Autor: Bergy Publikováno: 21.června 2005 | Verze hry: prodávaná/česká 1.1 Doba recenzování: 10 dnů |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Po vytvoření hráčského profilu a vybrání země, jejíž zájmy hodláte hájit (hrát je možné za Francii, Anglii, Prusko, Rakousko, Rusko a trochu překvapivě Egypt), lze spustit 2D mapu Evropy rozdělenou na mnoho ohraničených sektorů. Každý národ vlastní několik provincií v závislosti na tom, jakou má rozlohu a koho zrovna okupuje. Důležité však je, že veškeré dění na této mapě se uskutečňuje pomocí tahů. Během jednoho kola jde obvykle přesunout své vojsko o jedno políčko dále, rozšířit vlastní armádu o nové oddíly či doplnit ztráty, obchodovat na surovinovém trhu a aktivně diplomaticky vyjednávat se svými sousedy. Když zařídíte vše potřebné, ukončí se kolo a následují tahy počítačem ovládaných protivníků. Ať už se vlastním či cizím přičiněním potkáte v jednom sektoru s nepřátelsky naladěným protivníkem, hra se přepne do již dobře známého režimu a je nutné osobně a v reálném čase velet jednotkám během probíhající bitvy. Její výsledek nelze vygenerovat automaticky, jako tomu bývá třeba v sérii Total War, vyjma určitých případů. Například je-li vaše země napadena soupeřem v sektoru, kde není přítomen váš velitel (každý národ může mít aktivní jen jednoho velitele s vojskem), proběhne boj vaší domobrany automaticky. V takové situaci je rozhodující velikost útočníka a síla opevnění, které můžete za vynaložení patřičných prostředků postupně vylepšovat. Suroviny potřebné k fungování vámi spravované země se získávají z oblastí, jenž vlastníte. V případě, že se vám i přesto nedostává nějaké komodity, je možné sehnat si cokoli formou obchodování na trhu a to směnným obchodem či nákupem za zlato. Důležitým prvkem je při hraní Bitvy o Evropu také diplomacie, ve které vyhlašujete války, domlouváte aliance, volné průchody sousedními zeměmi apod. Celkově jsou ale možnosti zahraniční politiky strohé a nedovolují žádnou širší komunikaci mezi zeměmi. I když jste občas osloveni jinými spřátelenými zeměmi a je vám nabídnut finanční obnos, pokud zaútočíte na určitou provinci, sami nic takového po někom bohužel požadovat nemůžete. Správa provincií je jinak až příliš primitivní. Není potřeba budovat ekonomiku a starat se o jakýkoli průmysl, což je podle mého názoru chyba. To samé se týká i výcviku armády, který v podstatě neexistuje. Na startu této kampaně vlastníte jednoho velitele s nízkou hodností, jemuž patří několik bojových oddílů. Není to sice žádná sláva, ale do začátku to stačí. Potíž je ale v tom, že jediný způsob, jak armádu rozšířit, spočívá v úspěšném boji s ostatními zeměmi, čímž váš velitel získá potřebné zkušenosti, je povýšen a následně může mít pod sebou více oddílů. Tohle všechno tedy znamená, že herní systém přímo nutí hráče od začátku do konce jen bojovat a silou zabírat vše okolo. Jiná cesta (jako např. v Hearts of Iron 2) zkrátka neexistuje a tudíž chybí prostor pro nějaká mírová řešení nebo utěšený růst hospodářství. Přílišná zdrženlivost v otázce vzájemných bojů se navíc může vyhrotit tím způsobem, že všichni vaši sousedé budou mít velké armády se zkušenými veliteli, proti kterým se dost těžko bojuje. Ve výsledku je sice Bitva o Evropu oproti prvnímu dílu příjemnou změnou a snahou o něco originálnějšího, ale stále se nemohu zbavit pocitu, že to mohlo být daleko lepší. K čemu je totiž krásná mapa Evropy, když má hráč svázané ruce a může využívat jen naprosté minimum možností? Kromě výše popsaného je v Cossacks 2 přítomna ještě klasická lineární kampaň podepřená dějem, která je protkána spoustou rozhovorů mezi hlavními postavami. V tuto chvíli by se mohlo zdát, že je situace zachráněna, jenže ona to ani tak není žádná sláva. Problém je, že celé tažení zobrazuje v pouhých šesti misích (nepočítám tutoriál) lokální konflikt na půdě Velké Británie, při kterém bojujete s anglickou armádou zejména proti vzbouřeným Britům. Tedy až na poslední misi, v níž člověk stojí proti mohutné zahraniční „delegaci“. Nejde přitom o to, že by tato kampaň byla nějak špatná, naopak její členité mise jsou více než obstojné, protože v sobě zahrnují jak taktické boje