Chicago 1930 CZ - exkluzivní recenze
8/10

Chicago 1930 CZ - exkluzivní recenze

13. 2. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Chicago, třicátá léta. Prohibice. Tajné palírny alkoholu. Otevřená válka mafiánských bossů. Korupce u policie... To vše je tématem této akční strategie kompletně v češtině. Čím se liší od Desperados či Robina Hooda?

Autor: Korgull
Publikováno: 13.února 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: česká review-verze
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Chicago - třicátá léta. Prohibice. Tajné palírny alkoholu. Otevřená válka mafiánských bossů. Korupce u policie. To vše je tématem nové hry studia Spellbound, která navazuje na sérii unikátních akčních strategií inspirovaných slavným titulem Commandos. Také proto bude Chicago 1930, jak se titul jmenuje, blízký především hráčům předchozích Desperados: Wanted Dead or Live a Robin Hood: The Legend of Sherwood. Věřím ale, že si k ní najdou cestu i lidé, kteří se ani s jednou z těchto her dosud nesetkali a přitahuje je žánr taktických strategií. U nás si Chicago 1930 budete moci díky společnosti CD Projekt pořídit koncem února v kompletní české lokalizaci, která zahrnuje nejen veškeré texty, ale i dabing. A právě tuto verzi jsme měli možnost exkluzivně zrecenzovat. Takže hurá do toho ;)

Kdo vládne Chicagu?
Stejně jako Desperados a Robin Hood se může Chicago 1930 pochlubit příběhem, který vás úzce sváže s dějem. Chci tím říci, že v této hře není příběh pouhým oparem vznášejícím se v pozadí, ale aktivní složkou celé hry. Doprovází vás celou dobu hraní, rozvíjí se a vytváří nečekané zápletky. Proto vám jej ani nebudu prozrazovat, abyste měli sami šanci odhalit všechna jeho tajemství.

Hlavní osobou, okolo které se všechno točí, je mafiánský boss Don Falcon. To poznáte už v momentě, kdy se vám dostane do ruky krabička se hrou a především její manuál. Ten se nese v duchu, že vám jej poslal právě on, coby svému poskokovi a vykonavateli jeho vůle, pro podrobnější se seznámení se všemi možnostmi postupu a také praktikami policie. Ale i pokud byste manuál úplně minuli, tak nebudete na představení Dona Falcona čekat nikterak dlouho. Když hru zahájíte kampaní za mafii, uvede se vám dokonce sám osobně. Když se ale nejdříve ujmete role policisty, budete na Falcona upozorněni hned v prvním proslovu vašeho nadřízeného.

Schopnosti postav
V kampani za mafii ztvárníte roli muže činu jménem Jack Beretto, zatímco v kampani zase nadějného policistu Edwarda Nashe. Ani jeden z nich však nebude na všechno úplně sám, jak by se nyní mohlo zdát. Oba tvoří neměnný základ svého týmu a tak je základním úkolem každé mise, že tato postava nesmí být zabita nebo zatčena. Do každé akce si s sebou každý z nich může vzít až čtyři další kamarády nebo kolegy dle svého výběru. Vybrat si je můžete podle složek, které dostanete k dispozici (v průběhu hry přibývají další) a kde o nich naleznete všechny potřebné informace, jako jméno, stručná charakteristika ad. Všechny postavy, včetně obou hrdinů, oplývají nějakými schopnostmi, které se mohou v závislosti na jejich aktivitě během hraní vylepšovat - vývojáři zjevně neodolali alespoň základním prvkům RPG. Je zde pět kategorií těchto schopností - střelba, Zvětšit zdroj: tisková zpráva házení, boj zblízka, první pomoc a charisma.

Ne všechny kategorie však lze u každé postavičky rozvíjet. Často se seznámíte s osobami, které mají vlohy pouze pro jednu z vyjmenovaných kategorií. Když takové osobě, která umí pouze ošetřovat zraněné, vrazíte do ruky například revolver, nečekejte žádné zázraky. Ne, že by nezvládla zmačknout kohoutek, to ještě ano, ale spíš než nepříteli bude schopná ublížit sobě. Zato když ji vybavíte lékárničkou a některý z vašich mužů už bude mít namále, můžete se na ni spolehnout.

