Age of Mythology - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Age of Mythology - první dojmy

27. 8. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Už dlouho se v hráčské komunitě diskutuje o tom, jestli se real-time strategie Age of Mythology stane plnohodnotným nástupcem série Age of Empires. Zahráli jsme si alphaverzi a už známe odpověď...

Autor: Félie
Publikováno: 27.srpna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Mezi „ageisty“ se už týdny, ba dokonce měsíce živě diskutuje o tom, zda Age of Mythology nahradí Age of Empires. Někteří hráči přestali dokonce AOE hrát a očekávají příchod Age of Mythology (dále už jen AoM) stejně jako hráči Unreal Tournamentu očekávají příchod UT 2003. Hráčská komunita ageistů se pak dělí na dva základní tábory - na ty, kteří nekriticky v AoM věří a na ty, kteří se apriori staví velmi negativně a poukazují na „neúspěch“ Empire Earth, která si také nárokovala určité „nástupnictví“ Age of Empires (AoE).

Jaké nakonec AoM bude, si musíme ještě počkat, jelikož Ensemble Studio (výrobce) a Microsoft (producent) vydání opakovaně oddalují. Ovšem, koho z nás ještě může oddálení vydání nějaké hry překvapit? Ono se to stále častěji stává jakýmsi vydavatelským rituálem, který je v některých případech ku prospěchu věci, ale v některých případech k nám putují hry, které se tak dlouho vyráběly, že zemřely stářím dřív, než se narodily.

 Zatím jen v multiplayeru
Měla jsem možnost si vyzkoušet multiplayer v alphaverzi AoM, ale nebylo to jednoduché - musela jsem si jít zakoupit novou grafickou kartu ATI Radeon 8500, protože se mi hra na mém původním Voodoo 2 s procesorem na 900 MHz ani nehnula. A musím říct, že se sice ještě nedají dělat konečné závěry, ale má-li být AoM nástupcem AoE, je jím víc než důstojným.

Multiplayer je stejně jako v AoE velmi poutavý a hrát můžete hodiny a hodiny. Zatím ještě nejsou experti, všichni se učíme, ale už teď se úročí zkušenosti z AoE. Škoda jen, že není možné si hru více osahat, protože sice singleplayer spustíte, ale v testovací verzi není AI (umělá inteligence) a tudíž nemáte soupeře. Přesto už něco málo říct lze.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Výběr civilizací
Máte na výběr ze tří základních ras. Každá z těchto ras, má ještě své tři civilizace, tedy celkem devět. Proti osmnácti civilizacím AOE se toto číslo může jevit jako malé, ale je to jen první mylný dojem. V AOE se u všech civilizací jednotky překrývají a jen velmi malý počet je těch speciálních. V AoM je tomu přesně naopak. Pro přehlednost:

Řekové - Zeus, Poseidon, Hades
Egypťané - RA, Issis, Set
Vikingové - Odin, Thor, Loki


 Specializace hrdinů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Každý z Bohů má na výběr hrdiny, kteří jsou unikátní pro každého z nich. Hrdinové jsou v kontextu s celkovým zaměřením dané civilizace (pěší, lučištnická, jízdní), ale jsou daleko silnější a jsou velmi vhodní proti mytologickým jednotkám. To jsou jednotky, kterých je opravdu velký výběr a tvoří se v chrámech - jejich druh je závislý na tom, kterému Bohu zasvětíte chrám při přechodu do další doby. Nevýhodou hrdinů je snad jedině to, že jejich počet je přísně limitovaný, alespoň u Řeků.

Hrdinové vám mohou sbírat i reliky (na rozdíl od AOE, kde tuto činnost mohou provozovat jen kněží), jejichž sběr doporučuji, protože vám přinášejí nejrůznější výhody - rychlejší sběr dřeva, masa, zlata, mohou urychlovat výrobu různých jednotek atd.

 Důležitost víry
Potřebujete základní suroviny, jako je jídlo, dřevo, zlato a zcela nově i víru (tedy jakousi manu). Víra se generuje v chrámech a Řekové ji získávají modlením, nebo chcete-li uctíváním daného Boha, Egypťané stavbou chrámů a soch a Vikingové ji mají „přidělovanou“ během boje. Z toho plyne, že nejlépe hospodařit s vírou mohou právě Řekové, protože množstvím modlících se vesničanů regulují její množství podle své momentální potřeby.