proti přesile, tak obsazování strategických vesnic či finální velkou bitvu na samotný závěr. Problém vidím v délce a ději. Už z podtitulu této hry jsem spíše čekal velkou kampaň za Francouze rekonstruující velké tažení Napoleona Bonaparte. S takovým materiálem by se bez problémů dalo vyseknout více jak tucet výborných misí v rozličných prostředích. Docela mi proto uniká smysl toho, co je v této části singleplayeru hráčům nabízeno, zřejmě si autoři z ukrajinských GSC GameWorld chtějí něco lákavého schovat na datadisk. Naštěstí jsou zde k dispozici ještě klasické módy jako skirmish a samostatné bitvy, které jsou dostupné i jako multiplayer, a to buď přes lokální síť nebo internet. Skirmish přivítají zejména ti z vás, kteří dávají přednost budování základny, protože na každé mapě začíná člověk jen s partou sedláků. Je tedy nutné vybudovat vlastní městská centra a dobývat ta soupeřova. Suroviny se buď klasicky těží nebo se dají obstarat zabráním průmyslových vesnic. Vojáci musí být trénováni v kasárnách a za pomocí důstojníků, bubeníků a vlajkonosičů z nich vytváříte plnohodnotné formace. Samostatné bitvy jsou pak lahůdkou pro milovníky taktických bojů. Doslova vychutnat si můžete například bitvy u Slavkova nebo Ulmu, při kterých dostanete k dispozici rozložité mapy s již rozestaveným vojskem připraveným svést rozhodující boj. Je pak již jen na hráčových schopnostech, jak řídit obranu či útok a vyjít z podobné bitvy jako vítěz. Škoda jen, že všechny tyto scénáře jde hrát jen za předem určený národ, což je pro mě nepochopitelné. Nelze si tudíž vyzkoušet jednu a tu samou bitvu z pohledu obou stran. Jak jsem už na začátku prozradil, herní systém doznal zásadnějších změn. Hra je nyní více orientovaná na boje s vojáky, a proto je zde plno novinek, které se přímo týkají vedení armády. V první řadě jsou to formace jednotek, které více než kdy jindy hrají důležitou roli. Hráč musí pochopit smysl a účel každé z nich a poté v bitvách oddíly správně přeskupovat dle momentální situace. Nejefektivnějším postavením pro boj je rozvinutý útvar vedle sebe stojících vojáků ve třech řadách. Toto postavení jednak umožňuje střelbu každého vojáka směrem vpřed a je to i šikovná formace pro boj tváří v tvář na bodáky. Je ale důležité chránit takto rozmístěným vojskům nekrytá záda a boky. Pro rychlý přesun oddílů je pak nutné přeskupit vojáky do zástupu. Je to sice dost zranitelné, ale na druhou stranu se nelze pohybovat jen v sevřených řadách. Zvlášť když je potřeba zajišťovat velký úsek mapy a brát přitom ohledy na narůstající únavu. Klínová formace je ideální pro útok jízdních jednotek a to hlavně na rychlé přepady ze zálohy. Poslední čtvercový útvar se týká opět pěchoty a jeho účel spočívá v ochraně před jízdou. Díky tomu, že vojáci na krajích této formace musejí zakleknout a zapřít pušky s bodáky o zem, stávají se imobilními. Střelba jednotek Jelikož se v 19. století vedly války velmi pozoruhodným způsobem (na bitevním poli na sebe vzájemně pálily vyrovnané řady nepřátelských vojáků, což vyžadovalo hodně velkou dávku odvahy), bylo v Cossacks 2 přistoupeno k důmyslnějšímu ovládání střelby. Pokud má hráč vybraný vojenský oddíl a podrží klávesu Alt, zobrazí se kolem dané jednotky odstupňovaná kruhová pásma efektivního dostřelu a přesnosti zásahu. Zelená výseč zobrazuje plochu, kam kulky ještě dolétnou, ale většinou jen zraní či usmrtí malý počet nepřátel. Žlutá a červená zóna už znamená vysoké procento pravděpodobnosti, že protivník utrpí co největší ztráty. Dobrou vychytávkou je možnost vydat rozkaz k palbě celému oddílu nebo jen jednotlivým řadám. Výhoda střelby po řadách spočívá ve skutečnosti, že zatímco pálí zadní řady, vepředu už mohou nabíjet. Nabíjení pušek ládovaných předem zabere samozřejmě pěknou dobu a mnohdy před bojem na bodáky dojde jen ke 2 – 3 sériím výstřelů. Tedy za předpokladu, že to vydrží morálka vašeho nebo nepřátelského oddílu. Hlavním cílem v bitvě totiž není zmasakrovat do posledního muže nepřátelskou armádu. Ono totiž stačí nalomit protivníkovu morálku natolik, že rozpustí formace a dá se na bezhlavý úprk. Oddíl, který podlehne panice a rozuteče se do okolí, je herně považován za