Arcanum - recenze

Arcanum - recenze

24. 7. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Co se stane, když několik tvůrců Falloutu udělá podobnou hru, kde se setkávají světy magie a techniky, se dozvíte v Arcanum.

Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura - recenze

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 24.července 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Spisovatel Isaac Asimov vykreslil ve své knize Nadace (v orig. Foundation) obraz moderního "období temna", ve kterém zaniklo veškeré lidské vědění a technologie. Jakmile toto období pominulo, bylo třeba uchované znalosti rozšířit nazpět mezi lidi - dělo se tak prostřednictvím klášterů, protože lidstvo se nacházelo na konci technologického středověku a chybělo mu vzdělání; stejně jako v počítačové hře Fallout, kde jsme lidskou civilizaci zastihli zpustošenou atomovou válkou a na troskách dřívějších velkoměst vznikala primitivní lidská sídliště, která se zoufale snažila dosáhnout sociální a technologické úrovně období eufemisticky zvaného "Before" (tj. "Před"). Nyní, o čtyři roky později, přichází tvůrci Falloutu (kteří mezitím opustili Black Isle Studios a založili Troika Games) s titulem Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura, který opět staví lidstvo na konec "období temna", pouze Isaaca Asimova nahradil Jules Verne.

Na pomezí kouzel a techniky
Nejedná se tedy o začátek temné a depresivní postapokolyptické vize, nýbrž o počátek průmyslové revoluce - období páry. Že však Arcanum není žádným nostalgickým pohledem do nedávné historie, naznačuje již název - Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura (tj. Tajemství: Parostrojů & magie temné). Sami autoři se názvu důsledně drželi a i s kořeny vyrvali klasické pojetí tolkienovské fantasy, které umístili do věku viktoriánského strojařství. Éterický svět kouzel a démonů zde stojí vedle vrcholných děl tehdejší metalurgie a kovářství. Ve skutečnosti se jedná o dvě strany téže mince - magie (hra pro ni má poněkud exotický výraz "magick") popírá veškeré přírodní zákony, zatímco technologie z nich vychází. Na jednom náměstí tak proti sobě stojí obchod puškaře s precizní mechanikou a na opačné straně obchod kouzelníka s magickými lektvary. I vy si konečně můžete vybrat za jakou stranu budete hrát.

Princip hry je založen na vzájemném souboji obou sil, což se projevuje mj. při tvorbě charakteru. Na počátku si vyberete jednu z tradičních fantasy ras (člověk, elf, hobit), přičemž každá postava má 10 základních vlastností (síla, inteligence, charisma) a 16 schopností (vybírání kapes, lámání zámků, zacházení se střelnými zbraněmi). Nejzásadnější jsou ovšem vaše "propřírodní" a "protipřírodní" dovednosti. Na jedné straně tak stojí bylinkářství, chemie, kovářství, pyrotechnika apod. a na straně druhé naopak nejrůznější druhy kouzel. Vše je navzájem logicky provázané, takže umíte-li například vyrábět výbušniny a současně špatně házíte, je vám to k ničemu. Hlavní rozdíl však v porovnání s Falloutem spočívá ve skutečnosti, že po získání další úrovně zkušeností obdržíte jeden bod (případně více bodů), které můžete na šachovnici vašeho charakteru přidělit libovolné hodnotě (omezení neexistují). Máte-li málo zdraví, přidáte bod ke zdraví apod. Nejdůležitější je ovšem vaše "orientace".

