Far Cry 2 - rozdílová recenze CZ PC verze

15. 12. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jaký je rozdíl mezi verzemi hry pro Xbox 360 a PC? Hraje se některá z nich lépe? Vypadá grafika detailněji? Povedla se Playmanovi česká lokalizace? A co multiplayer?

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 15.prosince 2008
Verze: PC/prodávaná/česká

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jaký je rozdíl mezi verzemi hry pro Xbox 360 a PC? Hraje se některá lépe? Vypadá grafika detailněji? Povedla se Playmanovi česká lokalizace? A co multiplayer?

V perexu jsem zmínil většinu otázek, jimiž se bude zabývat následující rozdílová recenze. UbiSoft oproti zvyklostem vydal hru pro Xbox360, PS3 i PC v jeden den (u nás ta počítačová vyšla s měsíčním zpožděním). Je tedy pochopitelné, že se obsahově jednotlivé porty neliší. Stejný příběh, stejné postavy, stejné vedlejší úkoly. Nemohu sice tvrdit, že i poslední kamínek na poušti je na tom samém místě, nicméně z mých zkušenosti vyplývá, že jestli nějaké rozdíly v grafice existují, jsou naprosto nepostřehnutelné.

NEJPRVE DOPORUČUJEME

Hratelnost
Na PC se ale dá ukládat pozice kdykoli, kdežto na konzolích pouze na předem určených stanovištích. I taková maličkost má velký dopad na celkovou hratelnost. V konzolových verzích Far Cry 2 se mnohem více obáváte o život a akce pečlivě plánujete, protože případná smrt znamená zdlouhavé přejíždění z místa na místo. Přidává to na atmosféře a souboje jsou napínavější. Mohlo by se zdát, že tím pádem je PC verze jednodušší, ale opak je pravdou. Na konzolích pomáhá automatické zaměřování, které je sice provedeno nenásilně, ale svou roli hraje. Na PC nic takového neexistuje, bez auto-aimu jsou očividnější rozdíly ve vlastnostech jednotlivých zbraní a než jsem našetřil na lepší kousky, velmi často jsem umíral.

vytípané obrázky z české PC verze

Druhý rozdíl vyvstává při plnění misí. Sice se tolik nebojíte o život, ale o to více improvizujete a snažíte se najít různé způsoby řešení problému. Nemohu říci, že by jeden nebo druhý přístup byl lepší nebo horší. Subjektivně jsem se více bavil u Xbox 360 verze právě proto, že se mě neustále držel strach z vlastní smrti. I když pravdou je, že PC verzi jsem hrál až po té konzolové, takže už nefungoval žádný pocit překvapení.

Kupodivu nemám vůbec problém s ovládáním na PC ani na Xboxu. Když jsem začínal hrát FPS na konzolích, byl jsem z toho nešťastný, ale teď už je mi to jedno. Výhodou je na PC mnohem přesnější míření, díky čemuž se dají velmi dobře zabíjet nepřátele na delší vzdálenosti i samopalem nebo pistolí. Větší rozdíl je v řízení, konkrétně, když se při tom díváte do mapy. Na PC se otáčí volantem na klávesnici a myší se můžete volně rozhlížet. Výhodné je to právě při navigaci, protože si nastavíte takový úhel pohledu na mapu, jaký se vám hodí.

Na Xboxu se mi lépe hledaly kufry s diamanty. V samotné hře to funguje tak, že se díváte na mapu a na GPS vám bliká dioda. Pokud se díváte správným směrem, světlo se rozsvítí úplně. Na Xboxu jsem mohl držet analogovou páčku jedním směrem a hlavní hrdina se pomalu a plynule otáčel, díky čemuž jsem rychle našel, kudy se vydat. Na PC to tak pohodlné není, neustále jsem zvedal myš a protože se nedá otáčet plynule, hledání správného směru trvalo déle.

Lokalizace
Konečně se nám do ruky dostala počeštěná verze od distributora Playmana. A řeknu to hned zkraje: lokalizace se povedla asi nejlépe ze všech stříleček, jaké jsem zatím hrál. Už manuál mě příjemně překvapil neformálním stylem, který se k drsnému žoldáckému prostředí hodí. Nejlepší je, že překlad Far Cry 2 drží stále stejnou formu. Když už se Playman rozhodl pro tenhle přístup, tak ho dotáhl do konce. Ne jako v Crysis Warhead, kde byla jedna věta drsnější a v další vás do očí praštila spisovná čeština. Na to, v jakých podmínkách a jakým způsobem lokalizace probíhala, je to parádní výsledek.

