velíte i tříčlennému týmu, případně vydáváte povely dalším spojeneckým jednotkám. Složení svého týmu můžete měnit na "rally pointech" (shromaždištích), kde si také vybíráte zbraně do akce. Všimnul jsem si, že Ubisoft na ně nekoupil licence, takže jsou k dispozici jen nejrůznější napodobeniny jejich reálných alternativ se zkomolenými jmény.

K bojům musíte přistupovat přísně takticky, žádný "Rambo" styl vám tu nepomůže. Strategie vzájemného krytí, vysílání týmu vpřed a útok ze dvou stran současně je zaručená cesta k úspěchu. AI nepřátel je velmi kvalitní a boje vypadají přirozeně, takže se připravte na dlouhé a tuhé přestřelky, kde vám protivník nic nedaruje. Už výrazně méně jsem byl spokojen s AI členů týmu, kteří se někdy chovají přímo sebevražedně a pokud je chcete udržet naživu, musíte velet častěji, než by se slušelo.

Výzbroj a udílení povelů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nesmírně důležitá je volba zbraně pro misi, protože zásadním způsobem ovlivňuje způsob hraní. Zbraně s optikou vám umožní lépe identifikovat nepřítele, zbraně s průraznou municí zase jen tak něco nezastaví. Často je jednodušší rozstřílet auto tak, že následná exploze zlikviduje v okolí vše živé, než se snažit o přesné headshoty kryjících se Mexičanů. Připravit se musíte i na obrněná vozidla, tanky, vrtulníky a o zábavu tak nebude nouze. Mise jsou velmi různorodé a neustále se mění jejich náplň. Obzvláště mi utkvěla v hlavě nekompromisní bitva o americkou ambasádu, kterou řadím k nejlepším herním přestřelkám, jaké kdy vznikly. Podobně skvělé jsou akční pasáže, kde bojujete proti povstaleckým silám v letícím vrtulníku.

Samotné udílení povelů je velmi snadné. V podstatě pouze určujete, kam se mají vojáci přesunout nebo na co zaútočit. Všechno ostatní již proběhne automaticky. Mimo vlastního týmu můžete vysílat do boje i obrněná vozidla nebo vrtulníky Apache. Tyto jednotky mají obrovskou útočnou sílu a pomohou vám vyřešit mnohé kritické situace. Nezapomínejte ani v těchto chvílích na správnou vojenskou taktiku, protože ani ony nejsou nezničitelné. K dispozici máte i létající špionážní prostředky, které skenují terén a podávají vám informace o poloze nepřátel. Je trochu paradoxní, že pokud jen tak létají nad terénem a neskenují povrch, protivníci je ignorují.

Nedořešená střelba
Ke kritice toho skutečně moc není. Určitě mi vadila nedořešená střelba. Kryjete se za překážkou, míříte na nepřítele, ale přitom střílíte do zdi. Nestává se to často, ale když přitom nehrdinsky padnete, protože se odpálíte protitankovou střelou, naštve to. Je to klasická chyba u her ze třetího pohledu - míříte kamerou, ale střela přitom vychází z hlavně zbraně. Tahle úhlová nepřesnost pak mívá podobně fatální následky. Slyšel jsem také, že někteří majitelé Xboxu 360 měli se hrou problémy - údajně jim tuhnula konzole, ale já jsem za celou dobu na nic podobného nenarazil. Na vině má být update přes Xbox Live. Microsoft s Ubisoftem si přehazují odpovědnost jako horký brambor, ale podle mého názoru je chyba v otevřeném systému konzole, což je cesta do pekel (viz potíže s DOA4).

Tematickou poznámkou k výše uvedenému nicméně může být následující info. Nešťastný trend neodladěných her na Xboxu 360 pokračuje. Nepříjemná chyba se nevyhnula ani jinak skvělému Ghost Recon Advanced Warfighter. V devátém levelu se totiž občas stává, že se neodemkne druhý checkpoint u zátarasu na silnici. V tom případě vám nezbude nic jiného, než restartovat level a doufat, že podruhé již všechno poběží korektně.

I kooperativní multiplayer
Příjemným pravidlem všech her pro nový Xbox se stalo, že mají výborný multiplayer a Ghost Recon 3 není výjimkou. Právě naopak. Překonává všechny současné hry a moc bych se nedivil, kdyby velmi brzy vážně konkuroval neporazitelnému Halo 2. Mimo typických módů přichází se šestnácti hráči v režimu co-op, což je naprosto úžasný herní prvek, který řádí Ghost Recona 3 mezi top tituly současné nabídky. Kooperativní hra navíc není postavena na singleplayeru, ale nabízí jiné zpracování příběhu. S dalšími patnácti lidmi si tak můžete projít dobrodružství odlišným způsobem a v parádním tempu.

Hra toho nabízí strašně moc. Podobně, jako ve druhém dílu, můžete pozorovat okolí jen pomocí kamery upevněné na zbrani, zatímco vy jste bezpečně ukryti za překážkou. Při střelbě je ideální zatajit dech, což mírně přiblíží cíl a zklidní záměrný kříž. Je toho zkrátka celá řada, co bych měl ještě zmínit, ale potom by se tahle recenze stala spíše manuálem a to není jejím cílem.

