Cossacks II CZ - mega-recenze
8/10

Cossacks II CZ - mega-recenze

21. 6. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Napoleonské války zpracovávají slavné bitvy 19. století s obrovskými armádami a důrazem na formace či morálku jednotek, ale oproti předchůdcům přibyl nový tahový mód na mapě Evropy s diplomacií a vedením ekonomiky.

Autor: Bergy
Publikováno: 21.června 2005
Verze hry: prodávaná/česká 1.1
Doba recenzování: 10 dnů

Ačkoli se to nezdá, uplynuly už více než 4 roky od vydání prvního dílu populární hry Cossacks: European Wars, kterou postupně následovaly datadisky The Art of War a Back to War. Díky velké oblíbenosti i relativně dobré prodejnosti v řádech stotisíců kusů bylo jasné, že dříve nebo později vznikne i plnohodnotné druhé pokračování a to se nyní stalo skutečností. Nese podtitul Napoleonské války, což jasně naznačuje, že hra navazuje v časové ose na své předchůdce a jejím námětem jsou slavné bitvy odehrávající se v tehdejší Evropě 19. století.

Jiný herní styl
Hned v úvodu záměrně uhnu od svých zaběhlých konvencí a prozradím, že Cossacks II se v herním stylu dosti odlišují od původního konceptu. Důvodem je poměrně razantní odklon od budování základen k převážně taktickým bojům s dopředu vytvořenou armádou. Ne, že by výstavba a trénování nových vojáků zmizely úplně, rozhodně ale tyto činnosti ustoupily do pozadí a tudíž se jimi člověk v singleplayerové části zabývá jen místy.

Zaryté skalní fandy tento krok zřejmě moc nepotěší, ale vše má své důvody. Na úkor budování byly notně posíleny taktické možnosti bojových jednotek, takže bitvy vypadají nyní mnohem věrohodněji než dříve. Svou úlohu sehrává i morálka mužstva a zajišťování nezbytných surovin pro zachování bojeschopnosti vlastní armády. Když vám třeba dojde uhlí, nemohou jednotky používat střelné zbraně apod.

Možná se teď ptáte sami sebe, co vlastně vedlo autory k těmto změnám. Vysvětlení je v zásadě prosté. Vše je totiž upraveno pro fungování zcela nového singleplayerového módu s názvem Bitva o Evropu, který na první pohled nese známky podobnosti se sérii Total War a nedávno recenzovanou hrou Imperial Glory.

Bitva o Evropy v tahovém módu i reálném čase
Po vytvoření hráčského profilu a vybrání země, jejíž zájmy hodláte hájit (hrát je možné za Francii, Anglii, Prusko, Rakousko, Rusko a trochu překvapivě Egypt), lze spustit 2D mapu Evropy rozdělenou na mnoho ohraničených sektorů. Každý národ vlastní několik provincií v závislosti na tom, jakou má rozlohu a koho zrovna okupuje. Důležité však je, že veškeré dění na této mapě se uskutečňuje pomocí tahů. Během jednoho kola jde obvykle přesunout své vojsko o jedno políčko dále, rozšířit vlastní armádu o nové oddíly či doplnit ztráty, obchodovat na surovinovém trhu a aktivně diplomaticky vyjednávat se svými sousedy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když zařídíte vše potřebné, ukončí se kolo a následují tahy počítačem ovládaných protivníků. Ať už se vlastním či cizím přičiněním potkáte v jednom sektoru s nepřátelsky naladěným protivníkem, hra se přepne do již dobře známého režimu a je nutné osobně a v reálném čase velet jednotkám během probíhající bitvy. Její výsledek nelze vygenerovat automaticky, jako tomu bývá třeba v sérii Total War, vyjma určitých případů. Například je-li vaše země napadena soupeřem v sektoru, kde není přítomen váš velitel (každý národ může mít aktivní jen jednoho velitele s vojskem), proběhne boj vaší domobrany automaticky. V takové situaci je rozhodující velikost útočníka a síla opevnění, které můžete za vynaložení patřičných prostředků postupně vylepšovat.

