Autor: Bergy Publikováno: 19.listopadu 2001 |
Tohoto problému se ale v Empire Earth rozhodně bát nemusíte. Celá hra je totiž rozdělena na 4 naprosto odlišné části s vlastní kampaní, které se nijak neprolínají. Každá z nich zahrnuje určité časové období a je věnována jednomu z nejdominantnějších národů té doby. Pro lepší názornost vám nyní všechny 4 kapitoly podrobněji představím: Část první - Řekové Začátek první kampaně se datuje do dob, kdy se doslova válčilo kamením nebo klacky a obydlí byla tvořena pouze větvemi a kůžemi. O několik generací později se ale začíná vyvíjet starověké Řecko, jak ho známe ze Starých řeckých bájí a pověstí. Po úvodních dvou misích se tedy pustíte například do Trojské či Peloponézské války a na vás bude zvítězit. Celá kampaň vrcholí nástupem vojenského génia Alexandra Velikého, se kterým budete muset dobýt celou Persii. Řecká kampaň obsahuje celkem 8 misí, boje jsou zde doslova zápasem muže proti muži a častokrát se bitvy promění v obrovskou válečnou vřavu, kde stěží rozeznáte své bojovníky od těch ostatních. Jedinou střelnou zbraní je ve starověku pouze luk a šíp, takže boje na dálku jsou prozatím pouhou hudbou budoucnosti. Část druhá - Angličané Druhá kampaň vás přenese o hezkých pár let dopředu. Konkrétně do 11. století našeho letopočtu, kdy Anglie s Francií bojují o území. V roce 1040 přichází do Normandie mladý vévoda William, který se v této části Francie má chopit vlády a to pochopitelně nemůže zůstat bez odezvy. Tato kampaň má rovněž 8 misí, ale není jen o středověkém dobývání hradů za pomocí katapultů a balist. Už ve třetí misi se ocitnete v roce 1340 (za vlády krále Edwarda), kdy začala Stoletá válka a bojovat se bude hodně i na moři ve velkých námořních bitvách. Finále této kampaně je opravdu úchvatné - nejedná se totiž o nic menšího než o Napoleonské války. Zde je velký mezník, protože se už ve větším měřítku začaly používat střelné zbraně a s tím vznikla i nová bojová strategie. Snažení Angličanů tedy zakončíte slavnou bitvou u Waterloo poražením samotného Napoleona. Část třetí - Němci Jestli někdo v první polovině dvacátého století proslul svojí bojovností a válečnou mašinérií, tak to bylo rozhodně Německo, kterému je věnována třetí kampaň čítající 7 misí. Začátek tohoto tažení je nasměrován do průběhu první světové války, která vrcholí bitvou u řeky Somme, kdy Německo po odstoupení Rusů z války mohlo vrhnout do útoku proti spojencům veškeré své síly. Kampaň pokračuje meziválečným zbrojením a předehrou druhé světové války. Poslední mise vám dává za úkol připravit invazi do Anglie. Jinými slovy máte vyhrát onu slavnou Bitvu o Británii. K mé velké lítosti ale tímto počinem německá kampaň končí, což je docela škoda. Pro mě samotného bylo toto tažení vůbec nejlepší částí celé hry. Jednak proto, že se o druhou světovou válku hodně zajímám a také proto, že zde odhalíte kouzlo námořních a leteckých bitev tohoto období. Část čtvrtá - Rusové Ani tento národ nemůže v Empire Earth chybět. Je mu v 6ti misích věnována poslední část hry, která se věnuje nikterak přívětivé budoucnosti. V té se v Rusku zrodí nový politicko-vojenský řád nazývaný Nové Rusko, který přinese ruskou okupaci celé Evropy a výboje budou směrovat i do nejzazších koutů Asie a severní Afriky. Některé známé konvenční zbraně zůstanou, ale přibude zde mnoho futuristických a sci-fi zbraní. Objevíte zde vznášedlové stroje, různé verze mechů, energetické či laserové zbraně a plno dalších věcí. Víc už ale prozrazovat nebudu, v této kampani se totiž děj neřídí dějepisnou historií, a tudíž nikdo z vás nemůže konec dopředu tušit (jako u předchozích třech částí), takže si myslím, že bude lepší, když vám to prozatím zůstane utajeno. Různé taktiky boje Tím, jak postupně procházíte různými epochami lidské historie, se také mění styl vaší hry. Je to vlastně logické, ve starověku a středověku se bojovalo hlavně chladnými zbraněmi, tedy meči, kopími, palcáty atd. Byly to boje takříkajíc tváří v tvář. Luky a šípy toho zas tak moc nezmohly a proto mohly být tyto zbraně pouze jako doplněk. S nástupem střelných zbraní se ale změní celá vaše strategie, začnete bojovat na větší dálku a s úplně jiným účinkem. Tato skutečnost se ještě více odrazí v první světové válce s vynálezem dalekonosného dělostřelectva a použitím letadel jako bojového prostředku. Každá kampaň je tedy svým způsobem odlišná nejen svým prostředím, ale i vaším přístupem ke hře. V průběhu této hry vám stereotyp prakticky vůbec nehrozí, protože na vás budou neustále čekat nové a nové věci. Jen co dohrajete jedno dějství, hned se můžete pustit do dalšího s novým příběhem, taktikou a zbraněmi. Tohle všechno je obrovské plus, protože něčím podobným se opravdu žádná jiná RTS pochlubit prostě nemůže. Editor misí a kampaní Tím ale výčet kladů nekončí. Pokud dohrajete všechny 4 hlavní části hry, můžete si vytvořit vlastní mise a kampaně v přiloženém editoru. Jen je možná trochu na škodu, že zde nejsou žádné