Battlefield 1942: Secret Weapons - rec.
9/10

Battlefield 1942: Secret Weapons - rec.

9. 9. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V druhém datadisku pro Battlefield 1942 si hlavně po síti zaválčíte s výzbrojí, která se poněkud vymyká sériové výrobě a byla použita buď jen jako prototyp, či zůstalo pouze u fantazie a konstrukčních výkresů.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 9.září 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Již rok působí na válečné herní scéně fenomén, jehož uvedení na trh zavdalo podnět k rychlému vytvoření bohaté hráčské komunity. Netradiční podání, atraktivní prostředí, spousty bojové techniky pozemní, vzdušné i námořní, vojáci různých profesí, armády několika zemí včetně exotických Japonců, všechny hovořící svou mateřštinou, šikovný způsob velení. Tohle vše je v kostce Battlefield 1942, hra, jejíž kvality a přínos herní scéně jsou neoddiskutovatelné.

Obrovský zájem o tuto hru se odráží ve snaze jejích tvůrců zásobovat hráče novými přídavky a rozšířeními. Po prvním oficiálním datadisku Road to Rome z letošní zimy tu máme další, označený jako Secret Weapons of World War II (dále už jen SW). Jak už dává název tušit, staneme se svědky několika novinek, které se poněkud vymykají sériové výrobě a byly použity buď jejich prototypy, či zůstalo pouze u fantazie a konstrukčních výkresů. Zatímco první datadisk přinesl do hry bojiště italské fronty, tentokrát se dostáváme do Evropy trochu severněji s cílem dobýt nakonec poslední baštu německých vojsk - Berlín.

Patch verze 1.45
S vydáním datadisku se pojí stejně jako v případě Road to Rome patch, který je v aktuální verzi označem číslovkou 1.45. Pokud sledujete naše zpravodajství, asi víte, že byl s jeho samostatným updatem trochu problém a vyšel v opravené verzi dodatečně. Tento update je automaticky nainstalován jako součást Secret Weapons přídavku, ale ti hráči, kteří ho ještě nevlastní, si musí patch stáhnout, aby se mohli společně s ostatními scházet na serverech a hrát mapy z původního BF1942.

Trochu nepraktická je skutečnost, že i když vlastníte oba datadisky, nevidíte v seznamu všechny mapy naráz, ale pouze jedny anebo druhé. Ale budiž. Z novinek v patchi stojí za zmínku tři nové pozice, které přibyly pro obsazení některých větších letadel. Najdete je v menu herních nastavení a nejsou tam jen tak zbůhdarma, tak je nepřehlédněte. K dalším vylepšením patří nemožnost sbírat výbavu na dálku, nicméně boti v singleplayeru to stále dělají. Plné znění changelogu si můžete přečíst zde. Tolik úvodem stručně o patchi a pusťme se do hlavní náplně datadisku.

Nové mapy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva První podstatnou novinkou jsou nová bojiště, čítající celkem osm nových map. Osobně mi přijde jejich ráz i struktura šikovná a odpovídá rostoucí kvalitě díky nabytým zkušenostem z předchozích počinů. Pro našince bude jistě atraktivní mapa zasazená do pražského letiště Kbely, kterou jsem samozřejmě vyzkoušel hend jako první a potěšil mě její celkový grafický ráz, typický pro řadu map z datadisku.

Kromě zimního Hellerdoornu - známého již z dema - stojí za vypíchnutí třeba zajímavě řešený Essen, kde německá vojska brání ulice města a především místní zbrojovku. Úkolem Spojenců je nejprve se do těchto míst ze své základny dopravit vzdušnou cestou a do bojů se zapojit výsadkem z paluby letadla. Zde najdete i možnost se po smrti znovu vrátit do hry přímo na palubu letadla, kroužícího nad bojištěm a neustále přivážející nové posily.

Další mapou je kopcovitý Gothic Line, který mi přijde ale celkem rozsáhlý v porovnání s množstvím mobilní techniky, která je v mapě k dispozici, a tak někdy nezbude než se vydat na dlouhou tůru po svých. Jmenovitě vyzdvihnu ještě zajímavý Eagle’s Nest, což je známý úkryt Adolfa Hitlera, zašitý do pevnosti na vysokém kopci. Oproti šesti mapám z Road to Rome jsme se tedy dočkali dvou kousků navíc, čili z tohoto pohledu je SW příjemným překvapením.

Zbraně
Mapy ve hře reprezentují lokace, v nichž buď sídlily tajné výzkumné laboratoře, anebo tam byly umístěny neméně utajované zbraně, jež měly napomoci zvrátit válku. Napůl skutečně, napůl ze světa fantazie - tak by se daly zbraňové přírůstky charakterizovat a odkon od reality nenesou někteří fanoušci série Battlefield příliš radostně. Osobně vidím v nové technice dobré zpestření, podivně na mě působí pouze trysky, jimiž si pěšák může ozdobit záda a pak při každém výskoku vyletí notný kus do vzduchu. Nelze se zavděčit všem a možná by nebylo od věci přidat do hry možnost určité typy výbavy volitelně vypínat, čímž by mohl každý hrát mapu podle svého gusta.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jelikož jsem se o zbraních a bojové technice v SW zmiňoval již v prvních dojmech z dema, nebudu se opakovat. Telegraficky se pouze dotknu dvoumístných motorek (se sajdou) a obojživelníků, kterými se dostanete jak přes souš, tak i vodní hladinu. Zalétáte si i v rychlých letadlech a ještě rychlejších raketách, které udržet v mapě je docela kumšt.