Technologie
Asi první věcí, která vás doslova praští do očí, je opravdu nádherné, naprosto uvěřitelné zpracování města. Můžete jít pěšky nebo letět vrtulníkem, z každého pohledu vypadá výborně - detail je ohromující, ať se podíváte kamkoliv a na cokoliv. K tomu si připočítejte reflexe oken výškových budov, realtime stíny, vodotrysky, palmy, prostě radost se jen dívat. To všechno umocňuje ještě fantastické nasvícení - jako ve většině her pro Xbox 360 se i zde uplatnila technologie HDR (High Dynamic Range), která je v některých scénách dechberoucí. Ranní pohled na Mexico City z letícího vrtulníku je prostě úchvatný a nezapomenutelný. Něco takového tady ještě skutečně nebylo. Trochu nešťastný je přehnaný kontrast scény, takže někdy budete obtížně rozpoznávat cíle, případně vás to donutí upravit si jas televizoru. Podobným problémem trpí i Project Gotham Racing 3, na což si stěžovalo hodně hráčů.

Je ale škoda, že vývojáři přenesli název hry i do jejího zpracování a jaksi se nenamáhali vysvětlit, kam zmizelo 20 milionů obyvatel Mexico City a proč jsou ulice naprosto liduprázdné a bez provozu. Pohybujete se ve skutečném městě duchů, ale naštěstí to zase tak moc nevadí. Každá mise se skládá vždy z několika rozlehlých bloků, které se postupně odemykají tak, jak postupujete hrou. K dispozici je vždy několik cest mezi domy a můžete samozřejmě vybíhat i do vyšších podlaží nebo dokonce na střechy domů. Pokud náhodou opustíte vymezenou zónu, dojde k efektní ztrátě signálu vašeho elektronického systému a dobrovolně se vrátíte zpátky.

Technologickou stránku věci nemá cenu více rozpitvávat. I ostatní modely ve hře jsou perfektní včetně všech textur. Animace, efekty, zvuky, všechno jedna báseň. Marně přemýšlím nad tím, co by se mi nelíbilo. Snad jen horizontální pohyb při otáčení není zcela plynulý, ale jakoby zadrhávaný a podobného problému jsem si všimnul i při letu vrtulníkem. Přitom z frameratu budete mít celou dobu dobrý pocit, takže se to týká jenom enginu a jeho problému s některými zobrazovacími frekvencemi. Na LCD televizorech hra běží korektně. Mimochodem, stejným problémem trpí i Condemned a to ještě ve větší míře.

Rozdíly verze pro Xbox 360
Verze pro Xbox 360 se od všech zbývajících platforem (PC, PS2 a Xbox) liší a to v několika podstatných detailech. Asi ten nejzajímavější je, že se lze přepínat z prvního pohledu do třetího, kdy sledujete vojáka jakoby přes rameno - tomu odpovídá i název kamery "Over the Shoulder". Je to typická kamera pro sérii Ghost Recon, která byla u všech zbývajících platforem vypuštěna a nahrazena čistokrevným FPS zpracováním. Ačkoliv sám preferuji FPS, v Ghost Recon 3 mi pro jeho taktičnost více vyhovoval pohled z třetí osoby, která je i mnohem efektnější, protože nabízí skvělé animace.

Mimo to Xbox 360 nabízí co-op kampaň v novém prostředí a technicky běží na speciálním multicore enginu, aby hra dokázala efektivně využít next-gen hardware. Také singleplayer se zřejmě liší v mnoha směrech. Hrál jsem i verzi pro starý Xbox, ze které má vycházet verze pro PC (květen 2006, včetně podpory fyziky PhysX), a byl docela šokován rozdílem. Ačkoliv hra vypadá na Xboxu velmi slušně, ani omylem se nemůže srovnávat s verzí pro Xbox 360. Je doslova nepopsatelné, jak dramatická je výkonnostní propast mezi oběma konzolemi. Next-gen verze nejen, že vypadá mnohonásobně lépe a to po všech stránkách, ale především má stabilní framerate, což se o verzi pro Xbox říci nedá. Pokud si chcete zdejší taktickou akci užít i na starším hardwaru, raději se na Xbox 360 ani nedívejte, jinak si úplně pokazíte náladu.

Je to nářez
Tento titulek dostatečně vystihuje mé mínění o Ghost Recon 3. Je prostě výborná hra v excelentním grafickém provedení, se špičkovými animacemi, parádní atmosférou a intenzivní hratelností. Nejedná se sice o bezchybný projekt, protože na AI by se ještě mohlo trochu zapracovat, ale je to skvělá zábava plná divokých přestřelek, explozí a nejrůznějších efektů. Ta v některých chvílích graduje na maximum, obzvláště u výborných bitev z vrtulníku nebo při fantastickém kooperačním módu, který na X360 nemá obdoby. Ovládání, byť zpočátku trochu náročné na zapamatování, je konzistentní, po čase plně intuitivní a bezproblémové.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ghost Recon Advanced Warfighter je příjemný způsob, jak se nechat pohltit hrou a přestat vnímat své okolí. Microsoft s Ubisoftem hodili konkurenci rukavici a to hodně vysoko. Troufám si říct, že v současné době je to nejlepší hra svého druhu na trhu a skutečně netuším, který jiný titul by jí mohl konkurovat, natož se s ní srovnávat. Pokud jste doposud neměli důvod pořídit si Xbox 360, tak teď jej určitě máte.

Tento článek byl původně napsán pro magazín GamePro.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Ghost Recon recenze, Ghost Recon Desert Siege recenze

inSIDer
editor: jd

Po mnoha titulech ušitých horkou jehlou nám na Xbox 360 začínají vycházet hry z druhé vlny a na jejich kvalitě je to znát. Třetí díl v sérii Ghost Recon je opět lepší než byli jeho předchůdci, což je skutečně nevídaný jev v herním byznysu. Je to vynikající vojenská akce plná nejmodernějších technologií a se skvělým kooperačním módem. Neváhejte ani minutu. Duchové čekají.