dopředu připravené samostatné mise. Pokud toužíte po rychlé akci bez vázání se v kampani, můžete použít volbu „Random map“, která vás vhodí rovnou do vygenerované mise. Editor misí je jinak vcelku hodně propracovaný a plno lidí si s ním určitě hodně vyhraje. Myslím, že nebude dlouho trvat a internet bude plný misí a kampaní ke stažení, které vzejdou z řad nadšenců. Pochvalu si určitě také zaslouží i možnost vytvořit si vlastní civilizaci, jejíž charakter si vy sami můžete nadefinovat a poté uložit. Ona charakteristika spočívá v tom, že máte k dispozici určité množství bodů, které rozdělíte mezi různé vlastnosti (např. rychlejší výroba letadel, lepší tanky, odolnější jezdectvo atd.). Tím získáte pro svůj národ dané výhody nad ostatními soupeři. Těch bonusů je ale taková spousta, že ať se snažíte jak chcete, získáte vždy jen jejich malou část, a proto je každý národ svým způsobem zcela unikátní. Ale nemyslete si, že charakteristiky národů jsou záležitostí pouze vlastních misí. I v kampani si této záležitosti docela hodně užijete. Tam sice už máte dopředu definované základní vlastnosti té civilizace, za kterou právě hrajete, ale v průběhu misí vám jsou přidělovány volné bodíky a je zcela na vás, mezi které dovedností obory je rozdělíte a jaké výhody tím pro svůj národ získáte. Grafika Nyní se pojďme věnovat grafickému zpracování. Jak už jste si určitě z obrázků povšimli, grafika je trojrozměrná. Naštěstí je zachován izometrický pohled bez nutnosti rotování, takže vše je krásně přehledné. Pokud se vám zachce, můžete si pohled přiblížit nebo oddálit. Rovněž záleží na vás, jestli se bude při zoomovaní měnit i úhel pohledu (to ovlivníte výběrem zoomovacího módu pomocí klávesové zkratky). Pro ještě lepší přehlednost pak lze použít dalších voleb, kdy se budovy a další objekty stávají transparentní, pokud za nimi stojí nějaká jednotka. Zpracování je při normálním pohledu doslova úchvatné (zvláště vodní hladina) a na RTS nadstandardní. Pokud ovšem hodně přiblížíte pohled, zjistíte, že jednotky jsou velmi málo detailní a v mém případě se jevily i dost odpudivě, což mě trochu zklamalo. Na druhou stranu, Empire Earth je strategie a z 99% budete stejně používat jen ten nejvíce oddálený pohled na mapu, ze kterého vypadá všechno přímo báječně, takže asi není třeba moc kritizovat. Jestliže jsem nedávno lamentoval nad vysokou hardwarovou náročností u hry Myth III, zde jsem zcela opačného názoru. Na PIII-800, GF2 MX a 256 MB RAM běží vše naprosto plynule a bezproblémově, takhle přesně si tedy představuji rovnováhu mezi rychlostí hry a grafickými efekty. Členité mise Že Empire Earth není ani za mák nudná strategie, jsem už jednou v tomto článku říkal. Díky čtyřem naprosto odlišným kampaním bylo docíleno toho, že hráč má vždy chuť pokračovat dále. Co ale ještě nevíte je skutečnost, že ani samotné mise v tomhle směru nijak nezaostávají. Každá z nich totiž má už v začátku třeba 3 nebo 4 hlavní úkoly, které se v průběhu hry rozrostou třeba i na 5 - 7 úkolů. Například v jedné z prvních anglických misí musíte nejdříve sjednotit lid a přesvědčit ho ke spolupráci a až poté zaútočit na hrad hlavního protivníka. V německé misi vás zase čeká záchrana „Red Barona“, který musel přistát s poškozeným letadlem za nepřátelskými liniemi. Vaším úkolem je s ním nejdříve projít nepřátelským uzemím až k frontě a poté prorazit s vojskem frontovou linii, aby mohl tento válečný hrdina přejit zpátky na německou stranu. Podobných misí je ve hře spousta a všechny jsou stejně členité, což je skvělé. Pár nesrovnalostí Ovšem než vyřknu konečný (velmi kladný :) verdikt, musím si také trochu šťournout. Jedná se sice o vyložené maličkosti, ale i tak mě docela štvou. Zvláště se to týká detailů kampaně za Německo. Například jsem nepochopil, proč je těžký stíhač Me-110 dvakrát větší než bombardér He-111 nebo kde vzali Němci v roce 1914 bazuky? A když přišla zdravotnice s obvazy a „vyléčila“ mi 75mm protitankové dělo, pokoušeli se o mě málem mrákoty :) Zatímco uniformy a dobové oblečení prvních dvou kampaní jsou jakžtakž v normě, ty z první a druhé světové války neodpovídají pro jistotu vůbec, čemuž taky moc nerozumím. Já vím, jsou to opravdu drobnosti, které třeba časem opraví nějaký patch, ale mě osobně právě ty nejmenší detaily dokážou buď naprosto uchvátit nebo strašně naštvat. Škoda, že Empire Earth má největší slabinu právě v těchto detailech. Jinak o umělé inteligenci se raději zmiňovat ani nebudu, opakoval bych se asi už po sté, rozhodně není co chválit. Celkový pocit ze hry je ale velmi příznivý. Po několika letech opravdu výborná real-time strategie, která mi udělala radost svým nápadem a zpracováním. Pokud toužíte prožít ty nejdůležitější části lidských dějin a v závěru se trochu ponořit do oblasti science fiction, pak je Empire Earth stvořena právě pro vás. Nudit se rozhodně nebudete. Stáhněte si: Demo (96 MB), E3 trailer (4 MB), Trailer 1&Trailer 2 (14 MB), Patch (2 MB) |
Bergy připravil: jd |