9/10

Duke Nukem: Manhattan Project

31. 5. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Blonďatý svalovec se vrací na scénu v arkádě Manhattan Project, aby zachránil New York před mimozemskou havětí a ukázal všem pochybovačům, že klasické plošinovky na PC ještě nevymřely.

Autor: ACE
Publikováno: 31.května 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Známe je všichni. Arkády, plošinovky, platform shooters, side scrollers. Mají mnoho názvů a ještě více příznivců, především v řadách těch, kteří se již na herním poli nějaký ten čas pohybují. Byly to totiž především plošinovky, které zpopularizovaly domácí herní konzole společností Sega (zastoupené modrým ježkem Sonicem) a Nintendo (jejímž hlavním hrdinou byl instalatér Mario) a otevřely tak jejich vítězné ražení napříč světovými domácnostmi.

A právě v dobách, kdy se tento typ her těžil velké oblibě také na počítačích Amiga nebo Atari ST a všichni se smáli majitelům PC, že „písíčko neumí skrolovat“, začala se objevovat spousta více či méně kvalitních side-scrollerů i na našich milovaných 286tkách. Z těch nejznámějších se pravděpodobně každému fandovi zaryly do paměti dva tituly Commander Keen od id Software a Duke Nukum (ne, to není překlep, náš milovaný blonďák se takto dříve skutečně jmenoval) od Apogee Software.

Zachraňte zemi v báječné super hře Duke Nukum s EGA grafikou! Více než jeden megabajt animací a grafiky! Neuvěřitelné dvouvrstvé celoplošné levely, jaké jste na platfomě IBM PC ještě neviděli! Integrovaný systém nápovědy, podpora joysticku, zvukové efekty jako z automatů, ukláadání pozic atd. Tato pecka překonává i hry pro konzoli Sega Genesis - prostě nutnost! (obsah file_id.diz souboru sharewarové epizody)

Duke se vrací
Duke byl na svou dobu opravdový trhák, veliké popularitě mu pomohl na tu dobu standardní systém distribuce her společnosti Apogee - první epizoda hry ze tří byla k dispozici jako shareware, zbývající dvě epizody, obsahující další levely a nepřátele, pak za plnou cenu 30 dolarů. Není divu, že se o dva roky později hra dočkala pokračování, tentokrát už ve VGA grafice a s podporou zvukové karty.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V té době se také začala formovat Dukova osobnost. Sláva prvního dílu mu stoupla do hlavy a tak se z něj stal „ledově chladný hláškař“. Jeho cynické komentáře, pronášené temným polohlasem, si asi každý zapamatoval z nejznámějšího pokračování jeho dobrodružství, hry Duke Nukem 3D. Tento kousek svým způsobem redefinoval pojetí stříleček z vlastního pohledu, kde do té doby kraloval Doom, a přinesl interaktivní prostředí a originální design levelů.

A zatímco celý svět už několik let marně čeká na pokračování „toho nového“ Duka - Duke Nukem Forever, pod hlavičkou 3D Realms vychází za budgetovou cenu 25 dolarů Duke Nukem: Manhattan Project (DN:MP), který vzdává hold původnímu 2D Dukovi a s neskonalou drzostí nabízí v době reálných válečných 3D simulací a her na realitu poctivou, arkádovou akční zábavu.

Arkáda ze staré školy
DN:MP je vynikající hra, sloužící k odreagování a opuštění toho věčného vylepšovaní postav, generování kouzel, probíraní se inventářem a louskání kilobajtů textu při rozhovorech s NPC postavami (ano, ještě nedávno jsem trávil spoustu času u Daggerfallu :)) Veškerá síla této hry spočívá v tom, že se jedná o skutečnou arkádu „ze staré školy“, u které vám stačí pár ovládacích kláves (kurzorové šipky pro pohyb vlevo, vpravo a občasné lezení po žebřících nahoru a dolů, alt na střílení a ctrl na skákání), hbité prsty a spousta trpělivosti.

