Age of Mythology - preview
zdroj: tisková zpráva

Age of Mythology - preview

14. 6. 2001 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Od původní koncepce Age of Empires se tato nová real-time strategie liší 3D enginem a prvky mytologických příběhů prastarých národů.


Age of Mythology - preview

Autor: Martin Bach
Publikováno: 14.června 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Age of Empires I a II. Strategie, které si získaly statisíce fanoušků po celém světě a dokázaly hráčům, že i Microsoft se může podílet na kvalitních hrách. Ovšem za touto skvělou realtimovou sérií nestojí jen chlapci od "velkého Billa", ale i perspektivní firmička Ensemble Studios. Ta byla nedávno, v rámci akce "Skupujeme skvělé vývojáře", Microsoftem dokonce pohlcena, což už byl dobrý důvod k tomu, aby bylo ohlášeno něco opravdu velkého.

Spekulace o třetím díle Age of Empires se ale překvapivě nepotvrdily a hráčská veřejnost seznala, že pod pracovním názvem RTS III vyvíjejí Ensemble Studios něco trochu jiného. Bylo by ale bláznovstvím se vzdávat asociací s výše zmíněnými komerčními trháky, a tak byla nová hra pojmenována vcelku originálním názvem Age of Mythology. O tom, zda se jí podaří navázat na úspěch svých předchůdců, se sice přesvědčíme nejdříve až na jaře příštího roku, ale leccos mohou naznačit již informace, které byly dosud zveřejněny, a jež se pokusíme shrnout do následujících několika odstavců.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Novinky oproti Age of Empires
Na první pohled vypadá AoM jako přímý pokračovatel konceptu obou Age of Empires. Realtimová strategie založená na historických základech, kladoucí důraz na skvělou grafiku a hratelnost i pro strategické začátečníky. Dala by se tedy očekávat vlastně jen další vylepšení grafiky, umělé inteligence a samozřejmě vytvoření nových národů a jednotek. Pochopitelně, že tohle všechno AoM nabídne, ale Ensemble Studios se rozhodli rozšíření hry pojmout v poněkud širším měřítku. Do původní koncepce přidali vlivy klasické fantasy a smíchali je navíc s prvky mytologických příběhů prastarých národů. Do hry se tak dostanou nejen nejrůznější bájní hrdinové a rasy, ale značnou roli zde bude hrát i magie a náboženství.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nejzajímavější inovace oproti Age of Empires tedy spočívají především v novém pojetí jednotek a vůbec celého náhledu na historii. Základ sice nadále zůstává reálný, ale fantazii autorů byla trochu popuštěna uzda. K dispozici budou celkem tři slavné národy lidské civilizace, a sice Řekové, Vikingové a Egypťané. Báje a pověsti všech tří jsou rozmanitou a neuvěřitelně bohatou studnicí nápadů a Ensemble Studios ji dozajista náležitě využijí. Každý z národů se bude navíc dělit do tří civilizací, takže se můžeme těšit celkem na 9 rozdílných možností. Každá z nich bude uctívat i svého vlastního boha, který je bude odměňovat nejrůznějším vylepšením vlastností a dokonce i samotnými zásahy do válek. Řecký Zeus tak třeba usmaží nepřátele smrtícím bleskem, severský Odin dodá oproti tomu svým bojovníkům statečnost a informace o slabých místech nepřátel. Bohům se budete prostě muset líbit, jinak vaše cesta hrou velmi brzy skončí.

Mezi třemi výše zmíněnými národy budou značné rozdíly a hra za každý z nich bude vyžadovat absolutně odlišnou strategii. Prvním krokem sice vždy musí být vystavění chrámu svému božstvu, ale další postup již budete muset značně přizpůsobit charakteristice a mentalitě vašich svěřenců. Zajímavé je, že celá hra bude jednou monstrózní kampaní a vaše další úkoly a cíle prostě jen vyplynou z jejího průběhu a z několika animovaných sekvencí. Autoři nicméně slibují, že v průběhu této obří kampaně budeme moci vystřídat všech devět civilizací, což si ale dost dobře nedovedu představit. Uvidíme, jak se s tím Ensemble Studios nakonec poperou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Odlišné strategie národů
Odlišná strategie jednotlivých národů bude samozřejmě dána hlavně odlišností jednotek a rozdílnými schopnostmi bohů. Následné diference mezi civilizacemi už nebudou tak markantní, ale přesto bychom měli na první pohled poznat, za koho hrajeme. Suverénně nejdůležitější jednotkou ve hře bude váš hrdina. Jeho schopnosti budou několikanásobně převyšovat ostatní jednotky a mohou zvrátit průběh celého boje. Hrdinů budete moci mít dokonce několik (pouze Řekové a Vikingové), ale jejich "výroba" bude značně vyčerpávat zdroje surovin. Velmi zajímavě zní zprávy o tom, jakým způsobem bude ten který národ svého hrdinu získávat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tak například Řekové si budou muset své Herakly vyrábět v centru města, a oproti tomu Vikingové si jeho přítomnost musí vybojovat a zvednout tím vlastnosti klasické jednotky až do výše hrdiny. Neschopnost Egypťanů vyrábět si další hrdiny má být kompenzována ve vlastnostech jejich jediného vzoru, který bude daleko mocnější než hrdinové ostatních národů. Pokud vám podobný systém tak trochu připomíná Warcraft III, nedejte se zmýlit. Vlastnosti hrdinů se budou měnit nezávisle na vás a hra jim bude přidělovat skill pointy podle vlastního uvážení.