Slabá ekonomika a diplomacie
Suroviny potřebné k fungování vámi spravované země se získávají z oblastí, jenž vlastníte. V případě, že se vám i přesto nedostává nějaké komodity, je možné sehnat si cokoli formou obchodování na trhu a to směnným obchodem či nákupem za zlato. Důležitým prvkem je při hraní Bitvy o Evropu také diplomacie, ve které vyhlašujete války, domlouváte aliance, volné průchody sousedními zeměmi apod. Celkově jsou ale možnosti zahraniční politiky strohé a nedovolují žádnou širší komunikaci mezi zeměmi. I když jste občas osloveni jinými spřátelenými zeměmi a je vám nabídnut finanční obnos, pokud zaútočíte na určitou provinci, sami nic takového po někom bohužel požadovat nemůžete.

Správa provincií je jinak až příliš primitivní. Není potřeba budovat ekonomiku a starat se o jakýkoli průmysl, což je podle mého názoru chyba. To samé se týká i výcviku armády, který v podstatě neexistuje. Na startu této kampaně vlastníte jednoho velitele s nízkou hodností, jemuž patří několik bojových oddílů. Není to sice žádná sláva, ale do začátku to stačí. Potíž je ale v tom, že jediný způsob, jak armádu rozšířit, spočívá v úspěšném boji s ostatními zeměmi, čímž váš velitel získá potřebné zkušenosti, je povýšen a následně může mít pod sebou více oddílů.

Tohle všechno tedy znamená, že herní systém přímo nutí hráče od začátku do konce jen bojovat a silou zabírat vše okolo. Jiná cesta (jako např. v Hearts of Iron 2) zkrátka neexistuje a tudíž chybí prostor pro nějaká mírová řešení nebo utěšený růst hospodářství. Přílišná zdrženlivost v otázce vzájemných bojů se navíc může vyhrotit tím způsobem, že všichni vaši sousedé budou mít velké armády se zkušenými veliteli, proti kterým se dost těžko bojuje. Ve výsledku je sice Bitva o Evropu oproti prvnímu dílu příjemnou změnou a snahou o něco originálnějšího, ale stále se nemohu zbavit pocitu, že to mohlo být daleko lepší. K čemu je totiž krásná mapa Evropy, když má hráč svázané ruce a může využívat jen naprosté minimum možností?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Příběhová kampaň
Kromě výše popsaného je v Cossacks 2 přítomna ještě klasická lineární kampaň podepřená dějem, která je protkána spoustou rozhovorů mezi hlavními postavami. V tuto chvíli by se mohlo zdát, že je situace zachráněna, jenže ona to ani tak není žádná sláva. Problém je, že celé tažení zobrazuje v pouhých šesti misích (nepočítám tutoriál) lokální konflikt na půdě Velké Británie, při kterém bojujete s anglickou armádou zejména proti vzbouřeným Britům. Tedy až na poslední misi, v níž člověk stojí proti mohutné zahraniční „delegaci“.

Nejde přitom o to, že by tato kampaň byla nějak špatná, naopak její členité mise jsou více než obstojné, protože v sobě zahrnují jak taktické boje proti přesile, tak obsazování strategických vesnic či finální velkou bitvu na samotný závěr. Problém vidím v délce a ději. Už z podtitulu této hry jsem spíše čekal velkou kampaň za Francouze rekonstruující velké tažení Napoleona Bonaparte. S takovým materiálem by se bez problémů dalo vyseknout více jak tucet výborných misí v rozličných prostředích. Docela mi proto uniká smysl toho, co je v této části singleplayeru hráčům nabízeno, zřejmě si autoři z ukrajinských GSC GameWorld chtějí něco lákavého schovat na datadisk.

