America Army 2.1 - recenze

America Army 2.1 - recenze

23. 7. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zdarma šiřitelná multiplayerová akce America Army jde neustále kupředu a poslední verze 2.1 je toho jasným důkazem, neboť přináší novinky jako turnajový mód, dvě mapy, fyzikální engine Karma či oslňování sluncem.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 23.července 2004
První česká recenze této verze hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: volně stažitelná 2.1
Doba recenzování: pár dnů

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V tomto článku se budeme věnovat poslední verzi zdarma šířené akční multiplayerové hry America’s Army: Operations, která vyšla pod číslem 2.1 a nese přívlastek Strike Force: Downrange (dále jen AA:SF). Hra jde neustále kupředu a poslední verze je toho jen jasným důkazem. Novinek je celkem hodně a vesměs se jedná o další kroky, které jen posouvají herní atmosféru zase o kus dál směrem, kterým se tato hra před dvěma lety vydala. O její oblibě svědčí i fakt, že v těžké konkurenci se drží neustále mezi pěti nejhranějšími tituly na světě.

Stručně o principu hry
Dovolím si stručně zmínit základní herní rysy. AA:SF je čistě multiplayerová záležitost, bez možnosti přidávat do hry boty. Jedná se o zdaleka nejreálnější simulaci moderních bojových operací americké armády, hraje se ve dvou týmech, hráči jsou v nich rozděleni do družstev a každý má svoji specializaci (sniper, rifleman, gunner). Každý tým má svého velitele a stejně tak i každé dílčí družstvo.

Hra používá pokročilé formy vzájemné komunikace, včetně začlenění mediků pro léčení raněných (což je zde jakási funkce navíc, nikoli samostatná specializace). Za své chování v bojích jsou hráči odměňováni jak v průběhu právě sváděných bitev, tak i celkově v rámci svého hráčského účtu.

Podmínkou hraní je zvládnutí tréninků, které s každou verzí hry přibudou a umožní vám používat sniperky, plnit roli medika, atd. AA:SF, běžící na výborném Unreal enginu, je zcela zdarma a poslední verzi jakož i update z té předchozí si můžete stáhnout odsud. Tolik velice stručná rekapitulace toho nejdůležitějšího, více si o této skvělé hře můžete přečíst v našich dřívějších článcích.

Turnajový mód
Začněme se věnovat poslední verzi America's Army 2.1 a zrekapitulujme, co přináší nového. Jedním z hlavních rysů je konečně přítomnost turnajového módu, díky němuž už lze hrát regulérní zápasy se vším všudy. Vytvořený turnaj spočívá ve zvolení mapy a nastavení, na kolik kol a jakým způsobem se bude hrát. Poté je tu možnost zvolit velitele obou týmů, kteří pak disponují právem si zvolit členy svého komanda, ty rozdělit do družstev a dokonce každému rovnou přiřadit jeho roli nebo chcete-li specializaci.

Před započetím turnaje probíhá tzv. warm-up, čili zahřívací kolo, na HUDu se vám zobrazuje čas do jeho vypršení a posledních deset sekund je i odpočítáváno. Konec turnaje nastane po odehrání patřičného počtu kol, po nichž se hra zastaví, dokud admin turnaj neukončí nebo dokud se všichni hráči neodpojí.

Turnajový mód je velice důležitý prvek, neboť bez něj v podstatě nešlo nijak rozumně týmové či klanové bitvy odehrát, jelikož nebylo možné hru odstartovat až v okamžiku, kdy se všichni hráči připojí a jsou fyzicky přítomni. Osobně jsem dříve nechápal, jak taková základní věc ve hře mohla chybět a proto beru její zakomponování jako satisfakci všem, kdo to s hraním myslí vážněji.

K turnaji ještě snad doplním informaci o tom, že „turnajový server“ se spouští dávkovým souborem RunServerTournament.bat a jeho nastavení provádíte v souboru servertournament.ini. Ale zdaleka nejpohodlnější je pro spouštění serveru, ať už turnajového nebo obyčejného, utilitka HAOM, kterou si stáhnete zde. Pomocí ní všechna potřebná nastavení provedete jednoduše a přehledně přes grafické menu. Vlastní nastavení turnaje pak provádí kompetentní hráči přímo přes menu hry na scoreboardu, kam přibyla příslušná sekce.
 Karma a slunce
Dalším vylepšením verze 2.1 je zabudování systému Karma, čili fyzikálního modelu chování a interakce postav s okolím, který je známý z Unreal Tournamentu. V AA:SF se to projevuje tak, že na animace mají vliv parametry jako rychlost kulky a místo, kam hráče zasáhla, vzdálenost od místa výbuchu granátu atd. S tím souvisí i nově počítaná míra poranění, kdy je velký rozdíl v tom, kam přesně vás kulka trefí. Hru to zase posouvá dál směrem k realitě a to je jen dobře. Nesmím zapomenout ani na zobrazování stop po kulkách i na terénu.