Záležet ovšem bude ještě na zkušenostech, které jsou u každé postavy vyznačeny u dané kategorie žlutými hvězdičkami. Čím více hvězdiček, tím účinnější schopnosti jsou. K zdokonalení konkrétních schopností lze také využít různé bonusy (speciální objekty), které se dají na mapě v rámci mise najít. S nimi získáte body, jež pak můžete mezi misemi rozdělit mezi vybrané postavičky (přidělit jim hvězdičku).

Odlišnosti kampaní
Jak již bylo řečeno, Chicago 1930 tedy nabízí dvě kampaně - jednu za mafii a jednu za policii. Kterou z nich si vyberete jako první v pořadí, záleží pouze na vás. Obě jsou hned od začátku přístupné. Přesto se ale pro zahájení hry nabízí spíše kampaň za mafii, která je znatelně snazší a odehrává se o dva roky dříve než ta za policii.

Kampaně jsou rozděleny do několika misí, které se odehrávají v různých částech Chicaga. Těchto částí je celkem osm. Misí pro každou kampaň je ale více, protože se některé odehrávají ve stejné čtvrti jako jiné. Celkem jich hra čítá 20. Když se rozhodnete hrát za mafii, budete se snažit získat veškeré městské části pod vliv Dona Falcona. V kampani za policii se naopak pokusíte ve městě nastolit pořádek a zlikvidovat pečlivě utkané sítě mafie.

Pravidla postupu se v obou kampaních výrazně liší. Zatímco v kampani za mafii můžete v podstatě bez omezení úplně zlikvidovat kohokoliv (pokud cíl mise neurčí jinak), v kampani za policii se musíte hodně krotit, což je v případě, že ji hrajete až druhou v pořadí zpočátku značně obtížné ;) V uniformě policisty totiž nesmíte někoho zabít, pokud vám k tomu nezavdá příčinu. To znamená, že pokud na vás nevytasí zbraň, střílet nesmíte. Také zatýkání osob má svá pravidla, ale to se dozvíte opět v manuálu nebo v zadání kampaně.

Náplň misí
Každá mise sestává z jednotlivých úkolů. Na začátku může být jeden, ale v průběhu hraní se na vás často nabalí další a další. K jejich seznamu máte pochopitelně neustále přístup, stejně jako ke složkám členů svého týmu a mapě lokace, na které se právě nacházíte. Cíle misí jsou různorodé. V kampani za mafii se vyskytují například takové, jako likvidace nepohodlného soudce, odstranění konkurence, zajištění nějakých dokumentů, apod. V kampani za policii se zase pokoušíte odhalit tajnou palírnu alkoholu, hledáte určité důkazy, zatýkáte konkrétní osoby atd. Rozhodně se nebudete nudit.

Kdo koho uvidí a vyřídí dřív?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zajímavým způsobem se tvůrci pokusili hráčům ztížit situaci. V Desperados, ale i Robinu Hoodovi měli nepřátelé určitý zorný úhel, který bylo možné zobrazit a který se v závislosti na situaci rozšiřoval nebo naopak zužoval. V Chicago 1930 je toto řešeno tak, že každá postava registruje pohyb a zvuky v úhlu 180 stupňů, takže musíte být hodně opatrní, procházíte-li okolo (je třeba dostatečný odstup), anebo pokud se k ní chcete nepozorovaně přiblížit a není k vám přímo postavena zády nebo hrozí její otočení. I proto je hra také výrazně akčnější než předchozí tituly. Je třeba rychle jednat. Stále v ní ovšem má své místo taktika, a to ne malou měrou. Než se pustíte do akce, je vhodné nejdříve zmapovat situaci a zkusit se jí přizpůsobit. Mě osobně tato kombinace přišla zajímavá a zpestřující. Váš názor může být pochopitelně jiný.