Skirmish a historické bitvy
Naštěstí jsou zde k dispozici ještě klasické módy jako skirmish a samostatné bitvy, které jsou dostupné i jako multiplayer, a to buď přes lokální síť nebo internet. Skirmish přivítají zejména ti z vás, kteří dávají přednost budování základny, protože na každé mapě začíná člověk jen s partou sedláků. Je tedy nutné vybudovat vlastní městská centra a dobývat ta soupeřova. Suroviny se buď klasicky těží nebo se dají obstarat zabráním průmyslových vesnic. Vojáci musí být trénováni v kasárnách a za pomocí důstojníků, bubeníků a vlajkonosičů z nich vytváříte plnohodnotné formace.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Samostatné bitvy jsou pak lahůdkou pro milovníky taktických bojů. Doslova vychutnat si můžete například bitvy u Slavkova nebo Ulmu, při kterých dostanete k dispozici rozložité mapy s již rozestaveným vojskem připraveným svést rozhodující boj. Je pak již jen na hráčových schopnostech, jak řídit obranu či útok a vyjít z podobné bitvy jako vítěz. Škoda jen, že všechny tyto scénáře jde hrát jen za předem určený národ, což je pro mě nepochopitelné. Nelze si tudíž vyzkoušet jednu a tu samou bitvu z pohledu obou stran.

Bojové formace
Jak jsem už na začátku prozradil, herní systém doznal zásadnějších změn. Hra je nyní více orientovaná na boje s vojáky, a proto je zde plno novinek, které se přímo týkají vedení armády. V první řadě jsou to formace jednotek, které více než kdy jindy hrají důležitou roli. Hráč musí pochopit smysl a účel každé z nich a poté v bitvách oddíly správně přeskupovat dle momentální situace.

Nejefektivnějším postavením pro boj je rozvinutý útvar vedle sebe stojících vojáků ve třech řadách. Toto postavení jednak umožňuje střelbu každého vojáka směrem vpřed a je to i šikovná formace pro boj tváří v tvář na bodáky. Je ale důležité chránit takto rozmístěným vojskům nekrytá záda a boky. Pro rychlý přesun oddílů je pak nutné přeskupit vojáky do zástupu. Je to sice dost zranitelné, ale na druhou stranu se nelze pohybovat jen v sevřených řadách. Zvlášť když je potřeba zajišťovat velký úsek mapy a brát přitom ohledy na narůstající únavu.

Klínová formace je ideální pro útok jízdních jednotek a to hlavně na rychlé přepady ze zálohy. Poslední čtvercový útvar se týká opět pěchoty a jeho účel spočívá v ochraně před jízdou. Díky tomu, že vojáci na krajích této formace musejí zakleknout a zapřít pušky s bodáky o zem, stávají se imobilními.

Střelba jednotek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jelikož se v 19. století vedly války velmi pozoruhodným způsobem (na bitevním poli na sebe vzájemně pálily vyrovnané řady nepřátelských vojáků, což vyžadovalo hodně velkou dávku odvahy), bylo v Cossacks 2 přistoupeno k důmyslnějšímu ovládání střelby. Pokud má hráč vybraný vojenský oddíl a podrží klávesu Alt, zobrazí se kolem dané jednotky odstupňovaná kruhová pásma efektivního dostřelu a přesnosti zásahu. Zelená výseč zobrazuje plochu, kam kulky ještě dolétnou, ale většinou jen zraní či usmrtí malý počet nepřátel. Žlutá a červená zóna už znamená vysoké procento pravděpodobnosti, že protivník utrpí co největší ztráty.

Dobrou vychytávkou je možnost vydat rozkaz k palbě celému oddílu nebo jen jednotlivým řadám. Výhoda střelby po řadách spočívá ve skutečnosti, že zatímco pálí zadní řady, vepředu už mohou nabíjet. Nabíjení pušek ládovaných předem zabere samozřejmě pěknou dobu a mnohdy před bojem na bodáky dojde jen ke 2 – 3 sériím výstřelů. Tedy za předpokladu, že to vydrží morálka vašeho nebo nepřátelského oddílu.