Ovšem nejen hrdinové rozhodují války. Neméně důležité jsou i klasické jednotky a v AoM je jich opravdu požehnaně. Děleny budou na bájnou a reálnou část, přičemž velkou většinu zástupců druhé jmenované skupiny jsme měli možnost vidět již v Age of Empires. Klasická pěchota, jízda a lučištníci nikoho nepřekvapí, a tak daleko zajímavějšími se jeví bájné jednotky. Ty budou vyházet z mytologie jednotlivých národů, takže Řekové budou mít k dispozici mimo jiné minotaury a kyklopy, Vikingové pak trolly a trpaslíky a konečně Egypťané oživlé mumie a sfingy. Tyto nadpřirozené bytosti budou o mnoho silnější než normální jednotky a jejich množství bude omezeno vírou vašich lidí v bohy. Autoři zřejmě považují za nejzajímavější Řeckou mytologii, protože k tomuto národu připravují hned deset bájných jednotek. Ostatní dva se budou muset spokojit s šesti druhy nadpřirozených bytostí.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zemětřesení, blesky a metoerity
Jak jsem naznačil v úvodu, víra vašich lidí v bohy bude velmi důležitá. Kromě kouzel a používání mytologických jednotek vám ale umožní ještě jednu věc, a sice využívání zázraků. Velký důraz zde byl kladen na vizuální stránku věci, a podle očitých svědků vypadají zázraky vskutku nádherně. Kromě blesků a zemětřesení budou bohové na vaše nepřátele svrhávat i takové rány jako písečné a sněhové bouře nebo roj meteoritů. Některé zázraky budou na druhou stranu podporovat vaše vojska, tedy léčit, chránit a umožňovat cesty přes rozbouřené řeky nebo skalní průrvy. Síla a množství zázraků bude záviset nejen na vaší oddanosti, ale i na vývojové pokročilosti. AoM sice nabídne menší množství "věků" než Age of Empires (hovoří se o třech), ale rozdíly mezi nimi by měly být o to větší a zásadnější.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velmi důležitou součástí každé správné realtimovky je těžba surovin. Kromě dřeva a zlata, které známe z Age of Empires, bude v AoM zcela nová "surovina", která bude hrát velmi důležitou roli. Bude jí víra ve vaše božstvo, kterou bude každý národ získávat poněkud odlišným způsobem. Řekové se budou muset modlit ve svých chrámech, Egypťané stavět pomníky a obětovat dary a Vikingové budou vírů čerpat ze zabíjení nepřátel. Další možnosti, jak tuto důležitou vlastnost podpořit, budou spočívat v přítomnosti bájných jednotek ve vašem vojsku a ve vlastnictví magických relikvií. Víra bude do značné míry nejdůležitější surovinou ve hře, protože bude umožňovat kouzlení a vyvolávání nadpřirozených bytostí, což se v boji samozřejmě velmi hodí.

 Nový herní engine v 3D
Vřele vám doporučuji velké verze obrázků okolo tohoto článku, protože jedině jejich shlédnutím zjistíte, jak bude AoM graficky výjimečná. Fantastické podrobnosti a nádherné zpracování božských zázraků uchvátilo snad všechny novináře přítomné prezentaci této hry na E3. Není divu. Pamatováno bylo dokonce i na takové detaily, jako drkotání zubů a tření rukou o sebe, které vaši bojovníci předvádějí při přecházení sněhových plání. Očití svědkové byli unešeni i ze ztvárnění nejrůznějších katastrof a plynulého střídání dne a noci, které údajně vypadá až neuvěřitelně realisticky. Nejdůležitější grafickou změnou oproti Age of Empires ovšem nebude drkotání čelistí slavných válečníků, ale přechod enginu hry do kompletního 3D prostředí. K dispozici bude samozřejmě i volná kamera, což ale nepovažuji zrovna za klad, protože podobné vychytávky mohou značně zkomplikovat přehlednost hry. Engine by měl umožnit velké množství animovaných skopičinek na jedné herní obrazovce a mezi jeho největší zajímavosti patří i průhledná voda v mořích a řekách. Toho všeho se dočkáme v celkem patnácti typech map, což už je velmi slušné číslo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Age of Mythology nabídne i celou řadu dalších vylepšení, která by se měla týkat hlavně umělé inteligence a snadnějšího multiplayeru. O těchto záležitostech ovšem zatím autoři zarytě mlčí, takže se zkrátka budeme muset nechat překvapit. Samotná kombinace reálného prostředí s fantasy tématikou zní jistě velmi zajímavě, ale na druhou stranu, celkový dojem může být poněkud roztříštěný. Ensemble Studios však již v minulosti několikrát dokázali, že vytvořit komplexní, propracovanou a přitom skvěle hratelnou hru pro ně nemusí být vůbec žádný problém. Snad to dopadne dobře, i tentokrát...

Martin Bach
připravil: jd





Blixa

Nejnovější články