O to více zamrzí pár do očí bijících příšerností. Začíná to už zmíněným manuálem, který nerozlišuje mezi tečkou a čárkou. Nad všemi měkkými I jsou čárky, stejně jako nad j. Očividné nesmysly se najdou i v menu, ale jde o drobnosti, které neruší při samotném průchodu hrou. Příklad: při ukládání jste tázáni, zda chcete opravdu přepsat předchozí pozici. Namísto prostého Ano/Ne, ale vybíráte z Přijmout/Nepřijmout. Proč??? Naštěstí se Playman vyvaroval pokusů o přeložení multiplayerových módů Deatchmatch a Team Deatchmatch (zde týmový Deathmatch). A tak se neopakují hrůzy Crysis Warhead s Rychlou bitvou a Rychlou týmovou bitvou …

Lokalizace se nepříjemně podepsala při zakládání účtu na Ubi.com přímo z menu hry, kdy místo jednotlivých položek, vidíte pouze změť znaků, viz obrázek níže. A poslední poznámka k manuálu. V mojí krabičce byl „Kód pro ínstalací:“ uveden s mezerami, bez pomlček, což je samozřejmě špatně a musel jsem třikrát zkoušet, jak je to správně: FC2-xxxx-xxxx-xxxx-xxxx.

Technická stránka
Stejně jako je identický obsah, jsou v podstatě stejné i technické parametry Far Cry 2 dané enginem Dunia. Na PC lze samozřejmě měnit rozlišením, úroveň detailů, vypínat efekty a volit vyhlazování hran. Na nejvyšší nastavení vypadá hra o trochu lépe než na konzolích, na kolik je to podstatné, nechám do diskuze. Nicméně na PC je z technického pohledu jedna důležitá vlastnost ovlivňující podstatně hratelnost – oheň. V základní recenzi jsem si stěžoval na trapně malý prostor, na kterém se oheň šíří. Nevím, zda to ovlivňuje nastavení detailů, ale na PC je toto území o dost větší. Zdálo se mi, že se oheň rozrůstá v závislosti na povětrnostních podmínkách.

Když fouká vítr, plameny se šíří rychleji a hoří déle. Oheň vypadá věrohodněji a zároveň se tím otevírají širší taktické možnosti. Mnohem častěji jsem ho využíval při akcích, zejména obraně. Jednoduše jsem zapálil trávu ve dvou směrech a odřízl nepřátele. Mohl jsem se plně věnovat jen určitému výseku bez toho, aniž bych měl strach, že mi do zad vpadnou posily. I když bylo nutné si dát pozor na to, že protivníci sice ohněm neproběhnou, ale střílet přes něj stále mohou.

HW náročnost
Far Cry 2 na PC nevypadá tak úžasně jako Crysis, ale aspoň se bez problémů hýbe. Na mé konfiguraci Athlon X2 4400+ (přetaktováno na 2,4 Ghz), 3 GB RAM, ATI 4850 512 a Windows Vista Ultimate jsem hrál v 1360x768 na velmi vysoké detaily, jen fyzikální model jsem měl stažený na medium. Moje sestava už trpí pomalým procesorem, protože jen malé přetaktování o 200 Mhz, znamenalo přibližně o 2 fps vyšší výkon. Při tomto nastavení jsem většinu hry prošel s cca 35 snímky za vteřinu, občas jsem se sice dostal pod 25, ale to bylo jen na místech, kde se nekonaly přestřelky (Pala).

Pro představu jsem udělal pár testů, pro které je přímo u hry přiložena utilita. Neměl jsem ambice tvořit nic komplexního, takže jen dvě rozlišení a několik nastavení detailů. K otestování jsem přemluvil i kamaráda, který má sestavu následující: Core 2 Duo E6750, 2GB DDR2 800MHz CL 4 kit, Nvidia 8800GT 512MB a Windows XP. Výsledky jsou v přehledných grafech – pro ATI zde a pro Nvidia zde (rozbalte archivy a otevřete index.html v prohlížeči). Ovladače jsme měli oba ty poslední ke konci listopadu. Každopádně musím UbiSoft pochválit za vynikající grafický zážitek za přijatelnou cenu, resp. i na středně výkonném hardwaru. Raději si nechám ujít pár posledních grafických výstřelků, hlavně že bude hra naprosto plynulá.

Na konec se zmíním o zvukové stránce. Na rozdíl od hraní na Xbox360 (stereo) jsem si tentokrát vychutnal prostorové ozvučení. Takový zvuk byl samozřejmě plnější a věrohodnější ve stereu, ale díky surroundu jsem vždy věděl odkud se blíží nebezpečí. Velmi nápomocný je prostorový zvuk v multiplayeru.