Změněna byla i grafika některých efektů, což zaznamenáte třeba při střelbě z houfnice. Efektní kouř většinou zcela zahalí výhled do míst, kam dopadla vaše střela a těžko pak poznáte, kam jste se trefili. Jednou z novinek jsou i kudly, kterými lze nyní i házet. Na konto motorek bych dodal jednu zkušenost. Jakkoli mi tato rychlá přemísťovadla s kulometem na sajdě udělala radost, jedna věc mě na nich vadí. Dá se jimi projíždět skrz ostnaté dráty, což je celkem nelogická výhoda.

Herní mód Objective
Další podstatnou novinkou datadisku je nový herní mod, přinášející poněkud jiný způsob hraní. Map pro něj je celkem šest a vesměs jsou to ty, které přinesl datadisk jako nové, tudíž k úpravě žádně starší pro tento typ boje nedošlo. "Objective" spočívá v rozdělení hráčů na útočníky a obránce, přičemž útočníkům je dán jednoznačný cíl, na který se mají zaměřit. Nejde tedy až tak o zákopovou válku a přesouvání fronty ve stylu tradičního Conquestu, nýbrž o jednoznačně namířenou misi. Zakončit jde nový mod buď standardně vystřílením nepřátelských „tickets“, anebo předčasným splněním cíle mise. Poloha cílů je v mapách znázorněna graficky, a tak není třeba bloudit než zjistíte, kam vás konkrétní úkoly směrují.

Některé mapy přinesly už v minulosti mírnou změnu v pravidlech boje a nejinak je tomu i v SW. Někde je možné zabrat každou vlajku včetně soupeřovy domovské a tím zabránit jeho znovuobjevování se ve hře. Pokud mu pak vystřílíte zbytek týmu dřív, než se mu podaří nějakou vlajku ovládnout, hra skončí ve váš prospěch. V Essenu je zase mírná úprava v bojové technice, která se v městských čtvrtích objevuje vždy jen německá, bez ohledu na to, kdo daný sektor ovládá. Podobných drobností najdete víc a svědčí to o snaze hru oživit.

Ohlasy komunity
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Spíš než své vlastní dojmy mi přijde v případě BF1942 a jeho druhého datadisku vhodné vypíchnout náladu, kterou vyvolal v kruzích věrných vyznavačů. Jejich tábor se rozdělil na ty, kdo jsou novinkami nadšeni a druhými, jimž technické vymoženosti hru vyloženě otrávily a nedokážou se přes superrychlá letadla, rakety a trysky přenést.

Směr, kterým tvůrci datadisk namířili, rozpoutal vášnivé polemiky a až delší čas ukáže, jaký dopad na herní komunitu bude mít. Tohle je věc silně individuální a nechci tu proto zveřejňovat své subjektivní stanovisko. Sami si můžete v demu osahat, o čem mluvím a pocítit, jak to na vaše hraní zapůsobilo.

Na téma zpestření Battlefieldu se vedou debaty i z jiných pohledů, jedním z nichž je i určitý stereotyp, který jeho dlouhodobé hraní nabízí. Přeci jen i oba datadisky nepřinesly kromě nové techniky (které už tak je dost) a pár map nic podstatného, co by hru nějak výrazněji oživilo. Rovněž tak neoficiální přídavky se nesou v podobném duchu, jelikož jsou jejich autoři omezeni tím, co editovat lze a co ne.

Komunitou se šíří vlna mírné únavy ze stereotypu, čemuž nahrává i způsob hraní na serverech. Jistě znáte situace, kdy se připojí nějaký pitomec a začne pálit po vlastních. Tohle je jev v BF bohužel celkem častý a na bojové náladě nijak nepřidá.

Dalším problémem, který si hráči sami způsobují (ale hra jim to dovolí, tak proč ne), jsou kemperské války, kdy si zaleze pár sniperů na dobře utajené místo a odtud odstřeluje ostatní. Což o to, je to způsob boje a tak proč jej nevyužít. Problém ale je ten, že tito „hráči“ kašlou na týmový boj a aktuální situaci. Pak můžete volat posily do omrzení, ale nikdo vás nebude poslouchat. No a aby toho nebylo málo, často tihle kempeři ještě udělají to, že odvezou cennou bojovou techniku kamsi do dáli a na ty, kdo by ji opravdu potřebovali, už nezbude.