vyřízený a vlastně přestává existovat. O dobře rozestavené šiky vojáků s vysokou morálkou se tak může v klidu rozbít i velká převaha neúspěšně útočících oddílů. Výhodou jsou také vyvýšená místa, která umožňují delší dostřel nebo zalesněné úseky, které poskytují lepší ochranu před nepřátelskými kulkami. Ty oddíly, které zůstávají stát a nejsou zasypávány dalšími rozkazy, dostávají navíc další bonus k obraně. V Cossacks 2 se jinak nachází velké množství rozličných jednotek. Naleznete zde například klasické pěší jednotky, domobranu, granátníky či ženisty, různé druhy jízdy a v neposlední řadě i specializované myslivce. Armádní složky se od sebe pochopitelně neliší jen vzhledem a počtem mužů. Všichni mají své silné a slabé stránky, čehož se při bitvách vyplatí řádně využít. AI a obtížnost Umělá inteligence, byla velkým kamenem úrazu původních Cossacks. Ani ve dvojce sice neláme rekordy, ale není to tak hrozné, jako tomu bývalo dříve. Každopádně počítač nepřekvapí nějakou zvláštní taktikou nebo manévry, kterými by dokázal zkušené hráče vyšachovat. Jako obvykle stojíte během hraní proti přesilám jednotek, ale za sebe mohu potvrdit, že Cossacks 2 určitě nejsou tak frustrující strategií jako její předchůdce. I na nejtěžší obtížnost (na výběr jsou tři úrovně) se to dá hrát, aniž by člověk propadal stavům naprostého zoufalství. Pokud se vám zdá vizuální podoba Cossacks 2 povědomá, věřte, že se nemýlíte. Začátkem tohoto roku se totiž objevila na stejném grafickém engine "filmová" hra Alexander, ve které bylo použito i podobného uživatelského rozhraní. Nutno připomenout, že jsem tehdy právě grafice mnohé vytknul, protože hra byla velmi špatně optimalizována a při bitvách byla navíc silně nepřehledná. Tím pádem jsem měl opodstatněné obavy, že se situace v Cossacks 2 bude opakovat, ale naštěstí je to lepší než jsem čekal. V Napoleonských válkách se dá oddálit pohled přes klávesu F7 (něco jako volba „ptačí oko“ v Alexandrovi). Vše je také mnohem přehlednější už z toho důvodu, že oddíly mezi sebou bojují střelnými zbraněmi a udržují tak od sebe odstupy. Při bojích na šavle či bodáky sice opět vznikají nepřehledné patlanice, ale díky menším formacím to není tak hrozné. Hardwarová náročnost je ovšem zarážející. Ještě jsem snad nikdy neviděl 2D engine (autoři ho nazývají 3D), který jako minimum požaduje 512 MB operační paměti (jako optimum se pro jistotu udává spíše 768 MB nebo rovnou 1 GB). Nevím, jestli to může být útěchou, ale na rozdíl od Alexandera, kde ty největší bitvy byly prakticky nehratelné, nedochází v Cossacks 2 k nepříjemnému trhání obrazu. Testování proběhlo na sestavě AMD Athlon 64 3500+, 1 GB RAM a GF 6800GT (použité rozlišení 1280x1024). další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Abych ale jen nekritizoval, druhým dechem dodávám, že 2D grafika s izometrickým pohledem má stále co do sebe a Cossacks 2 se mi proto docela zamlouvají. Oproti jedničce nebo různým nepovedeným pokusům o 3D grafiku je vizuální zpracování o dost hezčí. Zvláště video animace bojujících vojáků zobrazující se i během hraní v malém okně hodnotím jako výborný nápad, který pomáhá atmosféře. Lokalizace Určitě dobrou zprávou je skutečnost, že Napoleonské války u nás (dva měsíce po anglickém originálu) vycházejí díky společnosti Cenega Czech v české lokalizaci. Překlad v sobě zahrnuje jako již tradičně veškeré texty a dabing zůstal v originále. Jelikož se v Cossacks 2 nachází slušná porce textů v podobně rozsáhlé nápovědy, historických komentářů k jednotkám a spoustě úkolů během misí, je čeština bezesporu přínosem pro všechny hráče a nenarazil jsem na nějaké evidentní nedostatky. Celkově mě druhý díl legendárních Cossacks rozhodně bavil, ale nemohu se ubránit pocitu, že skoro vše mohlo být v této hře ještě o něco lepší a to počínaje možnostmi Bitvy o Evropu, přes nemožnost výběru stran v historických bitvách a HW náročností konče. Výsledné hodnocení proto nemůže dosáhnout závratných výšek ani v tom případě, že si moc dobře uvědomuji, jaký mají Cossacks 2 potenciál. Škoda, že nebyl bezezbytku využit.
Stáhněte si: Demo, Patch, Trailery... | ||
Bergy | |
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora) |