Multiplayer
Far Cry 2 nabízí celkem čtyři módy: Deathmatch, Team Deathmatch, Hon za diamanty (Capture the Flag) a Povstání, což je přetahovaná o tři body na mapě, které umí zabrat pouze velitel jednoho z týmů. Všechny se dají hrát za jednu z šesti tříd. Jediným rozdílem mezi nimi jsou různé modely a zbraně, které používají. Komando se vyžívá v útočných puškách a místo granátů háže Molotovovy koktejly. Ostrostřelec používá odstřelovací pušky. Partyzán zabíjí pomocí brokovnic, Rebel deptá ostatní plamenometem, raketometem a výbušninami. Kulometčík miluje těžké zbraně, sabotér naopak lehké s tlumiči a dálkově odpalované výbušniny.

Škála je to různorodá, mě přirostl k srdci rebel a jeho plamenomet. Jediný větší problém vidím v nevyváženosti na straně Ostrostřelce. Na pár serverech byl zakázán, na těch, kde ne, byla vždy polovina týmu právě s odstřelovačkou. Mapy jsou jim vesměs nakloněny. Zalezou někam do vegetace, odkud nejsou vidět a zabíjí jednoho protivníka po druhém. Díky tomu se rychle dostávají na vyšší úroveň, s čímž se pojí lepší zbraně a rychle se z nich stávají páni nepřemožitelní.

PROBLEMATICKÝ PUNKBUSTER
Poslední dobou asi žádná vynikající hra nemůže být bezvadná a tak i Far Cry 2 má v multiplayeru menší problém. Ke svému běhu vyžaduje na oficiálních serverech, tedy na těch, na kterých se počítají statistiky, proticheatovací program PunkBuster. Napoprvé jsem neměl vůbec šanci se připojit k žádné hře, ačkoliv byl PunkBuster normálně spuštěný a přítomný v paměti. Zahledal jsem na fórech a našel, že jestli mám problém: mám provést manuální update PunkBusteru pomocí této utility. Ale ani to nepomohlo. Pátral jsem dál a zjistil, že i když jsem manuální update provedl, možná jsem udělal tu chybu, že jsem (dle návodu na obrazovce) zvolil celý adresář s Far Cry 2, nikoliv jen ten vnořený - pb. Takže jsem provedl update podruhé. Poté jsem byl vcelku úspěšný, přesto jsem stále z asi třetiny her vyhazován, naštěstí už rovnou z lobby, nikoliv ze spuštěné akce. Nakonec jsem našel, že problém se týká hlavně majitelů 64-bitových systémů, což je i můj případ.

Je poměrně důležité, alespoň zpočátku, zůstávat v multiplayeru věrný jedné třídě. Za zabité nepřátele a celková vítězství totiž získáváte zkušenosti a diamanty, kterými si platíte lepší zbraně. Zajímavé je, že o zkušenosti můžete i přijít, nejenom je získat. Když používáte některou ze zbraní dost dlouho, stává se přesnější a spolehlivější – nezasekávají se v ní náboje. Zkušenosti mají ještě tu výhodu, že před spuštěním v lobby vidíte, jak dobří jsou ostatní. Když se ti nejlepší přidávají do jednoho týmu, není nic jednoduššího, než vyvolat hlasování o promíchání hráčů. Pokud souhlasí nadpoloviční většina, hra strany vybalancuje.

další obrázky z této hry najdete v naší galerii

Na rozdíl od nedávno recenzovaného Left 4 Dead jsem neměl ani jednou problém s odezvou, ať jsem se připojil do Nizozemí, Francie, Británie nebo Německa, vždy jsem se vešel do pár milisekund. Multiplayer oproti jiným podobným titulům příliš nepřekvapí, jediným rozdílem je používání ohně. Ze všech módů jsem si kupodivu nejvíce oblíbil starý dobrý deathmatch, protože veškeré týmové varianty končí většinou rychlým vítězstvím jedné strany.

Zvětšit Nelze doporučit jednu verzi na úkor jiné. Samozřejmě ti, kteří mají doma nabušený počítač, by měli sáhnout po PC verzi, protože jim nabídne nejlepší vizuální zážitek. Ty konzolové jsou z technického hlediska jen o trochu horší. Vyvažují to atmosférou, kterou v PC verzi trochu kazí možnost kdykoliv uložit pozici. Zbystřet by měli ti, kteří nevládnou anglickému jazyku, protože přes pár otrocký přeložených frází se lokalizace povedla. Jestli chcete udělat na Vánoce radost fanouškovi FPS žánru, kupte mu Far Cry 2 v jakékoliv verzi a nic nezkazíte. Hodnocení ponechávám shodné jako u xboxové verze, čili 9/10.

Stáhněte si: Trailery, Videa, Patch...

Související články: Konzolová recenze, Video-recenze, Balíček štěstěny, E3 dojmy, GC2007 dojmy, Preview, Novinky, Recenze prvního dílu Far Cry, Vše o Crysis

Pavel Oreški