Ke zjednodušení hraní jsou zde navíc klávesy pro klasický Dukeho mohutný kopanec, kterým uštědříte pohmožděniny bezprostředně blízkým nepřátelům a tlačítko na házení starých známých pipebomb, neboli výbušných podomácku zhotovených napodobenin granátů s dálkově ovládaným odpálením. Není nic krásnějšího, než naházet ze žebříku na nepřátele pod vámi pár těchto „dárečků“, ve vhodné chvilce je odpálit a s úsměvem na rtech a hláškou „Rest in pieces“ pozorovat odlétávající kusy špatňáků. Nutno poznamenat, že tyto klávesy ale nejsou nezbytně nutné k holému přežití, takže si bohatě vystačíte se skákáním a střílením.

Vylepšování skóre o tajné místnosti
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Potřebujete u tohoto typu hry komplikovaný příběh? Myslím, že ne… jste prostě Duke Nukem a při tiskové konferenci o báječnosti vaší osoby zjistíte, že je Země opět v ohrožení. Je jasné, že jste jediný, kdo může tuto hrozbu odvrátit. Stojí před vámi strastiplná cesta skrz osm různých typů prostředí, z nichž každé prostředí obsahuje tři kola. Hrací doba kolísá mezi pěti až pětadvaceti minutami čistého herního času na jedno kolo, v závislosti na tom, jak se vám podaří v daném kole se zorientovat. Sami si tedy můžete udělat obrázek o tom, jak dlouho vám bude trvat, než hru dokončíte. Ovšem prostým dohráním ještě zábava nekončí.

Jason: Proboha… ta hra je PŘÍŠERNÁ!!! Naprostá ztráta těžce vydělaných peněz…. Upozorňuju všechny že TOHLE není Duke Nukem… Jak si jen mohli dovolit napsat jeho báječné jméno na krabici s touto hrou?? (komentáře některých lAmeričanů k DN:MP)

Obdobně jako v Doomu je i v DN:MP na konci každého kola zobrazena statistika vašeho plnění mise - kromě celkového času, který jste v levelu strávili je zde také zobrazen celkový počet nepřátel v poměru k těm vámi zabitým, počet vámi objevených tajných místností a počet nasbíraných bonusů. Určitě si tedy neodpustíte dohrát DN:MP minimálně ještě jednou, pokud možno na vyšší obtížnost (na výběr máte easy, medium a hard) a s cílem objevit všechny tajné lokace a bonusy.

Výzbroj
Co se týká vaší výzbroje, postupem času objevíte celkem 9 různých druhů zbraní, díky kterým se stane eliminace nepřátel zábavou. Standardní pistolku již v prvním kole vyměníte za brokovnici a přibudou vám již zmiňované pipebomby. Mou oblíbenou zbraní se stal těžký kulomet, který má však vcelku slušnou spotřebu nábojů. Mezi exotické zbraně patří Glopp paprsek, který funguje jako odstraňovač mutací - po výstřelu na zmutovanou krysu, házející po vás granáty, se z ní stane… no prostě krysa :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nejsilnější zbraní ve hře je pak pulzní kanón, který má ohromnou kadenci a pokud podržíte tlačítko pro střelbu, nakumuluje se v něm energie, která zničí prakticky vše živé před vaší hlavní. Bonusem pro fajnšmekry je RPG - jinými slovy raketomet. Kromě zbraní jsou zde k dispozici také bonusy jako dočasná nesmrtelnost, dvojnásobné poškození a v také jetpack - raketové křeslo.

V DN:MP nenajdete ukazatel zdraví v pravém slova smyslu, místo toho je zde ukazatel Dukova ega. Ego vám klesá, když vám nepřátelé ubližují, ale také stoupá, když vy zabijete nějakého špatňáka - tím autoři šalamounsky vyřešili potřebu neustálého doplňování zdraví a omezili počet nutných lékárniček, roztroušených po jednotlivých úrovních. Navíc je v každém kole schováno deset symbolů „Nuke“ - když je najdete všechny, stoupne vám to dohlavy - zvětší se vám maximální hodnota ega a kapacita pro vaše zásoby munice.

Různorodé herní lokace
Vzhled prostředí jednotlivých kol vychází především z názvu hry - jedná se o různé části ostrova Manhattan. Začátek hry se odehrává na střechách manhattanských mrakodrapů, z kterých se pak přesunete do čínské čtvrti. Přes newyorské metro se pak dostanete do spletitých podzemních chodeb pod „velkým jablkem“ a z nich pak do tajné továrny. Ke konci hry se pak pomocí ohromného tankeru dostanete na nepřáteli prolezlou ropnou těžební plošinu a velké finále se odehraje na orbitální stanici ve vesmíru.

