Emergency 4 CZ - recenze
7/10

Emergency 4 CZ - recenze

24. 3. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zdravotníci, hasiči a policisté nasazují už počtvrté krk, aby zachránili životy ostatních v nevšední hře plné přírodních katastrof a nešťastných sledů událostí. Jakou novou výbavou tentokrát disponují?

Autor: Warlock
Publikováno: 24.března 2007
Verze hry: finální/česká/PC

Zdravotníci, hasiči, policisté a technici nasazují už počtvrté svoje životy, aby zachránili životy druhých ve hře plné přírodních katastrof a nešťastných sledů událostí. S jakými novinkami se tentokrát vytasí a co na elitní oddíl ve městě říká konkurenční Fire Department?

Neokoukaných strategií je jako šafránu a každý počin s nevšedním námětem by se měl náležitě oceňovat. O to víc pozornosti si zasluhuje titul, kde jsou vaší hlavní náplní výjezdy k dopravním nehodám, požárům a úrazům. Neodkladnou pomoc potřebují i rukojmí, kteří jsou v držení skupiny teroristů, stejně nutně jako třeba přeživší po ohromném zemětřesení. Emergency si v tomto ohledu vybudovalo jistou pozici a nehodlá jen tak před sebe někoho pustit (recenze třetího dílu). Jediným vážnějším konkurentem je Fire Department, jenž se zaměřuje pouze na práci hasičů a jeho pokračování se objevují v podobných intervalech jako Emergency. Za úspěchem skupiny záchranářů však vždy stáli daleko variabilnější mise a ani po čase se nesnižující se hratelnost. Jestli tyto náležitosti splňuje i čtvrtý díl se dočtete v recenzi české verze.

Nonstop šichta
Singleplayerová část nabízí přesně dvacet nejrůznějších misí, kterým však předcházejí rutinní zásahy v rozlehlém městě. Na vlastní kůži poznáte, že práce vedoucího pohotovostního centra není žádný med a naráz se musíte starat o hořící činžovní dům, výjezd zdravotníků k infarktu nebo chytání kapsářů. Tato část nepatří zrovna k tomu nejzábavnějšímu a po delším hraní nahánění podomních zlodějíčků nebo likvidace drobných požárů začne nudit. Vyplatí se však vydržet a počkat si na to pravé peklo, které začne, když za splněné úkoly nakoupíte požadovanou techniku. Rázem se spustí sled nešťastných událostí, které vyústí v katastrofu.

Připravte se na vše od požáru ropné plošiny, havárii obrovského jeřábu v povrchovém dolu nebo třeba na pumový atentát při schůzce těch nejvyšších pohlavárů. Rozmanitost každého zásahu opravdu nebere konce a nikdy mi nepřišlo, že bych řešil téměř stejné krizové situace. O co půjde v těch nejzajímavějších misích samozřejmě neprozradím, přišli byste o moment překvapení, který ještě umocňují krátké renderované animace před začátkem každé z nich.

Ke každé akci můžete vyslat v mezích předem daného rozpočtu libovolný počet ambulancí a hasičských či policejních vozů. V mnoha případech je potřeba vyprošťovací technika, do níž patří třeba jeřáb, bagr nebo nákladní automobil na odtažení vraků.

Týmová práce
Na místě zásahu je již nutné vybavení a začíná práce samotných záchranářů. Lékaři mají na starosti především stabilizaci zraněných, policisté musí zabezpečit vše od zastavení dopravy, rozhánění davů, až po přestřelky s prchajícími zločinci. Ze všeho nejuniverzálnější hasiči dokážou s náležitým vybavením z požárních vozů vystříhávat zraněné z aut, vyrážet dveře, odklízet suť nebo přenášet oběti z míst, kde by bylo pro doktora příliš nebezpečno.

Emergency 4 si zakládá i na různých možnostech, jak jednotlivé krizové situace řešit. Během nepovedeného fiktivního obchodu s drogovými dealery, kteří se poté ukryli do přilehlé budovy a vzali rukojmí, jsem měl na výběr, jestli s nimi začnu vyjednávat nebo použiji hrubou sílu. Stereotyp tudíž nehrozí a nestále se děje něco, co zaměstnává vaši pozornost.

Ne každá varianta vede k úspěchu a přijít na správné řešení dá občas zabrat. Málokterá mise jde dohrát skutečně napoprvé a zpočátku vás během rutinního zásahu překvapí nečekané vznícení benzínu nebo pád další části mostní konstrukce. Všechny situace samozřejmě nejsou tak okaté a opět nechci raději nic víc prozrazovat.

Slušně se zapotíte hlavně při koordinaci všech jednotek v místě zásahu, protože pro úspěch potřebujete vždy zachránit určitý počet raněných. V celkovém součtu každá z misí zabere zhruba půl hodiny. Závěrečně scénáře mohou trvat dokonce déle jak hodinu. Rozhodně se však stále dobře bavíte a zkoušíte nové a nové postupy.

Bezhlavě vstříc plamenům
Až do této chvíle vypadá Emergency jako více než povedená hra. Nebyla by to ale ta správná ironie osudu, kdyby tento nadějný kousek neshazovaly zbytečné technické nedodělky. Tím nejpalčivějším problémem je umělá inteligence, která se od minulého dílu příliš nezlepšila.

Požárníci sice umí po připojení hadice automaticky hasit nejbližší požár, ale v případě, že je pošlete příliš blízko plamenům, vesele si nechají ubírat zdraví dokud neuhoří. To samé platí pro zdravotníky, kteří bez jakéhokoli pudu sebezáchovy procházejí skrze žhnoucí peklo, místo toho, aby jednoduše zvolili o trochu delší cestu. Jako pomyslnou třešinku na dortu zmíním zasekávání dvou proti sobě jdoucích jednotek v úzkých chodbách.