Rozhodující je morálka
Hlavním cílem v bitvě totiž není zmasakrovat do posledního muže nepřátelskou armádu. Ono totiž stačí nalomit protivníkovu morálku natolik, že rozpustí formace a dá se na bezhlavý úprk. Oddíl, který podlehne panice a rozuteče se do okolí, je herně považován za vyřízený a vlastně přestává existovat. O dobře rozestavené šiky vojáků s vysokou morálkou se tak může v klidu rozbít i velká převaha neúspěšně útočících oddílů. Výhodou jsou také vyvýšená místa, která umožňují delší dostřel nebo zalesněné úseky, které poskytují lepší ochranu před nepřátelskými kulkami. Ty oddíly, které zůstávají stát a nejsou zasypávány dalšími rozkazy, dostávají navíc další bonus k obraně.

Velké bitvy, kde člověk ovládá vysoký počet oddílů, vyvolávají na první pohled pocit, že není v lidských silách stíhat vše ovládat. I když se každá formace chová jako jedna jednotka, je nutné manuálně vydávat rozkazy ke každému výstřelu a při palbě po jednotlivých řadách se potřebný čas logicky násobí. Díky používání pauzy a dalších klávesových zkratek ale není problém ovládat sebevětší armádu, která se zde vyskytuje. Nikdy totiž všechny oddíly neútočí najednou a byť je bitevní pole jakkoli velké, vždy se dá mezi nejkritičtějšími místy přepínat pomocí mezerníku.
V Cossacks 2 se jinak nachází velké množství rozličných jednotek. Naleznete zde například klasické pěší jednotky, domobranu, granátníky či ženisty, různé druhy jízdy a v neposlední řadě i specializované myslivce. Armádní složky se od sebe pochopitelně neliší jen vzhledem a počtem mužů. Všichni mají své silné a slabé stránky, čehož se při bitvách vyplatí řádně využít.

AI a obtížnost
Umělá inteligence, byla velkým kamenem úrazu původních Cossacks. Ani ve dvojce sice neláme rekordy, ale není to tak hrozné, jako tomu bývalo dříve. Každopádně počítač nepřekvapí nějakou zvláštní taktikou nebo manévry, kterými by dokázal zkušené hráče vyšachovat. Jako obvykle stojíte během hraní proti přesilám jednotek, ale za sebe mohu potvrdit, že Cossacks 2 určitě nejsou tak frustrující strategií jako její předchůdce. I na nejtěžší obtížnost (na výběr jsou tři úrovně) se to dá hrát, aniž by člověk propadal stavům naprostého zoufalství.

Grafika a HW náročnost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud se vám zdá vizuální podoba Cossacks 2 povědomá, věřte, že se nemýlíte. Začátkem tohoto roku se totiž objevila na stejném grafickém engine "filmová" hra Alexander, ve které bylo použito i podobného uživatelského rozhraní. Nutno připomenout, že jsem tehdy právě grafice mnohé vytknul, protože hra byla velmi špatně optimalizována a při bitvách byla navíc silně nepřehledná.

Tím pádem jsem měl opodstatněné obavy, že se situace v Cossacks 2 bude opakovat, ale naštěstí je to lepší než jsem čekal. V Napoleonských válkách se dá oddálit pohled přes klávesu F7 (něco jako volba „ptačí oko“ v Alexandrovi). Vše je také mnohem přehlednější už z toho důvodu, že oddíly mezi sebou bojují střelnými zbraněmi a udržují tak od sebe odstupy. Při bojích na šavle či bodáky sice opět vznikají nepřehledné patlanice, ale díky menším formacím to není tak hrozné.

Hardwarová náročnost je ovšem zarážející. Ještě jsem snad nikdy neviděl 2D engine (autoři ho nazývají 3D), který jako minimum požaduje 512 MB operační paměti (jako optimum se pro jistotu udává spíše 768 MB nebo rovnou 1 GB). Nevím, jestli to může být útěchou, ale na rozdíl od Alexandera, kde ty největší bitvy byly prakticky nehratelné, nedochází v Cossacks 2 k nepříjemnému trhání obrazu. Testování proběhlo na sestavě AMD Athlon 64 3500+, 1 GB RAM a GF 6800GT (použité rozlišení 1280x1024).