Co se týče sběru, jsou změnou také sběrná místa, když například u Řeků sbíráte zlato i dříví do jedné budovy. V případě Vikingů nejsou ani tyto budovy, jen Ox carty, které vám ale zabírají místo jednoho dělníka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Jíme a obchodujeme
Na jídlo už neslouží mlýny, ale jakási sila, do kterých sbíráte prakticky všechno jídlo. Můžete si postavit silo u stáda zvěře - a tady je opravdu velký výběr - jeleni, mufloni, krávy, slepice, ovce atd. Až zvěř spotřebujete, tak zaměstnáte dělníky a uděláte kolem sila políčka, která jsou narozdíl od AoE nevyčerpatelná, zato však drahá a snadno likvidovatelná nájezdníky. Velkou a podle mého špatnou změnou je skutečnost, že nemůžete stavět Towncentra tam, kde je potřebujete vy, ale jen na předem určených místech na mapě. Toto musím říct, že se mi hodně nelíbí.

Podle mě dobrou změnou je možnost obchodování, kdy můžete obchodovat sami se sebou, a to tak, že postavíte market co nejdále od vašeho Towncentra a posíláte vozíky z marketu k Towncentru. Je samozřejmé, že čím větší je vzdálenost, tím větší je váš zisk.

 Postup do dalších věků
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stejně jako v AoE postupujete do vyšších dob, nebo věků. Samozřejmě, že doporučuji i tady postupovat do dalších věků co možná nejrychleji, protože jednotky vyšších dob jsou daleko vhodnější jak pro útok, tak i pro obranu. Při každém postupu do dalšího věku se vám nabídne možnost výběru Boha, v jehož jménu se doba ponese. Na jeho volbě jsou pak závislé druhy mytologických jednotek, které budete moci vyrábět, ale i příslušné bonusy pro vaši ekonomiku nebo vojska, jako například automaticky lepší hitpoint nebo armor u jízdy, archerů atd.

 Kouzla
Ovšem hlavní silou a něčím zcela novým jsou v Age of Mythology kouzla. Můžete vykouzlit prakticky všechno. V závislosti na civilizaci a na Bohu, se kterým jste postupovali do dalšího věku, se vám v horní části obrazovky ukáže kouzlo, které můžete použít a to jak kouzla ekonomická, tak i uzdravovací a bojová. U Vikingů si můžete od samého počátku například vykouzlit zlatý důl přímo u Towncentra (tedy u jakési hlavní budovy, kde se vám vyrábí dělníci a hrdinové), což je nespornou výhodou. Nebo si můžete vykouzlit magnet na zvířátka a všechna „použitelná“ zvířata přijdou až k vám na porážku.

Dále se můžeme setkat s velmi efektními kouzly, jakým je například zemětřesení nebo rej meteoritů. Mě dokáže pobavit řecké kouzlo, kdy mohu z nepřátelských vojsk vykouzlit stádo prasátek, která si odeženete do své vesnice a pak je „sežerete“ - no řekněte, není to dojemné? V každém případě je kouzel a různých kombinaci tolik, že není možné jen tak je popsat v prvních dojmech. Můžu ale říci, že po stránce kouzel se AoM jednoznačně vydařila.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Řekové
Měla-li bych krátce zhodnotit jednotlivé civilizace, pak podle mě jednoznačně vedou Řekové. Nijak se netajím tím, že nejspíš jsou pro mě nejschůdnější proto, že se nejvíce podobají AOE. Mají různé budovy na výrobu různých jednotek, na začátku hry mají scouta, který rychle odkrývá mapu, mají srozumitelný a logický sběr surovin.

Nevýhodou Řeků může být to, že potřebují na získávání víry dělníky a čím více jí potřebujete, tím více vám dělníků chybí na jídle a dřevě. Za další nevýhodu lze označit skutečnost, že mají problémy v boji proti mytologickým jednotkám, protože mají jen velmi omezený počet hrdinů (jednoho v první době, dva v druhé době atd.). Pro některé se může jevit jako problém i skutečnost, že se jim jejich jednotky vyrábějí ve třech různých budovách, což u ostatních civilizací odpadá, jelikož vytvářejí všechny své jednotky v jediné budově.