Mimoto, vy vidíte pouze postavy, které se nacházejí před vámi, resp. v onom úhlu 180 stupňů, stejně jako ony vás. Na jakou vzdálenost? To záleží na osvětlení. Pokud se otočíte, tak lidé, kteří z tohoto úhlu vyjdou (nebo lidé vzdalující se od vás), postupně mizí. Ne hned, ale po určité době je už neuvidíte, pokud se tedy neotočíte zpět. Tento prvek také dodává hře na zajímavosti, alespoň podle mého názoru. Nikdy předem nevíte, když poprvé vcházíte do nějaké místnosti, kdo a kde se tam nachází. Často se také stává, že nepřítel zpozoruje dřív vás než vy jeho. Navíc, každá pohybující se postava (a nemusí to být vždy nepřítel) pochopitelně vyvolává zvuky a když se nacházíte v její blízkosti, třeba i za stěnou, můžete tento pohyb zaregistrovat, přičemž se v dané lokaci objeví červené kroužku (jako když se čeří hladina).

Postup hrou je bodově hodnocen a mezi misemi rekapitulován. V úvahu jsou brány všechny možné aspekty, tedy počet zabitých nepřátel, počet zabitých nevinných, počet mrtvých ve vašich řadách, ale i četnost ukládání během hraní (je zde mj. možnost rychlého uložení i načtení), a další věci. Tento prvek působí silně motivačně, takže se budete mít často chuť ke hře vrátit a zkoušet ji projít ještě lépe. Příjemná je také možnost výběru ze tří stupňů obtížnosti. Nastavit to lze ale pouze před zahájením kampaně, už ne v jejím průběhu, takže pokud máte zájem hru odehrát v obtížnější/snazší úrovni, musíte zahájit novou.

Protivníci vs. zbraně a další užitečné věci
Určitě vás také zajímá, jaké zbraně se ve hře vyskytují. Není jich nijak oslnivé množství, ale stačí bohatě. Jako mafián si budete moci kromě koltu ráže 38 pořídit i brokovnici, winchestrovku, samopal, granát, boxer, házecí nůž, vystřelovací nůž a basebalovou pálku. Dále se vám mohou hodit věci jako chloroform (omámení), provaz (svázání) či peníze (uplácení).
Jako policista budete mít výběr poněkud omezenější a navíc nebudete moci některé zbraně sebrané nepříteli používat vůbec (např. nůž). Vystačit si budete muset nejčastěji s koltem 38, obuškem a pouty, někdy ale budete muset sáhnout i po brokovnici nebo samopalu. K dispozici můžete mít také boxer a chloroform. Ne všechny zbraně si můžete pořídit hned do začátku hry, ale můžete o ně připravit protivníka v jejím průběhu. K širšímu výběru před misí se dostanete až tehdy, když se vám podaří získat ty části města, kde se vyskytuje zbrojnice.

Úspěch v boji se samozřejmě odvíjí i od zkušeností vámi vybraného člena týmu. Basebalová pálka (příp. obušek), boxer nebo chloroform, vám poslouží k "uspání" nepřítele, kterého pak můžete svázat provazem (příp. spoutat pouty). Za zmínku rozhodně stojí i fakt, že se střelné zbraně snaží chovat realisticky - jejich dostřel je omezen podle druhu. Brokovnicí můžete díky rozptylu střeliva zasáhnout i více nepřátel blízko sebe, samopal s sebou při střelbě hází, apod. Žádné upgrady zbraní, ale ani neprůstřelné vesty nebo něco podobného však v této hře nehledejte.

Omezená inteligence
Chicago 1930 vás seznámí s několika různými typy chlápků. Někteří jsou hubenější a tedy i méně odolní, jiní jsou zase udatní junáci, kterým jedna rána nestačí. Co mají všechny tyto postavičky společné, je poněkud omezená umělá inteligence, která někdy působí až moc uměle. Vaši vlastní parťáci nebudou nikdy jednat na vlastní pěst. Prostě kam je postavíte, tam budou stát a nebudou se mít snahu ani bránit, když na ně někde někdo vybafne.

Neutrální NPC se chovají trochu nevyváženě, spíše zaclánějí a vůbec nezasahují do vaší akce, ani když je útok nepřátel namířen do jejich řad. Maximálně se pokoušejí o útěk. Nepřátelé jsou o něco chytřejší, ale ne o moc. Když je vyburcujete, začnou pátrat po původu rozruchu, pronásledovat vás, dokud jim nezmizíte z dohledu. Pak začnou nahlížet do okolních místností a cedit skrz zuby věty jako "Někde tu musí být", apod. Někdy k vyvolání takového zmatku stačí málo, jindy jako by je vůbec nevzrušovalo, že jste v jednom koutě stejné místnosti právě zastřelili několik jejich kolegů...