Prostředí jsou velice různorodá, plná detailů a každé na vás bude působit svým specifickým dojmem. Na střechách výškových budov se setkáte s proudy páry, vycházejícími z rozbitých krabic klimatizace, v jejichž proudech se můžete vznášet do výšin a likvidovat dobře známá zmutovaná prasátka z Duke Nukem 3D. V čínské čtvrti se zas musíte vyhýbat jedoucím automobilům, ale také kulkám fanatických mistrů kung-fu s velkými klobouky. V podzemí skutečně jezdí vlaky metra po kolejnicích, nabitých elektrickým proudem a střet s oběma těmito faktory má ve většině případů předvídatelné, nicméně fatální následky. A na orbitální stanici je zase snížená gravitace, která vám umožní skákat na jinak těžko dostupné plošinky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V každém kole vás čekají dva úkoly - musíte najít klíč od silového pole, kterým je zablokovaný východ a najít nebohou dívku, která má na sobě spoustu výbušnin a je ukryta na dobře hlídaném a zastrčeném místě. Na konci každé série tří kol ze stejného prostředí se pak můžete těšit na finálního bosse, ostatně jak je u těchto her zvykem.

Darkvador: Ta hra nestojí za nic! Slabá hratelnost… nemožné míření, ani nemůžu střílet, kam chci… Kdepak, Duke, tentokrát moje peníze nedostaneš… Zkus to znovu! (komentáře některých lAmeričanů k DN:MP)

Grafika a pohled kamery
Všechny levely jsou pěkně vymodelovány a spolu s detailními texturami představují vcelku reálně vypadající 3D prostředí. Moment, já jsem ještě neřekl, že i když se jedná o klasickou plošinovku, je celá hra ve 3D enginu? To hned musím napravit. Okolí, nepřátelé i samotný Duke jsou 3D modely, vykreslované moderním Prism3D enginem a veškeré vaše akce jsou snímány dynamicky se pohybující kamerou, nahlížející do tohoto digitálního mikrosvěta. Díky tomu máte jednou Dukeho postavu téměř přes celou obrazovku (například ve stísněných prostorech, kde je pak situace napínavější, protože nemáte přehled, co vás čeká za rohem) a za pár okamžiků je náš blonďatý tvrďák jen hromádkou pár pixelů viděnou ze značné vzdálenosti (při panoramatickém záběru na střechy mrakodrapů).

Občas se dočkáte i dynamického střihu, kdy je zvolen záběr z divácky poutavé kamery - to ale může některé hráče zmást - běžíte stále doprava a najednou střih a Duke běží přímo proti vám. V takových okamžicích ale stačí neztratit hlavu a pokračovat v běhu stejným směrem, časem se na to dá zvyknout.

• Několikaúrovňové levely
Další devizou 3D prostředí jsou několikaúrovňové levely. Sice se s naším hrdinou pohybujete pouze ve dvou rozměrech, ale čas od času se na některých místech kola objeví zelená šipka nahoru nebo dolů - na tomto místě pak můžete pomocí stisku šipky nahoru přejít do jiné části kola, ale také například z popředí do pozadí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Díky tomuto faktoru jsou však některé úrovně vcelku komplikované a chvilku vám zabere, než se v nich začnete orientovat - nicméně nejedná se o tak komplikovanou věc, jako naučit se znát důležité lokace v GTA3 :) Zelená šipka se také objevuje u různých tlačítek či ovládacích prvků, kterými je zaručena interaktivita prostředí - tato zařízení pak také ovládáte stiskem šipky nahoru.

Jako bonus navíc najdete v krabici se speciální edicí hry i pěkný přívěsek se znakem Duke Nukema a sochou svobody, díky kterému se můžete alespoň o maličký krůček tomuto blonďatému svalovci přiblížit (thx to Korgull za nascanování).

Stáhněte si: Trailer (3,5 nebo 10 MB), Cheaty, Screenshoty