Jakým směrem se vydat?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vaše postava je obdařena jakýmsi "teploměrem", který v závislosti na distribuci zmíněných zkušenostních bodů (k magickým nebo technologickým schopnostem a dovednostem) naznačuje, jakým směrem se vývoj vašeho charakteru ubírá. Zpočátku není rozdíl mezi magickým a technologickým zaměřením patrný, ale později kupříkladu 100procentní kouzelník nemůže cestovat vlakem - či pouze ve speciální "odrušené" kleci na samém konci soupravy - a chodit do obchodů s mechanikou, protože jeho aura poškozuje stroje (na druhou stranu dokáže cestovat teleportem - což je rychlejší a hlavně zadarmo). Toto předurčení také do jisté míry ovlivňuje plnění úkolů. Při jejich řešení se vám často nabízí několik možností. Je-li třeba zabezpečit přechod přes most, hlídkující zloděje můžete zabít, zaplatit jim poplatek, přesvědčit je (pokud vám nechybí diplomatické schopnosti) nebo pro ně splnit snadný úkol.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jako anonymní cestující anonymního letu jisté vzducholodi, kterému zůstal "na krku" tajemný prsten a slib mrtvému doručit jej patřičnému majiteli, si na jednání v rukavičkách příliš nepotrpíte - tím spíše, že vám někdo na vašich cestách usiluje o život. Stejně jako ve Falloutu i zde cestujete prostřednictvím mapy, na které se stáváte obětí nejrůznějších náhodných setkání či přepadení. Mapa slouží především k dopravě mezi jednotlivými lokacemi (vesnice, města apod.), kde se zabýváte získáváním zkušeností a peněz, které následně utrácíte v obchodech. Samo obchodování je však černou šmouhou na tváři celé hry, protože jednotliví obchodníci se dají velmi jednoduše okrást a stačí vám k tomu opravdu minimální znalost vybírání kapes - jakmile získáte klíče od skladu, můžete prodavači do omrzení prodávat jeho vlastní zboží. Podobný problém v The Elder Scrolls Chaper 2: Daggerfall většinu lidí naprosto demotivoval k vydělávání peněz.

Zajímavé souboje
Třešničkou na dortu jsou pak souboje (záměrně říkám "třešničkou na dortu", třešnička bez dortu je k ničemu - jak nedávno ukázala hra Fallout Tactics). Technici mají k dispozici nepřeberné množství palných zbraní (některé si dokonce mohou sami sestavovat "na míru"), kouzelníci naopak používají kouzla (kombinace technik - kouzla či kouzelník - pistole nefunguje). Arcanum sice obsahuje i tradiční zbraně chladné, ty však hrají "druhé housle". Souboje jsou ovšem totálně deklasovány nízkou inteligencí vašich protivníků a také faktem, že vámi vyhozená výbušnina vás nikdy nezraní. Naučíte-li se tedy vyrábět nálože, můžete pro libovolný souboj použít následující taktiku - necháte se obklopit co možná největším množstvím nepřátel (což není problém, neb jejich inteligence je mizivá) a libovolného z nich zasáhnete granátem (na tuto vzdálenost je nepřesnost vyloučena), což způsobí, že jsou všichni odhozeni výbuchem. Tento postup lze opakovat do nekonečna.

Technické zpracování jako u Falloutu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud ovšem něco skutečně táhne Arcanum ke dnu, je to jeho technické zpracování, jehož úroveň se bohužel od data vydání Falloutu příliš nezměnila. Navíc patříte-li mezi lidi (a není jich právě málo), kteří Fallout skutečně hráli, setkáte se zde s celou řadou důvěrně známých věcí (stejná hospodářská zvířata na pastvinách, stejné hospodářské plodiny na polích... stejné jsou sudy, krabice či tráva - všechno zkrátka vypadá jako Fallout obarvený pestrými pastelkami). Stejné jsou dokonce i modely většiny postav, jejichž vzhled se od původních modelů Falloutu liší vskutku minimálně (pomineme-li skutečnost, že charakter hlavního hrdiny má z neznámého důvodu nezdravou zelenou barvu). Hra má navíc občas problémy se zapisováním pozic - jednoduše si uložíte hru a když ji chcete opět nahrát, zjistíte, že daná pozice je poškozena. Pokud se vám něco podobného stane po náročném souboji, jehož vítězství vás stálo hodinu času, je to velmi nepříjemné.

Pouze klon Falloutu?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Arcanum není žádná revoluční počítačová hra a v podstatě by se dalo říci, že se vlastně jedná pouze o "mod" k původnímu Falloutu, protože po technické a herní stránce se nezměnilo nic, pouze jsou přebarvené kulisy. Pokud přehlédnete odpudivě vyhlížející vizuální stránku, hra se vám odmění tím, na co jste z Falloutu zvyklí - tj. dobrou atmosférou, kvalitním příběhem a desítkami různých lokací, charakterů a úkolů, nicméně na překročení svého vlastního stínu je to opravdu málo

Mirek Zeman
připravil: Leon

Dobrý klon Falloutu s kvalitním příběhem, dobrou atmosférou a především neuvěřitelným rozsahem.