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Abych ale jen nekritizoval, druhým dechem dodávám, že 2D grafika s izometrickým pohledem má stále co do sebe a Cossacks 2 se mi proto docela zamlouvají. Oproti jedničce nebo různým nepovedeným pokusům o 3D grafiku je vizuální zpracování o dost hezčí. Zvláště video animace bojujících vojáků zobrazující se i během hraní v malém okně hodnotím jako výborný nápad, který pomáhá atmosféře.

Lokalizace
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Určitě dobrou zprávou je skutečnost, že Napoleonské války u nás (dva měsíce po anglickém originálu) vycházejí díky společnosti Cenega Czech v české lokalizaci. Překlad v sobě zahrnuje jako již tradičně veškeré texty a dabing zůstal v originále. Jelikož se v Cossacks 2 nachází slušná porce textů v podobně rozsáhlé nápovědy, historických komentářů k jednotkám a spoustě úkolů během misí, je čeština bezesporu přínosem pro všechny hráče a nenarazil jsem na nějaké evidentní nedostatky.

Celkově mě druhý díl legendárních Cossacks rozhodně bavil, ale nemohu se ubránit pocitu, že skoro vše mohlo být v této hře ještě o něco lepší a to počínaje možnostmi Bitvy o Evropu, přes nemožnost výběru stran v historických bitvách a HW náročností konče. Výsledné hodnocení proto nemůže dosáhnout závratných výšek ani v tom případě, že si moc dobře uvědomuji, jaký mají Cossacks 2 potenciál. Škoda, že nebyl bezezbytku využit.

DRUHÁ STRANA MINCE - názor Gef
Musím přiznat, že jsem od pokračování mé (kdysi) oblíbené hry čekala trochu víc. Cossacks 2 rozhodně nejsou špatní, i onen odklon od zdlouhavého budování je v taktické RTS spíše přínosem. Cossacks 2 však budí dojem, že jeho autoři trochu nevěděli, co vlastně chtějí. A tak do hry naskládali vše, co je právě v kurzu. Po vzoru Total War (a možná v přesvědčení, že tak zavaří konkurenční Imperial Glory) přidali tahovou nadstavbu, která je v tomto případě však jen velmi slabým spojovníkem jednotlivých misí. Diplomatická složka se omezuje na nezbytné minimum vyhlašování války a uzavírání spojenectví a budování zahrnuje jednu jedinou možnost - posílit obranu území. Když si vzpomenu na nedávno prožité tři týdny nad mapou Evropy v Imperial Glory a neustálou chuť objevovat, co vše mi může hra v tahovém módu nabídnout, napadá mě jediná myšlenka – narychlo obstaraná slátanina od velmi chudého příbuzného. Pravda, tady je jednou z několika stránek hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Příběhový režim poskytuje naopak vcelku zábavnou exkurzi do napoleonských válek a samotná taktická složka hry dokonce i několik možností, které jí dávají právo nazývat se lehce originální a velmi chytlavou. Problém je, že ono posunování obdélníky (případně jinou geometrickou vymyšleností) vojáčků, dlouhé nabíjení před salvou a určování, která řada kdy má vystřelit, je to jediné, co hru odlišuje od hromady dalších RTS. A nezachrání to ani sebevražední sapéři, kteří nedbaje velké pravděpodobnosti ustřelení vlastních hlav podminovávají nepřátelské budovy. Zkrátka Kozáci napodruhé přinesli jen velmi málo prvků na to, aby stáli za dlouhodobou pozornost i někomu jinému než zarytým fanouškům RTS nebo nadšeným Napoleonhistorikům.

Stáhněte si: Demo, Patch, Trailery...

Související články: Novinky, Cossacks recenze (3/2001), Cossacks: Art of War recenze (2/2002), Cossacks: Back to War recenze (1/2003)

Bergy
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)

Bergy

Jestli někdo čekal vylepšenou a do modernější doby zasazenou kopii původních Cossacks, musí být relativně zklamán. Druhý díl toho ale přinesl hodně nového, včetně notně pozměněného herního systému a kampaňového módu, kde se kombinuje tahová část s tou v reálném čase. Osobně mi tyto změny připadají jako povedené, jádro pudla však spočívá v neúplné propracovanosti a omezených možnostech.