 Egypťané
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na druhé místo podle mého patří Egypťané. Určitou výhodou, ale současně i nevýhodou Egypťanů je fakt, že na všechny stavby potřebují zlato. Výhoda je ta, že nemusíte těžit tolik dříví (pokud se nejedná o vodní mapu), tedy těžíte prakticky o surovinu méně, ale na druhou stranu může zlata rychle ubývat a přece jen na mapách bývá podstatně více lesů než zlatých dolů. Naštěstí se dá i v AoM dobře obchodovat.

Dále bych pak za nevýhodu považovala nemožnost regulace víry, protože ta se získává předem určeným tempem v daných chrámech. Jinak jsem přesvědčena o tom, že Egypťané jsou velmi silnou civilizací především díky svým mytologickým jednotkám. Smůla ovšem je, že v druhém věku nemají žádnou jízdní jednotku.

 Vikingové
Vikingové mi k srdci nějak nepřirostli. Skutečně si nejsem jistá, čím je to způsobeno, protože jsem se skutečně snažila nějakou tu hru za Vikingy odehrát, ale každou takovou jsem prohrála :-( Nelíbí se mi především nemožnost regulace víry, protože, jak jsem už uvedla výše, tuto manu získáváte za boj a tudíž máte ztíženou výrobu mytologických jednotek. Normální jednotky se mi zdají ale zase poměrně silné.

Po grafické stránce není co řešit. AoM je nádherná, o čemž ostatně svědčí i mnou výše zmiňovaná skutečnost, že jsem byla nucena si zakoupit lepší grafickou kartu. Ale musím současně říct, že se mi některé mapy zdají poněkud nevyvážené. Ale rozumějte dobře, jsou jen skvělé a skvělejší.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Zvuky jsou obdobné jako u AoE. Dělníci i jednotky vám odpovídají v jazyce svého národa, specifickými zvuky jste upozorňováni na výrobu nového dělníka, jednotky, vynalezení nové technologie, dokončení postupu do dalšího věku i na útok nepřátel.

 Král je mrtev, ať žije král
Podle mého se Age of Mythology stane nástupcem Age of Empires. Komunita AoE si pomalu ale jistě zvyká na novou hru a již dokonce proběhl první turnaj v alpha verzi, který vyhrál sice dosud neznámý Gx_Slim. Mezi zúčastněnými nechyběly ani „legendy“, například L_Clan_Capoch a Chimp_CN, kteří skončili na čelních místech. V AOM je zatím na výběr nepřeberného množství strategií, takže zkoušet se dají neustále nové věci. Můžete vsadit na kombinaci klasických jednotek jako archers + spears, skirms + spears + mytologická jednotka anebo čistě mytologické jednotky podporované drobnými jednotkami. Pro milovníky obranných strategií se tu také nabízí zajímavé možnosti: zazdívání a ekonomický boom, automatický upgrade již existujících věžiček u Egypťanů anebo obranná kouzla u Řeků.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva „Imperiální bitvy“ jsou opravdu napínavé a plně se zde projevují jednotlivé silové kombinace. Zde jako jedna z nejsilnějších civilizací se projevuje egyptská Ra, která má zřejmě nejvýkonnější ekonomiku a se svými velbloudy či mytologickými jednotkami dokáže velice slušně eliminovat nebezpečí silné řecké jízdy - obzvlášť v podání civilizace Boha Poseidona, který má velmi silné bonusy pro jízdu.

V každém případě je na Vánoce, kdy má plná verze Age of Mythology vyjít, se na co těšit.

Stáhněte si: Hades, Odin a Set videa (4 MB / 5 MB / 8 MB), E3 trailer (4 MB), Norské video (4,5 MB), Videa (2x 2 MB)
Související články: Preview (6/2001), Novinky, Age of Empires II: The Conquerors recenze (8/2000)

 
Félie
připravil: jd


 
 

Nejnovější články