Ovládání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Váš tým se ovládá pomocí ikon, které jsou součástí herního interface a nacházejí se na liště po pravé straně obrazovky. Na každé složce můžete vidět jméno, inventář a ukazatel zdraví postavy. Přepínat se mezi postavami můžete kliknutím na dané složky, případně kliknutím na konkrétní postavu, anebo čísly na klávesnici. Více postav najednou lze vybrat tažením myši na mapě, všechny pak klávesovou zkratkou. Trochu škoda je, že zde nefunguje - podle mého názoru jinak dosti běžný - způsob výběru více členů týmu s přidržením klávesy SHIFT. Ale jde asi jen o zvyk.

Když už popisuji ovládání, nemohu se nepozastavit u inventáře. Ten obsahuje pouze šest políček, přičemž některé zbraně nebo předměty zabírají dokonce až tři z nich. Je to nepochybně úmyslně. Přeci jen jde o taktickou hru a takto omezený inventář vás často nutí hodně zapřemýšlet, co si vzít s sebou. O tom se poprvé rozhodujete před zahájením každé mise, hned poté, co si vyberete členy svého týmu. Dále už inventář plníte v průběhu hry podle potřeby a možností.

Uživatelské rozhraní
Interface dále obsahuje ikonu, kterou dané postavě zadáte, že se má plížit, ikonu, která ji vrátí do vzpřímené chůze a ikonu pro případ, že byste se snad chtěli vzdát nepříteli. Všechny tyto ikony se nacházejí v pravém dolním rohu pod složkami postav. V pravém dolním rohu, ovšem mimo lištu, najdete navíc ikonu pro zobrazení nebo naopak nezobrazení postoje všech postav na mapě. Když ji stisknete, zobrazí se nad hlavami lidiček ve vašem okolí tzv. smajlíky, které naznačují, co můžete od dané osoby očekávat. Ponecháte-li tuto ikonu v aktivním stavu, budou smajlíky vidět stále. Pokud ji vypnete, zobrazují se u postav ve vašem nejbližším okolí pouze na pár sekund.

Poslední součást interface má velmi specifickou funkci. Je to obrázek stopek v levém dolním rohu obrazovky. Pokud jej aktivujete (myší nebo mezerníkem), akce před vámi se dramaticky zpomalí (včetně zvuků a výkřiků). Je to také doprovázeno efekty, které je možné pozorovat u zpomaleného filmu (viz screenshoty). U Desperados bylo něco podobného - pomocí funkce Quick Action jste si mohli akci předem naplánovat. V Chicago 1930 nejde o plánování, ale o možnost řešit ve zpomaleném módu nečekaně dramatickou situaci, kterou byste v reálném čase celkem jistě vyřešit nezvládli, protože způsob ovládání postaviček není schválně tak pružný.

Mám-li tuto oblast hry shrnout, ovládání by nemělo činit žádné problémy hráčům, kteří už mají za sebou Desperados a Robina Hooda. Pro nováčky to možná zpočátku bude trochu oříšek, ale myslím, že ho po nějaké době rozlousknou. Kromě toho, že je vše popsané podrobně v manuálu, hra vás o základních krocích informuje hned při spuštění první mise každé kampaně.
 Grafické provedení hry, zvuky a atmosféra
Co se týče grafické stránky, můžete se těšit na velmi pěkné a detailně propracované prostředí, které je částečně interaktivní. Do některých objektů, jako jsou lampy, zrcadla, květiny v květináčích, odpadkové koše, apod., můžete střelit nebo udeřit a rozbijete je, případně se třeba rozlétnou listy. Ne že by to mělo nějaký konkrétní význam, i když rozbití světla v tmavé chodbě může být součástí taktiky. Některé objekty je ale v rámci vyřešení mise rozbít nutné.