Nezbývá tedy než se naučit mít záchranáře neustále pod dohledem a kontrolovat, co právě dělají. Předem upozorňuji, že je to občas velmi iritující a spíše než se skupinou profesionálu si připadáte jako dozor při výletu mateřské školky. Všechno se ale dá přežít a pokud se přenesete i přesto, že během zapauzování nemůžete rozdávat příkazy, máte napůl vyhráno. Naštěstí tyto nedostatky vrací dvojnásobně již zmiňovaná výtečná hratelnost.vy.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ (2x 25 MB, MPEG4)
prvním videu se podíváte na každodenní práci záchranářů přímo v centru města. Konkrétně se jedná o drobnou srdeční příhodu, odhozený nedopalek cigarety, který způsobil velké problémy a požár činžovního domu. Po splnění několika takovýchto menších úkolů se otevírají jednotlivé mise kampaně.

Jedna z nich odehrávající se ve sportovní hale, je náplní druhé dvouminutové ukázky. Jak uvidíte, srážka dvou Monster Trucků znamená nejenom hrozbu vznícení benzínu, ale odletující díly dokáží zranit i několik přihlížejících diváků. Prvním úkolem hasičů tedy bylo vyprostit z aut pomocí hydraulických nůžek řidiče a následovně obě vozidla chladit do doby, než jeřáb odklidil trosky, pod kterými byly uvězněny další oběti.

Podívaná na úrovni
Po grafické stránce je na tom Emergency daleko lépe než konkurenční Fire Departement. Vše je o mnoho uhlazenější, barevnější a efekty daleko nápaditější. Zazoomovat se dá téměř až na samotnou zem, což usnadňuje hledání obětí mezi sutinami. Naopak bych ocenil o trochu větší možnost oddálení kamery. Některé situace v centru města se díky tomu stávaly nepřehledné a já se marně snažil najít ten správný úhel, abych zraněného našel kdesi mezi věžáky.

Hardwarové požadavky jsou více než příznivé a začínají na Pentiu 1,7 GHz, 512MB RAM a 64MB grafické kartě. Testovací sestava Core2 Duo E6300, 2GB RAM, Radeon X1900 GT neměla s Emergency sebemenší potíže. Sem tam jsem se setkal s rozostřením a poblikáváním obrazu poté, co jsem v kratších intervalech načítal jednu a tu samou mapu.

Další herní módy
Singleplayerová část nabízí kromě kampaně další dva režimy hry – výzvu a nekonečnou hru. V první zmiňované variantě jde o to, udržet situaci ve městě, co nejdéle pod kontrolou. Samozřejmě se obtížnost čím dál tím zvyšuje a konec jednou rozhodně přijde. Zato druhá alternativa je o celkem poklidném vedení jednotlivých zásahů a postupném nakupování techniky. Ze vše nejvíce se asi blíží režimu free-build známého z klasických RTS.

Oba dva módy jsou součástí multiplayeru dostupného až pro čtyři hráče naráz. Bohužel se mi za celou dobu testování nepodařilo připojit na jediný server z důvodu odlišnosti české verze oproti cizojazyčným. Fanoušci série rozhodně nezahálejí a na internetu se objevují první modifikace, které mění vzhledy některých jednotek nebo přidávají do hry nové scénáře.

Česká lokalizace se povedla na výbornou a žádné překlepy nebo nedodělky jsem nezaznamenal. Popravdě řečeno, velké množství textů Emeregency ani neobsahuje a kromě krátkého zadání mise nebo popisu jednotlivých vozů toho k přeložení mnoho nebylo. Za pozornost stojí ještě český dabing (o něm se dosud příliš nevědělo, že ve hře vůbec je), v němž vám dispečer hlásí nejnovější události z místa zásahu.

Nebezpečí zažehnáno
Čtvrtý díl v porovnání se svým předchůdcem bohužel nenabízí žádné převratné novinky. Možná se dá říci, že skoro není, co vymýšlet. Dalším krokem by bylo daleko větší zaměření třeba na hašení požárů různými chemickými přípravky. Otázkou zůstává, jestli by to nebylo v kombinaci čtyř odlišných záchranářských čet už trochu moc.

Pokud vás tedy láká daleko více práce ohněm ošlehaných hrdinů, zkuste spíše Fire Department. Oproti Emergency se však vyznačuje jednou nepříjemnou vlastností. S rostoucím počtem odehraných scénářů hratelnost prudce klesá a z celé hry se stává nepříjemná rutina. Cena je navíc srovnatelná (299Kč) a na stejné úrovni je i česká lokalizace.

Nezbývá než potvrdit, že stejně jako před dvěma lety Emergency dokázalo z tohoto námětu vytěžit maximum. Ačkoliv je inovací pouze minimum, přesto se laťka hratelnosti o mnoho nesnížila. Bohužel skutečně pohodové hraní znepříjemňují chyby v umělé inteligenci a další drobnosti, na kterých mohli autoři zapracovat. A právě kvůli těmto nedostatkům nemůže Emeregency získat vyšší hodnocení a už vůbec se mu nepodaří překonat svého předchůdce. Fire Department však převálcuje s naprostým klidem.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty...

Související články: Novinky, Emergency 3 recenze, Vše o sérii Fire Department

Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole

Warlock

Dvacet povedených misí, spousta druhů vyprošťovací techniky, dostatek překvapivých okamžiků a hlavně několik hodin zábavy. Zvykat si musíte pouze na mizivý pud sebezáchovy vašich jednotek. Za tři stokoruny a s kompletním počeštěním však jde o jednu z nejlepších budgetových her široko daleko.