Bolesti a hráčská hloupost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Důvod, proč o těchto známých jevech píšu, je ten, že by hře prospělo trochu promyslet pravidla a pokusit se podobným situacím předejít. Příkladem může být třeba můj znovuobjevený favorit America’s Army: Operations, kde se podobné praktiky netolerují a hodně to hře pomáhá. Například oproti team-killerům je zabezpečení zpracováno formou určité hranice, kterou když zraňováním vlastních přesáhnete, server vás vykopne a máte útrum. Nevěřili byste, jak to zvedá disciplínu a team-killera potkáte jen velice zřídka, navíc jej ostatní vykopnou dříve něž se stačí pořádně rozparádit.

Dalším bolavým místem BF jsou tzv. spawn-killeři, tedy hráči, kteří zakempují u vlajky soupeře v místech, kde se rodí a fragují hráče ihned poté, co se objeví v mapě. I s tímto problémem se různé hry vypořádávají po svém a některá z metod by se v BF určitě šikla. Jmenujme třeba nastavení doby, po kterou je nově se objevivší hráč nezranitelný. Dáte mu prostě chvíli čas na rozkoukání. Ten pak může být předčasně ukončen okamžikem, kdy sám tento hráč začne střílet.

Rovněž cheatování není ve světě BF neznámou a doplňuje tak neduhy, za které hra jako taková nemůže. Dělají si je hráči sami, nicméně nejde o jevy nijak nové a autoři by se mohli s podobnými jevy trochu poprat.

Singleplayer
Ke konci povídání o datadisku Secret Weapons zmíním i singleplayer, který ve hře je rovněž zastoupen a navzdory její majoritní orientaci na hru online bychom o něm měli ztratit aspoň několik vět. Dodnes je třeba brát boty ve hře jako zpestření, vhodné k prvním seznámením s novým prostředím, zbraněmi a jejich účinnostmi apod. V tomto plní svou roli vcelku dobře, nicméně když už ve hře jsou, chtělo by se jejich rozumem trochu zabývat. Řada patchů obsahuje i zmínku o vylepšené AI a je to na hře poznat. Boti se postupně zbavují těch největších neduhů, nicméně pořád je jejich chování nevyzpytatelné a možnost jim velet prakticky nulová. Tu vás příjemně překvapí, jindy se naopak nestačíte divit, co provádějí. Typicky jsou jejich reakce hodně slabé na boj zblízka.
Dalším klasickým problémem je neschopnost botů dobře vyhodnotit situaci. Nepřítel vás drtí, vy potřebujete stůj co stůj zabrat další vlajku, ale zjišťujete, že jste ve vřavě sám. Poté, co vás zabijí, se ocitnete v jediné vlastní bázi a tam vidíte počítačové spoluhráče, jak leží a kempují, předstírajíc hlídání vlastní báze. Tím je bitva předem rozhodnuta a nemá cenu se dál pinožit. Zaznamenal jsem rovněž bug, kdy sice mí spoluhráči stáli poblíž soupeřovy vlajky a jakoby čekali, až přejde do našich rukou, nicméně stáli o kousek dál než je zóna, jež hráče v blízkosti vlajky registruje.

Šikovná je možnost „odstrčit“ bota od řízení či z palebné pozice, takže už nemusíte bezmocně stát a koukat, jak v jediném tanku daleko široko spí bot a nechce se mu ani nastartovat. Často vás boti překvapí velice dobře směrovaným náletem, střelbou z tanku, snipováním apod.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Výhled do budoucna
Suma sumárum jsou boti velký přínos, nicméně zasloužili by ještě v lecčems pomoci. Uvidíme, s čím přijde další ohlášený projekt do rodiny Battlefieldu: Vietnam. V jeho případě už nemá jit o „pouhý“ datadisk, ale samostatnou novou hru. Nakolik se od té původní odkloní a jaká vylepšení přinese zatím nemůžeme tušit. Věřme ale, že se dočkáme pokračování, které důstojně poponese standardu vytyčenou Battlefieldem zase o kus dál. Tato výborná hra by si to určitě zasloužila, stejně jako my, její příznivci. Potenciál na to má, teď jen vzít jeho vývoj za správný konec.

Není žádným tajemstvím ani novinkou, že pro Battlefield vznikají v herní komunitě další herní modifikace. Asi každý bude znát aspoň z doslechu Desert Combat, ale tímto modem zdaleka nabídka doplňků (zdarma šířených) nekončí. Zprvu jsem chtěl uvést odkazy na různé domovské stránky, ale pak jsem se rozhodl vzhledem k jejich počtu pro řešení jiné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Odkážu vás na fanouškovské stránky s diskusními fóry, kde se o dění okolo hry dozvíte prakticky vše a rovněž zde najdete seznamy všeho možného, co pro hru vzniklo anebo se připravuje. Jednou z těchto stránek je třeba www.bfcentral.com, druhou pak www.bfnation.net. Na nich najdete asi vše, co byste mohli shánět, ať už informace, tak i zajímavé downloady. Mě zbývá se už jen rozloučit svým oblíbeným „Tyčka chó!“ a popřát dobrou hru.

Stáhněte si: Demo, Videa, Nákresy mapek, BF1942 patch, Cheaty

Související články: První dojmy z dema (8/2003), Battlefield 1942 recenze (9/2002), Battlefield 1942: Road to Rome recenze (2/2003), Novinky

Mickey Mouse