Zajímavým vylepšením je pak nový prvek nazvaný „reálné slunce“. Ten se v mapách (nejen těch nových) projevuje tak, že slunce opravdu svítí jako ve skutečnosti a když se na něj díváte, oslepuje vás a rovněž to, co vidíte, ztrácí jasné obrysy. Opravdu to velice dobře pocítíte, a to nejen při snipování. Do budoucna autoři slibují další podobné vychytávky, jakož i přechod na engine UT2004.

Vozidla
Do hry také byly poprvé začleněna vozidla. Ale nejásejte předčasně, zatím jde jen o to, že se ve hře vyskytuje opancéřovaný kolový transportér Stryker, prozatím ale jako stojící model, který nelze řídit. Ale i toho se dočkáme ve verzi příští, teď poděkujme i za tohle a možnost zasednout za otočný kulomet na jeho korbě, jehož palebnou sílu jde využít na podporu vlastního týmu a bránění pozic. Za povšimnutí stojí možnost při práci s kulometem zoomovat. Tendence zapojit do hry i mobilní techniku je velice nadějná a hra se očividně nese v duchu současných stříleček, které tento trend začínají čím dál víc podporovat.

Jako protějšek k vozidlům se ve hře objevily protitankové zbraně M136 AT4, což jsou lehké přenosné raketomety používající 84mm hlavice. Sice si s nimi moc nezasprintujete, ale v pravý okamžik se jejich síla hodí. Zde poznamenám další novinku, kterou je možnost nastavit automatický přechod z rychlého pohybu do pomalého a zpět při zoomování. Přiložíte-li zbraň k líci, automaticky se můžete nechat přepnout na pomalý pohyb a poté se zase hráč sám vrátí do poklusu.

Mapy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Poslední verze hry přináší krom nového elitního tréninku, kdy je úkolem nepozorovaně proniknout nepřítelem hlídaným územím, i dvě nové mapy. Jsou jimi SF Arctic, kde speciální jednotky mají za úkol ubránit uvíznutý konvoj. Druhou je pouštní SF Village, kde jsou naopak speciální jednotky v roli útočníků s cílem proniknout územím a obsadit skladiště nepřátelských zbraní. Zde si mimo jiné osaháte již zmiňované sluneční efekty.

Další vylepšení verze 2.1
Hra přináší změn a novinek opravdu velkou spoustu, od hratelnostních přes kosmetiku až po úplné detaily. Zpříjemnil se třeba systém záměny rolí hráčů v týmu, kdy můžete přímo na obrazovce složení týmu nabídnout spoluhráči záměnu vašich specializací. Pokud souhlasí, jediným kliknutím se navzájem prohodíte. Obdobné zjednodušení je v případě výběru jinak modifikované zbraně, kdy už není třeba vyskakovat zpět, ale přímo v okně pro výběr specializací zvolíte předvolenou modifikaci. Nové zaměřovače používané u RPG a AT4 disponují nastavitelným zoomem, a to skokově na 100 až 500 metrů s krokem po stovce.

Relativním detailem, který rovněž zvyšuje reálnost, je výměna nevystřílených zásobníků. Stejně jako ve skutečnosti zůstane jeden náboj v komoře a tudíž odložený zásobník je o tento náboj chudší. Náboj v komožře se pak samozřejmě přičte ke kapacitě toho, která jste do zbraně právě vložili.

K užitečné kosmetice můžeme zařadit i zdokonalení spectatora (pozorovatele), kdy kamera z pohledu třetí osoby v případě, že najede na postavu hráče, již nekoliduje s polygony jeho modelu, ale model se stane transparentním. Bohužel hra stále nedovoluje spectatování jako takové, využijete je pouze ve chvílích, kdy v bitvě padnete a čekáte an konec kola. Pro spouštění a ukládání dem přibyla funkce i složka, kam se dema budou (pokud chcete) ukládat. Při pozorování terénu dalekohledem se už jeho skla nehoupou vlivem dýchání, tohle už se děje pouze při míření.

Novinek by bylo ještě dost, ale to podstatné jsem snad vzpomenul vše. AA:SF je skvělý titul, a jelikož je zdarma a internetové připojení u nás se už rovněž podstatně zkvalitnilo a zpřístupnilo veřejnosti, není důvod váhat a hru alespoň nevyzkoušet. Kdo rád reálnější tituly a nevadí mu čas potřebný k rozkoukání, bude určitě nadšen. Serverů je dost a dost, takže si na nedostatek příležitosti či špatný ping nebudete určitě stěžovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra má i poměrně vyzrálou komunitu, kdy se hráči navzájem domlouvají, postupují společně a snaží se hru hrát opravdu tak, jak se hrát má. Kdo zná internetové blbečky, ví, že komunita je velice důležitou složkou, která má na herní zážitek podstatný vliv.

Stáhněte si: Plnou verzi hry, Patch, Videa...

Související články: Recenze verze 1.9, Dojmy ze Sniper School, Recon verze recenze, Průvodce hrou 1. a 2. díl, Novinky...

Mickey Mouse