Animace postaviček jsou zdařilé a plynulé. Není zde nic jako změna denní doby (ani efekty počasí). Mise se buď odehrává ve dne nebo v noci. Převážně se ale stejně pohybujete v budovách, takže to nijak nevadí, i když by to možná bylo zajímavé - například kdyby začalo pršet právě v momentě, kdy se po římse domu snažíte dostat z jednoho okna do druhého a římsa tak začala klouzat... Vybrat si jinak můžete ze dvou rozlišení - 800x600 a 1024x768. K dispozici je i volba vypnout stíny či animace na pozadí.

Hrou vás doprovází vkusně vybraná muzika, která podle mě sice není nijak zvlášť výrazným prvkem, ale rozhodně nepůsobí rušivě a navozuje tu správnou atmosféru dané doby. Dojde-li k dramatičtější situaci ve hře, zareaguje i hudební doprovod. Co se týče zvuků, můžete slyšet kroky, efekty střelby působí věrohodně a i když ne vždy, tak sem tam se ozve tříštivý zvuk při zásahu váz, atd. Hra navíc podporuje 3D zvuk a umožňuje libovolné nastavení hlasitosti různých audio-částí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Česká lokalizace
Jak bylo řečeno v úvodu, Chicago 1930 u nás vychází v kompletní české lokalizaci. Ta zahrnuje tištěný manuál, veškeré texty ve hře a také český dabing. Nejvíce se v této hře namluvili zejména dva známí herci - Jan Přeučil (Don Falcon) a Miroslav Moravec (James W.E. Jackson - šéf policie), z nichž každý vás bude provázet jednou kampaní. Hlavní hratelné postavy pak nadabovali Tomáš Hanák (Edward Nash) a Antonín Molčík (Jack Beretto). Všichni se svých rolí zhostili skutečně dobře a dá se říci, že se do nich skutečně vžili, což musí být v případě dabingu hry dost náročné.

Hra jako taková obsahuje poměrně hodně dialogů/monologů, které jsou ovšem řešeny pouze textově, což je možná trochu škoda. Zásadní věty jsou podány hlasem. To ovšem neznamená, že by hra jinak byla němá, to určitě ne. V jejím průběhu se potkáte s řadou různých postav, které budou reagovat na situaci kolem sebe - např. zděšeně křičet "Pomoc!" nebo "Když musíte někoho zabít, tak ho zabijte pořádně". Jiné vás zase budou přejíždět zkoumavým pohledem a syčet "Tak tebe jsem tu ještě neviděl...". Tyto výkřiky jsou mimochodem ve zpomaleném módu (viz výše) rovněž zpomalené, což v některých případech působí i komicky. Pokud jde o český překlad, nemám mu co vytknout. V české verzi je již zabudován patch 1.1

Systémové požadavky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva K hraní Chicago 1930 se uvádí jako minimum Pentium III 800 MHz, Windows 98/ME/2000/XP, 128 RAM (doporučeno 256 MB), 1 GB volného místa na disku, 4X CD-ROM či DVD, zvuková karta kompatibilní s DirectX 8.1, grafická karta kompatibilní s DirectX 8.1 s 32 MB RAM (3D akcelerace není zapotřebí, hra obsahuje softwarový renderer).

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky, Desperados recenze, Robin Hood: LoS recenze

Korgull
Korgull spatřil světlo světa před více než 25 lety, protlouká se, jak se dá, a na Tiscali Games píše především novinky. Nejraději hraje adventury (staré dobré Grim Fandago, Neverhood), ale nepohrdne ani dobrou strategií, RPG nebo akcí (všechny články autora)

Korgull

Chicago 1930 působí neotřele, ale jeví se mi celkově o dost snazší než původní Desperados, což ji na druhou stranu dělá přístupnější širšímu spektru hráčů. Hodně zkušení a nároční hráči by nicméně mohli být zklamáni. Stále však existuje určitá rezerva, neboť mi pro recenzování přišlo nejvhodnější zvolit střední obtížnost. Každopádně se domnívám, že fanouškům tvorby studia Spellbound i běžným taktikům-stratégům (tedy hráčům vybaveným trpělivostí) má co nabídnout - dvě odlišné kampaně, podnětnou akci i taktiku, opravdu pěkné grafické zpracování, animace i atmosféru ad., navíc v profesionálně odvedené české lokalizaci. Myslím, že se Spellboundu stále daří přicházet s něčím novým i při zachování původního herního principu.